تاریخ انتشار:1400/11/27

سرمایهگذاری در بنادر به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسید
اقتصاد سرامد - بر اساس آنچه مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کردند در سال جاری بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری در بنادر و پسکرانههای بندری رخ داده است که با ظرفیتها و پتانسیلهای موجود فاصله زیادی دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، سرپرست معاونت امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی- درباره آخرین وضعیت سرمایهگذاری صورت گرفته در بنادر و پسکرانههای بندری در سال جاری اظهار کرد: گرچه امسال ۲۴ هزار و ۹۵ میلیارد ریال قرارداد سرمایهگذاری در بنادر کشور جذب کردیم و به لحاظ عددی در جذب سرمایهگذاری، از اهداف پیشبینی شده جلوتر هستیم، اما سطح انتظارات و رضایت در کشور و در پسکرانه بنادر و لجستیک، خیلی بیشتر از این اهداف محقق شده است.
وی افزود: پس از یک دوره رکود توسعهای در بنادر، ناشی از تحریمهای ظالمانه و قرار گرفتن کشور در شرایط جدید اقتصادی، باید بتوانیم با بازطراحی فرآیندهای سرمایهگذاری و ایجاد بسترهای مناسب، امکان حضور سرمایهگذاران در حوزه حملونقل و افزایش مبادلات تجاری، بدون کمترین چالش مالی و بانکی را فراهم کنیم.
اسلامی ادامه داد: در حوزه نظارت بر قراردادها نیز نقاط ضعفهایی هستیم که بیشتر ناشی از عدم یک تعریف مشخص و شفاف از حوزه نظارت بر قراردادها است. البته به جز بازنگری کامل در فرآیندهای سرمایهگذاری در بنادر، باید خلاءهای نظارتی را نیز پوشش دهیم و با نظارت دقیقتری، مسئولیتها را به انجام برسانیم.
پیش از این نیز علی اکبر صفایی –مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در صورت احیای برجام و برداشته شدن تحریمهای ظالمانه تا چه اندازه پتانسیل جذب سرمایه در بنادر کشور وجود دارد گفت: از دهه ۸۰ که سرمایه گذاری خارجی در بنادر ایران شکل گرفت و بخشهای خصوصی نیز شریکهای خارجی داشتند تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر سرمایه جذب شده است و با توجه به افزایش ظرفیتی که می توانیم در حوزههای بندری و دریایی اعمال کنیم به نظر می رسید پس از برداشته شدن تحریمهای ظالمانه می توانیم تا همین میزان سرمایه البته در بازده زمانی کوتاهتری جذب کنیم.
وی افزود: در حوزه تجارت دریایی یعنی صادرات، واردات و ترانزیت و ترانشیپ کالا نیز مسلما رشد چشمگیری خواهیم داشت و می توانیم در صورت برداشته شدن تحریمهای ظالمانه این تغییرات را شاهد باشیم البته در حال حاضر ۱۲ درصد در کلیه رویه های گمرکی و بندری و ۳۰ درصد در حوزه تامین کالاهای اساسی رشد عملکرد در بنادر داشته ایم که نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است.
این مسئله نشان میدهد گرچه به گفته مسئولان سازمان بنادر، سرمایهگذاری در زمینه بندری و پسکرانههای آن در سال جاری جلوتر از برنامهها رشد کرده است اما فاصله بسیار زیادی هم با آنچه ظرفیت و پتانسیلهای این حوزه است، دارد که با جذب سرمایهگذاریهای خارجی در شرایط پسابرجامی دور از دسترس نیست.
وی افزود: پس از یک دوره رکود توسعهای در بنادر، ناشی از تحریمهای ظالمانه و قرار گرفتن کشور در شرایط جدید اقتصادی، باید بتوانیم با بازطراحی فرآیندهای سرمایهگذاری و ایجاد بسترهای مناسب، امکان حضور سرمایهگذاران در حوزه حملونقل و افزایش مبادلات تجاری، بدون کمترین چالش مالی و بانکی را فراهم کنیم.
اسلامی ادامه داد: در حوزه نظارت بر قراردادها نیز نقاط ضعفهایی هستیم که بیشتر ناشی از عدم یک تعریف مشخص و شفاف از حوزه نظارت بر قراردادها است. البته به جز بازنگری کامل در فرآیندهای سرمایهگذاری در بنادر، باید خلاءهای نظارتی را نیز پوشش دهیم و با نظارت دقیقتری، مسئولیتها را به انجام برسانیم.
پیش از این نیز علی اکبر صفایی –مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی- در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در صورت احیای برجام و برداشته شدن تحریمهای ظالمانه تا چه اندازه پتانسیل جذب سرمایه در بنادر کشور وجود دارد گفت: از دهه ۸۰ که سرمایه گذاری خارجی در بنادر ایران شکل گرفت و بخشهای خصوصی نیز شریکهای خارجی داشتند تاکنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در حوزه بنادر سرمایه جذب شده است و با توجه به افزایش ظرفیتی که می توانیم در حوزههای بندری و دریایی اعمال کنیم به نظر می رسید پس از برداشته شدن تحریمهای ظالمانه می توانیم تا همین میزان سرمایه البته در بازده زمانی کوتاهتری جذب کنیم.
وی افزود: در حوزه تجارت دریایی یعنی صادرات، واردات و ترانزیت و ترانشیپ کالا نیز مسلما رشد چشمگیری خواهیم داشت و می توانیم در صورت برداشته شدن تحریمهای ظالمانه این تغییرات را شاهد باشیم البته در حال حاضر ۱۲ درصد در کلیه رویه های گمرکی و بندری و ۳۰ درصد در حوزه تامین کالاهای اساسی رشد عملکرد در بنادر داشته ایم که نسبت به سال گذشته اتفاق افتاده است.
این مسئله نشان میدهد گرچه به گفته مسئولان سازمان بنادر، سرمایهگذاری در زمینه بندری و پسکرانههای آن در سال جاری جلوتر از برنامهها رشد کرده است اما فاصله بسیار زیادی هم با آنچه ظرفیت و پتانسیلهای این حوزه است، دارد که با جذب سرمایهگذاریهای خارجی در شرایط پسابرجامی دور از دسترس نیست.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر واردات
اخبار روز
-
فصل جدید همکاری راهآهنهای ایران و پاکستان
-
سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان امضا شد
-
بازدید معاون سازمان محیط زیست از روند احداث زیرساخت اراضی 329 هکتاری بندر امام(ره)
-
اسکله نفتی و مخازن مشتقات نفتی در مجتمع بندری نگین بوشهر احداث میشود
-
از زنجیره ارزش تا امنیت صید و صادرات آبزیان
-
برگزاری دوره آموزشی تخصصی مقابله با تهدیدات الکترونیک و ریز پرندهها در بندر امیرآباد
-
امداد رسانی پزشکی به خدمه کشتی تجاری در بندر فریدونکنار
-
تأکید رئیس سازمان شیلات ایران بر توسعه، آموزش و بازارمحوری
-
بازنگری و توسعه باشگاه مسافران وفادار، اقدامی در جهت خلق ارزش و رضایت مشتری
-
نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان
-
همافزایی آموزشی انجمن کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش ایران
-
متعادلسازی تعرفهها برای جذب بارهای بیشتر به سمت ریل
-
حضور هنرمندان در شهرهای جدید هویت بخش این شهرهاست
-
نودمین نشست هیات مقررات زدایی به ریاست دکتر مدنی زاده برگزار شد
-
امضای تفاهمنامه تأمین مسکن سینماگران بین وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی
-
حمایت راهبر دانش از چهارمین رویداد ملی فناوری و کارآفرینی دریایی
-
ظرفیت بالای گردشگری جزیره قشم نیازمند توجه ویژه است
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک