مروری بر کندوکاو انرژی ایران در هفته ای که گذشت؛

مصرف آب شرب تهرانی‌ها ۴۱ هزار لیتر برثانیه

گروه انرژی - کاهش محسوس حجم ذخایر آب سدهای پنجگانه تهران، افزایش ۲ برابری مصرف گاز طی هفته گذشته، یارانه انرژی باید به کم درآمدها تعلق بگیرد نه همه!، افزایش ۲ برابری مصرف گاز طی هفته گذشته و تغییر الگوی کشت راه نجات از بحران آب از مهمترین اخبار انرژی کشورمان در هفته جاری بودند.
به گزارش اقتصادسرآمد، حسن طبرسی رئیس اداره بهره برداری و نگهداری سد نمرود گفت: مجموع حجم آب ذخایر سدهای پنجگانه تهران اکنون ۳۳۳ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با حجم ۴۱۲ میلیون متر مکعبی پارسال، با کاهش مواجه شده است
وی ادامه داد: این حجم ذخایر آب، نسبت به حجم نرمال ۷۰۰ میلیون مترمکعبی انتهای آبان، با کاهش ۳۶۷ میلیون مترمکعبی رو به رو است. همچنین میزان بارش در حوزه عملکرد شرکت آب منطقه‌ای تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، چهار میلی متر بوده که نسبت به مدت میانگین بلندمدت، ۲۱ میلی لیتر کاهش یافته است.
بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب ناترازی در تولید گاز
همچنین مجتبی یوسفی، نماینده ی مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص نگرانی‌های موجود در زمینه‌ی ناترازی گاز، گفت: مصرف گاز خانگی در فصول گرم سال حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب، یعنی ۲۸ درصد مصرف گاز در کشور است، نیروگاه‌ها هم با ۳۷ درصد مصرف، بیشترین مصرف گاز را دارند؛ با چنین شرایطی در فصول سرد حدود سه برابر مصرف گاز خانگی افزایش می‌یابد.
وی افزود: مقدار مصرف در روزهای سرد سال به ۶۰۰ الی ۶۵۰ متر مکعب در روز می‌رسد، برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد، در روزهای پیک مصرف حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب، ناترازی تولید را شاهد هستیم.
تغییر الگوی کشت راه نجات از بحران آب
محمد رضا کاویانپور، رئیس مؤسسه تحقیقات آب در این رابطه گفت: در بخش کشاورزی یک پاسخ مشخصی دارد؛ باید الگوی کشت را تغییر دهیم آب زیادی مصرف می‌کنند و الگوی اقتصادی مناسبی و ارز آوری ندارند باید تجدید نظری در رابطه با آنها صورت بگیرد.
عزم دولت مردمی برای تأمین آب پایدار نوار ساحلی جنوب
علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: پیرو مصوبه دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت تأمین آب چابهار، فاز اول خط انتقال جدید آب‌شیرین‌کن با پیشرفت ۴۳ درصدی به منظور آبرسانی به ۱۲۲ هزار نفر در حال اجرا است.
وی تحقق این مهم را حاصل اهتمام ویژه دولت سیزدهم به توسعه سواحل مکران و مهار مشکلات آبی پس از سال‌ها چشم‌انتظاری برشمرد و افزود: در پی سفر وزیر نیرو به همراه رئیس‌جمهور به این استان، مجوز شیرین‌سازی آب دریا به میزان ۵۰ هزار متر مکعب برای تأمین نیاز آبی شهرهای چابهار، کنارک و تعدادی از روستاهای نوار ساحلی، صادر شد.
وی با اشاره به روند رو به پیشرفت فاز نخست طرح شیرین سازی آب، ادامه داد: این طرح در فاز نخست در ۲۵ هزار متر مکعب در حال اجراست و در همین راستا ۲۲ کیلومتر لوله جدید برای افزایش ظرفیت انتقال آب در سایزهای ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ میلی‌متر در برنامه کاری قرار گرفته است که تاکنون ۱۱ کیلومتر لوله تهیه و ۸ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.
مصرف لحظه‌ای آب تهران ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است
علی سیدزاده، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای کشور از کاهش ۲۵ درصدی مخازن آبی استان تهران نسبت به سال گذشته خبر داد.
سیدزاده افزود: مصرف لحظه‌ای آب تهران در حدود ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است و میزان ذخایر موجود در شهر تهران در حدود ۹۰۰ هزار متر مکعب می‌باشد این در حالی است که در سال گذشته این رقم یک میلیون و دویست هزار متر مکعب بوده است.
مدیر کل دفتر مدیریت مصرف شرکت آبفای کشور افزود: رعایت الگوی مصرف به ازای هر نفر در شهر تهران ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز می‌باشد. افرادی که این الگو را رعایت کنند مصرف بهینه انجام داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های کاهش مصرف آب استفاده از تجهیزات کاهنده آب در منزل می‌باشد خواستار مدیریت مصرف بهینه آب شد تا از این شرایط بحران کمبود آب عبور کنیم.
مصرف آب شرب تهرانی‌ها به ۴۱ هزار لیتر برثانیه رسید
مدیرعامل آبفای منطقه پنج تهران گفت: مصرف آب شرب تهرانی‌ها در زمان اوج مصرف بعد از ظهر به ۴۱ هزار لیتر برثانیه رسید که این رقم نسبت به وضع مطلوب ۵ هزار لیتر برثانیه بیشتر است.وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که شرکت آبفا در این روزهای خشکسالی انجام می‌دهد مدیریت فشار آب است تا در ساعات اوج مصرف آب بتوانیم فشار آب را به صورت بهینه در مناطق و بلوک‌های توزیع کنیم.
 مصرف آب شرب تهرانی‌ها ۴۱ هزار لیتر برثانیه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه