تاریخ انتشار:1400/12/24

نرخ حملونقل کانتینری در بنادر چین افزایش مییابد
اقتصاد سرامد - تعداد کشتیهای کانتینری که در نزدیکی چینگدائو، یکی از بزرگترین بنادر چین منتظر ماندند همچنان در حال افزایش است، زیرا این کشور سیاستهای مقابله با کووید-صفر خود را دو برابر و تاخیرهای بیشتری را به زنجیره تامین جهانی پرتنش اضافه میکند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، حدود ۷۰ کشتی روز دوشنبه (۱۴ مارس) در نزدیکی بندر چینگدائو در شاندونگ مشاهده شدند که تقریبا دو برابر تعداد آنها در پایان فوریه بود به همین دلیل انتظار میرود افزایش تاخیر در چین و سایر نقاط چین باعث افزایش نرخ حملونقل شود.
در حالی که معمولا پس از تعطیلات سال نو چینی تعداد کشتیهایی که به دنبال ورود به چین هستند، افزایش مییابد امسال به دلیل قرنطینههایی که با هدف مهار شیوع ویروس جدید کرونا انجام میشود، حجم آن تشدید خواهد شد.
سالمون آیدان لی، از شرکت مشاوره انرژی وود مکنزی (Wood Mackenzie) گفت: « شیوع ویروس در مناطق مختلف چین افزایش مییابد و اقدامات قرنطینه چندان موثر به نظر نمیرسد زیرا قابلیت انتقال سویههای جدید بالاتر است و این مورد ما را با مشکل مواجه خواهد کرد، وضعیتی که در چند روز گذشته در چینگدائو بدتر شده است.»
وی افزود: به دلیل تاخیرهای روزافزون میتوان انتظار داشت که نرخ کرایهها افزایش یابد.
همچنین تعداد کشتیها در بنادر شانگهای، نینگبو و ژوشان در حال افزایش است در حالی که یک هفته پیش تعداد کشتیها ۲۴۳ بود اکنون ۲۶۲ کشتی در آنجا شمارش شده است. البته این وضعیت در شنژن و هنگکنگ کمی کاهش یافته و از ۲۰۸ کشتی در ۷ مارس به ۱۶۲ فروند نزول کرده است.
گسترش سریع سویه امیکرون در چین، فشار را بر زنجیرههای تامین که از قبل تحت فشار تهاجم روسیه به اوکراین قرار گرفتند را افزایش میدهد.
خطوط کشتیرانی مانند مولر-مرسک (AP Moller-Maersk) خدمات خود به روسیه را لغو کرده و برخی از محمولههای ریلی از چین به اروپا متوقف شدهاند.
چین شهر شنژن و استان جیلین را در آخرین تلاش برای مهار بیماری همهگیر که فناوری و تولید خودرو را تهدید میکند، مسدود کرده است.
بندر کانتینری یانتیان، بزرگترین بندر شنژن اعلام کرد که عملیات بهطور عادی ادامه دارد. سیاست سختگیرانه چین برای مقابله با کووید صفر منجر به بسته شدن نسبی چندین بندر در سال گذشته شده که نگرانیها در مورد اختلال در زنجیره تامین و افزایش متعاقب آن هزینههای تولید را تشدید کرده است.
افزایش قیمتهای جهانی نفت و گاز به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، خطرات تورمی را در چین افزایش میدهد زیرا هزینههای کارخانه همچنان بالاست.
در حالی که معمولا پس از تعطیلات سال نو چینی تعداد کشتیهایی که به دنبال ورود به چین هستند، افزایش مییابد امسال به دلیل قرنطینههایی که با هدف مهار شیوع ویروس جدید کرونا انجام میشود، حجم آن تشدید خواهد شد.
سالمون آیدان لی، از شرکت مشاوره انرژی وود مکنزی (Wood Mackenzie) گفت: « شیوع ویروس در مناطق مختلف چین افزایش مییابد و اقدامات قرنطینه چندان موثر به نظر نمیرسد زیرا قابلیت انتقال سویههای جدید بالاتر است و این مورد ما را با مشکل مواجه خواهد کرد، وضعیتی که در چند روز گذشته در چینگدائو بدتر شده است.»
وی افزود: به دلیل تاخیرهای روزافزون میتوان انتظار داشت که نرخ کرایهها افزایش یابد.
همچنین تعداد کشتیها در بنادر شانگهای، نینگبو و ژوشان در حال افزایش است در حالی که یک هفته پیش تعداد کشتیها ۲۴۳ بود اکنون ۲۶۲ کشتی در آنجا شمارش شده است. البته این وضعیت در شنژن و هنگکنگ کمی کاهش یافته و از ۲۰۸ کشتی در ۷ مارس به ۱۶۲ فروند نزول کرده است.
گسترش سریع سویه امیکرون در چین، فشار را بر زنجیرههای تامین که از قبل تحت فشار تهاجم روسیه به اوکراین قرار گرفتند را افزایش میدهد.
خطوط کشتیرانی مانند مولر-مرسک (AP Moller-Maersk) خدمات خود به روسیه را لغو کرده و برخی از محمولههای ریلی از چین به اروپا متوقف شدهاند.
چین شهر شنژن و استان جیلین را در آخرین تلاش برای مهار بیماری همهگیر که فناوری و تولید خودرو را تهدید میکند، مسدود کرده است.
بندر کانتینری یانتیان، بزرگترین بندر شنژن اعلام کرد که عملیات بهطور عادی ادامه دارد. سیاست سختگیرانه چین برای مقابله با کووید صفر منجر به بسته شدن نسبی چندین بندر در سال گذشته شده که نگرانیها در مورد اختلال در زنجیره تامین و افزایش متعاقب آن هزینههای تولید را تشدید کرده است.
افزایش قیمتهای جهانی نفت و گاز به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، خطرات تورمی را در چین افزایش میدهد زیرا هزینههای کارخانه همچنان بالاست.
برچسب ها : اقتصاد دریا بنادر تجارت جهانی
اخبار روز
-
فصل جدید همکاری راهآهنهای ایران و پاکستان
-
سند یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان امضا شد
-
بازدید معاون سازمان محیط زیست از روند احداث زیرساخت اراضی 329 هکتاری بندر امام(ره)
-
اسکله نفتی و مخازن مشتقات نفتی در مجتمع بندری نگین بوشهر احداث میشود
-
از زنجیره ارزش تا امنیت صید و صادرات آبزیان
-
برگزاری دوره آموزشی تخصصی مقابله با تهدیدات الکترونیک و ریز پرندهها در بندر امیرآباد
-
امداد رسانی پزشکی به خدمه کشتی تجاری در بندر فریدونکنار
-
تأکید رئیس سازمان شیلات ایران بر توسعه، آموزش و بازارمحوری
-
بازنگری و توسعه باشگاه مسافران وفادار، اقدامی در جهت خلق ارزش و رضایت مشتری
-
نشست صمیمی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با جمعی از بازنشستگان
-
همافزایی آموزشی انجمن کشتیرانی و شرکت ملی نفتکش ایران
-
متعادلسازی تعرفهها برای جذب بارهای بیشتر به سمت ریل
-
حضور هنرمندان در شهرهای جدید هویت بخش این شهرهاست
-
نودمین نشست هیات مقررات زدایی به ریاست دکتر مدنی زاده برگزار شد
-
امضای تفاهمنامه تأمین مسکن سینماگران بین وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی
-
حمایت راهبر دانش از چهارمین رویداد ملی فناوری و کارآفرینی دریایی
-
ظرفیت بالای گردشگری جزیره قشم نیازمند توجه ویژه است
-
نشست هماهنگی و هماندیشی مدیران گمرک و بازرگانی مناطق ویژه اقتصادی برگزار شد
-
خطوط مستقیم کشتیرانی میان بنادر ایران و پاکستان راهاندازی میشود
-
عزم ایران و پاکستان برای توسعه شهرکهای صنعتی و مناطق آزاد مشترک