تاریخ انتشار:1400/11/11
۳ راهبرد افزایش سهم کشتیرانی و تجارت دریایی ایران در خزر
اقتصاد سرامد - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان ۳ راهبرد جدی برای افزایش سهم کشتیرانی و تجارت دریایی ایران در دریای خزر را تشریح کرد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی همواره بر نقش آفرینی مناسب ایران در کریدور شمال-جنوب تاکید داشته است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، امیر عابدی، در رابطه با ضرورت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر و رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر استفاده از ظرفیت های دریایی و بندری ایران در این راستا، اظهارداشت: توسعه روابط تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، از جمله کشورهای حوزه دریای خزر، اقدامی موثر در جهت مقابله با تحریم های ظالمانه است و این بستر فراهم می شود تا ایران نقش پررنگ تری در اقتصاد قابل توجه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داشته باشد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه خزر، کریدور ترانزیتی شمال- جنوب نیز تقویت می شود و امکان دسترسی به بازار شرق اروپا برای ایران مهیا خواهد شد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان به لزوم توجه به حضور کشورهای مهمی مانند روسیه در مجاورت دریای خزر، پتانسیل اقتصادی دریای خزر و زیرساخت های بندری ایجاد شده در حاشیه جنوبی این دریا اشاره و خاطرنشان کرد: این موارد باید به عنوان راهبرد جدی برای افزایش مبادلات تجاری کشور مورد توجه قرار گیرد تا از طریق آن سهم ایران در دریای خزر در مقوله کشتیرانی و تجارت دریایی افزایش پیدا کند.
عابدی با بیان اینکه ممکن است از طریق دریای خزر و از مسیر کانال ولگا-دن به آب های آزاد در دریای سیاه راه پیدا کرد، گفت: این اتفاق نشان دهنده نقش استراتژیک کشور در مسیر کریدورهای بین المللی موجود خواهد بود و در صورت استفاده بهینه از ظرفیت های دریایی و بندری در شمال کشور، زمینه رونق فعالیت های ترانزیتی نیز فراهم می شود.
وی ادامه داد: یکی از پتانسیل های بالقوه ای که در دریای خزر وجود دارد، موضوع گردشگری دریایی و تردد مسافر بین بنادر حاشیه این دریا است که می تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان در رابطه با رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله کشورهای شمالی دریای خزر با توجه به ظرفیتهای دریایی و بندری کشور، عنوان کرد: توسعه پسکرانه های بندری، افزایش ظرفیت بنادر شمال کشور و به روزآوری تجهیزات تخلیه و بارگیری این بنادر، همواره جزء برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی کشور بوده است.
عابدی ادامه داد: در جهت توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه؛ سازمان بنادر و دریانوردی اکثر بنادر شمال کشور را به منطقه ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد بندری تبدیل کرده است تا فارغ از قوانین و مقررات سرزمینی به توسعه تجارت با کشورهای همسایه شمالی بپردازد.
وی با بیان اینکه حضور موثر و نقش آفرینی مناسب کشور در کریدور شمال-جنوب نیز همواره مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان بنادر به منظور نقش آفرینی مناسب در توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه، در صدد ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه حمل و نقل چندوجهی است به طوری که اسکله های رو-رو ریلی و خودرویی در بنادر شمالی آماده بهره برداری بوده و تمهیداتی برای تهیه و بهره برداری از کشتی رو-رو اندیشیده شده است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با توسعه روابط تجاری با کشورهای حاشیه خزر، کریدور ترانزیتی شمال- جنوب نیز تقویت می شود و امکان دسترسی به بازار شرق اروپا برای ایران مهیا خواهد شد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان به لزوم توجه به حضور کشورهای مهمی مانند روسیه در مجاورت دریای خزر، پتانسیل اقتصادی دریای خزر و زیرساخت های بندری ایجاد شده در حاشیه جنوبی این دریا اشاره و خاطرنشان کرد: این موارد باید به عنوان راهبرد جدی برای افزایش مبادلات تجاری کشور مورد توجه قرار گیرد تا از طریق آن سهم ایران در دریای خزر در مقوله کشتیرانی و تجارت دریایی افزایش پیدا کند.
عابدی با بیان اینکه ممکن است از طریق دریای خزر و از مسیر کانال ولگا-دن به آب های آزاد در دریای سیاه راه پیدا کرد، گفت: این اتفاق نشان دهنده نقش استراتژیک کشور در مسیر کریدورهای بین المللی موجود خواهد بود و در صورت استفاده بهینه از ظرفیت های دریایی و بندری در شمال کشور، زمینه رونق فعالیت های ترانزیتی نیز فراهم می شود.
وی ادامه داد: یکی از پتانسیل های بالقوه ای که در دریای خزر وجود دارد، موضوع گردشگری دریایی و تردد مسافر بین بنادر حاشیه این دریا است که می تواند ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان در رابطه با رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی در توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله کشورهای شمالی دریای خزر با توجه به ظرفیتهای دریایی و بندری کشور، عنوان کرد: توسعه پسکرانه های بندری، افزایش ظرفیت بنادر شمال کشور و به روزآوری تجهیزات تخلیه و بارگیری این بنادر، همواره جزء برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی کشور بوده است.
عابدی ادامه داد: در جهت توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه؛ سازمان بنادر و دریانوردی اکثر بنادر شمال کشور را به منطقه ویژه اقتصادی یا مناطق آزاد بندری تبدیل کرده است تا فارغ از قوانین و مقررات سرزمینی به توسعه تجارت با کشورهای همسایه شمالی بپردازد.
وی با بیان اینکه حضور موثر و نقش آفرینی مناسب کشور در کریدور شمال-جنوب نیز همواره مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی بوده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سازمان بنادر به منظور نقش آفرینی مناسب در توسعه همکاری اقتصادی با کشورهای همسایه، در صدد ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه حمل و نقل چندوجهی است به طوری که اسکله های رو-رو ریلی و خودرویی در بنادر شمالی آماده بهره برداری بوده و تمهیداتی برای تهیه و بهره برداری از کشتی رو-رو اندیشیده شده است.
برچسب ها : اقتصاد دریا سازمان بنادر تجارت
اخبار روز
-
سرنوشت مبهم سیاست آبی و تکرار خطاهای استراتژیک
-
پایش آلودگیهای دریایی مَکُران در ۱۵۶ ایستگاه انجام شد
-
گسست نسلی در پیوند فرهنگ و دریا
-
ضربه تعطیلی دولت آمریکا به سفرهای هوایی
-
پشتپرده تعلیق قرارداد گازی مصر و اسرائیل
-
سهم ناچیز ایران در ترانزیت ۱۵میلیارد تنی جهان !
-
نمایش راه آهن در اوج بیتوجهی به رقابتهای ریلی منطقه
-
قطارهای کانتینری روسی در راه تهران
-
تکمیل ۸۵۴ هزار واحد مسکونی تکلیف همه نهادها و دستگاههای ذیربط است
-
پیشنهاد اصلاح ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم ارائه شده است
-
توسعه کنترل کیفیت پروژههای عمرانی با ۱۰۴۰ واحد آزمایشگاهی در سراسر کشور
-
آغاز پیگیری مشکلات جزیره کیش پس از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی
-
تسریع در آمادهسازی زیرساختهای منطقه آزاد قصرشیرین
-
تدوین سند بهره وری شاخص های اختصاصی سازمان شیلات ایران
-
تقدیر نماینده رئیس جمهور از عملکرد بندرامام در تأمین کالاهای اساسی و جذب سرمایهگذاری
-
شیلات و نهادهای نظارتی در مسیر پایداری تولید
-
نشست هماندیشی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با معتمدین و فعالان اقتصادی بندرلنگه
-
صالحیامیری وارد ریاض شد
-
شهرسازی مسئولانه، ضرورتی حیاتی برای تابآوری و توسعه پایدار است
-
نهضت مدرسه سازی در وزارت راه و شهرسازی
