تاریخ انتشار:1400/12/24
نرخ حملونقل کانتینری در بنادر چین افزایش مییابد
اقتصاد سرامد - تعداد کشتیهای کانتینری که در نزدیکی چینگدائو، یکی از بزرگترین بنادر چین منتظر ماندند همچنان در حال افزایش است، زیرا این کشور سیاستهای مقابله با کووید-صفر خود را دو برابر و تاخیرهای بیشتری را به زنجیره تامین جهانی پرتنش اضافه میکند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، حدود ۷۰ کشتی روز دوشنبه (۱۴ مارس) در نزدیکی بندر چینگدائو در شاندونگ مشاهده شدند که تقریبا دو برابر تعداد آنها در پایان فوریه بود به همین دلیل انتظار میرود افزایش تاخیر در چین و سایر نقاط چین باعث افزایش نرخ حملونقل شود.
در حالی که معمولا پس از تعطیلات سال نو چینی تعداد کشتیهایی که به دنبال ورود به چین هستند، افزایش مییابد امسال به دلیل قرنطینههایی که با هدف مهار شیوع ویروس جدید کرونا انجام میشود، حجم آن تشدید خواهد شد.
سالمون آیدان لی، از شرکت مشاوره انرژی وود مکنزی (Wood Mackenzie) گفت: « شیوع ویروس در مناطق مختلف چین افزایش مییابد و اقدامات قرنطینه چندان موثر به نظر نمیرسد زیرا قابلیت انتقال سویههای جدید بالاتر است و این مورد ما را با مشکل مواجه خواهد کرد، وضعیتی که در چند روز گذشته در چینگدائو بدتر شده است.»
وی افزود: به دلیل تاخیرهای روزافزون میتوان انتظار داشت که نرخ کرایهها افزایش یابد.
همچنین تعداد کشتیها در بنادر شانگهای، نینگبو و ژوشان در حال افزایش است در حالی که یک هفته پیش تعداد کشتیها ۲۴۳ بود اکنون ۲۶۲ کشتی در آنجا شمارش شده است. البته این وضعیت در شنژن و هنگکنگ کمی کاهش یافته و از ۲۰۸ کشتی در ۷ مارس به ۱۶۲ فروند نزول کرده است.
گسترش سریع سویه امیکرون در چین، فشار را بر زنجیرههای تامین که از قبل تحت فشار تهاجم روسیه به اوکراین قرار گرفتند را افزایش میدهد.
خطوط کشتیرانی مانند مولر-مرسک (AP Moller-Maersk) خدمات خود به روسیه را لغو کرده و برخی از محمولههای ریلی از چین به اروپا متوقف شدهاند.
چین شهر شنژن و استان جیلین را در آخرین تلاش برای مهار بیماری همهگیر که فناوری و تولید خودرو را تهدید میکند، مسدود کرده است.
بندر کانتینری یانتیان، بزرگترین بندر شنژن اعلام کرد که عملیات بهطور عادی ادامه دارد. سیاست سختگیرانه چین برای مقابله با کووید صفر منجر به بسته شدن نسبی چندین بندر در سال گذشته شده که نگرانیها در مورد اختلال در زنجیره تامین و افزایش متعاقب آن هزینههای تولید را تشدید کرده است.
افزایش قیمتهای جهانی نفت و گاز به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، خطرات تورمی را در چین افزایش میدهد زیرا هزینههای کارخانه همچنان بالاست.
در حالی که معمولا پس از تعطیلات سال نو چینی تعداد کشتیهایی که به دنبال ورود به چین هستند، افزایش مییابد امسال به دلیل قرنطینههایی که با هدف مهار شیوع ویروس جدید کرونا انجام میشود، حجم آن تشدید خواهد شد.
سالمون آیدان لی، از شرکت مشاوره انرژی وود مکنزی (Wood Mackenzie) گفت: « شیوع ویروس در مناطق مختلف چین افزایش مییابد و اقدامات قرنطینه چندان موثر به نظر نمیرسد زیرا قابلیت انتقال سویههای جدید بالاتر است و این مورد ما را با مشکل مواجه خواهد کرد، وضعیتی که در چند روز گذشته در چینگدائو بدتر شده است.»
وی افزود: به دلیل تاخیرهای روزافزون میتوان انتظار داشت که نرخ کرایهها افزایش یابد.
همچنین تعداد کشتیها در بنادر شانگهای، نینگبو و ژوشان در حال افزایش است در حالی که یک هفته پیش تعداد کشتیها ۲۴۳ بود اکنون ۲۶۲ کشتی در آنجا شمارش شده است. البته این وضعیت در شنژن و هنگکنگ کمی کاهش یافته و از ۲۰۸ کشتی در ۷ مارس به ۱۶۲ فروند نزول کرده است.
گسترش سریع سویه امیکرون در چین، فشار را بر زنجیرههای تامین که از قبل تحت فشار تهاجم روسیه به اوکراین قرار گرفتند را افزایش میدهد.
خطوط کشتیرانی مانند مولر-مرسک (AP Moller-Maersk) خدمات خود به روسیه را لغو کرده و برخی از محمولههای ریلی از چین به اروپا متوقف شدهاند.
چین شهر شنژن و استان جیلین را در آخرین تلاش برای مهار بیماری همهگیر که فناوری و تولید خودرو را تهدید میکند، مسدود کرده است.
بندر کانتینری یانتیان، بزرگترین بندر شنژن اعلام کرد که عملیات بهطور عادی ادامه دارد. سیاست سختگیرانه چین برای مقابله با کووید صفر منجر به بسته شدن نسبی چندین بندر در سال گذشته شده که نگرانیها در مورد اختلال در زنجیره تامین و افزایش متعاقب آن هزینههای تولید را تشدید کرده است.
افزایش قیمتهای جهانی نفت و گاز به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، خطرات تورمی را در چین افزایش میدهد زیرا هزینههای کارخانه همچنان بالاست.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر تجارت جهانی
اخبار روز
-
پیشنهاد اصلاح ماده ۵۰ قانون برنامه هفتم ارائه شده است
-
توسعه کنترل کیفیت پروژههای عمرانی با ۱۰۴۰ واحد آزمایشگاهی در سراسر کشور
-
آغاز پیگیری مشکلات جزیره کیش پس از سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی
-
تسریع در آمادهسازی زیرساختهای منطقه آزاد قصرشیرین
-
تدوین سند بهره وری شاخص های اختصاصی سازمان شیلات ایران
-
تقدیر نماینده رئیس جمهور از عملکرد بندرامام در تأمین کالاهای اساسی و جذب سرمایهگذاری
-
شیلات و نهادهای نظارتی در مسیر پایداری تولید
-
نشست هماندیشی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با معتمدین و فعالان اقتصادی بندرلنگه
-
صالحیامیری وارد ریاض شد
-
شهرسازی مسئولانه، ضرورتی حیاتی برای تابآوری و توسعه پایدار است
-
نهضت مدرسه سازی در وزارت راه و شهرسازی
-
تحول در ایمنی دریانوردی با جعبه سیاه کشتی
-
رویش چراغ خاموش سازهها در ساحل مُکَسَر
-
برنامهریزی دولت چهاردهم برای توسعه روستاهای ساحلی
-
چشمانداز گرانی گاز LNG در فصل سرمای اروپا
-
«سیاستهای کلی دریامحور» در دو راهی اجرا !
-
لنجهای چوبی ایران در خطر انقراض
-
پروژه بزرگ آبرسانی از سد قوچم به شهر دهگلان با دستور رئیس جمهور به بهرهبرداری رسید
-
نمایش توانمندیها و فرصتهای سرمایهگذاری مناطق آزاد در رویداد کیش اینوکس 2025
-
آغاز فصلی نو در توسعه فناوری و اقتصاد دانشبنیان مناطق آزاد کشور
