شکست مدیریتی برنامه ریزان ما برای رویداد گردشگری قطر،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

مرز دریایی جام جهانی به روی ایران بسته شد!

گروه دریامحور - ماهها قبل سازمان بنادر و وزارت گردشگری، اعلام کرده بودند برای تماشاچیان جام‌جهانی، شرکت کشتیرانی والفجر کشتی کاتاماران را آماده جابه‌جایی مسافر کرده و همزمان دو فروند شناور کروز در بخش خصوصی برای این کار اعلام آمادگی کرده‌اند و تا آبان‌ماه این سه شناور بزرگ آماده جابه‌جایی مسافران خواهند بود؛ همچنین با ساخت چهار فروند اسکله رمپ در بندر دیر امکان تردد مسافر با قطر تا قبل از شروع جام جهانی تسهیل خواهد شد و در بندر بوشهر پروژه ساخت اسکله و بازسازی ترمینال مسافری در حال انجام است که به زودی به بهره‌برداری خواهند رسید. اما حالا خبر لغو سفرهای دریایی ایران به قطر، تمام برنامهها را نقش برآب کرده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، ناآرامیهای اخیر در شهرهای کشور که عموماً منبعث از نادیده گرفتن فرهنگ گفتگو در جامعه است، همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی قطر به مسافران خارجی که احتمال داشت تمایلی نسبت به دیدار از ایران داشته باشند، نشان میدهد اینجا هنوز آمادگی لازم برای تحمل اندیشه های جدید و تعامل فرهنگی با اقشار مختلف وجود ندارد و این بدترین پیام دعوت برای کسانی است که صرفا با هدف تعامل فرهنگی و اقتصادی به منطقه جغرافیایی ما سفر می کنند. در شرایط فعلی دل بستن به بهرهمندی از مزایای فرهنگی و اقتصادی بازیهای جام جهانی قطر برای ملت ایران صرفا یک رویای خام و دست نیافتنی است، اما شایداین شکست مدیریتی برای سیاستگذاران و برنامهریزان دولت تلنگری باشد تا در آینده با دیدی جامعتر به رویدادهای فرامرزی و پتانسیل بهره مندی از مزایای آنها بنگرند. آنهم شاید!
با توجه به اینکه هزینه‌های اقامت در کشور قطر بالاست،  رستم قاسم -وزیر راه و شهرسازی- به مردم وعده داده بود که بلیت‌های جام جهانی با قیمت‌های بالا را نخرند و امکانات حمل‌ونقلی از طریق کشتی و هواپیما از ایران به قطر فراهم شده، اما به نظر می‌رسد این وعده‌ها تا این لحظه راه به جایی نبرده است. به‌ واسطه ارتباط دریایی نزدیک ایرن با کشور قطر و ایران از نظر مسافت، تماشاگران ایرانی هم برای تماشای این بازی‌ها خواهند رفت. وزارت ورزش و امور جوانان اعلام کرده که برای هر یک از بازی‌های جام جهانی ۷۵۰۰ بلیت از سوی کشور قطر به ایران اختصاص یافته است. اما تا به امروز از جدی شدن این وعده ها اثری نیست.
فرصت از گردشگری دریایی ایران گرفته شد
اشکان بروج، موسس و مدیر اجرایی آکادمی گردشگری ایران با ابراز تاسف از تعلل در دستیابی به مزایای برگزاری جام جهانی قطر از سوی کشورمان، به روزنامه اقتصادسرامد، گفت: اگر می‌خواستیم از ظرفیت قطر استفاده کنیم، باید از چندسال قبل اقدامات شروع می‌شد. می‌توانستیم در جنوب کشور اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و حداقل می‌شد که اردوی برخی تیم‌ها و دیدارهای تدارکاتی انجام شود. در این یک سال اخیر و در دیدارهایی که مسئولان مختلف با همتایان قطری داشتند، تعاملات شکل گرفته بود.
مرز دریایی قطر به روی ایران بسته شد
وی با بیان این که بسیاری از متخصصان گردشگردی در کشور نسبت به استفاده از فرصت برگزاری جام جهانی در قطر خوشبین نبودند، افزود: با بسته شدن مرزهای زمینی و دریایی کشور قطر به روی تماشاگران جام جهانی، امیدها برای کمترن استفاده از این فرصت نیز به نا امیدی بدل شد.
توقعات بدون زیر ساخت محقق نمی‌شود
نباید انتظار داشت که با نبود برنامه، زیرساخت و سرمایه‌گذاری کافی فرایند مطلوبی به دست آورد، موضوعی بود که بروج به آن اشاره داشت و افزود: کشورهای عمان، عربستان و امارات با اطلاع از برگزاری جام جهانی در قطر، برنامه ریزی دقیقی را نه با وعده و عید در دست اقدام قرار دادند و حاصل آن را امروز دریافت می‌کنند و بدون ویزا گردگران حاضر در جام جهانی قطر را پذیرش می‌کنند.
جذب تماشاگران برای اقامت در کیش و قشم اتفاق خواهد افتاد؟
وی می‌گوید: با وجود این‌که همه سال‌ها می‌دانستند که قرار است جام جهانی در قطر برگزار شود و باید برای استفاده از ظرفیت‌های آن برنامه‌ریزی می‌شد، اما اساسا فرصت‌ها را برای جام جهانی را از دست داده‌ایم، اما آیا با این وجود حتما با رایزنی‌های صورت گرفته جذب تماشاگران برای اقامت در کیش و قشم اتفاق خواهد افتاد؟
قطر از دست رقت
به گفته تدوینگر استانداردهای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران، اساسا فرصت‌ها برای جام جهانی از دست رفته و در فاصله کمتر از چند روز به برگزاری این مسابقات تازه الان قرار است برای آن برنامه‌ریزی شود که راه دریایی کشور قطر هم بسته شده،  در این حالت امکان حضور تیم‌ها به دلیل نبود زیرساخت وجود نخواهد داشت.
کمتر از ده روز به شروع بزرگترین رویداد ورزشی، فرهنگی و اقتصادی جهان در کنار مرزهای جنوبی ایران باقی مانده و ما منفعلانه نظاره گر برنامه ریزی کشورهای دور و نزدیک برای بهره مندی از این فرصت طلایی هستیم، بی آنکه کوچکترین طرح و هدفی برای برخورداری از منافع سرشار فرهنگی و اقتصادی این رخداد جهانی داشته باشیم. برگزاری بازی های جام جهانی فوتبال در کشور قطر جدا از جاذبه های ورزشی برای تمامی طرفداران فوتبال در دنیا امکان معرفی پتانسیل های فرهنگی و اقتصادی کشورهای اطراف را به تمامی بینندگان حضوری و مجازی این مسابقات در اقصی نقاط جهان فراهم می کند و این اتفاقی نیست که ما تازه از آن باخبر شده باشیم. بنابراین بدون شک تا پایان دوره برگزاری مسابقات فوتبال قطر هم نباید منتظر تحول ویژه ای در این حوزه باشیم و باید بپذیریم که فرصت هم سفرگی با برخورداران اقتصادی این رویداد جهانی را از دست داده ایم.
مرز دریایی جام جهانی به روی ایران بسته شد!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه