تاریخ انتشار:1400/11/9
بی توجهی به میراث گردشگری دریای کاسپین
اقتصاد سرامد - تاکنون بقایای سه کشتی تاریخی در سواحل گیلان پیدا شده است. اما چرا چنین میراث دریایی همچون هواپیمای غول پیکر لون در گیلان بعنوان جاذبه گردشگری به نمایش درنمی آید؟!
به گزارش اقتصاد سرآمد، ۲۹دی ماه، پیدا شدن یک غول ۳۰۸ تنی ساخت روسیه بهنام «لون» در دریای کاسپین خبرساز شد. این هواپیما بیش از ۳۰ سال در این دریاچه مدفون بود و حالا قرار است در ساحل شهر باستانی «دربنت» در جنوبیترین نقطه روسیه به عنوان یک جاذبه توریستی به نمایش درآید. تاکنون بقایای سه کشتی در سواحل گیلان پیدا شده است؛ کشتی مربوط به عصر دریانوردی در ساحل کرگانرود (کریم محله)، بقایای احتمالی کشتی جنگی ساخت جان التون در روستای للِ رود رودسر و کشتی دیگری حاوی ظروف چینی و سماور که در سواحل امیرآباد پیدا شد. اما چرا میراث فرهنگی دریایی در گیلان بهعنوان جاذبه گردشگری به نمایش درنمی آید؟! و حتی کشتی کرگانرود باوجود تلاش دوستداران میراث دریا تاکنون ثبت ملی و حفاظت نشده است. برهمین اساس با یک پژوهشگر حوزه فرهنگ دریایی گفتگو داشته ایم.
«رامین ادیبی» میگوید: بی ارزش جلوه دادن دریای کاسپی در پژوهشهای باستان شناختی دریایی از پیش فرضهای غلطی است که توسط عدهای مسئول و غیر مسئول و بر اساس مطالعات اندک، سرچشمه میگیرد و پیامد آن، عدم تعادل و ارزشگذاری نادرست برای میراث فرهنگی دریایی از سوی بازیگردانان مستقر در نهادهای دولتی جهت انجام امور پژوهشی و بودجهریزی است و همین امر موجب زوال روزافزون میراث برجای مانده از فرهنگ دریایی چه به صورت ملموس و ناملموس میشود.
- بهنظر شما چرا پژوهشهای باستان شناختی در کرانه جنوبی دریای کاسپی کوچک شمرده میشود؟
نکته همین جاست که باید واکاوی و رمزگشایی فرهنگ دریاییِ در حوزه بزرگترین دریاچه جهان، بر اساس مواد فرهنگی و اسناد تاریخی در جغرافیای کلی این دریاچه صورت گیرد و نه فقط در جغرافیای کرانههای ایران. بهنظرم باید سعی کنیم باورها و پیشفرضهای نادرستی مانند: "پیشینۀ اندک دریانوردی و تقلیل آن به دوره صفویه در این دریاچه را تغییر دهیم.
در پژوهشهای جدید در حوزه فرهنگِ دریایی، میباید مطابق با رهیافتی کلنِگر و تحلیلِ موجودیت و چیستی شبکههای بهم پیوستۀ مستقر در مَنظر تاریخی این دریا و برحسب آخرین روشها و دستاوردهای علمی رو به جلو حرکت کنیم. در این صورت است که میتوان جلوههای بَرجای مانده از فرهنگ دریایی را در روندهای تاریخیِ شناخته شده مورد آزمون قرار داد. به عبارتی، برای ایجاد تصویری دقیق از سرگذشت فرهنگ دریایی در حوزه دریای کاسپی نیازمند تعاون چند رشته است و صرفاً باستانشناسی از عهده انجام آن بر نخواهد آمد.
- بهنظر می رسد عدم دسترسی دریای کاسپی به دریاهای آزاد نیز به این دیدگاه غلط کمک میکند!
همین طور است. اما از مَنظر باستان شناختی، سنجش محتوای فرهنگی مهمتر از مساحت جغرافیایی است. فرهنگِ دریایی بهترین و جامعترین مفهومی است که میتوان برای اصول فکری، آداب و رسوم، مصنوعات و... مرتبط با دریا و منابع آن به کار گرفت. در هر مکانِ جغرافیایی که فرهنگ دریایی به معنای خاص خود وجود داشته باشد، پژوهشهای باستان شناختی و انسانشناختی دریایی، جهت بازیابی نشانهای ملموس و ناملموس آن نیز انجام میگیرد. مثلا در حوزه دریایی کاسپی ماهیگیری بهعنوان یک جنبۀ اقتصادی و فرهنگی، در درجه نخست قرار دارد و حمل و نقل و جنگ در درجات بعدی. پژوهشهای گستردۀ فرهنگ دریایی، انسانشناسی و باستانشناسی دریایی را شامل میگردد.
- کهنترین نشانههای ماهیگیری و دریانوردی در دریای کاسپی چیست؟
بر اساس اسناد باستانشناختی به دست آمده از «پارک ملی قبوستان» در جنوب شرقی رشتهکوههای قفقاز و کرانههای غربی دریای کاسپی در جمهوری آذربایجان، با یکی از کهنترین جوامع ماهیگیری و دریانورد مواجه هستیم که از دوران میانسنگی و نوسنگی به این شغل مبادرت میورزیدند و احتمالاً حوضۀ کرانههای غربی دریای کاسپی یکی از قدیمیترین مراکز ماهیگیری و دریانوردی در این منطقه است.
- نوسانات آبی این دریاچه بر فهم یافتههای باستان شناسی چه تاثیری دارد؟
یکی از پدیدههای مهم برای فهمِ و تفسیر دقیقترِ فرهنگ دریایی بر پایۀ مواد فرهنگی، سنجش نوسانات تراز سطح آب دریاست. زیرا تراز سطح آب دریاها اشاره به یک نقطه خاص زمانی و مکانی داشته و دارد. بنابراین سرگذشت زیستی دریا بصورت جداگانه پیش از پرداختن به پژوهشهای باستانشناختی دریایی و سرگذشت اجتماعی دریای کاسپی، توصیه میشود. در واقع، پژوهشهای باستانشناختی در نوار جزر و مدی یا به عبارت کلیتر در جغرافیای مناطقی که تحت تاثیر نوسانهای تراز سطح آب قرار دارند، جهت رمزگشایی الگوی پراکندگی محوطههای باستانی از دورانهای بسیار قدیم تا عصر معاصر از پیچیدگی و جذابیتهای خاصی برخوردار است و باید آن را به طور جامع و دقیق مطالعه کرد تا نتایج متقنتری بهدست آورد. از این رو در نواحی مذکور میتوان به اطلاعات اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی بسیار ارزشمند دست پیدا کرد. مثلا،کشف درصدی از بقایای دیوار تمیشه در عمق سه متری، حاکی از بالا آمدن سطح آب دریا به طور قابل توجهی در طول ۱۵۰۰ سال گذشته است.
- مسیر دریایی تجارت ابریشم هنوز برای ما روشن نیست. کشف یافتههای باستان شناسی نظیر کشتی، چه کمکی به این ماجرا میکند؟
بطور کلی میدانیم که مسیر دریایی تجاری ابریشم،پس از طی شدن شرق و میانۀ آسیا به کرانههای شمالی دریای کاسپی سپس حوضه ولگا و دریای سیاه میرسید همچنین در دورههای تاریخی، شبکهای از مسیرهای دریایی و زمینی از شمال به جنوب دریای کاسپی کشیده شده بود که اصطلاحاً به مسیر تجاری ولگا-کاسپی مشهور بود و نقش اصلی را در تجارت بینالمللی و ارتباطات فرهنگی شمال و جنوب دریای کاسپی ایفا میکرد. جغرافیای سیاسی اوایل قرون میانی بر اساس روابط پر فراز و فرود بیزانس و ساسانیان، خاقانات ترک شاخۀ غربی و پیشروی خلفای عرب به سمت شمال، گسترش اسلام در حوضۀ رودخانه ولگا و طلوع و غروب دولتهای منصوب به خزریان و لشکرکشیهای اسکاندیناوی به قفقاز و علاقۀ طوایف مغولی و فعالیتهای اقتصادی و سیاسی امپراتورهای عثمانی، صفوی و روس به شدت با تاریخچه حمل و نقل و ارتباطات دریایی شمال و جنوب از طریق مسیر تجاری ولگا-کاسپی در هم تنیده و تاثیر گذار است.
«رامین ادیبی» میگوید: بی ارزش جلوه دادن دریای کاسپی در پژوهشهای باستان شناختی دریایی از پیش فرضهای غلطی است که توسط عدهای مسئول و غیر مسئول و بر اساس مطالعات اندک، سرچشمه میگیرد و پیامد آن، عدم تعادل و ارزشگذاری نادرست برای میراث فرهنگی دریایی از سوی بازیگردانان مستقر در نهادهای دولتی جهت انجام امور پژوهشی و بودجهریزی است و همین امر موجب زوال روزافزون میراث برجای مانده از فرهنگ دریایی چه به صورت ملموس و ناملموس میشود.
- بهنظر شما چرا پژوهشهای باستان شناختی در کرانه جنوبی دریای کاسپی کوچک شمرده میشود؟
نکته همین جاست که باید واکاوی و رمزگشایی فرهنگ دریاییِ در حوزه بزرگترین دریاچه جهان، بر اساس مواد فرهنگی و اسناد تاریخی در جغرافیای کلی این دریاچه صورت گیرد و نه فقط در جغرافیای کرانههای ایران. بهنظرم باید سعی کنیم باورها و پیشفرضهای نادرستی مانند: "پیشینۀ اندک دریانوردی و تقلیل آن به دوره صفویه در این دریاچه را تغییر دهیم.
در پژوهشهای جدید در حوزه فرهنگِ دریایی، میباید مطابق با رهیافتی کلنِگر و تحلیلِ موجودیت و چیستی شبکههای بهم پیوستۀ مستقر در مَنظر تاریخی این دریا و برحسب آخرین روشها و دستاوردهای علمی رو به جلو حرکت کنیم. در این صورت است که میتوان جلوههای بَرجای مانده از فرهنگ دریایی را در روندهای تاریخیِ شناخته شده مورد آزمون قرار داد. به عبارتی، برای ایجاد تصویری دقیق از سرگذشت فرهنگ دریایی در حوزه دریای کاسپی نیازمند تعاون چند رشته است و صرفاً باستانشناسی از عهده انجام آن بر نخواهد آمد.
- بهنظر می رسد عدم دسترسی دریای کاسپی به دریاهای آزاد نیز به این دیدگاه غلط کمک میکند!
همین طور است. اما از مَنظر باستان شناختی، سنجش محتوای فرهنگی مهمتر از مساحت جغرافیایی است. فرهنگِ دریایی بهترین و جامعترین مفهومی است که میتوان برای اصول فکری، آداب و رسوم، مصنوعات و... مرتبط با دریا و منابع آن به کار گرفت. در هر مکانِ جغرافیایی که فرهنگ دریایی به معنای خاص خود وجود داشته باشد، پژوهشهای باستان شناختی و انسانشناختی دریایی، جهت بازیابی نشانهای ملموس و ناملموس آن نیز انجام میگیرد. مثلا در حوزه دریایی کاسپی ماهیگیری بهعنوان یک جنبۀ اقتصادی و فرهنگی، در درجه نخست قرار دارد و حمل و نقل و جنگ در درجات بعدی. پژوهشهای گستردۀ فرهنگ دریایی، انسانشناسی و باستانشناسی دریایی را شامل میگردد.
- کهنترین نشانههای ماهیگیری و دریانوردی در دریای کاسپی چیست؟
بر اساس اسناد باستانشناختی به دست آمده از «پارک ملی قبوستان» در جنوب شرقی رشتهکوههای قفقاز و کرانههای غربی دریای کاسپی در جمهوری آذربایجان، با یکی از کهنترین جوامع ماهیگیری و دریانورد مواجه هستیم که از دوران میانسنگی و نوسنگی به این شغل مبادرت میورزیدند و احتمالاً حوضۀ کرانههای غربی دریای کاسپی یکی از قدیمیترین مراکز ماهیگیری و دریانوردی در این منطقه است.
- نوسانات آبی این دریاچه بر فهم یافتههای باستان شناسی چه تاثیری دارد؟
یکی از پدیدههای مهم برای فهمِ و تفسیر دقیقترِ فرهنگ دریایی بر پایۀ مواد فرهنگی، سنجش نوسانات تراز سطح آب دریاست. زیرا تراز سطح آب دریاها اشاره به یک نقطه خاص زمانی و مکانی داشته و دارد. بنابراین سرگذشت زیستی دریا بصورت جداگانه پیش از پرداختن به پژوهشهای باستانشناختی دریایی و سرگذشت اجتماعی دریای کاسپی، توصیه میشود. در واقع، پژوهشهای باستانشناختی در نوار جزر و مدی یا به عبارت کلیتر در جغرافیای مناطقی که تحت تاثیر نوسانهای تراز سطح آب قرار دارند، جهت رمزگشایی الگوی پراکندگی محوطههای باستانی از دورانهای بسیار قدیم تا عصر معاصر از پیچیدگی و جذابیتهای خاصی برخوردار است و باید آن را به طور جامع و دقیق مطالعه کرد تا نتایج متقنتری بهدست آورد. از این رو در نواحی مذکور میتوان به اطلاعات اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی بسیار ارزشمند دست پیدا کرد. مثلا،کشف درصدی از بقایای دیوار تمیشه در عمق سه متری، حاکی از بالا آمدن سطح آب دریا به طور قابل توجهی در طول ۱۵۰۰ سال گذشته است.
- مسیر دریایی تجارت ابریشم هنوز برای ما روشن نیست. کشف یافتههای باستان شناسی نظیر کشتی، چه کمکی به این ماجرا میکند؟
بطور کلی میدانیم که مسیر دریایی تجاری ابریشم،پس از طی شدن شرق و میانۀ آسیا به کرانههای شمالی دریای کاسپی سپس حوضه ولگا و دریای سیاه میرسید همچنین در دورههای تاریخی، شبکهای از مسیرهای دریایی و زمینی از شمال به جنوب دریای کاسپی کشیده شده بود که اصطلاحاً به مسیر تجاری ولگا-کاسپی مشهور بود و نقش اصلی را در تجارت بینالمللی و ارتباطات فرهنگی شمال و جنوب دریای کاسپی ایفا میکرد. جغرافیای سیاسی اوایل قرون میانی بر اساس روابط پر فراز و فرود بیزانس و ساسانیان، خاقانات ترک شاخۀ غربی و پیشروی خلفای عرب به سمت شمال، گسترش اسلام در حوضۀ رودخانه ولگا و طلوع و غروب دولتهای منصوب به خزریان و لشکرکشیهای اسکاندیناوی به قفقاز و علاقۀ طوایف مغولی و فعالیتهای اقتصادی و سیاسی امپراتورهای عثمانی، صفوی و روس به شدت با تاریخچه حمل و نقل و ارتباطات دریایی شمال و جنوب از طریق مسیر تجاری ولگا-کاسپی در هم تنیده و تاثیر گذار است.
برچسب ها : اقتصاد دریا گردشگری دریای خزر
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند