عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت حوزه معدن به «اقتصاد سرآمد» می گوید

عقب‌ماندگی حوزه معدن کشورمان وحشتناک است

گروه صمت - حالِ اقتصاد ایران وخیم است و بسیاری از کارشناسان معتقدند، یکی از وزارتخانه‌های تاثیرگذار که می‌تواند شرایط را تغییر دهد، وزارت صنعت، معدن و تجارت است که عملاً خروجی پایین این وزارتخانه، کار را پیچیده‌تر از گذشته کرده است.
شاید نگاه بسیاری از عامه در ایران به قیمت و مدیریت کالاهای اساسی و خودرو باشد، اما باید دانست که حوزه معدن، جایگاه بالایی در ایران دارد، اگر کار با برنامه و اصولی پیش برود.
در همین خصوص، لطف‌ا... سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: ما ظرفیت‌هایی در کشور داریم که می‌توانیم با برنامه‌ریزی دقیق و علمی و با اتکا به همان پتانسیل‌ها، کشور را بهتر از وضع کنونی اداره کنیم. یکی از این ظرفیت‌ها، حوزه معدن است که ما منابع بسیار عظیم در این رابطه در کشور داریم.
وی افزود: ما حتی می‌توانیم به این موضوع، جزئی‌تر هم بنگریم. یعنی ما در کشورمان، معادن «مس» به میزان قابل ملاحظه‌ای داریم که فقط با بهره‌مندی از آن، می‌شود اقتصاد کشور را تا حد قابل قبولی، مدیریت کرد. اینکه وضعیت وزارت صمت ما به این روز درآمده نشان از این دارد که مدیران این بخش غافل هستند و حوزه معدن ما هم تعطیل و رها است، یعنی خیلی خبری از تحرکاتی که حاصلِ خردجمعی باشد تا بتوان روزهای بهتری را برای اقتصاد، اشتغال و ارزآوری رقم زد، نیست.
نماینده قزوین تصریح کرد: ما طبق آمار، تنها 15 درصد از معادن فلزات، استخراج داشتیم. واقعاً این مقدار استخراج برای کشوری باپتانسیلی مثل ایران، خیلی کم است.
سیاهکلی یادآور شد: در ایران در حوزه معدن، چند ایراد وجود دارد. اول، سیستم واگذاری معادن به افراد خیلی اشتباه بوده است. رانت در این بخش، بیدا می‌کند. افرادی هستند که صاحب ده‌ها معدن هستند که برخی از آن‌ها اصلاً هیچ تحرکی در آن رخ نداده است. دوم، در حوزه معدن، ماشین‌آلات، حرف اول را می‌زند. ماشین‌آلات معدنی در ایران، کهنه، فرسوده و با کمترین خروجی است. بنابراین راه برون‌رفت از این فضا، اجازه واردات ماشین‌آلات معدنی جهت پیشبرد اهداف معدن‌دارن و اقتصاد کلان کشور است. ما باید از تکنولوژی روز بهره ببریم نه اینکه با مدیریت‌مان کاری کنیم که این فاصله، روز به روز بیشتر شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: افزایش هزینه کار و به هدر رفتن مواد معدنی، از جمله چالش‌های استفاده از ماشین‌آلات کهنه معدنی است. موضوع سوم، نوع اکتشاف است. ما هنوز در شناسایی معادن ایران، مشکل داریم و آن‌هایی هم که شناسایی شدند مثل معادن مس، وضعیت استخراج و بهره‌برداری از آن‌ها بسیار پایین است.
در حوزه معدن، عقب‌ماندگی کشورمان وحشتناک است
وی در ادامه بیان کرد: در حوزه معدن، عقب‌ماندگی کشورمان وحشتناک است. در کشور ما، برخی تلاش دارند همه زمین و زمان را مقصر بدانند به غیر از مدیران ارشدِ مسئولیت‌دار. اینکه بگوییم مدیر، فرد سالم و یا نماز شب‌خوان هست، به پیشبرد اهداف، کمکی نمی‌کند.
ما مسئولیت داریم که منافع کشور و مردم را درنظر بگیریم
وی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای تغییر رویکرد نادرست در حوزه معدن دارید؟ گفت: بنده، یکی از استیضاح‌کنندگان آقای فاطمی‌امین، وزیر صمت بودم و هرچند ایشان دوباره رای اعتماد کسب کرد، اما ما موضوع را رها نمی‌کنیم. چه حوزه معدن چه بخش‌های دیگر، ما مسئولیت داریم که منافع کشور و مردم را درنظر بگیریم.
سیاهکلی در پایان خاطرنشان کرد: تحقیق و تفحص از حوزه معدن، موضوعی جدی است که در مجلس یازدهم مطرح و قابل پیگیری است.
در حوزه معدن، اتفاقات خاص و خیلی خوب، به وقوع نپیوسته است
در همین رابطه، محمدحسن آصفری، نماینده اراک به اقتصاد سرآمد گفته بود: متاسفانه تا امروز، در حوزه معدن، اتفاقات خاص و خیلی خوب، به وقوع نپیوسته است. کمتر از 10 درصد از ظرفیت معادن موجود در کشور، شناسایی و یا برای آن، پروانه بهره‌برداری صادر شده است. 
باید مواد استخراج شده معدنی را به چرخه تولید بیاید تا با تکمیل زنجیره ارزش، صنعت بالنده‌تر شود
وی اظهار داشت: یکی دیگر از چالش‌های ما این است که معادنی که روی آن، اکتشاف صورت می‌گیرد، هنوز در حال طی کردن مسیر خام فروشی هستند. ما باید مواد استخراج شده معدنی را به چرخه تولید بیاوریم تا با تکمیل زنجیره ارزش، هم صنعت بالنده‌تر شود و هم، درآمدزایی و ارزآوری، شرایط بهتری را طی کنند. در کنار این موضوعات، اشتغال را هم باید دریابید، ولی متاسفانه روند خام فروشی، مانع پیشرفت و تحقق این اهداف بزرگ شده است.
نماینده اراک در ادامه گفت: من اعتقاد دارم باید قانون معادن در کشور، اصلاح شود. اگر اشتباه نکنم، قانون معادن فعلی برای دهه 40 است، پس نیاز به اصلاحات، ضروری می‌باشد. برخی معادن کشور، تقریباً انحصاری شده‌اند و بعضی هم، خصولتی. معادن باید در اختیار مردم باشد، تا آن‌ها، هم تولید و هم اشتغال و ارزآوری را به خوبی مدیریت کنند. اینکه معدنی پیش از انقلاب به فردی واگذار شده و پس از دهه‌ها دست به دست می‌چرخد و دولت هم خیلی نظارتی ندارد، جای نقد و بررسی دارد.
 عقب‌ماندگی حوزه معدن کشورمان وحشتناک است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه