بررسی اقتصادسرآمد از همراهی اروپا برای گذر از زمستان در گفت و گو با یک کارشناس حوزه انرژی

توجه اروپا به ایران برای خرید ذغال سنگ و حمل دریایی آن

گروه انرژی - ذغال‌ سنگ یک منبع ارزان انرژی به شمار می‌آید و همین امر عاملی شده تا کشورها تمرکز زیادی بر استفاده از این محصول داشته  باشند. حالا این روزها اتحادیه اروپا خریدار آن شده است و تلاش دارد تا از مسیر دریا آنرا به مقاصد هدف ترانزیت کند حالا که عصر تاریک اروپا درحال آغاز است و مردم اروپا زمستانی سرد و مرگبار پیشرو دارند، به خوبی می توان فهمید که اتحادیه اروپا اولین بازنده جنگ جهانی انرژی خواهد بود و باید ایران اسلامی از فرصت ایجاد شده به نفع خود استفاده حداکثری کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، درجدیدترین اقدامات اروپا برای حفظ روشنایی و وسایل گرمایشی در زمستان امسال، آلمان روز برخی کشورهای عضو اتحادیه یونی‌پر را ملی کرده و برای قیمت عمده فروشی برق و گاز برای کسب و کارها سقفی تعیین کرده اند. بحران انرژی در اروپا آن‌قدر وخیم شده که مردم این قاره را در وضعیت یک «فاجعه» قرار داده و رسانه‌های این کشورها در گزارش‌های روزانه خود از دولت‌های خود خواسته‌اند تا برای رفع مشکل اقدام موثری انجام دهند. در پی اِعمال تحریم‌های گسترده کشورهای اروپایی علیه روسیه همزمان با اوج گیری جنگ اوکراین، بسیاری از کارشناسان به این نکته اشاره کردند که اتخاذ این رویکرد از سوی اروپا در قبال روسیه، می‌تواند تبعات بسیار فاجعه باری به ویژه از حیث تامین انرژی برای اروپا به همراه داشته باشد.
بی توجهی سران اتحادیه اروپا به هشدارها موجب شده طی ۶ ماه گذشته قیمت حامل‌های انرژی در کشورهای این قاره رشدی چندبرابری را تجربه کند و این در حالی است که گفته می‌شود زمان اوج قیمت‌های انرژی، هنوز فرا نرسیده است. چراکه یک‌پنجم برق اروپا توسط نیروگاه‌های گازی تولید می‌شود و کاهش عرضه گاز از سوی روسیه باعث این گرانی‌ها شده است. در انگلیس نگرانی‌ها در مورد پیامدهای اجتماعی افزایش شدید قیمت انرژی لحظه به لحظه در حال افزایش است. برخی نشانه‌های بروز شورش از همین الان در حال نمایان شدن است. در« گلاسکو» مردم با ریختن به خیابان‌ها قبض‌های برق خود را به آتش کشیده‌اند و هزار ان انگلیسی نیز در طوماری اعلام کرده‌اند که قبض خود را پرداخت نخواهند کرد.

افزایش نگرانی در اتحادیه اروپا برای تامین انرژی
 رضا غفوری، کارشناس حوزه انرژی در اینباره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: با نزدیک شدن به نیمه دوم وسرد سال نگرانی‌ مردم اروپا از قطع کامل صادارت گاز توسط روسیه در واکنش به تحریم‌های شدید اتحادیه اروپا علیه مسکو، رو به افزایش است.
توجه اروپا به ایران برای خرید ذغال سنگ و حمل دریایی آن 
 وی در ادامه ابراز داشت: وضعیت فعلی اروپا نشان از این حقیقت دارد که قیمت گاز در کشورهای این حوزه به بالاترین حد خود رسید و ادامه این وضعیت اقتصاد منطقه را به سمت یک رکود عمیق سوق خواهد داد. لذا رویکرد اتحادیه اروپا برای خرید ذغال سنگ و ترانزیت ان کشورهای هدف نیز به این موضوع اشاره دارد.
تحریم یا همراهی ایران با اروپا برای گذر از زمستان سرد
وی با تاکید این که اروپایی‌ها براین نکته واقف هستند که در بحرانی ترین نقطه تاریخ تامین انرژی حضور دارند، افزود: در شرایطی که روسیه اروپا را متحمل جنگ کرده است و ایران هم به خاطر شرایط تحریم ها و فرصت کم نمی‌تواند شریک میدان گازی مناسبی برای اروپا باشد. اینجاست که اروپا چاره ای جز بازگشت به گذشته انرژی‌ها 
نیستند.
ایران مورد وثوق اتحادیه اروپا در تامین ذغال سنگ
اروپا خوب میداند ایران علاوه بر داشتن میدان های بزرگ گازی، معادن بسیار زیاد زغال سنگ هم دارد که بنا به؛ قیمت مناسب، مسیر دریایی مطمئن و وجود کشتی‌های فله بر مناسب ترین گزینه برای اروپا است تا بتواند کمبود انرژی را تا حد زیادی برای این کشورها جبران کند، موضوع مهمی بود که غفوری به آن پرداخت و نصریح کرد: امروز اروپا به ذغال سنگ و ترانزیت دریایی آن از سوی کشورما سخت نیاز دارد به همین علت باید اقداماتی برای؛ تعیین قیمت زغال‌سنگ، بالا بردن ایمنی معادن، به‌کارگیری تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیا در بهره‌برداری از معادن جهت تولید کنسانتره زغال‌سنگ با کیفیت
 انجام شود.
غفوری با ابراز تاسف از این که هر چند صادرات زغال سنگ آزاد شده اما ممنوعیت دنباله دار صادرات مانع آماده سازی معادن شده است، گفت: این شرایط خوبی است که ایران به عنوان کشوری زغال خیز به بازار جهانی ورود کند و سهمی از این بازار را به دست بیاورد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که به رغم ذخیره ۱۷ میلیارد تنی زغال سنگ در کشور اما برای سال های زیادی این ماده معدنی به عنوان منبع انرژی در ایران مورد توجه نبوده و همین موضوع مانع آماده سازی آن شده است.
با نزدیک شدن فصل زمستان اروپایی ها شدیاً با کمبود انرژی مواجه هستند به طوری که آلمان کمک ۶۵ میلیارد یورویی انرژی تصویب کرده است. همچنین خبر هایی از تعطیلی احتمالی بزرگترین شرکت پتروشیمی جهان یعنی شرکت BASF آلمان به خاطر نبود گاز به گوش میرسد که علت آن افت تامین گاز از سوی روسیه است که به تهدیدی برای ادامه فعالیت بزرگ‌ترین کارخانه پتروشیمی جهان تبدیل شده است.
 توجه اروپا به ایران برای خرید ذغال سنگ و حمل دریایی آن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه