تاریخ انتشار:1400/11/24
بازنگری فرآیندهای سرمایهگذاری در حوزه پسکرانههای بندری
اقتصاد سرامد - سرپرست معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: فرآیندهای سرمایهگذاری در حوزه پسکرانههای بندری به بازنگری و بازنویسی نیاز دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، جلیل اسلامی در نشست سرمایهگذاری و امور مناطق بنادر کشور با تاکید بر " بازطراحی فرآیندهای سرمایهگذاری بنادر در تمام شقوق" اظهار داشت: پس از یک دوره رکود توسعهای در بنادر، ناشی از تحریمهای ظالمانه و قرار گرفتن کشور در شرایط جدید اقتصادی، باید بتوانیم با بازطراحی فرآیندهای سرمایهگذاری و ایجاد بسترهای مناسب، امکان حضور سرمایهگذاران در حوزه حملونقل و افزایش مبادلات تجاری، بدون کمترین چالش مالی و بانکی را فراهم کنیم.
وی تاکیدکرد: در حوزه نظارت بر قراردادها نیز نقاط ضعفهایی هستیم که بیشتر ناشی از عدم یک تعریف مشخص و شفاف از حوزه نظارت بر قراردادها است.
اسلامی اضافه کرد: به جز بازنگری کامل در فرآیندهای سرمایهگذاری در بنادر، باید خلاءهای نظارتی را نیز پوشش دهیم و با نظارت دقیقتری، مسئولیتها را به انجام برسانیم.
سرپرست امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به جذب ۲۴۰۹۵ میلیارد ریال قرارداد سرمایهگذاری در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: اگرچه به لحاظ عددی در جذب سرمایهگذاری، از اهداف پیشبینی شده جلوتر هستیم، اما سطح انتظارات و رضایت در کشور و در پسکرانه بنادر و لجستیک، خیلی بیشتر از این اهداف محقق شده است.
اسلامی با اشاره به انجام مطالعات صورت گرفته در انواع قراردادهای سرمایهگذاری، توضیح داد: در شرایط فعلی، با سه نوع وضعیت قراردادی در سازمان بنادر مواجه هستیم.
به گفته سرپرست امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، دسته اول، قراردادهای در حال اتمام و سپری شدن هستند که کماکان تصمیمات و تعهدات آن پابرجاست، بنابراین باید این دسته از قراردادها را با توجه به اقتضائات روز و تصمیات جدید، بهروز رسانی کنیم.
اسلامی افزود: دسته دوم، قراردادهای سرمایهگذاری هستند که به جهت شرایط اقتصادی کشور و مشکلات تورمی، دچار شرایط چالش فسخ و یا خود فسخ شدند.
وی گفت: در خصوص قراردادهایی که به لحاظ مدل و ساختار مالی، از شرایط انتفاع خارج شدهاند، باید با درک شرایط خاص کشور، شرایط شرکتهای سرمایهگذار را بپذیریم و با رعایت برخی ملاحظات، قراردادها را احیا کنیم.
به گفته وی، دسته سوم قراردادهای جدیدی هستند که باید بنابر اقتضائات روز و شرایط متقاضیان، بهگونهای تنظیم و اجرا شود که کمترین چالش را برای سرمایهگذار داشته باشد و همچنین فرآیند سرمایهگذاری را با حداقل چالش مواجه کند.
وی تاکیدکرد: در حوزه نظارت بر قراردادها نیز نقاط ضعفهایی هستیم که بیشتر ناشی از عدم یک تعریف مشخص و شفاف از حوزه نظارت بر قراردادها است.
اسلامی اضافه کرد: به جز بازنگری کامل در فرآیندهای سرمایهگذاری در بنادر، باید خلاءهای نظارتی را نیز پوشش دهیم و با نظارت دقیقتری، مسئولیتها را به انجام برسانیم.
سرپرست امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به جذب ۲۴۰۹۵ میلیارد ریال قرارداد سرمایهگذاری در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: اگرچه به لحاظ عددی در جذب سرمایهگذاری، از اهداف پیشبینی شده جلوتر هستیم، اما سطح انتظارات و رضایت در کشور و در پسکرانه بنادر و لجستیک، خیلی بیشتر از این اهداف محقق شده است.
اسلامی با اشاره به انجام مطالعات صورت گرفته در انواع قراردادهای سرمایهگذاری، توضیح داد: در شرایط فعلی، با سه نوع وضعیت قراردادی در سازمان بنادر مواجه هستیم.
به گفته سرپرست امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، دسته اول، قراردادهای در حال اتمام و سپری شدن هستند که کماکان تصمیمات و تعهدات آن پابرجاست، بنابراین باید این دسته از قراردادها را با توجه به اقتضائات روز و تصمیات جدید، بهروز رسانی کنیم.
اسلامی افزود: دسته دوم، قراردادهای سرمایهگذاری هستند که به جهت شرایط اقتصادی کشور و مشکلات تورمی، دچار شرایط چالش فسخ و یا خود فسخ شدند.
وی گفت: در خصوص قراردادهایی که به لحاظ مدل و ساختار مالی، از شرایط انتفاع خارج شدهاند، باید با درک شرایط خاص کشور، شرایط شرکتهای سرمایهگذار را بپذیریم و با رعایت برخی ملاحظات، قراردادها را احیا کنیم.
به گفته وی، دسته سوم قراردادهای جدیدی هستند که باید بنابر اقتضائات روز و شرایط متقاضیان، بهگونهای تنظیم و اجرا شود که کمترین چالش را برای سرمایهگذار داشته باشد و همچنین فرآیند سرمایهگذاری را با حداقل چالش مواجه کند.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر تورم
اخبار روز
-
سرنوشت مبهم سیاست آبی و تکرار خطاهای استراتژیک
-
پایش آلودگیهای دریایی مَکُران در ۱۵۶ ایستگاه انجام شد
-
گسست نسلی در پیوند فرهنگ و دریا
-
ضربه تعطیلی دولت آمریکا به سفرهای هوایی
-
پشتپرده تعلیق قرارداد گازی مصر و اسرائیل
-
سهم ناچیز ایران در ترانزیت ۱۵میلیارد تنی جهان !
-
نمایش راه آهن در اوج بیتوجهی به رقابتهای ریلی منطقه
-
قطارهای کانتینری روسی در راه تهران
-
تکمیل ۸۵۴ هزار واحد مسکونی تکلیف همه نهادها و دستگاههای ذیربط است
-
پیشنهاد اصلاح ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم ارائه شده است
-
توسعه کنترل کیفیت پروژههای عمرانی با ۱۰۴۰ واحد آزمایشگاهی در سراسر کشور
-
آغاز پیگیری مشکلات جزیره کیش پس از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی
-
تسریع در آمادهسازی زیرساختهای منطقه آزاد قصرشیرین
-
تدوین سند بهره وری شاخص های اختصاصی سازمان شیلات ایران
-
تقدیر نماینده رئیس جمهور از عملکرد بندرامام در تأمین کالاهای اساسی و جذب سرمایهگذاری
-
شیلات و نهادهای نظارتی در مسیر پایداری تولید
-
نشست هماندیشی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با معتمدین و فعالان اقتصادی بندرلنگه
-
صالحیامیری وارد ریاض شد
-
شهرسازی مسئولانه، ضرورتی حیاتی برای تابآوری و توسعه پایدار است
-
نهضت مدرسه سازی در وزارت راه و شهرسازی
