کنکاش «اقتصاد سرآمد» درباره ششمین نمایشگاه حمل و نقل؛ نمایشگاه هفتم در گرو حرکت هدفمند

نمایشگاه داران لجستیک چه می گویند؟

گروه حمل و نقل - عطیه صفی زاده - ششمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک پایان آذرماه در تهران برگزار شد. مانند هر نمایشگاه تجاری، انتظاراتی از این نمایشگاه می رود. از نظر طراحی و چیدمان تا جوشش و جنبش در نمایشگاه تا نتایجی که هر غرفه دار از آن می گیرد، حائز اهمست است. رویه های مشخصی برای سنجش و ارزیابی نمایشگاه ها وجود دارد که البته در ایران اعمال نمی شود و معمولا نمایشگاه ها بعد از اختتامیه به فراموشی سپرده می شوند تا نمایشگاه بعدی و این نقص بزرگی است که حداقل برآمد آن، به دوش کشیدن نقاظ ضعف این نمایشگاه برای نمایشگاه بعدی است. 
 وی با بیان اینکه این شرکت دارای چهار لاین کشتی‌رانی است، ابراز کرد: این خط‌ها مربوط به خاور دور، پاکستان، حوزه خلیج‌فارس و اروپا است مدیر فروش و بازرگانی شرکت کشتی‌رانی جهان دریا با بیان اینکه معمولاً شرکت‌هایی که برنامه، ایده و راندمان کاری خوبی دارند در نمایشگاه‌های تخصصی شرکت می‌کنندوی ابراز کرد: در این راستا کشتی‌رانی جهان دریا باهدف معرفی ظرفیت‌های خود، ارائه مشاوره در حوزه‌های مختلف دریانوردی، روش‌های مختلف صادرات و واردات با وجود تحریم‌ها و غیره در ششمین دوره از نمایشگاه لجستیک شرکت کردیم.خوشبختانه ۹۵درصد از اهداف ما برای حضور در این نمایشگاه محقق شد.وی فقدان اطلاع‌رسانی وبی نظمی را مهم‌ترین ضعف ششمین دوره از نمایشگاه لجستیک دانست و عنوان کرد: این ضعف‌ها در مقایسه با نمایشگاهی که در کشور سئول برگزار می‌شود، بیشتر خودنمایی می‌کرد. وی نمره ۱۶ به این نمایشگاه داد، گفت: مسئولان امر برای برگزاری بهتر اثربخش‌تر نمایشگاه هفتم لجستیک باید بیشتر به اطلاع رسانی بپردازند. 
نمره متوسط به بالا – نیازمند کار بیشتر
یک پژوهشگر علوم دریایی با بیان اینکه به نظرم ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته نمره متوسط به بالا را در این دوره کسب کرد، عنوان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌های تخصصی یکی از نیازهای کشور بود، اما هنوز نتوانسته به حد ایده‌آل که مورد انتظار شرکت‌های دانش‌بنیان است برسد و برای تحقق این امر باید تمام مسئولان و افراد تأثیرگذار تلاش کنند که به این جایگاه برسد.
بابک مرادی، پژوهشگر پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادسرآمد با بیان اینکه این پژوهشگاه به‌عنوان مرجع ملی دریایی و اقیانوس‌شناسی در حوزه‌های مختلف زیست‌شناسی دریایی، بوم‌شناسی، زمین‌شناسی و فیزیک دریا سایر حوزه‌ها به‌صورت مستمر به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی می‌پردازد اذعان کرد: این مرکز دارای سه پژوهشکده علوم دریایی، علوم جبری و فناوری و مهندسی دریا است.وی با بیان اینکه این پژوهشگاه در چهار ایستگاه در نوار ساحلی کشور در شهرهای بوشهر، نوشهر، بندرعباس و چابهار فعال است، عنوان کرد: در این راستا کاوشگر خلیج‌فارس که بزرگ‌ترین و تنها کشتی صحرایی جمهوری اسلامی ایران است که در خلیج‌فارس و دریای عمان مشغول انجام تحقیقات است. وی افزود در حال حاضر، چندین آزمایشگاه در حوزه‌های مختلف دریا تحت‌نظر این پژوهشگاه فعالیت می‌کنند و با توجه‌ به فعالیت تخصصی که انجام می‌دهد، به‌عنوان آزمایشگاه مرجع شناخته می‌شود. این پژوهشگر با بیان اینکه درگذشته به دلیل آنکه فکر می‌کردیم ارتباطی به حوزه ما ندارد در این نمایشگاه‌های علوم لجستیک حاضر نمی‌شدیم، ابراز کرد: در این دوره از نمایشگاه برخلاف ادوار گذشته شرکت کرده و این امر باعث شد که بسیاری از تصورات منفی دراین‌خصوص داشتیم از بین برود. 
مرادی معتقد است: نمایشگاه ششم صنایع دریایی با تمام ضعف‌های که داشت در مجموع خوب بود و موفق شدیم در این حوزه تجارب جدیدی به دست بیاوریم و به برخی از شرکت‌ها خدمات پژوهشی ارائه دهیم. وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی مطالعه، پیش‌بینی و هشدار مخاطرات دریایی، اقیانوسی و جوی است، تصریح کرد در این راستا مطالعه و مدل‏سازی پدیده‏‌های جوی، نوسان‏های آب‌وهوایی، تغییر اقلیم و دیرینه اقلیم می‌توان به این مهم دست‌یافت. این پژوهشگر اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی با بیان اینکه در نمایشگاه‌های مختلفی که در اکثر حوزه‌ها علی خصوص علوم دریایی برگزار می‌شود فقط محصولات ساخته شده و توانمندی شرکت‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود که برای اثرگذاری بهتر، به نیازها و تقاضا شرکت دانش‌بنیان برای ساخت یک محصول هم در این نمایشگاه‌ها توجه شود. مرادی عدم جذب بازدیدکننده واقعی در این نمایشگاه‌های تخصصی مختلف را از دیگر ضعف‌های ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته دانست و گفت: به طور مثال این پرسش مطرح می‌شود که چه‌قدر توانستیم در این نمایشگاه از افراد تأثیر و مسئولان حوزه صنایع دریایی برای بازدید دعوت به عمل بیاوریم؟ متأسفانه برخی از مسئولان که در محدوده زمانی کمی از نمایشگاه بازدید کرده و در واقع وقت چندانی برای بازدید از تمام غرفه‌ها نگذاشتند .وی با بیان اینکه به نظرم این نمایشگاه نمره متوسط به بالا را در این دوره کسب کرد، عنوان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌های تخصصی یکی از نیازهای کشور بود، اما هنوز نتوانسته به حد ایده آل  که مورد انتظار شرکت‌های دانش‌بنیان است برسد و برای تحقق این امر باید تمام مسئولان و افراد مرتبط تلاش کنند که به این جایگاه برسد. این پژوهشگر در خاتمه بیان کرد: برای نشان‌دادن توانمندی و بازدید حوزه دریایی، حمل نقل و صنایع وابسته می‌توان از ظرفیت مدارس، دانشگاه‌ها بهره‌مند شد.
نمایشگاه پنجم بهتر بود!
امید مطهری مدیر روابط عمومی شرکت پدیدآوران امید پارس با بیان اینکه به نظر من نمایشگاه سال گذشته بهتر از امسال بود، به اقتصادسرآمد تصریح کرد: استقبال عمومی و حضور افراد متخصص در نمایشگاه پنجم بیشتر از نمایشگاه ششم بود؛ در واقع در این دوره از نمایشگاه بیشتر شرکت‌های دولتی حاضر شدند و رقابت چندانی در بین آن ها دیده نمی‌شد.وی با بیان اینکه در مجموع به ششمین دوره از نمایشگاه لجستیک و صنایع دریایی نمره 17 می‌دهم، عنوان کرد: در شرکت خدمات مختلف در حوزه‌های بندری، لجستیک، کانتینری، پورت اپراتوری و غیره به شرکت‌ها و افراد متقاضی ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه شرکت پدیدآوران امید پارس یکی از بزرگترین پورت اپراتورهای فعال در بازار امور بندری در بنادر جمهوری اسلامی ایران بوده و پورت اپراتور پایانه کالاهای فله خشک بندر شهید رجایی می‌باشد، تصریح کرد: طیف خدمات این پایانه دربرگیرنده تخلیه و بارگیری کشتی‌های حمل‌کننده انواع کالاهای اساسی و غلات، محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی، مواد معدنی و کودهای شیمیایی است. 
مدیر روابط عمومی شرکت پدیدآوران امید پارس ضمن اشاره به هدف خود در ششمین دوره از نمایشگاه لجستیک و صنایع دریایی گفت: برای معرفی بیشتر این نمایشگاه به شرکت‌های مختلف لجستیک، صنایع دریایی در این نمایشگاه حاضر شدیم. 
 نمایشگاه  داران لجستیک چه  می گویند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه