تاریخ انتشار:1400/11/15
دربارهی قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده؛
انجمن صنفی مدیران رسانه به رییس مجلس نامه نوشت
انجمن صنفی مدیران رسانه، طی بیانیهای خطاب به رییس مجلس، اعتراض خود را به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مبنی بر مشمول مالیات شدن تبلیغات و آگهیها در روزنامهها و نشریات (کاغذی و الکترونیکی) بیان داشته و مراتب را برای بررسی، رسیدگی و اصلاح قانون مذکور، به ریاست مجلس شورای اسلامی اعلام میدارد.
متن این اعتراض نامه بدین شرح است:
جناب آقای دکتر قالیباف - ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیات
با عنایت به بند دوم اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطبوعات و خبرگزاریها سهم موثری در توسعهی اطلاعرسانی و پیشبرد اهداف و راهبردهای کلان کشور دارند.
همانگونه که استحضار دارید، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب دوم خرداد ۱۴۰۰، از ۱۳ دی ماه سال جاری به اجرا درآمده است. به استناد جزء (۳) بند (ب) مادهی (۹) این قانون "تبلیغات کالاها و خدمات داخلی روزنامهها و نشریات" مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شده است.
باتوجه به ابهامات موجود در تفسیر مفاد این مادهی قانونی، خواهشمند است دستور فرمایید مشکلات رسانهها در موارد زیر بررسی شده و مساعدت لازم درخصوص رفع این مشکلات، انجام شود.
۱- انواع آگهیهای دولتی مانند مزایده، مناقصه، ابلاغ اجراییه، رای، احضار، اخراج، اخطار، ثبتی و... جزء تبلیغات کالاها و خدمات داخلی محسوب نمیشود و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار نشریات قرار میگیرد. شایان ذکر است که وجه اینگونه آگهیها توسط دستگاهها و شرکتهای دولتی پرداخت میشود و اخذ مالیات از آن، به منزلهی پرداخت مالیات از دولت به دولت است.
۲- رپرتاژ، تولید محتوا و گزارش خبری سفارشی شرکتها و موسسات دولتی و خصوصی، آگهی تبلیغاتی کالاها و خدمات لوکس محسوب نمیشود.
۳- با توجه به اینکه نشریات الکترونیکی هم جزء معافیت بند الف و ب مادهی (۹) قانون مورد اشاره هستند و همچنین جزء ۳ بند (ب) این مادهی قانونی خدمات زینک، چاپ و انتشار روزنامه، اعم از کاغذی یا الکترونیکی، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها را مشمول معافیت قرار داده است، نگهداری سرور و خدمات هاست، از خدمات نشر محسوب شود.
۴- با عنایت به جزء (۳) بند (ب) مادهی ۹ قانون مورد اشاره، خدمات انتشار روزنامه، اعم از کاغذی و الکترونیکی، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها مشمول معافیت است. لذا فعالیت نمایندگیها و سرپرستی رسانههای سراسری ارائهکنندهی این خدمات نیز مشمول معافیت خواهد بود.
۵- اقتصاد نحیف رسانهها از یکسو و شرایط اقتصادی بسیار بد حاکم بر مجموعهی رسانههای کشور از سوی دیگر، به هیچ عنوان پاسخگوی تلاش و توانایی اهالی رسانه نیست. اما هیچیک از مشکلات اقتصادی یا سیاسی، موجب نشده است که روزنامهنگاران یا مدیران رسانه، از رسالت خطیر خویش دست بکشند.
۶- هر سال مشکلات اقتصادی حاکم بر این بخش، سفرهی درآمد آنها را کوچک و کوچکتر کرده است. در چنین شرایطی، دولت و مجلس قبل، با تصویب جزء (۳) بند (ب) مادهی ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، هزینهی ۹ درصدی را بابت تبلیغات و خدمات داخلی - که عموما باید از طرف دوم دریافت شود، اما بهطور معمول صاحبان کالاها و خدمات هزینهی اصلی تبلیغاتشان را هم چند ماه پس از چاپ و انتشار آگهی واریز می کنند - این ۹ درصد هزینهی اضافه، عملا بر دوش مدیران رسانهها میافتد.
۷- اجرای شتابزدهی این قانون در اواخر سال مالی (۱۳ دی ماه ۱۴۰۰) کار را برای اجرای این امر مشکلتر کرده است. با توجه به اینکه مطبوعات به دلیل معافیت شغلی در فراخوان هشتگانهی ثبت نام در نظام ارزش افزوده جای نمیگرفتهاند، اجرای آن عملا در دو ماه و چند روز باقیماندهی این سال، غیر ممکن است و پیشنهاد میشود که در قانون بودجهی سال ۱۴۰۱ نیز مسکوت بماند، تا انشاءالله با مساعدت حضرتعالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بخش آخر جزء ۳ بند ب ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح شود.
انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسان
جناب آقای دکتر قالیباف - ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیات
با عنایت به بند دوم اصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مطبوعات و خبرگزاریها سهم موثری در توسعهی اطلاعرسانی و پیشبرد اهداف و راهبردهای کلان کشور دارند.
همانگونه که استحضار دارید، قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مصوب دوم خرداد ۱۴۰۰، از ۱۳ دی ماه سال جاری به اجرا درآمده است. به استناد جزء (۳) بند (ب) مادهی (۹) این قانون "تبلیغات کالاها و خدمات داخلی روزنامهها و نشریات" مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده شده است.
باتوجه به ابهامات موجود در تفسیر مفاد این مادهی قانونی، خواهشمند است دستور فرمایید مشکلات رسانهها در موارد زیر بررسی شده و مساعدت لازم درخصوص رفع این مشکلات، انجام شود.
۱- انواع آگهیهای دولتی مانند مزایده، مناقصه، ابلاغ اجراییه، رای، احضار، اخراج، اخطار، ثبتی و... جزء تبلیغات کالاها و خدمات داخلی محسوب نمیشود و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار نشریات قرار میگیرد. شایان ذکر است که وجه اینگونه آگهیها توسط دستگاهها و شرکتهای دولتی پرداخت میشود و اخذ مالیات از آن، به منزلهی پرداخت مالیات از دولت به دولت است.
۲- رپرتاژ، تولید محتوا و گزارش خبری سفارشی شرکتها و موسسات دولتی و خصوصی، آگهی تبلیغاتی کالاها و خدمات لوکس محسوب نمیشود.
۳- با توجه به اینکه نشریات الکترونیکی هم جزء معافیت بند الف و ب مادهی (۹) قانون مورد اشاره هستند و همچنین جزء ۳ بند (ب) این مادهی قانونی خدمات زینک، چاپ و انتشار روزنامه، اعم از کاغذی یا الکترونیکی، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها را مشمول معافیت قرار داده است، نگهداری سرور و خدمات هاست، از خدمات نشر محسوب شود.
۴- با عنایت به جزء (۳) بند (ب) مادهی ۹ قانون مورد اشاره، خدمات انتشار روزنامه، اعم از کاغذی و الکترونیکی، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها مشمول معافیت است. لذا فعالیت نمایندگیها و سرپرستی رسانههای سراسری ارائهکنندهی این خدمات نیز مشمول معافیت خواهد بود.
۵- اقتصاد نحیف رسانهها از یکسو و شرایط اقتصادی بسیار بد حاکم بر مجموعهی رسانههای کشور از سوی دیگر، به هیچ عنوان پاسخگوی تلاش و توانایی اهالی رسانه نیست. اما هیچیک از مشکلات اقتصادی یا سیاسی، موجب نشده است که روزنامهنگاران یا مدیران رسانه، از رسالت خطیر خویش دست بکشند.
۶- هر سال مشکلات اقتصادی حاکم بر این بخش، سفرهی درآمد آنها را کوچک و کوچکتر کرده است. در چنین شرایطی، دولت و مجلس قبل، با تصویب جزء (۳) بند (ب) مادهی ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، هزینهی ۹ درصدی را بابت تبلیغات و خدمات داخلی - که عموما باید از طرف دوم دریافت شود، اما بهطور معمول صاحبان کالاها و خدمات هزینهی اصلی تبلیغاتشان را هم چند ماه پس از چاپ و انتشار آگهی واریز می کنند - این ۹ درصد هزینهی اضافه، عملا بر دوش مدیران رسانهها میافتد.
۷- اجرای شتابزدهی این قانون در اواخر سال مالی (۱۳ دی ماه ۱۴۰۰) کار را برای اجرای این امر مشکلتر کرده است. با توجه به اینکه مطبوعات به دلیل معافیت شغلی در فراخوان هشتگانهی ثبت نام در نظام ارزش افزوده جای نمیگرفتهاند، اجرای آن عملا در دو ماه و چند روز باقیماندهی این سال، غیر ممکن است و پیشنهاد میشود که در قانون بودجهی سال ۱۴۰۱ نیز مسکوت بماند، تا انشاءالله با مساعدت حضرتعالی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بخش آخر جزء ۳ بند ب ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، اصلاح شود.
انجمن صنفی کارفرمایی مدیران رسان
برچسب ها : انجمن صنفی مدیران رسانه قانون جدید مالیات نامه به قالیباف مطبوعات و خبرگزاریها
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند