تاریخ انتشار:1400/12/9

مدیرعامل سازمان بنادر: تمایزی بین دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیستیم
اقتصاد سرامد - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با رد ادعای برخی رسانههای خارجی برای زیر سوال بردن عملکرد در رابطه با خدمه خارجی کشتیها، تصریح کرد: هیچ تمایزی بین دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیستیم.
به گزارش اقتصاد سرآمد، علیاکبر صفایی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده توسط برخی رسانههای بینالمللی، هدف مباحث مطرح شده را زیر سوال بردن عملکرد حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص خدمه خارجی کشتیها که روی ناوگان تحت پرچم و یا مالکیت کشور فعالیت میکنند، دانست و اظهار کرد: ادعاهای مطرح شده کذب محض است و اینگونه اخبار با هدف خدشه وارد کردن به وجهه ایران منتشر میشود.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر دستگاههای ذیربط از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره بر رعایت الزامات ملی و بینالمللی به ویژه کنوانسیون کار دریایی (MLC) توسط مالکان و شرکتهای کشتیرانی تاکید کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل نزدیک با ارگانهای مختلف از جمله انجمن صنفی دریانوردان و اتحادیه مالکان کشتی، طبق استانداردهای موجود بر پیگیری حقوق دریانوردان در مواردی که شکایتی مطرح میشود، اهتمام ویژه دارد؛ بدین جهت اجحاف نسبت به دریانوردان از هر نظر، خط قرمز سازمان بنادر و دریانوردی است و همواره نظارت مستمر و موثر اعمال میشود.
وی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری و احقاق حقوق دریانوردان، طبق موازین انسانی، شرعی و قانونی دریانوردان هیچ گونه تمایزی میان دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیست.
صفایی با بیان اینکه براساس سند LEG 109/4 (a) کمیته حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی حدود 400 شناور با پرچمهای مختلف که عمدتا توسط ITF فدراسیون حمل و نقل دریایی گزارش شده اند، وجود دارند، گفت: تنها 18 شناور از شناورهای مذکور، مربوط به خدمه رها شده در آبهای جمهوری اسلامی ایران است که 64 دریانورد از این تعداد، دریانوردان تبعه هند گزارش شده اند و مسائل بخش عمده آنها حل و فصل و به کارگروه مشترک IMO/ILO گزارش شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سال 1400، تعداد 393 مورد از ادعاهای مربوط به دریانورد ایرانی و خارجی مورد بررسی و پیگیری گروه MLC قرار گرفته است که از این تعداد 102 مورد مربوط به دریانوردان تبعه هندی بوده است.
وی با اشاره به اینکه سایر موارد نیز با جدیت تمام در دست اقدام است، یادآور شد: تمامی این موارد با همکاری مراجع مختلف داخلی از جمله انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز اتحادیه مالکان کشتی ایران حل و فصل و در عین حال در شرایط پاندمی ویروس کرونا نیز نسبت به بازگشت اتباع دریانورد هندی به تعداد حدود 1000 نفر با همکاری و مساعدت مراجع داخلی اقدام شده است.
وی افزود: انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران که نماینده ITF در ایران نیز به شمار میرود، در همکاری نزدیک با سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، خدمات شایان توجهی را در خصوص حل و فصل مشکلات دریانوردان از جمله دریانوردان رها شده در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حسب گزارش ارائه شده، این انجمن توانسته است در سه سال گذشته، حدود 300 مورد درخواست بازگشت به وطن را که عمدتا از اتباع هندی بودهاند، به سرانجام برساند و همچنین موفق شد با پیگیری مجدانه حدود 600 هزار دلار از دستمزد دریانوردان را استیفا کند که گزارش دقیق و تفصیلی عملکرد این انجمن به صورت دورهای به فدراسیون بینالمللی حمل و نقل (ITF) ارائه شده است.
صفایی با تاکید مجدد بر اجرای الزامات قانون کار و مقاوله نامه کار دریایی MLC توسط مالکان کشتیها و شرکتهای کشتیرانی، به دریانوردان عزیز ایرانی و خصوصا دریانوردان خارجی توصیه کرد که برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف در روابط کاری، دقت لازم را به هنگام انعقاد قرارداد و شرایط کاری به عمل آورند و صرفا از مجاری قانونی و موسسات کاریابی دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به اشتغال خود روی شناورها اقدام کنند.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر دستگاههای ذیربط از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره بر رعایت الزامات ملی و بینالمللی به ویژه کنوانسیون کار دریایی (MLC) توسط مالکان و شرکتهای کشتیرانی تاکید کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل نزدیک با ارگانهای مختلف از جمله انجمن صنفی دریانوردان و اتحادیه مالکان کشتی، طبق استانداردهای موجود بر پیگیری حقوق دریانوردان در مواردی که شکایتی مطرح میشود، اهتمام ویژه دارد؛ بدین جهت اجحاف نسبت به دریانوردان از هر نظر، خط قرمز سازمان بنادر و دریانوردی است و همواره نظارت مستمر و موثر اعمال میشود.
وی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری و احقاق حقوق دریانوردان، طبق موازین انسانی، شرعی و قانونی دریانوردان هیچ گونه تمایزی میان دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیست.
صفایی با بیان اینکه براساس سند LEG 109/4 (a) کمیته حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی حدود 400 شناور با پرچمهای مختلف که عمدتا توسط ITF فدراسیون حمل و نقل دریایی گزارش شده اند، وجود دارند، گفت: تنها 18 شناور از شناورهای مذکور، مربوط به خدمه رها شده در آبهای جمهوری اسلامی ایران است که 64 دریانورد از این تعداد، دریانوردان تبعه هند گزارش شده اند و مسائل بخش عمده آنها حل و فصل و به کارگروه مشترک IMO/ILO گزارش شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سال 1400، تعداد 393 مورد از ادعاهای مربوط به دریانورد ایرانی و خارجی مورد بررسی و پیگیری گروه MLC قرار گرفته است که از این تعداد 102 مورد مربوط به دریانوردان تبعه هندی بوده است.
وی با اشاره به اینکه سایر موارد نیز با جدیت تمام در دست اقدام است، یادآور شد: تمامی این موارد با همکاری مراجع مختلف داخلی از جمله انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز اتحادیه مالکان کشتی ایران حل و فصل و در عین حال در شرایط پاندمی ویروس کرونا نیز نسبت به بازگشت اتباع دریانورد هندی به تعداد حدود 1000 نفر با همکاری و مساعدت مراجع داخلی اقدام شده است.
وی افزود: انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران که نماینده ITF در ایران نیز به شمار میرود، در همکاری نزدیک با سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، خدمات شایان توجهی را در خصوص حل و فصل مشکلات دریانوردان از جمله دریانوردان رها شده در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حسب گزارش ارائه شده، این انجمن توانسته است در سه سال گذشته، حدود 300 مورد درخواست بازگشت به وطن را که عمدتا از اتباع هندی بودهاند، به سرانجام برساند و همچنین موفق شد با پیگیری مجدانه حدود 600 هزار دلار از دستمزد دریانوردان را استیفا کند که گزارش دقیق و تفصیلی عملکرد این انجمن به صورت دورهای به فدراسیون بینالمللی حمل و نقل (ITF) ارائه شده است.
صفایی با تاکید مجدد بر اجرای الزامات قانون کار و مقاوله نامه کار دریایی MLC توسط مالکان کشتیها و شرکتهای کشتیرانی، به دریانوردان عزیز ایرانی و خصوصا دریانوردان خارجی توصیه کرد که برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف در روابط کاری، دقت لازم را به هنگام انعقاد قرارداد و شرایط کاری به عمل آورند و صرفا از مجاری قانونی و موسسات کاریابی دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به اشتغال خود روی شناورها اقدام کنند.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر تجارت
اخبار روز
-
فصل جدید همکاری راهآهنهای ایران و پاکستان
-
سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان امضا شد
-
بازدید معاون سازمان محیط زیست از روند احداث زیرساخت اراضی 329 هکتاری بندر امام(ره)
-
اسکله نفتی و مخازن مشتقات نفتی در مجتمع بندری نگین بوشهر احداث میشود
-
از زنجیره ارزش تا امنیت صید و صادرات آبزیان
-
برگزاری دوره آموزشی تخصصی مقابله با تهدیدات الکترونیک و ریز پرندهها در بندر امیرآباد
-
امداد رسانی پزشکی به خدمه کشتی تجاری در بندر فریدونکنار
-
تأکید رئیس سازمان شیلات ایران بر توسعه، آموزش و بازارمحوری
-
بازنگری و توسعه باشگاه مسافران وفادار، اقدامی در جهت خلق ارزش و رضایت مشتری
-
نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان
-
همافزایی آموزشی انجمن کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش ایران
-
متعادلسازی تعرفهها برای جذب بارهای بیشتر به سمت ریل
-
حضور هنرمندان در شهرهای جدید هویت بخش این شهرهاست
-
نودمین نشست هیات مقررات زدایی به ریاست دکتر مدنی زاده برگزار شد
-
امضای تفاهمنامه تأمین مسکن سینماگران بین وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی
-
حمایت راهبر دانش از چهارمین رویداد ملی فناوری و کارآفرینی دریایی
-
ظرفیت بالای گردشگری جزیره قشم نیازمند توجه ویژه است
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک