تاریخ انتشار:1401/4/6
توقف کشتیها و هواپیماها با زدن یک دکمه!
اقتصاد سرامد - کشتیهای کانتینری بزرگ و هواپیماهای باری به شکل فزاینده در معرض تهدید هک شدن قرار دارند که به مختل شدن جدی زنجیره تامین جهانی منجر میشود.
به گزارش اقتصادسرآمد، هکرهایی که چیزی بیش از یک رایانه در اختیار ندارند، به شکل فزاینده به بزرگترین ساختههای دست بشر متمرکز شدهاند و کشتیهای کانتینری بزرگ و هواپیماهای باری که امروزه، برای اقتصاد جهانی ضروری هستند، در معرض هک شدن و از کار افتادن توسط نسل جدید هکرها قرار دارند.
دیوید اِم، محقق امنیتی ارشد شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی در این باره به شبکه سی ان بی سی گفت: واقعیت این است که هواپیما یا کشتی مانند هر سیستم دیجیتالی دیگری میتواند هک شود. در واقع این موضوع در طول بررسی آزمایشی روی یک هواپیمای بوئینگ در سال ۲۰۱۹، ثابت شد.
با این حال اغلب هک شرکتهایی که در بنادر و فرودگاهها فعالیت میکنند، از دسترسی به یک هواپیما یا کشتی واقعی، راحتتر است.
شرکت آلمانی "هِلمان ورلد واید لجستیک" در دسامبر اعلام کرد فعالیتهایش هدف یک حمله فیشینگ قرار گرفته است. در حملات فیشینگ، پیامهای جعلی به هدف، ارسال شده و وی برای دادن اطلاعات مهم یا دانلود نرم افزار مخرب فریب داده میشود.
این شرکت که خدمات بار هوایی، بار دریایی، جادهای و ریلی ارائه میکند، ناچار شد به مدت چند روز سفارشهای جدید را متوقف کند و معلوم نیست در نتیجه توقف فعالیت، چقدر درآمد از دست داد.
سم اواد هارتمن، مدیر اطلاعات فناوری هلمان به شبکه سی ان بی سی گفت:این شرکت فورا تلاش کرد مانع انتشار این حمله سایبری شود و ارتباط دیتاسنترهایش در سراسر جهان را قطع کرد و بعضی از سیستمهایش را خاموش کرد تا گسترش آسیب ناشی از این حمله سایبری را متوقف کند. در نتیجه همه چیز باید به صورت دستی انجام می شد و بعضی از بخشهای کسب و کار بهتر از سایرین قادر به مدیریت اوضاع بودند. شرکت هلمان اکنون با مقامات قانونی برای شناسایی عامل این حمله سایبری فعالیت میکند و اگرچه گمانه زنیهایی وجود دارد اما پاسخ قطعی وجود ندارد.
همچنین حمله نوت پتیا در ژوئن سال ۲۰۱۷ که چندین شرکت از جمله شرکت کشتیرانی کانتینری دانمارکی مرسک را گرفتار کرد، آسیب پذیری زنجیره تامین جهانی را منعکس کرد.
مرسک اعلام کرد هدف حمله باج افزاری نوت پتیا قرار گرفته است که دسترسی افراد به اطلاعات را در قبال دریافت پول، در اواخر ژوئن همان سال مسدود کرده بود.
سورن اسکو، مدیرعامل مرسک، در اوت سال ۲۰۲۰ گفت: حجم فعالیت مرسک به مدت چندین هفته در ژوییه مختل شد و در نتیجه نتایج مالی سه ماهه سوم این شرکت متاثر شد. انتظار میرود حمله سایبری روی نتایج سایبری به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار تاثیر بگذارد.
این حمله باج افزاری از بعضی از آسیب پذیریهای امنیتی در نرم افزار ویندوز بهره برداری کرد که مایکروسافت پس از نشت آنها، بهروزرسانی کرد.
گروه Toll ژاپن هم در فوریه سال ۲۰۲۰ هدف حمله سایبری قرار گرفت که مجبور شد سیستمهای آی تی خود را خاموش کند.
گاهی هم هکرها لزوما به دنبال دریافت باج نیستند. مجرمان در سال ۲۰۱۳ سیستمهای بندر آنتورپ را به منظور مختل کردن رفت و آمد کانتینرها هک کردند تا بتوانند محمولههای مواد مخدر خود را مخفیانه منتقل کنند.
بمحض این که هکرها به سیستمهای مورد نظرشان راه پیدا کردند، مکان و زمان تحویل کانتینرهایی که مواد مخدرشان در آنها بود را تغییر دادند. قاچاقچیان سپس رانندگان خود را برای دریافت کانتینرهای حامل مواد مخدر فرستادند. هکرها از حملات فیشینگ و بدافزار برای فریب دادن کارکنان مسئول بندر و شرکتهای کشتیرانی استفاده کردند تا به این سیستمها دسترسی پیدا کنند. این نقشه پس از این که شرکتهای کشتیرانی متوجه غیرعادی بودن اوضاع شدند، توسط پلیس کشف شد.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، مدیر اطلاعات فناوری شرکت هلمان میگوید هکرها پی بردند زنجیره تامین جهانی تا چه حد مهم است و میدانند وقتی مختل میشوند، چه اتفاقی میافتد. این اختلال روی کل اقتصاد جهان تاثیر میگذارد. حمل و نقل کالاها متوقف شده و مصرف کنندگان با کمبود در سوپرمارکتها روبرو میشوند.
دیوید اِم، محقق امنیتی ارشد شرکت امنیت سایبری کاسپرسکی در این باره به شبکه سی ان بی سی گفت: واقعیت این است که هواپیما یا کشتی مانند هر سیستم دیجیتالی دیگری میتواند هک شود. در واقع این موضوع در طول بررسی آزمایشی روی یک هواپیمای بوئینگ در سال ۲۰۱۹، ثابت شد.
با این حال اغلب هک شرکتهایی که در بنادر و فرودگاهها فعالیت میکنند، از دسترسی به یک هواپیما یا کشتی واقعی، راحتتر است.
شرکت آلمانی "هِلمان ورلد واید لجستیک" در دسامبر اعلام کرد فعالیتهایش هدف یک حمله فیشینگ قرار گرفته است. در حملات فیشینگ، پیامهای جعلی به هدف، ارسال شده و وی برای دادن اطلاعات مهم یا دانلود نرم افزار مخرب فریب داده میشود.
این شرکت که خدمات بار هوایی، بار دریایی، جادهای و ریلی ارائه میکند، ناچار شد به مدت چند روز سفارشهای جدید را متوقف کند و معلوم نیست در نتیجه توقف فعالیت، چقدر درآمد از دست داد.
سم اواد هارتمن، مدیر اطلاعات فناوری هلمان به شبکه سی ان بی سی گفت:این شرکت فورا تلاش کرد مانع انتشار این حمله سایبری شود و ارتباط دیتاسنترهایش در سراسر جهان را قطع کرد و بعضی از سیستمهایش را خاموش کرد تا گسترش آسیب ناشی از این حمله سایبری را متوقف کند. در نتیجه همه چیز باید به صورت دستی انجام می شد و بعضی از بخشهای کسب و کار بهتر از سایرین قادر به مدیریت اوضاع بودند. شرکت هلمان اکنون با مقامات قانونی برای شناسایی عامل این حمله سایبری فعالیت میکند و اگرچه گمانه زنیهایی وجود دارد اما پاسخ قطعی وجود ندارد.
همچنین حمله نوت پتیا در ژوئن سال ۲۰۱۷ که چندین شرکت از جمله شرکت کشتیرانی کانتینری دانمارکی مرسک را گرفتار کرد، آسیب پذیری زنجیره تامین جهانی را منعکس کرد.
مرسک اعلام کرد هدف حمله باج افزاری نوت پتیا قرار گرفته است که دسترسی افراد به اطلاعات را در قبال دریافت پول، در اواخر ژوئن همان سال مسدود کرده بود.
سورن اسکو، مدیرعامل مرسک، در اوت سال ۲۰۲۰ گفت: حجم فعالیت مرسک به مدت چندین هفته در ژوییه مختل شد و در نتیجه نتایج مالی سه ماهه سوم این شرکت متاثر شد. انتظار میرود حمله سایبری روی نتایج سایبری به میزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار تاثیر بگذارد.
این حمله باج افزاری از بعضی از آسیب پذیریهای امنیتی در نرم افزار ویندوز بهره برداری کرد که مایکروسافت پس از نشت آنها، بهروزرسانی کرد.
گروه Toll ژاپن هم در فوریه سال ۲۰۲۰ هدف حمله سایبری قرار گرفت که مجبور شد سیستمهای آی تی خود را خاموش کند.
گاهی هم هکرها لزوما به دنبال دریافت باج نیستند. مجرمان در سال ۲۰۱۳ سیستمهای بندر آنتورپ را به منظور مختل کردن رفت و آمد کانتینرها هک کردند تا بتوانند محمولههای مواد مخدر خود را مخفیانه منتقل کنند.
بمحض این که هکرها به سیستمهای مورد نظرشان راه پیدا کردند، مکان و زمان تحویل کانتینرهایی که مواد مخدرشان در آنها بود را تغییر دادند. قاچاقچیان سپس رانندگان خود را برای دریافت کانتینرهای حامل مواد مخدر فرستادند. هکرها از حملات فیشینگ و بدافزار برای فریب دادن کارکنان مسئول بندر و شرکتهای کشتیرانی استفاده کردند تا به این سیستمها دسترسی پیدا کنند. این نقشه پس از این که شرکتهای کشتیرانی متوجه غیرعادی بودن اوضاع شدند، توسط پلیس کشف شد.
بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، مدیر اطلاعات فناوری شرکت هلمان میگوید هکرها پی بردند زنجیره تامین جهانی تا چه حد مهم است و میدانند وقتی مختل میشوند، چه اتفاقی میافتد. این اختلال روی کل اقتصاد جهان تاثیر میگذارد. حمل و نقل کالاها متوقف شده و مصرف کنندگان با کمبود در سوپرمارکتها روبرو میشوند.
برچسب ها : اقتصاد دریایی بنادر اقتصاد سرامد
اخبار روز
-
مدیرعامل جدید شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه منطقه آزاد قشم منصوب شد
-
پرندگان آبگون در گالری کاف نمایش داده می شود
-
کتاب " چه، زندگی و جاودانگی یک چریک " اثر مهدی بیرانوند روژمان رونمایی شد
-
گزارش رسمی از کتاب داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج در صدا و سیما
-
ارتقای زیبایی بصری منطقه یک؛ رنگ آمیزی کافوها و جداول تا المان های شهری
-
انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی خواستار لغو ابلاغیه عدم انتشار آگهیهای ثبتی در مطبوعات شد
-
برنامهها و راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی جدید
-
ماجرای خودرو های دپو شده در پارکینگ ایرانخودرو دیزل چه بود؟
-
حضور پر قدرت ایران خودرو دیزل در نمایشگاه های تهران و تبریز
-
دعوت مدیرعامل راهآهن از کارشناسان فنی ریلی اسپانیا برای راهاندازی قطارهای پُرسرعت
-
گشایش همایش ملی صنعت گردشگری «هَمسنگار» در جزیره قشم
-
کتابخانه مجازی شهدای دولت و شهدای جزیره قشم رونمایی شد
-
رضایتمندی حداکثری فرماندهان و خدمه کشتیهای متردد به بندر امام(ره)
-
کتاب «داستان استقلال، نگاهی به تاریخ باشگاه تاج» اثر مهدی بیرانوند
-
انتصاب نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور
-
ایزوایکو نماد اقتصاد دریا محور است و باید نگاه ویژهای به آن شود
-
نقش بینظیر پیشکسوتان دفاع مقدس در شکلگیری فرهنگ مقاومت و ایستادگی
-
ادعای استخدام خارج از چارچوب نیروهای قراردادی کذب است
-
دوره های جامع آموزش ادمینی و طراحی سایت همراه با استخدام و معرفی به بازار کار رایگان
-
صدا و سیما باید اخبار را امانتدارانه به مخاطب منتقل کند تا اعتماد مخاطب را جلب کند