تاریخ انتشار:1400/11/10

بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای IORA و CIS
اقتصاد سرامد - مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از فرصت سرمایه گذاری کشورهای همسایه عضو IORA آیورا و CIS و افغانستان در طرح های توسعه ای و بهره برداری از زیرساخت های بندر چابهار خبر داد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بهروز آقایی افزود: یکی از دغدغههای مدیران صنایع کشورهای در حال توسعه به ویژه مدیران سازمان بنادر و دریانوردی تامین مالی برای فائق آمدن بر مشکلات پروژهها می باشد.
وی بیان کرد: به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و معادن) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمیکند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه ای که بتواند جذب سرمایههای بین المللی را برای اجرای پروژههای تعریف شده و دانش و فناوری را وارد کشور کند، فاکتور مؤثر و تعیین کنندهای محسوب میشود.
آقایی ادامه داد: جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدلهای متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره برداری و انتقال یا به اصطلاح «B.O.T» (Build-operation-Transfer ) است که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دلیل عمده استقبال از این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسکهای پروژه (مالی، اجرایی و بهره برداری) بوده بطوریکه بیشترین ریسکهای قرارداد به سرمایهگذار منتقل میشود.
وی ادامه داد: به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان میدهند.
وی بیان کرد: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهره برداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات هزینههای ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت نموده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.
آقایی اظهار داشت: بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA و کشورهای افغانستان و CIS و آسیای میانه است و دارای اهمیت ویژه میباشد؛ نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هندوستان به کشورهای مذکور از منظر تجارت دریایی و خشکی با تامین هزینه و اعمال تدابیر امنیتی محسوب میشود.
وی اضافه کرد: در راستای همکاری بلندمدت بین دولت ایران و هند در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، طرف هندی بر اساس قرارداد "تجهیز و بهره برداری فاز اول بندر شهید بهشتی" فیمابین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت هندی (IPGL )، طرف هندی متعهد شده است با سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری، صرفا نسبت به خرید انواع تجهیزات بندری شامل تجهیزات سنگین و راهبردی، نیمه سنگین و سبک در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اقدام و بهرهبرداری کند.
وی بیان کرد: از این میان حدود ۲۴ میلیون دلار تجهیزات سنگین و راهبردی که عبارت است از ۶ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن و ۱۰۰ تن تامین و همزمان طرفین برای فعال سازی قرارداد اصلی تلاش های مشترک خود را ادامه می دهند.
در حال حاضر فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل و به بهره برداری رسیده که با بهرهبرداری فاز نخست ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی و بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی افزایش یافته است.
آقایی در پایان با اشاره به استقبال و امکان سرمایه گذاری خارجی سایر کشورها در بندر چابهار افزود: برای حفظ استقلال تجاری و اقتصادی در بندر چابهار از همه کشورهای همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و بهره برداری از زیرساخت های بندر چابهار دعوت به عمل می آید.
وی بیان کرد: به بیان دیگر امروزه داشتن منابع زیرزمینی (نفت، گاز و معادن) و نیروی انسانی کارآمد برای توسعه کفایت نمیکند، بلکه مدیریت قوی و هوشمندانه ای که بتواند جذب سرمایههای بین المللی را برای اجرای پروژههای تعریف شده و دانش و فناوری را وارد کشور کند، فاکتور مؤثر و تعیین کنندهای محسوب میشود.
آقایی ادامه داد: جلب نظر سرمایه گذاران نیازمند طراحی و ایجاد مدلهای متنوع قراردادی است که یکی از آنها قرارداد ساخت و بهره برداری و انتقال یا به اصطلاح «B.O.T» (Build-operation-Transfer ) است که امروزه مورد استقبال قرار گرفته است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: دلیل عمده استقبال از این مدل مسئولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسکهای پروژه (مالی، اجرایی و بهره برداری) بوده بطوریکه بیشترین ریسکهای قرارداد به سرمایهگذار منتقل میشود.
وی ادامه داد: به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان میدهند.
وی بیان کرد: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهره برداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهره برداری از ابنیه و تأسیسات هزینههای ساخت، بهره برداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت نموده و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و بصورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.
آقایی اظهار داشت: بندر چابهار دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA و کشورهای افغانستان و CIS و آسیای میانه است و دارای اهمیت ویژه میباشد؛ نزدیکی این بندر به بنادر غرب هندوستان بهترین مسیر ترانزیتی هندوستان به کشورهای مذکور از منظر تجارت دریایی و خشکی با تامین هزینه و اعمال تدابیر امنیتی محسوب میشود.
وی اضافه کرد: در راستای همکاری بلندمدت بین دولت ایران و هند در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، طرف هندی بر اساس قرارداد "تجهیز و بهره برداری فاز اول بندر شهید بهشتی" فیمابین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت هندی (IPGL )، طرف هندی متعهد شده است با سرمایهگذاری ۸۵ میلیون دلاری، صرفا نسبت به خرید انواع تجهیزات بندری شامل تجهیزات سنگین و راهبردی، نیمه سنگین و سبک در فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار اقدام و بهرهبرداری کند.
وی بیان کرد: از این میان حدود ۲۴ میلیون دلار تجهیزات سنگین و راهبردی که عبارت است از ۶ دستگاه جرثقیل موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن و ۱۰۰ تن تامین و همزمان طرفین برای فعال سازی قرارداد اصلی تلاش های مشترک خود را ادامه می دهند.
در حال حاضر فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار تکمیل و به بهره برداری رسیده که با بهرهبرداری فاز نخست ظرفیت بندر چابهار از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن در سال با یک میلیارد دلار سرمایه گذاری سازمان بنادر و دریانوردی و بیش از دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی افزایش یافته است.
آقایی در پایان با اشاره به استقبال و امکان سرمایه گذاری خارجی سایر کشورها در بندر چابهار افزود: برای حفظ استقلال تجاری و اقتصادی در بندر چابهار از همه کشورهای همسایه عضو IORA (آیورا)، CIS و افغانستان جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای و بهره برداری از زیرساخت های بندر چابهار دعوت به عمل می آید.
برچسب ها : اقتصاد دریا ترانزیت چابهار
اخبار روز
-
کسب رتبه اول بهرهوری بخش آب کشور توسط شرکت آب و نیرو
-
افتتاح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی صندوق ذخیره فرهنگیان توسط وزیر آموزش و پرورش
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد