تاریخ انتشار:1400/12/2
خط مشترک کشتیرانى ایران و قطر پس از سفر رییس جمهور به دوحه نهایى می شود
اقتصاد سرامد - مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر با تاکید بر اینکه راه اندازی خط مسافری و گردشگری دریایی بین ایران و قطر یک ضرورت است، گفت: امیدواریم با اختصاص سوخت یارانه ای و تهیه کشتی رو-رو پسنجر شاهد تردد منظم خط مسافری دریایی بین بوشهر و دوحه باشیم.
به گزارش اقتصاد سرآمد، سیاوش ارجمندزاده در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانى سازمان بنادر و دریانوردى، با اشاره به اظهارات وزیر و راه و شهرسازى مبنى بر راه اندازى خط مشترک کشتیرانى بین ایران و قطر بر اساس توافق بین دو کشور که قرار است پس از سفر رییس جمهور به دوحه نهایى شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه از بندر دیر تا بندر الرویس قطر حدود ١٠٠ مایل دریایى فاصله است و کمترین مسافت در بین سواحل کشور به شمار مى رود، باید تمرکز خود را در حوزه مسافرت هاى دریایى و حتى گردشگرى دریایى قرار دهیم.
وى افزود: چند سالی است که از بندر دیر به بندر الرویس کالاهایی که عمدتا یخچالی هستند از طریق کامیون های یخچالی به وسیله شناورهای لندینگکرافت جابجا می شوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده کالاهای ارسالی از بندر دیر به بندر الرویس قطر مربوط به مصالح ساختمانی و مواد معدنی است، عنوان کرد: در صورت تجهیز بندر دیر به ایکس ری به منظور مقابله با قاچاق کالا، امکان حمل هرچه بیشتر و بهتر کالا از ایران به قطر وجود خواهد داشت و این مساله از مسئولیت های گمرک است که امیدواریم مدنظر قرار گیرد.
ارجمندزاده با بیان اینکه ۲ سال قبل سعی کردیم خط مسافری بین بوشهر و دوحه ایجاد کنیم، گفت: در صورت وجود شناور رو-رو پسنجر که امکان انتقال همزمان مسافر و کامیون را دارد می توان شاهد فعالیت مقرون به صرفه در بخش مسافری دریایی بین ایران و قطر بود.
وی ادامه داد: تا زمانی که مساله سوخت در بخش مسافری دریایی مدنظر قرار نگیرد، انجام سفر دریایی از سوی مسافران مقرون به صرفه نخواهد بود و معادل هزینه هواپیما تمام می شود چرا که هزینه سوخت بانکرینگ نسبت به سوخت یارانه ای بیشتر است و اگر مساله سوخت حل شود، امکان کاهش قیمت بلیت وجود دارد و مسافران می توانند با هزینه کمتری نسبت به سفر هوایی از طریق شناور سفر خود را بین دو کشور انجام دهند و به طور حتم با استقبال مواجه خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر بیان کرد: امیدواریم سوخت یارانه ای برای کشتی های مسافری اختصاص پیدا کند تا خط کشتیرانی بین بوشهر و دوحه راه اندازی شود.
ارجمندزاده خاطرنشان کرد: در حوزه کالا مشکلی برای تردد شناورها وجود ندارد و سال ها است که تردد بین بنادر بوشهر و دیر به بندر الرویس قطر انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه باید روی مقوله سفر دریایی و گردشگری دریایی بین ایران و قطر تمرکز کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز پیش رو داریم می توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد و با کاهش هزینه تردد و به دلیل ایمنی بیشتر حمل و نقل دریایی، شاهد تردد مسافران و متقاضیان بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر افزود: باید توجه داشته باشیم بسیاری از افراد عرب زبان تمایل دارند با وسیله شخصی خود سفر کنند و در صورت تهیه کشتی های رو-رو پسنجر این امکان فراهم خواهد بود تا این افراد از مسیر دریا به همراه خودروی شخصی خود به ایران بیایند و در عین حال به کشورهای آسیای میانه و ترکیه سفر کنند چرا که این کشتی ها از امکان انتقال همزمان مسافر و خودرو برخوردار هستند.
وى افزود: چند سالی است که از بندر دیر به بندر الرویس کالاهایی که عمدتا یخچالی هستند از طریق کامیون های یخچالی به وسیله شناورهای لندینگکرافت جابجا می شوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده کالاهای ارسالی از بندر دیر به بندر الرویس قطر مربوط به مصالح ساختمانی و مواد معدنی است، عنوان کرد: در صورت تجهیز بندر دیر به ایکس ری به منظور مقابله با قاچاق کالا، امکان حمل هرچه بیشتر و بهتر کالا از ایران به قطر وجود خواهد داشت و این مساله از مسئولیت های گمرک است که امیدواریم مدنظر قرار گیرد.
ارجمندزاده با بیان اینکه ۲ سال قبل سعی کردیم خط مسافری بین بوشهر و دوحه ایجاد کنیم، گفت: در صورت وجود شناور رو-رو پسنجر که امکان انتقال همزمان مسافر و کامیون را دارد می توان شاهد فعالیت مقرون به صرفه در بخش مسافری دریایی بین ایران و قطر بود.
وی ادامه داد: تا زمانی که مساله سوخت در بخش مسافری دریایی مدنظر قرار نگیرد، انجام سفر دریایی از سوی مسافران مقرون به صرفه نخواهد بود و معادل هزینه هواپیما تمام می شود چرا که هزینه سوخت بانکرینگ نسبت به سوخت یارانه ای بیشتر است و اگر مساله سوخت حل شود، امکان کاهش قیمت بلیت وجود دارد و مسافران می توانند با هزینه کمتری نسبت به سفر هوایی از طریق شناور سفر خود را بین دو کشور انجام دهند و به طور حتم با استقبال مواجه خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر بیان کرد: امیدواریم سوخت یارانه ای برای کشتی های مسافری اختصاص پیدا کند تا خط کشتیرانی بین بوشهر و دوحه راه اندازی شود.
ارجمندزاده خاطرنشان کرد: در حوزه کالا مشکلی برای تردد شناورها وجود ندارد و سال ها است که تردد بین بنادر بوشهر و دیر به بندر الرویس قطر انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه باید روی مقوله سفر دریایی و گردشگری دریایی بین ایران و قطر تمرکز کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را نیز پیش رو داریم می توان از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرد و با کاهش هزینه تردد و به دلیل ایمنی بیشتر حمل و نقل دریایی، شاهد تردد مسافران و متقاضیان بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردى بوشهر افزود: باید توجه داشته باشیم بسیاری از افراد عرب زبان تمایل دارند با وسیله شخصی خود سفر کنند و در صورت تهیه کشتی های رو-رو پسنجر این امکان فراهم خواهد بود تا این افراد از مسیر دریا به همراه خودروی شخصی خود به ایران بیایند و در عین حال به کشورهای آسیای میانه و ترکیه سفر کنند چرا که این کشتی ها از امکان انتقال همزمان مسافر و خودرو برخوردار هستند.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر قطر
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند