تاریخ انتشار:1401/1/17
توسعه بندر چابهار پیوندهای منطقهای را تقویت میکند
اقتصاد سرامد - مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران از توسعه بندر چابهار، توسعه سواحل مکران و محور شرق و بهبود پیوندهای تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، به نقل از روابط عمومی ادارهکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی هدف جمهوری اسلامی ایران از توسعه بندر چایهار را توسعه سواحل مکران و محور شرق و بهبود پیوندهای تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه و آسیای میانه عنوان کرد و اظهار داشت: موفقیت دو کشور ایران و هند در همکاری مشترک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یک پروژه میتواند به یک الگوی موفق برای همکاریهای بیشتر بین دو کشور مطرح شود.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت دولتی آی .پی. جی. ال هند زیر نظر وزارت کشتیرانی این کشور دارای همکاریهای منسجمِ کوتاه مدت و بلندمدت در توسعه و نقش بندر چابهار در تجارت بین الملل هستند اضافه کرد: در سفر ریاست جمهوری سابق به هند در فوریه 2018، قرارداد اجاره کوتاه مدت بین سازمان بنادر و شرکت IPGL امضا شد که متعاقب آن عملیات بندری توسط شرکت دولتی هند از دی ماه 1397 آغاز و تاکنون ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دو کشور هند و ایران با احساس نیاز به بهبود پیوندهای فرامنطقهای خود به صورت مداوم ظرفیتهای ترانزیت و لجستیک دوجانبه خود را توسعه میدهند افزود: تلاش هند در ارتقای این بندر؛ انجام فعالیتهای بندری، دریایی و سرمایه گذاری در حوزه تجهیز بندر چابهار است و در این راستا دو طرف دارای یک قرارداد بلند مدت هستند.
وی ادامه داد: سرمایهگذار هندی قرار است تجهیزات راهبردی بندری به ارزش 85 میلیون دلار برای تجهیز اسکله فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تامین کند که تاکنون از این میزان تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع 24 میلیون دلار تامین شده است که شامل 6 دستگاه جرثقیلهای ساحلی با ظرفیتهای سنگین و تجهیزات جانبی برای خدمات به تخلیه و بارگیری کالاهای فله، عمومی و کانتینری است. این تجهیزات که قابلیت کار در حالتهای دیزل و برقی دارند در ایران منحصر به فرد تلقی میشوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هند نخستین محموله گندم اختصاص یافته به افغانستان را در سال 2017 از طریق بندر چابهار حمل کرد و پس از آن دومین محموله اختصاصی گندم را سال 2020 به افغانستان حمل کرد که طی این مدت بیش از پنج میلیون تُن کالای فله و 15 هزار کانتینر در فاز نخست بندر شهید بهشتی تخلیه و بارگیری شده است.
وی با بیان اینکه چابهار به یک کریدور کلیدی ترانزیت و حمل و نقل تبدیل خواهد شد که می تواند هند را از طریق ایران به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه متصل کند افزود: انتظار میرود طرف هندی ضمن تسریع در فعالسازی قرارداد بلندمدت فیمابین، اهتمام لازم در توسعه بازار، بازاریابی و توسعه فعالیت تجاری دریایی را از طریق بندر چابهار بهکار گیرد.
آقایی، زیرساختهای بندری و توسعه فیزیکی انجام شده به همراه ارائه تخفیفات قابل توجه در هزینههای بندری و دریایی بندر چابهار توسط جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای طرف هندی بر شمرد و افزود: ضروری است طرف هندی نیز با فعالسازی مکانیزم تخفیفات بندری و دریایی برای کالاها و کشتیهای از مبدا و مقصد بندر چابهار در بنادر کشور هند تلاش کند.
وی بر ایجاد سهولت برای ترددهای دریایی تجاری به بنادر کشور هند و چابهار و تبدیل چابهار به اولویت دولت هند برای انتقال دریایی کالا به مقاصد و از مبادی بنادر منطقه از قبیل روسیه، آسیای میانه و افغانستان از سوی طرف هندی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت دولتی آی .پی. جی. ال هند زیر نظر وزارت کشتیرانی این کشور دارای همکاریهای منسجمِ کوتاه مدت و بلندمدت در توسعه و نقش بندر چابهار در تجارت بین الملل هستند اضافه کرد: در سفر ریاست جمهوری سابق به هند در فوریه 2018، قرارداد اجاره کوتاه مدت بین سازمان بنادر و شرکت IPGL امضا شد که متعاقب آن عملیات بندری توسط شرکت دولتی هند از دی ماه 1397 آغاز و تاکنون ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دو کشور هند و ایران با احساس نیاز به بهبود پیوندهای فرامنطقهای خود به صورت مداوم ظرفیتهای ترانزیت و لجستیک دوجانبه خود را توسعه میدهند افزود: تلاش هند در ارتقای این بندر؛ انجام فعالیتهای بندری، دریایی و سرمایه گذاری در حوزه تجهیز بندر چابهار است و در این راستا دو طرف دارای یک قرارداد بلند مدت هستند.
وی ادامه داد: سرمایهگذار هندی قرار است تجهیزات راهبردی بندری به ارزش 85 میلیون دلار برای تجهیز اسکله فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تامین کند که تاکنون از این میزان تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع 24 میلیون دلار تامین شده است که شامل 6 دستگاه جرثقیلهای ساحلی با ظرفیتهای سنگین و تجهیزات جانبی برای خدمات به تخلیه و بارگیری کالاهای فله، عمومی و کانتینری است. این تجهیزات که قابلیت کار در حالتهای دیزل و برقی دارند در ایران منحصر به فرد تلقی میشوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هند نخستین محموله گندم اختصاص یافته به افغانستان را در سال 2017 از طریق بندر چابهار حمل کرد و پس از آن دومین محموله اختصاصی گندم را سال 2020 به افغانستان حمل کرد که طی این مدت بیش از پنج میلیون تُن کالای فله و 15 هزار کانتینر در فاز نخست بندر شهید بهشتی تخلیه و بارگیری شده است.
وی با بیان اینکه چابهار به یک کریدور کلیدی ترانزیت و حمل و نقل تبدیل خواهد شد که می تواند هند را از طریق ایران به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه متصل کند افزود: انتظار میرود طرف هندی ضمن تسریع در فعالسازی قرارداد بلندمدت فیمابین، اهتمام لازم در توسعه بازار، بازاریابی و توسعه فعالیت تجاری دریایی را از طریق بندر چابهار بهکار گیرد.
آقایی، زیرساختهای بندری و توسعه فیزیکی انجام شده به همراه ارائه تخفیفات قابل توجه در هزینههای بندری و دریایی بندر چابهار توسط جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای طرف هندی بر شمرد و افزود: ضروری است طرف هندی نیز با فعالسازی مکانیزم تخفیفات بندری و دریایی برای کالاها و کشتیهای از مبدا و مقصد بندر چابهار در بنادر کشور هند تلاش کند.
وی بر ایجاد سهولت برای ترددهای دریایی تجاری به بنادر کشور هند و چابهار و تبدیل چابهار به اولویت دولت هند برای انتقال دریایی کالا به مقاصد و از مبادی بنادر منطقه از قبیل روسیه، آسیای میانه و افغانستان از سوی طرف هندی تاکید کرد.
برچسب ها : اقتصاد دریا چابهار بنادر
اخبار روز
-
ریشه عقبماندگی ایران در حملونقل ریلی
-
جامعه دریایی ایران تشنه ایجاد گفتمان ملی
-
پیامدهای راهبردی افزایش تنش در دریای کارائیب
-
منابع آبی تهران غرق در بحران
-
ترسیم آینده اقتصاد شیلات ایران در قشم
-
خیز بلند سازمان بنادر برای توسعه ترانزیت دریایی با روسیه
-
مانور امداد و نجات و اطفای حریق شناور در بندر بوشهر برگزار شد
-
تأکید بر توسعه همکاریهای مشترک میان وزارت راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی در راستای ارتقای خدمترسانی به زائران
-
ایجاد کنسرسیوم دریایی ایران و روسیه، دستور کار نشست ماخاچقلعه
-
حرکت صنعت شیلات بهسوی تولید پایدار با تلفیق دانش فنی و انرژیهای تجدیدپذیر
-
خوزستان، بازیگر کلیدی در اقتصاد دریامحور ایران
-
اینچهبرون، هسته تحول اقتصادی استان گلستان و دروازه تجارت ایران با آسیای مرکزی است
-
منطقه آزاد اینچهبرون، نقطه تلاقی امنیت، تجارت و توسعه شمال شرق کشور است
-
توسعه سریع منطقه آزاد اینچهبرون حاصل مدیریت جهادی و پیگیریهای مستمر است
-
رایزنی ایران و روسیه برای ارتقای همکاریها در زمینه حملونقل دریایی
-
ناوگان مسافری روی ریل نوساز راهآهن
-
«زنجیره سرد» حلقه مفقوده صادرات شیلات ایران
-
سوخت آینده از آفریقا میآید!
-
گرانی بلیت هواپیما در سایه سیاستهای ارزی
-
بازی دوگانه چین با کشتیرانی جهان
