تاریخ انتشار:1400/12/9
مدیرعامل سازمان بنادر: تمایزی بین دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیستیم
اقتصاد سرامد - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با رد ادعای برخی رسانههای خارجی برای زیر سوال بردن عملکرد در رابطه با خدمه خارجی کشتیها، تصریح کرد: هیچ تمایزی بین دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیستیم.
به گزارش اقتصاد سرآمد، علیاکبر صفایی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده توسط برخی رسانههای بینالمللی، هدف مباحث مطرح شده را زیر سوال بردن عملکرد حمل و نقل دریایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص خدمه خارجی کشتیها که روی ناوگان تحت پرچم و یا مالکیت کشور فعالیت میکنند، دانست و اظهار کرد: ادعاهای مطرح شده کذب محض است و اینگونه اخبار با هدف خدشه وارد کردن به وجهه ایران منتشر میشود.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر دستگاههای ذیربط از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره بر رعایت الزامات ملی و بینالمللی به ویژه کنوانسیون کار دریایی (MLC) توسط مالکان و شرکتهای کشتیرانی تاکید کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل نزدیک با ارگانهای مختلف از جمله انجمن صنفی دریانوردان و اتحادیه مالکان کشتی، طبق استانداردهای موجود بر پیگیری حقوق دریانوردان در مواردی که شکایتی مطرح میشود، اهتمام ویژه دارد؛ بدین جهت اجحاف نسبت به دریانوردان از هر نظر، خط قرمز سازمان بنادر و دریانوردی است و همواره نظارت مستمر و موثر اعمال میشود.
وی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری و احقاق حقوق دریانوردان، طبق موازین انسانی، شرعی و قانونی دریانوردان هیچ گونه تمایزی میان دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیست.
صفایی با بیان اینکه براساس سند LEG 109/4 (a) کمیته حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی حدود 400 شناور با پرچمهای مختلف که عمدتا توسط ITF فدراسیون حمل و نقل دریایی گزارش شده اند، وجود دارند، گفت: تنها 18 شناور از شناورهای مذکور، مربوط به خدمه رها شده در آبهای جمهوری اسلامی ایران است که 64 دریانورد از این تعداد، دریانوردان تبعه هند گزارش شده اند و مسائل بخش عمده آنها حل و فصل و به کارگروه مشترک IMO/ILO گزارش شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سال 1400، تعداد 393 مورد از ادعاهای مربوط به دریانورد ایرانی و خارجی مورد بررسی و پیگیری گروه MLC قرار گرفته است که از این تعداد 102 مورد مربوط به دریانوردان تبعه هندی بوده است.
وی با اشاره به اینکه سایر موارد نیز با جدیت تمام در دست اقدام است، یادآور شد: تمامی این موارد با همکاری مراجع مختلف داخلی از جمله انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز اتحادیه مالکان کشتی ایران حل و فصل و در عین حال در شرایط پاندمی ویروس کرونا نیز نسبت به بازگشت اتباع دریانورد هندی به تعداد حدود 1000 نفر با همکاری و مساعدت مراجع داخلی اقدام شده است.
وی افزود: انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران که نماینده ITF در ایران نیز به شمار میرود، در همکاری نزدیک با سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، خدمات شایان توجهی را در خصوص حل و فصل مشکلات دریانوردان از جمله دریانوردان رها شده در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حسب گزارش ارائه شده، این انجمن توانسته است در سه سال گذشته، حدود 300 مورد درخواست بازگشت به وطن را که عمدتا از اتباع هندی بودهاند، به سرانجام برساند و همچنین موفق شد با پیگیری مجدانه حدود 600 هزار دلار از دستمزد دریانوردان را استیفا کند که گزارش دقیق و تفصیلی عملکرد این انجمن به صورت دورهای به فدراسیون بینالمللی حمل و نقل (ITF) ارائه شده است.
صفایی با تاکید مجدد بر اجرای الزامات قانون کار و مقاوله نامه کار دریایی MLC توسط مالکان کشتیها و شرکتهای کشتیرانی، به دریانوردان عزیز ایرانی و خصوصا دریانوردان خارجی توصیه کرد که برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف در روابط کاری، دقت لازم را به هنگام انعقاد قرارداد و شرایط کاری به عمل آورند و صرفا از مجاری قانونی و موسسات کاریابی دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به اشتغال خود روی شناورها اقدام کنند.
وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در کنار سایر دستگاههای ذیربط از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همواره بر رعایت الزامات ملی و بینالمللی به ویژه کنوانسیون کار دریایی (MLC) توسط مالکان و شرکتهای کشتیرانی تاکید کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در تعامل نزدیک با ارگانهای مختلف از جمله انجمن صنفی دریانوردان و اتحادیه مالکان کشتی، طبق استانداردهای موجود بر پیگیری حقوق دریانوردان در مواردی که شکایتی مطرح میشود، اهتمام ویژه دارد؛ بدین جهت اجحاف نسبت به دریانوردان از هر نظر، خط قرمز سازمان بنادر و دریانوردی است و همواره نظارت مستمر و موثر اعمال میشود.
وی اضافه کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در پیگیری و احقاق حقوق دریانوردان، طبق موازین انسانی، شرعی و قانونی دریانوردان هیچ گونه تمایزی میان دریانوردان ایرانی و خارجی قائل نیست.
صفایی با بیان اینکه براساس سند LEG 109/4 (a) کمیته حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی حدود 400 شناور با پرچمهای مختلف که عمدتا توسط ITF فدراسیون حمل و نقل دریایی گزارش شده اند، وجود دارند، گفت: تنها 18 شناور از شناورهای مذکور، مربوط به خدمه رها شده در آبهای جمهوری اسلامی ایران است که 64 دریانورد از این تعداد، دریانوردان تبعه هند گزارش شده اند و مسائل بخش عمده آنها حل و فصل و به کارگروه مشترک IMO/ILO گزارش شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در سال 1400، تعداد 393 مورد از ادعاهای مربوط به دریانورد ایرانی و خارجی مورد بررسی و پیگیری گروه MLC قرار گرفته است که از این تعداد 102 مورد مربوط به دریانوردان تبعه هندی بوده است.
وی با اشاره به اینکه سایر موارد نیز با جدیت تمام در دست اقدام است، یادآور شد: تمامی این موارد با همکاری مراجع مختلف داخلی از جمله انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز اتحادیه مالکان کشتی ایران حل و فصل و در عین حال در شرایط پاندمی ویروس کرونا نیز نسبت به بازگشت اتباع دریانورد هندی به تعداد حدود 1000 نفر با همکاری و مساعدت مراجع داخلی اقدام شده است.
وی افزود: انجمن صنفی دریانوردان تجاری ایران که نماینده ITF در ایران نیز به شمار میرود، در همکاری نزدیک با سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، خدمات شایان توجهی را در خصوص حل و فصل مشکلات دریانوردان از جمله دریانوردان رها شده در آبهای تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: حسب گزارش ارائه شده، این انجمن توانسته است در سه سال گذشته، حدود 300 مورد درخواست بازگشت به وطن را که عمدتا از اتباع هندی بودهاند، به سرانجام برساند و همچنین موفق شد با پیگیری مجدانه حدود 600 هزار دلار از دستمزد دریانوردان را استیفا کند که گزارش دقیق و تفصیلی عملکرد این انجمن به صورت دورهای به فدراسیون بینالمللی حمل و نقل (ITF) ارائه شده است.
صفایی با تاکید مجدد بر اجرای الزامات قانون کار و مقاوله نامه کار دریایی MLC توسط مالکان کشتیها و شرکتهای کشتیرانی، به دریانوردان عزیز ایرانی و خصوصا دریانوردان خارجی توصیه کرد که برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف در روابط کاری، دقت لازم را به هنگام انعقاد قرارداد و شرایط کاری به عمل آورند و صرفا از مجاری قانونی و موسسات کاریابی دارای مجوز از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به اشتغال خود روی شناورها اقدام کنند.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر تجارت
اخبار روز
-
قطارهای کانتینری روسی در راه تهران
-
تکمیل ۸۵۴ هزار واحد مسکونی تکلیف همه نهادها و دستگاههای ذیربط است
-
پیشنهاد اصلاح ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم ارائه شده است
-
توسعه کنترل کیفیت پروژههای عمرانی با ۱۰۴۰ واحد آزمایشگاهی در سراسر کشور
-
آغاز پیگیری مشکلات جزیره کیش پس از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی
-
تسریع در آمادهسازی زیرساختهای منطقه آزاد قصرشیرین
-
تدوین سند بهره وری شاخص های اختصاصی سازمان شیلات ایران
-
تقدیر نماینده رئیس جمهور از عملکرد بندرامام در تأمین کالاهای اساسی و جذب سرمایهگذاری
-
شیلات و نهادهای نظارتی در مسیر پایداری تولید
-
نشست هماندیشی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با معتمدین و فعالان اقتصادی بندرلنگه
-
صالحیامیری وارد ریاض شد
-
شهرسازی مسئولانه، ضرورتی حیاتی برای تابآوری و توسعه پایدار است
-
نهضت مدرسه سازی در وزارت راه و شهرسازی
-
تحول در ایمنی دریانوردی با جعبه سیاه کشتی
-
رویش چراغ خاموش سازهها در ساحل مُکَسَر
-
برنامهریزی دولت چهاردهم برای توسعه روستاهای ساحلی
-
چشمانداز گرانی گاز LNG در فصل سرمای اروپا
-
«سیاستهای کلی دریامحور» در دو راهی اجرا !
-
لنجهای چوبی ایران در خطر انقراض
-
پروژه بزرگ آبرسانی از سد قوچم به شهر دهگلان با دستور رئیس جمهور به بهرهبرداری رسید
