تاریخ انتشار:1400/11/26
ظرفیت کانتینری بندر شهیدرجایی به ۸ میلیون TEU میرسد
اقتصاد سرامد - مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با اتمام فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتیها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU محقق میشود و ظرفیت کانتینری این بندر تا ۸ میلیون TEU در سال افزایش مییابد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بندر شهید رجایی یکی از نقاط قوت استان هرمزگان محسوب میشود که به واسطه قرار گرفتن آن در استان هرمزگان عواید بسیاری را برای کشور به همراه میآورد و در واقع دروازه طلایی تجارت کشور است که با بیش از ۸۰ بندر مهم دنیا ارتباط تجاری دارد و به دلیل قرار گرفتن در مرکز کوریدور شمال جنوب قاره آسیا را به اروپا متصل میکند و از همین رو بسیاری از کشورها برای بهرهبرداری خود خواهان سرمایهگذاری در این بندر استراتژیک هستند.
بندر شهید رجایی تقریبا مولود انقلاب است و بعد از بهرهبرداری اولیه ۲ طرح بزرگ توسعهای در آن انجام شده و هم اکنون سومین طرح بزرگ توسعهای با هدف افزایش ظرفیت بندر به سالانه ۸ میلیون TEU کانتینر در حال اجرا است.
علی رضا محمدی کرجیران مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار داشت: بندر شهید رجایی یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور است که در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی شمال و جنوب، شرق و غرب جهت تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و دریای عمان، افغانستان، پاکستان و عراق قرار گرفته است و از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی نیز برخوردار است.
وی افزود: این بندر با بهرهمندی از پیشرفتهترین پایانههای کانتینری، به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران محسوب میشود که با شش و نیم میلیون TEU کانتینر ظرفیت سالانه، تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری در سطح بنادر کشور را پشتیبانی میکند.
کرجیران بیانکرد: موضوعی که در سالهای اخیر از سوی دولتمردان و صاحبنظران اقتصادی مورد توجه و تاکید قرار گرفته بحث توسعه اقتصاد دریامحور است و بندر راهبردی شهید رجایی نیز به عنوان یکی از بنادر فعال و در عین حال بزرگترین بندر تجاری کشور در سالهای اخیر یک حرکت شتابانی به ویژه در بحث توسعه زیرساختی و توسعه دریامحور را در پیش گرفته است.
وی عنوان کرد: اجرای فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی از برنامههای مهم در حال اجراست این طرح شامل ادامه اجرای عملیات بتنریزی عرشه اسکله، تکمیل عملیات لایروبی پای اسکله و حوضچه، نصب ملحقات اسکله با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تاکیدکرد: افتتاح یک پست اسکله به طول ۴۰۰ متر، محوطه و پسکرانه ترمینال کانتینری به مساحت ۳۱ هکتار و برخی از ساختمانهای پشتیبانی، پستهای برق شماره یک و دو، سردرب و گیت ورودی و خروجی و پارکینگ مسقف فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و همچنین ادامه و تکمیل پست دوم اسکله کانتینری متناسب با شناورهای تا متراژ ۹۰۰ متر مرتبط با فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در رابطه با این پروژه است.
کرجیران تاکید کرد: با اتمام فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتیها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU محقق میشود و ظرفیت کانتینری این بندر تا ۸ میلیون TEU درسال افزایش مییابد.
وی تصریح کرد: در طرح توسعه بندر شهید رجایی پروژه توسعه اسکلههای نفتی بندر شهید رجایی با روند خوبی درحال اجرا است و پیشبینی میشود با تکمیل سه پست اسکله، در مجموع ۳۰ میلیون تن به ظرفیت سالانه بندر شهید رجایی اضافه شود و در همین راستا برای نخستین بار در کشور، ساخت و تجهیز اسکلههای نفتی با استفاده از توان داخلی صورت گرفته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشانکرد: آمادهسازی سازه (بخش سیویل) ۳پست اسکله نفتی و آمادهسازی یک خط لوله انتقال و یک دستگاه بازوی بارگیری تابستان امسال انجام گرفت و تکمیل خطوط انتقال و نصب باقیمانده بازوهای بارگیری و سازه استقرار پایپرک جهت انتقال تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر چندین کشور آسیایی خواهان همکاریهای اقتصادی در حوزه حملونقل در بندر شهید رجایی هستند که با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی قطعا این استقبال افزایش چشمگیری را به دنبال خواهد داشت؛ به عنوان نمونه کشور قرقیزستان خواهان سرمایهگذاری در پسکرانه بندر شهید رجایی برای ترانزیت کالاهای خود است و به همین منظور نیز سه کارگروه مخصوص حمل و نقل برای ترانزیت، همکاریهای بندری، ریلی و هوایی؛ کارگروه سرمایهگذاری اقتصادی و کارگروه تشکیل صندوق مشترک ایران و قرقیزستان برای پروژههای مشترک در جهت توسعه روابط تجاری و بازرگانی با ایران در دولت قرقیزستان در تهران تشکیل شده است.
بندر شهید رجایی تقریبا مولود انقلاب است و بعد از بهرهبرداری اولیه ۲ طرح بزرگ توسعهای در آن انجام شده و هم اکنون سومین طرح بزرگ توسعهای با هدف افزایش ظرفیت بندر به سالانه ۸ میلیون TEU کانتینر در حال اجرا است.
علی رضا محمدی کرجیران مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار داشت: بندر شهید رجایی یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور است که در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی شمال و جنوب، شرق و غرب جهت تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و دریای عمان، افغانستان، پاکستان و عراق قرار گرفته است و از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی نیز برخوردار است.
وی افزود: این بندر با بهرهمندی از پیشرفتهترین پایانههای کانتینری، به عنوان بزرگترین بندر کانتینری ایران محسوب میشود که با شش و نیم میلیون TEU کانتینر ظرفیت سالانه، تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری در سطح بنادر کشور را پشتیبانی میکند.
کرجیران بیانکرد: موضوعی که در سالهای اخیر از سوی دولتمردان و صاحبنظران اقتصادی مورد توجه و تاکید قرار گرفته بحث توسعه اقتصاد دریامحور است و بندر راهبردی شهید رجایی نیز به عنوان یکی از بنادر فعال و در عین حال بزرگترین بندر تجاری کشور در سالهای اخیر یک حرکت شتابانی به ویژه در بحث توسعه زیرساختی و توسعه دریامحور را در پیش گرفته است.
وی عنوان کرد: اجرای فاز سوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی از برنامههای مهم در حال اجراست این طرح شامل ادامه اجرای عملیات بتنریزی عرشه اسکله، تکمیل عملیات لایروبی پای اسکله و حوضچه، نصب ملحقات اسکله با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تاکیدکرد: افتتاح یک پست اسکله به طول ۴۰۰ متر، محوطه و پسکرانه ترمینال کانتینری به مساحت ۳۱ هکتار و برخی از ساختمانهای پشتیبانی، پستهای برق شماره یک و دو، سردرب و گیت ورودی و خروجی و پارکینگ مسقف فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی و همچنین ادامه و تکمیل پست دوم اسکله کانتینری متناسب با شناورهای تا متراژ ۹۰۰ متر مرتبط با فاز سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد از مهم ترین اقدامات صورت گرفته در رابطه با این پروژه است.
کرجیران تاکید کرد: با اتمام فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتیها تا ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU محقق میشود و ظرفیت کانتینری این بندر تا ۸ میلیون TEU درسال افزایش مییابد.
وی تصریح کرد: در طرح توسعه بندر شهید رجایی پروژه توسعه اسکلههای نفتی بندر شهید رجایی با روند خوبی درحال اجرا است و پیشبینی میشود با تکمیل سه پست اسکله، در مجموع ۳۰ میلیون تن به ظرفیت سالانه بندر شهید رجایی اضافه شود و در همین راستا برای نخستین بار در کشور، ساخت و تجهیز اسکلههای نفتی با استفاده از توان داخلی صورت گرفته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشانکرد: آمادهسازی سازه (بخش سیویل) ۳پست اسکله نفتی و آمادهسازی یک خط لوله انتقال و یک دستگاه بازوی بارگیری تابستان امسال انجام گرفت و تکمیل خطوط انتقال و نصب باقیمانده بازوهای بارگیری و سازه استقرار پایپرک جهت انتقال تا پایان سال جاری انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر چندین کشور آسیایی خواهان همکاریهای اقتصادی در حوزه حملونقل در بندر شهید رجایی هستند که با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی قطعا این استقبال افزایش چشمگیری را به دنبال خواهد داشت؛ به عنوان نمونه کشور قرقیزستان خواهان سرمایهگذاری در پسکرانه بندر شهید رجایی برای ترانزیت کالاهای خود است و به همین منظور نیز سه کارگروه مخصوص حمل و نقل برای ترانزیت، همکاریهای بندری، ریلی و هوایی؛ کارگروه سرمایهگذاری اقتصادی و کارگروه تشکیل صندوق مشترک ایران و قرقیزستان برای پروژههای مشترک در جهت توسعه روابط تجاری و بازرگانی با ایران در دولت قرقیزستان در تهران تشکیل شده است.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر واردات
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند