تاریخ انتشار:1401/1/13
عدم استفاده از ظرفیت بنادر شمالی برای افزایش تجارت جهانی
اقتصاد سرامد - یک نماینده مجلس اظهار داشت: در حال حاضر در بندر آستارا کمتر از ٨٠٠ هزار تن ظرفیت استفاده میشود در حالی که این بندر توان و گنجایش بیش از ٣ میلیون تن ظرفیت دارد و امکانات رسیدن به این ظرفیت در این بندر وجود دارد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در حالی که با تحریم روسیه و انسداد کریدورهایی که با روسیه در ارتباط است از سوی برخی از کشورهای اروپایی، فرصت افزایش ترانزیت و تقویت مسیرهای ترانزیتی ایران به ویژه کریدور شمال-جنوب فراهم شده اما بنادر همسایه کشورمان با روسیه توان استفاده از این فرصت را ندارند. به طوریکه بندر آستارا از جمله از بنادر شمالی امکان رشد حمل بار از / به روسیه را دارد و ترافیک کامیونهای ترانزیتی شهر آستارا را میتوان به بندر منتقل کرد اما این بندر بیش از ١٠ سال است که با مشکل عدم لایروبی مواجه بوده و در این شرایط امکان پذیرش کشتیهای با ظرفیت بالا را ندارد یا اینکه کشتیها باید با نیمی از ظرفیت خود بار جابهجا کنند تا امکان عبور داشته باشند.
غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره توان بنادر شمالی برای افزایش حمل بار از مبدا و به مقصد روسیه اظهار داشت: صرف نظر شرایط فعلی روسیه، بنادر کشورمان در حاشیه دریای خزر ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش مناسبتهای تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه در ادامه مسیر با اروپا دارند اما متاسفانه از این ظرفیت به اندازه کافی استفاده نشدهاست و نمیشود.
وی با بیان اینکه بنادر آستارا و انزلی با حداقل ظرفیت موجود در حال فعالیت هستند، ادامه داد: در حال حاضر در بندر آستارا کمتر از ٨٠٠ هزار تن ظرفیت استفاده میشود در حالی که این بندر توان و گنجایش بیش از ٣ میلیون تن ظرفیت دارد و امکانات رسیدن به ظرفیت در این بندر وجود دارد. شاهد این فاصله بسیار زیاد هستیم.
مرحبا با اشاره به اصلی ترین مشکل بندر آستارا که موضوع عدم لایروبی این بندر در یک دهه گذشته بوده، گفت: بندر آستارا حدود ١٣ سال گذشته راهاندازی شد، در آن زمان با شرکت حشمت رود برای لایروبی این بندر در مدت زمان ۶ ماه قراردادی به ارزش حدود ٢٠ میلیارد تومان به انعقاد رسید.
نماینده مردم آستارا به ایلنا گفت: این شرکت یک لایروب قدیمی وارد بندر آستارا کرد که جز یک مدت کوتاه در تمام این سالها خراب و در گوشهای از بندر رها بوده است و در ادوار مختلف یک لایروبی متعلق به سازمان به طور موقت و در مدت زمان یک الی دو هفته در بندر کار کرده تا صرفا بندر آستارا تعطیل نشود و دوباره کار رها شده است. به همین دلیل چندین بار بندر آستارا به مرز تعطیلی رسید.
مرحبا افزود: در زمان وزیر راه سابق این دستور داده شد که تا تیر سال گذشته لایروبی به اتمام برسد اما این اقدام انجام نشد البته در زمان های مختلف هم ضرب الاجل های مختلف تعیین شده اما به اجرا نرسید.
وی با بیان اینکه امروز باید ۴٠٠ متر از کانال لایروبی شود تا کشتیها امکان تردد داشته باشند، تاکید کرد: وضعیتی در بندر آستارا پیش آمده که گاهی اوقات کشتیها مجبور هستند نصف ظرفیت بار پذیرش کنند تا بتوانند از کانال خارج شوند.
وی افزود: سازمان بنادر اخیرا اعلام کرد که پیگیر حل این مشکل است به طوریکه کل ظرفیت لایروبی دریای خزر را در یک مدت کوتاه در آستارا تجمیع میکند و بندر لایروبی شده در مدت زمان کوتاه به شرکت بهره بردار تحویل میشود.
مرحبا گفت: طبق اعلام دو هفته پیش سازمان بنادر، قول دادهاند که تا سه ماه دیگر لایروبی بندر آستارا به پایان برسد و امیدواریم این گفته سازمان بنادر مانند گذشته خلف وعده نشود.
غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در مجلس و سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره توان بنادر شمالی برای افزایش حمل بار از مبدا و به مقصد روسیه اظهار داشت: صرف نظر شرایط فعلی روسیه، بنادر کشورمان در حاشیه دریای خزر ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش مناسبتهای تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه در ادامه مسیر با اروپا دارند اما متاسفانه از این ظرفیت به اندازه کافی استفاده نشدهاست و نمیشود.
وی با بیان اینکه بنادر آستارا و انزلی با حداقل ظرفیت موجود در حال فعالیت هستند، ادامه داد: در حال حاضر در بندر آستارا کمتر از ٨٠٠ هزار تن ظرفیت استفاده میشود در حالی که این بندر توان و گنجایش بیش از ٣ میلیون تن ظرفیت دارد و امکانات رسیدن به ظرفیت در این بندر وجود دارد. شاهد این فاصله بسیار زیاد هستیم.
مرحبا با اشاره به اصلی ترین مشکل بندر آستارا که موضوع عدم لایروبی این بندر در یک دهه گذشته بوده، گفت: بندر آستارا حدود ١٣ سال گذشته راهاندازی شد، در آن زمان با شرکت حشمت رود برای لایروبی این بندر در مدت زمان ۶ ماه قراردادی به ارزش حدود ٢٠ میلیارد تومان به انعقاد رسید.
نماینده مردم آستارا به ایلنا گفت: این شرکت یک لایروب قدیمی وارد بندر آستارا کرد که جز یک مدت کوتاه در تمام این سالها خراب و در گوشهای از بندر رها بوده است و در ادوار مختلف یک لایروبی متعلق به سازمان به طور موقت و در مدت زمان یک الی دو هفته در بندر کار کرده تا صرفا بندر آستارا تعطیل نشود و دوباره کار رها شده است. به همین دلیل چندین بار بندر آستارا به مرز تعطیلی رسید.
مرحبا افزود: در زمان وزیر راه سابق این دستور داده شد که تا تیر سال گذشته لایروبی به اتمام برسد اما این اقدام انجام نشد البته در زمان های مختلف هم ضرب الاجل های مختلف تعیین شده اما به اجرا نرسید.
وی با بیان اینکه امروز باید ۴٠٠ متر از کانال لایروبی شود تا کشتیها امکان تردد داشته باشند، تاکید کرد: وضعیتی در بندر آستارا پیش آمده که گاهی اوقات کشتیها مجبور هستند نصف ظرفیت بار پذیرش کنند تا بتوانند از کانال خارج شوند.
وی افزود: سازمان بنادر اخیرا اعلام کرد که پیگیر حل این مشکل است به طوریکه کل ظرفیت لایروبی دریای خزر را در یک مدت کوتاه در آستارا تجمیع میکند و بندر لایروبی شده در مدت زمان کوتاه به شرکت بهره بردار تحویل میشود.
مرحبا گفت: طبق اعلام دو هفته پیش سازمان بنادر، قول دادهاند که تا سه ماه دیگر لایروبی بندر آستارا به پایان برسد و امیدواریم این گفته سازمان بنادر مانند گذشته خلف وعده نشود.
برچسب ها : اقتصاد دریا محور بنادر تجارت خارجی
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند