پادشاه اردن: بن سلمان در حال توطئه علیه ما است



پادشاه اردن با اشاره به کودتای ناکام برادرش که با کمک مشاور ولیعهد سعودی انجام شد، بن سلمان را به تلاش برای توطئه علیه اردن و ممانعت از کمک‌های کشورهای عربی به امان متهم کرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، به نوشته روزنامه الاخبار چاپ لبنان، اردن سال‌ها است با شرایط بدی در سطوح مختلف به ویژه در سطح اقتصادی مواجه است و به نظر می‌رسد که این شرایط نتیجه تحریم اعلام نشده‌ای با مداخله آمریکا و عربستان و با هدف تحمیل دستورکار خاصی به اردن است. دستورکاری که عبدالله دوم، پادشاه اردن یک سال قبل آشکارا در مقابل جمعی از چهره‌های رسانه‌ای اردن از آن سخن گفت و جارد کوشنر، داماد رئیس جمهور سابق آمریکا را به تلاش برای اعمال آن متهم کرد، همچنین عبدالله دوم افشا کرد که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در حال توطئه علیه اردن است و از کمک‌های کشورهای عربی برادر به اردن جلوگیری می‌کند. اظهارات پادشاه اردن درباره وضعیت کشورش در تمامی سطوح اشاره دومنظوره‌ای به معامله قرنی دارد که کوشنر قصد تحمیل آن به امان را داشت و همچنین به کودتای ناکام شاهزاده حمزه، برادر پادشاه اردن اشاره دارد که با کمک باسم عوض الله، مشاور بن سلمان انجام شد، او که در حال حاضر در بازداشت مقامات اردنی است، حلقه اتصال میان ولیعهد سعودی و شاهزاده حمزه محسوب می‌شود، گرچه ریاض تلاش کرد مدرکی دال بر مداخله او در این کودتا برجای نماند.
پادشاه اردن همزمان با روی‌گردانی از عربستان، در راستای تقویت روابط خود با محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات و لغو محاصره اعلام نشده علیه کشورش که به کمک‌های خارجی متکی است، تلاش کرد. این تحولات در حالی رخ دادند که ویژگی‌های اردن جدید که هنری ووستر، سفیر آمریکا در امان شرح داده، در حال شکل‌گیری بوده و نشانه‌های بسیار منفی را بروز می‌دهد که از جمله آنها افزایش نرخ بیکاری تا ۵۰ درصد، گسترش اسلحه در دست شهروندان، رشد پدیده تحمیل حق امتیاز، افزایش رجوع اردنی‌ها به قبایل خود بر اساس قانون و استمرار تبعیض میان اردنی‌های فلسطینی‌الاصل و اردنی‌های قبایل شرق این کشور هستند، علاوه بر آنها اخیرا تظاهرات اعتراضی در برخی استان‌ها به ویژه معان، الطفیله و الزرقاء در اعتراض به وخامت شرایط اقتصادی و استمرار بازداشت‌های سیاسی برگزار شدند. از آنچه بیان شد، اینگونه به نظر می‌رسد که قرارداد صلح با دشمن اسرائیلی دیگر برای اردن سودمند نیست، اردن از سال‌ها قبل تا حاکمیت ملک عبدالله یکی از کشورهایی است که به عنوان مانعی در برابر طرح‌های جدید اسرائیلی و آمریکایی به ویژه در رابطه با مناطق اشغالی فلسطین و به طور مشخص مسجد الاقصی ایستاده است. و از آنجایی که مشروعیت حاکمیت اردن در نظر بسیاری از اردنی‌ها به قیمومیت اردن بر حرم قدسی منوط است، طبیعی است که ائتلاف راست اسرائیلی حاکم برای عبور از طرح‌هایش جهت تغییر وضعیت موجود در حرم قدسی، به رها شدن از آن بیندیشد، بنابراین آنگونه که به نظر می‌رسد، بهترین گزینه برای آن تضعیف حاکمیت اردن و ایجاد آشوب در این کشور است.
پادشاه اردن: بن سلمان در حال توطئه علیه ما است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه