بررسی« اقتصادسرآمد» از سهم شرکت‌های دانش بنیان از اقتصاد کشور؛

حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان کافی نیست، باید بیش از این باشد

گروه شعار سال - قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصادی دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حالی به تصویب رسید که چراغی برای روشن شدن مشعل اقتصادی کشور باشد، اما با وجود حمایت و تخصیص بودجه کلان در سال جاری، روند تحولات موثر از عملکرد این شرکت‌ها تاثیر چندانی در رفع مشکلات اقتصادی نداشته است.
در همین خصوص، غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا در مجلس در گفت و گو با اقتصاد سرآمد در پاسخ به اینکه با توجه به حمایت‌های مالی دولت از ابتدای امسال به شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها  چه موفقیت‌هایی در ایجاد بسترسازی توسعه کشور داشته‌اند، به خبرنگار ما گفت: این شرکت‌ها می‌توانند با تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته‌ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه مناطق مختلف کشور، نقش به سزایی داشته باشند. به همین جهت مجلس یازدهم قوانین حمایت از  شرکت‌های دانش بنیان را تصویب کرد، زیرا این شرکت‌ها افتخاری برای کشور هستند و خوشبختانه تاکنون عملکرد قابل قبولی هم داشته‌اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگرچه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت‌هایی را برای این شرکت‌ها داشته است، اما در مجموع  این حمایت‌ها کافی و در خور توجه نیست و لازم است بیشتر از این‌ها شرکت‌های دانش بنیان مورد حمایت قرار بگیرند. 
وی در پاسخ به این سوال که با حمایت‌های مالی از این شرکت‌ها، توقع می‌رفت علم به ثروت تبدیل شود، تورم کنترل و واردات کمتر شود، اما هنوز برآیند فعالیت این شرکت‌ها در سطح کشور، نتیجه خاصی در بر نداشته است، دلیل این موضوع چیست؟ گفت: هرگز این چنین نیست که دیگر واردات نداشته باشیم. همیشه تکنولوژی جدید، مزیت‌های نسبی دارد و قرار نیست همه چیز را ما تولید کنیم. وقتی چیزی با قیمت پایین‌تر در جای دیگر تولید می‌شود، می‌توانیم وارد کنیم و این اقتصاد، درست است. از طرفی، تورم ربطی به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ندارد. این شرکت‌ها بخش کوچکی از اقتصاد هستند که علم‌های تک ایجاد می‌کنند تا بتوانند در زمینه‌‌هایی که دیگران نتوانستند مشکلات ما را حل کنند مانند ساخت داروهای سرطانی، بتوانند سهم‌شان را از اقتصاد ما افزایش بدهند.
مرحبا تصریح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان مثلاً دو درصد از اقتصاد سهم دارند و ما باید به آن‌ها کمک  کنیم تا ۱۰ از اقتصاد را به خود اختصاص دهند. این یعنی ورود کالا و تجهیزات و تکنولوژی جدید به اقتصاد. این موضوع نه ربطی به واردات دارد نه به تورم.
بر اساس این گزارش اقتصاد سرآمد، شرکت دانش‌بنیان یا شرکت متمرکز بر دانش به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دانش و فناوری، جزئی جدایی‌ناپذیر از دارایی آن‌ها باشد. دانش‌بنیان در ایران شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی شامل گسترش، کاربرد نوآوری و تجاری‌سازی نتایج حاصل از تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر، با ارزش افزوده فراوان و براساس معیارهای موردنظر قانون تایید می‌شود. بنابر قانون ایران شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نیز شرکت‌ها و موسساتی که بیش از 50 درصد از مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت‌های این قانون نیستند.
قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مشتمل بر 13 ماده و شش تبصره در تاریخ ۵ آبان ۱۳۸۹ جهت دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان، به تصویب مجلس رسید و پس از تایید شورای نگهبان در تاریخ 30 آبان 89 جهت اجرا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد.
تحقیق و توسعه و افزایش ظرفیت خط تولید از طریق معافیت‌های مالیاتی و گمرکی هدفمند منوط به فعالیت‌های دانش‌بنیان، ارائه مجوز استقرار، جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری و ارائه تخفیف استفاده از خدمات آزمایشگاهی، معافیت از پرداخت حق بیمه قرار دادها، ممنوعیت از خرید کالای خارجی دارای ساخت داخل، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی و نظام وظیفه فقط بخشی از حمایت‌های انجام شده از شرکت‌های دانش‌بنیان است.
برای ثبت شرکت دانش بنیان ابتدا باید به صورت قانونی شرکت ثبت کنید. اغلب به دلیل ساختار قانونی و سازماندهی شده شرکت‌های سهامی خاص توصیه می‌شود که این قالب را برای شرکت انتخاب کنید، اما فرقی نمی‌کند شرکت شما تضامنی باشد، سهامی عام یا خصوصی و یا حتی تعاونی یا حقوقی دیگر. برای شرکت‌ها، نکته مهم داشتن یک موسسه حقوقی منطبق با قوانین تجاری ایران است. برای این کار ابتدا باید شرکت خود را ثبت کنید و با مراجعه به سامانه ثبت شرکت دانش بنیان می‌توانید مراحل ثبت انواع شرکت در ایران را مطالعه کنید و به طور کلی شرکت باید طبق قوانین تجارتی به ثبت برسد.
حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان کافی نیست، باید بیش از این باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه