تاریخ انتشار:1400/11/27

سرمایهگذاری در بنادر به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید
اقتصاد سرامد - بر اساس آنچه مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کردند در سال جاری بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در بنادر و پسکرانههای بندری رخ داده است که با ظرفیتها و پتانسیلهای موجود فاصله زیادی دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، سرپرست معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی- درباره آخرین وضعیت سرمایهگذاری صورت گرفته در بنادر و پسکرانههای بندری در سال جاری اظهار کرد: گرچه امسال ۲۴ هزار و ۹۵ میلیارد ریال قرارداد سرمایهگذاری در بنادر کشور جذب کردیم و به لحاظ عددی در جذب سرمایهگذاری، از اهداف پیشبینی شده جلوتر هستیم، اما سطح انتظارات و رضایت در کشور و در پسکرانه بنادر و لجستیک، خیلی بیشتر از این اهداف محقق شده است.
وی افزود: پس از یک دوره رکود توسعهای در بنادر، ناشی از تحریمهای ظالمانه و قرار گرفتن کشور در شرایط جدید اقتصادی، باید بتوانیم با بازطراحی فرآیندهای سرمایهگذاری و ایجاد بسترهای مناسب، امکان حضور سرمایهگذاران در حوزه حملونقل و افزایش مبادلات تجاری، بدون کمترین چالش مالی و بانکی را فراهم کنیم.
اسلامی ادامه داد: در حوزه نظارت بر قراردادها نیز نقاط ضعفهایی هستیم که بیشتر ناشی از عدم یک تعریف مشخص و شفاف از حوزه نظارت بر قراردادها است. البته به جز بازنگری کامل در فرآیندهای سرمایهگذاری در بنادر، باید خلاءهای نظارتی را نیز پوشش دهیم و با نظارت دقیقتری، مسئولیتها را به انجام برسانیم.
پیش از این نیز علی اکبر صفایی –مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در صورت احیای برجام و برداشته شدن تحریمهای ظالمانه تا چه اندازه پتانسیل جذب سرمایه در بنادر کشور وجود دارد گفت: از دهه ۸۰ که سرمایه گذاری خارجی در بنادر ایران شکل گرفت و بخشهای خصوصی نیز شریکهای خارجی داشتند تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر سرمایه جذب شده است و با توجه به افزایش ظرفیتی که می توانیم در حوزههای بندری و دریایی اعمال کنیم به نظر می رسید پس از برداشته شدن تحریمهای ظالمانه می توانیم تا همین میزان سرمایه البته در بازده زمانی کوتاهتری جذب کنیم.
وی افزود: در حوزه تجارت دریایی یعنی صادرات، واردات و ترانزیت و ترانشیپ کالا نیز مسلما رشد چشمگیری خواهیم داشت و می توانیم در صورت برداشته شدن تحریمهای ظالمانه این تغییرات را شاهد باشیم البته در حال حاضر ۱۲ درصد در کلیه رویه های گمرکی و بندری و ۳۰ درصد در حوزه تامین کالاهای اساسی رشد عملکرد در بنادر داشته ایم که نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است.
این مسئله نشان میدهد گرچه به گفته مسئولان سازمان بنادر، سرمایهگذاری در زمینه بندری و پسکرانههای آن در سال جاری جلوتر از برنامهها رشد کرده است اما فاصله بسیار زیادی هم با آنچه ظرفیت و پتانسیلهای این حوزه است، دارد که با جذب سرمایهگذاریهای خارجی در شرایط پسابرجامی دور از دسترس نیست.
وی افزود: پس از یک دوره رکود توسعهای در بنادر، ناشی از تحریمهای ظالمانه و قرار گرفتن کشور در شرایط جدید اقتصادی، باید بتوانیم با بازطراحی فرآیندهای سرمایهگذاری و ایجاد بسترهای مناسب، امکان حضور سرمایهگذاران در حوزه حملونقل و افزایش مبادلات تجاری، بدون کمترین چالش مالی و بانکی را فراهم کنیم.
اسلامی ادامه داد: در حوزه نظارت بر قراردادها نیز نقاط ضعفهایی هستیم که بیشتر ناشی از عدم یک تعریف مشخص و شفاف از حوزه نظارت بر قراردادها است. البته به جز بازنگری کامل در فرآیندهای سرمایهگذاری در بنادر، باید خلاءهای نظارتی را نیز پوشش دهیم و با نظارت دقیقتری، مسئولیتها را به انجام برسانیم.
پیش از این نیز علی اکبر صفایی –مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در صورت احیای برجام و برداشته شدن تحریمهای ظالمانه تا چه اندازه پتانسیل جذب سرمایه در بنادر کشور وجود دارد گفت: از دهه ۸۰ که سرمایه گذاری خارجی در بنادر ایران شکل گرفت و بخشهای خصوصی نیز شریکهای خارجی داشتند تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر سرمایه جذب شده است و با توجه به افزایش ظرفیتی که می توانیم در حوزههای بندری و دریایی اعمال کنیم به نظر می رسید پس از برداشته شدن تحریمهای ظالمانه می توانیم تا همین میزان سرمایه البته در بازده زمانی کوتاهتری جذب کنیم.
وی افزود: در حوزه تجارت دریایی یعنی صادرات، واردات و ترانزیت و ترانشیپ کالا نیز مسلما رشد چشمگیری خواهیم داشت و می توانیم در صورت برداشته شدن تحریمهای ظالمانه این تغییرات را شاهد باشیم البته در حال حاضر ۱۲ درصد در کلیه رویه های گمرکی و بندری و ۳۰ درصد در حوزه تامین کالاهای اساسی رشد عملکرد در بنادر داشته ایم که نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است.
این مسئله نشان میدهد گرچه به گفته مسئولان سازمان بنادر، سرمایهگذاری در زمینه بندری و پسکرانههای آن در سال جاری جلوتر از برنامهها رشد کرده است اما فاصله بسیار زیادی هم با آنچه ظرفیت و پتانسیلهای این حوزه است، دارد که با جذب سرمایهگذاریهای خارجی در شرایط پسابرجامی دور از دسترس نیست.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر واردات
اخبار روز
-
کسب رتبه اول بهرهوری بخش آب کشور توسط شرکت آب و نیرو
-
افتتاح نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی صندوق ذخیره فرهنگیان توسط وزیر آموزش و پرورش
-
سد قوچم، حلقه واسط انتقال آب از غرب به شرق کردستان
-
محور چالوس چهارخطه می شود
-
تقدیر فرمانده سپاه از مرکز وکلا
-
سفر؛ آزمونی برای مسئولیت و آگاهی
-
رُمان نویسنده هرمزگانی به چاپ سوم رسید/ «آن تابستان»؛ سوژه مردمپسند ناب اقلیمی برای سینما
-
سرمایهگذاری در پروژههای شهری پیشرفت کرده، اما برخی چالشها باقی است
-
گام جدیددرنگهداشت محلات۲۷گانه منطقه یک باشروع بهار قرآن و طبیعت
-
بازدید مدیر دفتر یونسکو در تهران، از شناور تحقیقاتی «کاوشگر خلیج فارس»
-
صادرات محوری و توسعه فناوری رویکرد اصلی مناطق آزاد
-
تأکید هند بر توسعه چابهار همزمان با تهدید آمریکا
-
افتتاح بخشی از پروژه آزادراه تبریز-مرند
-
عملیات ترمیم خط اسید استیک مربوط به مخازن 1001
-
پانزدهمین نمایشگاه بینالمللی قیر، آسفالت، عایقها، بتن، سیمان و ماشینآلات وابسته افتتاح شد
-
هدفگذاری ایران و قزاقستان برای حمل ۵ میلیون تن بار از مسیر ریلی کشورمان
-
تخصصی ترین وزراتخانه جولانگاه افراد سفارشی و رابطه ای شده است
-
دهمین بوت کمپ اقتصادی با رویکرد توسعه کسب و کارهای نوظهور برگزار شد
-
نیازمند برنامه کلان ملی در حوزه منابع انسانی دریانوردان هستیم
-
همایش شرکت های برتر ایران برای بررسی و رتبه بندی 100 شرکت برتر در سال مالی 1402 برگزار شد