تاریخ انتشار:1400/12/4
توسعه دریا محور چگونه ممکن می‌شود؟

توسعه دریا محور چگونه ممکن می‌شود؟

اقتصاد سرامد - گزارش تخصصی «توسعه دریامحور(ضرورت‌ها و الزامات)» با اهتمام گروه پژوهشی توسعه امور بخشی و محیط‌زیست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری منتشر شد.

 به گزارش اقتصاد سرآمد،  گزارش تخصصی «توسعه دریامحور(ضرورت‌ها و الزامات)» با اهتمام گروه پژوهشی توسعه امور بخشی و محیط زیست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری منتشر شد.

در خلاصه مدیریتی این گزارش تخصصی آمده است؛ استفاده از موقعیت ژئوپلیتیکی، موقعیت جغرافیایی و همچنین ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و دیگر ظرفیت‌های بالقوه مناطق ساحلی و دریاها در زمره مهم‌ترین راهبردهای توسعه اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار در بسیاری از کشورها قلمداد می‌شود و به همین دلیل نیز این موضوع همواره در کانون توجه دولت‌های جهان قرار گرفته است.

همچنین قرار داشتن موضوع توسعه دریامحور در سطوح مختلف نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کشور به‌ویژه در مفاد مختلف برنامه ششم توسعه، اسناد آمایش سرزمین و سایر اسناد فرادست بیانگر درک عمیق نظام از اهمیت و ضرورت توسعه دریامحور است.

در سال‌های اخیر متناسب با ویژگی‌های ژئوپلیتیک، جغرافیایی، اقتصادی، میزان توسعه یافتگی، جمعیتی و دیگر مؤلفه‌ها، تعاریف و رویکردهای متعددی در خصوص ماهیت و ابعاد توسعه دریامحور بسط و تکامل یافته است و بر این اساس نیز تعاریف و چارچوب‌های متعددی از این توسعه توسط نهادها و سازمان‌های ملی و بین‌المللی ارائه شده است.

 

برچسب ها : اقتصاد دریا ساحل بنادر

اخبار روز
ضمیمه