تاریخ انتشار:1401/1/17
توسعه بندر چابهار پیوندهای منطقهای را تقویت میکند
اقتصاد سرامد - مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران از توسعه بندر چابهار، توسعه سواحل مکران و محور شرق و بهبود پیوندهای تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه به ویژه با افغانستان و کشورهای آسیای میانه است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، به نقل از روابط عمومی ادارهکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی هدف جمهوری اسلامی ایران از توسعه بندر چایهار را توسعه سواحل مکران و محور شرق و بهبود پیوندهای تجاری و اقتصادی با کشورهای منطقه و آسیای میانه عنوان کرد و اظهار داشت: موفقیت دو کشور ایران و هند در همکاری مشترک توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان یک پروژه میتواند به یک الگوی موفق برای همکاریهای بیشتر بین دو کشور مطرح شود.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت دولتی آی .پی. جی. ال هند زیر نظر وزارت کشتیرانی این کشور دارای همکاریهای منسجمِ کوتاه مدت و بلندمدت در توسعه و نقش بندر چابهار در تجارت بین الملل هستند اضافه کرد: در سفر ریاست جمهوری سابق به هند در فوریه 2018، قرارداد اجاره کوتاه مدت بین سازمان بنادر و شرکت IPGL امضا شد که متعاقب آن عملیات بندری توسط شرکت دولتی هند از دی ماه 1397 آغاز و تاکنون ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دو کشور هند و ایران با احساس نیاز به بهبود پیوندهای فرامنطقهای خود به صورت مداوم ظرفیتهای ترانزیت و لجستیک دوجانبه خود را توسعه میدهند افزود: تلاش هند در ارتقای این بندر؛ انجام فعالیتهای بندری، دریایی و سرمایه گذاری در حوزه تجهیز بندر چابهار است و در این راستا دو طرف دارای یک قرارداد بلند مدت هستند.
وی ادامه داد: سرمایهگذار هندی قرار است تجهیزات راهبردی بندری به ارزش 85 میلیون دلار برای تجهیز اسکله فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تامین کند که تاکنون از این میزان تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع 24 میلیون دلار تامین شده است که شامل 6 دستگاه جرثقیلهای ساحلی با ظرفیتهای سنگین و تجهیزات جانبی برای خدمات به تخلیه و بارگیری کالاهای فله، عمومی و کانتینری است. این تجهیزات که قابلیت کار در حالتهای دیزل و برقی دارند در ایران منحصر به فرد تلقی میشوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هند نخستین محموله گندم اختصاص یافته به افغانستان را در سال 2017 از طریق بندر چابهار حمل کرد و پس از آن دومین محموله اختصاصی گندم را سال 2020 به افغانستان حمل کرد که طی این مدت بیش از پنج میلیون تُن کالای فله و 15 هزار کانتینر در فاز نخست بندر شهید بهشتی تخلیه و بارگیری شده است.
وی با بیان اینکه چابهار به یک کریدور کلیدی ترانزیت و حمل و نقل تبدیل خواهد شد که می تواند هند را از طریق ایران به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه متصل کند افزود: انتظار میرود طرف هندی ضمن تسریع در فعالسازی قرارداد بلندمدت فیمابین، اهتمام لازم در توسعه بازار، بازاریابی و توسعه فعالیت تجاری دریایی را از طریق بندر چابهار بهکار گیرد.
آقایی، زیرساختهای بندری و توسعه فیزیکی انجام شده به همراه ارائه تخفیفات قابل توجه در هزینههای بندری و دریایی بندر چابهار توسط جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای طرف هندی بر شمرد و افزود: ضروری است طرف هندی نیز با فعالسازی مکانیزم تخفیفات بندری و دریایی برای کالاها و کشتیهای از مبدا و مقصد بندر چابهار در بنادر کشور هند تلاش کند.
وی بر ایجاد سهولت برای ترددهای دریایی تجاری به بنادر کشور هند و چابهار و تبدیل چابهار به اولویت دولت هند برای انتقال دریایی کالا به مقاصد و از مبادی بنادر منطقه از قبیل روسیه، آسیای میانه و افغانستان از سوی طرف هندی تاکید کرد.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت دولتی آی .پی. جی. ال هند زیر نظر وزارت کشتیرانی این کشور دارای همکاریهای منسجمِ کوتاه مدت و بلندمدت در توسعه و نقش بندر چابهار در تجارت بین الملل هستند اضافه کرد: در سفر ریاست جمهوری سابق به هند در فوریه 2018، قرارداد اجاره کوتاه مدت بین سازمان بنادر و شرکت IPGL امضا شد که متعاقب آن عملیات بندری توسط شرکت دولتی هند از دی ماه 1397 آغاز و تاکنون ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دو کشور هند و ایران با احساس نیاز به بهبود پیوندهای فرامنطقهای خود به صورت مداوم ظرفیتهای ترانزیت و لجستیک دوجانبه خود را توسعه میدهند افزود: تلاش هند در ارتقای این بندر؛ انجام فعالیتهای بندری، دریایی و سرمایه گذاری در حوزه تجهیز بندر چابهار است و در این راستا دو طرف دارای یک قرارداد بلند مدت هستند.
وی ادامه داد: سرمایهگذار هندی قرار است تجهیزات راهبردی بندری به ارزش 85 میلیون دلار برای تجهیز اسکله فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار تامین کند که تاکنون از این میزان تجهیزات سنگین راهبردی به مبلغ مجموع 24 میلیون دلار تامین شده است که شامل 6 دستگاه جرثقیلهای ساحلی با ظرفیتهای سنگین و تجهیزات جانبی برای خدمات به تخلیه و بارگیری کالاهای فله، عمومی و کانتینری است. این تجهیزات که قابلیت کار در حالتهای دیزل و برقی دارند در ایران منحصر به فرد تلقی میشوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: هند نخستین محموله گندم اختصاص یافته به افغانستان را در سال 2017 از طریق بندر چابهار حمل کرد و پس از آن دومین محموله اختصاصی گندم را سال 2020 به افغانستان حمل کرد که طی این مدت بیش از پنج میلیون تُن کالای فله و 15 هزار کانتینر در فاز نخست بندر شهید بهشتی تخلیه و بارگیری شده است.
وی با بیان اینکه چابهار به یک کریدور کلیدی ترانزیت و حمل و نقل تبدیل خواهد شد که می تواند هند را از طریق ایران به افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه متصل کند افزود: انتظار میرود طرف هندی ضمن تسریع در فعالسازی قرارداد بلندمدت فیمابین، اهتمام لازم در توسعه بازار، بازاریابی و توسعه فعالیت تجاری دریایی را از طریق بندر چابهار بهکار گیرد.
آقایی، زیرساختهای بندری و توسعه فیزیکی انجام شده به همراه ارائه تخفیفات قابل توجه در هزینههای بندری و دریایی بندر چابهار توسط جمهوری اسلامی ایران را فرصت مناسبی برای طرف هندی بر شمرد و افزود: ضروری است طرف هندی نیز با فعالسازی مکانیزم تخفیفات بندری و دریایی برای کالاها و کشتیهای از مبدا و مقصد بندر چابهار در بنادر کشور هند تلاش کند.
وی بر ایجاد سهولت برای ترددهای دریایی تجاری به بنادر کشور هند و چابهار و تبدیل چابهار به اولویت دولت هند برای انتقال دریایی کالا به مقاصد و از مبادی بنادر منطقه از قبیل روسیه، آسیای میانه و افغانستان از سوی طرف هندی تاکید کرد.
برچسب ها : اقتصاد دریا چابهار بنادر
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند