تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۱۱/۷

اشتغالزایی یکی از ظرفیتهای ایجاد بنادر خشک است
اقتصاد سرامد - نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع بنادر خشک گفت: بنادر خشک فضایی با اشتغالزایی بالا هستند به این دلیل که مکانیزاسیون زیادی نیاز ندارد و اغلب کارها با نیروی کار انسانی پیش میرود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در اصفهان با اشاره به موضوع بنادر خشک اظهار داشت: بحث بنادر خشک در گذشته نیز مطرح بوده است و اساس آن این ایده بود که بارانداز مربوط به کالاها از یک منطقه محدود در ساحل دریا که مسائل رطوبت و گرمای هوا را دارد به مرکز کشور و خارج از محدوده بندرگاهی منتقل شود و زمانی که کالاها بارگیری میشود بهطور مستقیم به بندر و کشتی منتقل شود تا آنجا معطلی نداشته باشند.
وی ادامه داد: برای واردات نیز به همین صورت یعنی به جای اینکه کالاها با هزینههای گزاف در بنادر بمانند، به این محدوده بیایند و به مسائل آن رسیدگی شود.
طغیانی با بیان اینکه در این طرح گمرک در مناطق مختلف مستقر میشود و همان کار و فضایی که در بنادر وجود دارد در قسمتهای داخل کشور برنامهریزی و سرمایهگذاری میشود، توضیح داد: چند سال قبل وزارت راه و شهرسازی ایده بنادر خشک را با ایده مراکز لجستیک ادغام کرد و در این راستا طبقه بندی شامل شهر، دهکده و پارک لجستیک داشت.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای اصفهان و شرق آن دهکده لجستیک کنار راهآهن پیشبینی شده است، خاطرنشان کرد: در این ایده کالاها به منطقه میآید و بستهبندی، پخش، توزیع و یا انبار میشوند؛ یعنی فضای انبارهای مختلف برای آنها فراهم است.
اشتغالزایی یکی از ظرفیتهای ایجاد بنادر خشک است
وی درخصوص ظرفیتهای بنادر خشک یادآور شد: بنادر خشک فضایی با اشتغالزایی بالا هستند به این دلیل که مکانیزاسیون زیادی نیاز ندارد و اغلب کارها با نیروی کار انسانی پیش میرود.
طغیانی با بیان اینکه در شرق اصفهان برای این کار مکانیابی اتفاق افتاده است، گفت: مکان آن بعد از سگزی کنار ایستگاه سیستان پیشبینی شده است و موافقتهای اولیه آن هم صورت گرفته است همچنین شرکتهای مختلف برای سرمایهگذاری اعلام آمادگی کردند.
اختلاف میان دولت و سرمایهگذار دلیل معطل ماندن اجرایی شدن طرح بنادر خشک است
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نکتهای که در این میان مطرح است نوع تعامل دولت و سرمایهگذار است که محل بحث است و موضوع به این دلیل معطل مانده است؛ دولت معتقد است مالکیت زمین در اختیار راهآهن باقی بماند و سرمایهگذار آن را بهصورت بلند مدت اجاره کند اما سرمایهگذارمعتقد است نیاز است زمین در اختیار خودش باشد.
وی با بیان اینکه در برخی استانها به روش اول و برخی روش دوم عمل شده است و هرکدام معایب و مزایایی داشته است تصریح کرد: برای مثال سرمایهگذاری زمین را گرفته است اما کاری انجام نداده است و دولت بر این موضوع بحث دارد و در مقابل انگیزه سرمایهگذار در این موضوع مهم است و زمانی که بداند زمین در اختیار خودش است بهنوعی دیگر کار خواهد کرد و از جهت وثیقهگذاری در بانکها نیز مؤثر خواهد بود.
طغیانی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایهگذاران و مدیریت قبلی و جدید استان بهدنبال حل این موضوع هستند تا امکان سرمایهگذاری بر این موضوع فراهم شود.
وی ادامه داد: برای واردات نیز به همین صورت یعنی به جای اینکه کالاها با هزینههای گزاف در بنادر بمانند، به این محدوده بیایند و به مسائل آن رسیدگی شود.
طغیانی با بیان اینکه در این طرح گمرک در مناطق مختلف مستقر میشود و همان کار و فضایی که در بنادر وجود دارد در قسمتهای داخل کشور برنامهریزی و سرمایهگذاری میشود، توضیح داد: چند سال قبل وزارت راه و شهرسازی ایده بنادر خشک را با ایده مراکز لجستیک ادغام کرد و در این راستا طبقه بندی شامل شهر، دهکده و پارک لجستیک داشت.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برای اصفهان و شرق آن دهکده لجستیک کنار راهآهن پیشبینی شده است، خاطرنشان کرد: در این ایده کالاها به منطقه میآید و بستهبندی، پخش، توزیع و یا انبار میشوند؛ یعنی فضای انبارهای مختلف برای آنها فراهم است.
اشتغالزایی یکی از ظرفیتهای ایجاد بنادر خشک است
وی درخصوص ظرفیتهای بنادر خشک یادآور شد: بنادر خشک فضایی با اشتغالزایی بالا هستند به این دلیل که مکانیزاسیون زیادی نیاز ندارد و اغلب کارها با نیروی کار انسانی پیش میرود.
طغیانی با بیان اینکه در شرق اصفهان برای این کار مکانیابی اتفاق افتاده است، گفت: مکان آن بعد از سگزی کنار ایستگاه سیستان پیشبینی شده است و موافقتهای اولیه آن هم صورت گرفته است همچنین شرکتهای مختلف برای سرمایهگذاری اعلام آمادگی کردند.
اختلاف میان دولت و سرمایهگذار دلیل معطل ماندن اجرایی شدن طرح بنادر خشک است
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نکتهای که در این میان مطرح است نوع تعامل دولت و سرمایهگذار است که محل بحث است و موضوع به این دلیل معطل مانده است؛ دولت معتقد است مالکیت زمین در اختیار راهآهن باقی بماند و سرمایهگذار آن را بهصورت بلند مدت اجاره کند اما سرمایهگذارمعتقد است نیاز است زمین در اختیار خودش باشد.
وی با بیان اینکه در برخی استانها به روش اول و برخی روش دوم عمل شده است و هرکدام معایب و مزایایی داشته است تصریح کرد: برای مثال سرمایهگذاری زمین را گرفته است اما کاری انجام نداده است و دولت بر این موضوع بحث دارد و در مقابل انگیزه سرمایهگذار در این موضوع مهم است و زمانی که بداند زمین در اختیار خودش است بهنوعی دیگر کار خواهد کرد و از جهت وثیقهگذاری در بانکها نیز مؤثر خواهد بود.
طغیانی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایهگذاران و مدیریت قبلی و جدید استان بهدنبال حل این موضوع هستند تا امکان سرمایهگذاری بر این موضوع فراهم شود.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر اشتغال زایی
اخبار روز
-
پیشگامی گروه پاسارگاد در توسعه انرژی خورشیدی
-
ادمیرال برگزبده سومین اجلاس برند برتر مسولیت اجتماعی شد
-
انضباط مالی و هوش مصنوعی، اولویت های بانک ملی ایران در سال ۱۴۰۴
-
پرداخت ۲۸۶۰ فقره وام ازدواج و فرزندآوری در فروردین ۱۴۰۴
-
درآمد عملیاتی ۱۶ هزار میلیارد تومانی بانک پاسارگاد در فروردین ۱۴۰۴
-
تسریع در اجرای طرح آبرسانی زیاران به بیلقان برای تامین آب البرز و تهران
-
امضای تفاهم نامه گروه فولاد مبارکه با مدیر عامل ارشد بانک سپه
-
اسپاد دریا پایا از نیروهای امدادی و آسیبدیدگان بندر حمایت کرد
-
نیروگاههای برقآبی شرکت آب و نیرو عامل کاهش خاموشیها
-
رییس جمهور: وضعیت فعلی مدیریت بنادر پذیرفتنی نیست
-
کمکرسانی نیروی دریایی ارتش به مصدومان بندر شهید رجایی
-
قشم در کنار بندرعباس؛ اعلام همبستگی و پشتیبانی عملیاتی از سوی بندر کاوه
-
عیادت وزیر راه و شهرسازی از مصدومان حادثه انفجار بندر شهید رجایی در بیمارستان نیروی دریایی ارتش
-
تکذیب اظهارات منتسب به مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره حادثه بندر شهید رجایی
-
از سرگیری عملیات بندری در بندر شهید رجایی
-
آمادگی کامل نیروی دریایی ارتش برای مدیریت بحران حادثه بندر شهید رجایی
-
بورس انرژی مرجع قیمتگذاری سوخت کشتیها شد
-
کسب رتبه اول بهرهوری بخش آب کشور توسط شرکت آب و نیرو
-
افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی صندوق ذخیره فرهنگیان توسط وزیر آموزش و پرورش
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان