میزان مصرف سرانه آبزیان در استان بوشهر دو برابر میانگین کشوری

استان بوشهر سرآمد شیلات استان های ساحلی

1-توجه به ذخایر دریایی موجود حفظ و حراست از آنها و تقویت ذخایر جهت بقا و پایداری برای نسل های آینده. برنامه ریزی دراجرای تقویم صیادی برای گونههای مهم و در معرض خطر واخطار به بهره برداران نسبت به کاهش ذخایردر جهت بهره برداری مناسب از گونه ها،حفاظت مستمر توسط یگان حفاظت از منابع شیلات در نواحی نوزادگاه و صیدگاههای اصلی استان، توجه به پرورش آبزیان در سواحل برای کاهش فشار بر منابع دریایی وترویج برداشت از گونه های مناطق عمیق دریا و توسعه پرورش آبزیان دریایی.
2- ادارات شیلاتهای استانهای هم جوار بنابه تشابهات عمیات تولید به هم وابسته هستند و بنابر منابع مشترک جلسات و نشستهای مشترکی را سالانه انجام و فعالیت های پیشگیرانه ای نیز در دریا و در سواحل انجام  میدهند. پروژههای آموزشی در ارتباط با بخش های صیادی و آبزی پروری عمده ترین فعالیتهای مشترک بین دو استان شیلاتی همجوار است.
3- به طور کلی عمر ورود فناوری نوین به فعالیتهای شیلاتی کمتراز ده سال می باشد و استان بوشهر در بین استانهای ساحلی با آب شور از سرآمدترین آنهاست و در آبزی پروری اب شوردر سنوات اخیر بیشترین پیشرفت ها را داشته است.بخش خصوص در زمینه استقرار امکانات تولید با تاکید بر فن آوری نوین بیشترین پیشرفت ها را داشته است واز این بابت به توفیقات بالایی دست یافته است.زیر ساختهای فعلی مناسب توسعه آینده است.
4-استان بوشهربنابر توسعه نفت و گاز استانی نیمه صنعتی می باشد و همین صنایع توسعه بخش شیلات را تا حدودی محدود نموده است. ولی ورود به دریا و استفاده از این پتاسیل گسترده وتوسعه بهره وری و افزایش تولید در واحد سطح می تواند این کمبود را تا حدودی جبران کند.
5- اثرات تحریم وکمبود اعتبارات دولتی تا حدودی ترمز توسعه بخش شیلات را کشیده است ولی از جهت دیگر بخش خصوصی خود با تامین هزینه های لازم این کمبود را جبران نموده است.درگذشته دولت پرچمدار توسعه بود ولی هم اکنون تمام تلاشها با رهنمود دولت و با کمک بخش خصوصی در حال انجام است.
6-با فشار تحریمها بر کشور تعاملات دولت با بخش خصوصی روند بیشتری بخود گرفت ودر حال حاضرتوسعه به کمک بخش خصوصی در حال انجام استوت وتعاملات خوبی برقراست.درحال حاضربخشی از فعالیتها با توجه به قوانین جاری به بخش خصوصی واگذارشده است. 
  7-نظربه محدودیت های موجود دراستان ما گرایش و تکیه بر دانش بنیان نمودن کارها روند افزایشی دارد و در پروسه تولید محصولات شیلاتی توجه زیادی به این مهم شده است.یکی از ارکان مهم تولید درسنوات جاری افزایش بهره وری در تولید است که بدون تکیه بر جنبه های دانش بنیان آن ره به جایی نمی بریم در توسعه بخش شیلات درها برروی ارائه نظرات و فعالیت های دانش بنیان باز است و با اغوش باز پذیرای آنها هستیم.اجرای اتوماسیون وبرنامه ریزی برای گسترش مکانیزاسیون همه مزارع پرورش آبزیان ازاهم وظایف شیلات در توسعه سال جاری است.
8- بخش زیادی از استان در زمینه صید،پرورش و صادرات آبزیان مشغول به فعالیت هستند و روند افزایشی داردچرا که مشاغل جدید شیلاتی و دانش بنیان در حال توسعهی باشد.
9- با توجه به ساحلی بودن استان بوشهرمیزان مصرف سرانه آبزیان در استان دو برابر مقدار میانگین کشوری است و گرایش به مصرف محصولات تازه شیلاتی وجوددارد .در استان 25 درصد میزان تولید مصرف داخل استان ،25 درصد صادرات و مابقی به استانهای داخلی ارسال می گردد.
10-در زمینه فوائد مصرف آبزیان متاسفانه تبلیغات چندانی انجام نشده و بنظر میرسد این مهم به دوش دولت است که در سنوات جاری بودجه بخشهای فرهنگی کم و درمواردی حذف شده است. باید در مدارس ابتدایی و دانشگاهها تبلیغ مصرف آبزیان گسترش یابد. خوشبختانه استانهای دارای دانشگاه تبلیغات خوبی در این زمینه داشته اند. برای استانهای مجاور جهت برگزاری دوره های آشپزی محصولات دریایی اعلام آمادگی کرده ایم و نشریات و کتابچه های ترویجی تهیه و ارسال کرده ایم.
11-نمایشگاه باید در برگیرنده ایدههای جدید و نوباشد و در زمینه بهره وری نظرات و پیشنهادات را ارائه نماید.
 استان بوشهر  سرآمد شیلات  استان های ساحلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه