وضعیت دانش‌بنیان‌ها در پایان سال ۱۴۰۱؛

نبود ثبات اقتصادی باعث عدم تمایل سرمایه‌گذاران به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان شده است

مدیر توسعه بازار یک شرکت دانش‌بنیان گفت: متاسفانه عدم ثبات نرخ ارز، باعث نگرانی برای سرمایه‌گذار و پیمانکار می‌شود زیرا نمی‌توانند برآورد کنند که آیا در نهایت به درآمد مد نظرشان دست پیدا می‌کند یا خیر.
به گزارش اقتصادسرآمد، محسن تاتاری در خصوص وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در پایان سالی که به عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری شده بود، اظهار کرد: مجموعه ما در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند و تخصص اصلی ما در حوزه انرژی خورشیدی است که شامل خدمات طراحی، تامین تجهیزات، نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های بادی و خورشیدی می‌شود. در سالی که گذشت، بخش‌های مختلف پارک علم و فناوری استان توانست خدمات بسیار خوبی در حوزه مشاوره، راه‌اندازی نمایشگاه و... به ما ارائه کند.
وی در گفتگو با ایسنا ، با بیان اینکه بخش‌های دولتی هم قصد داشتند در این زمینه وارد شوند اما متاسفانه درگیر بروکراسی‌های اداری هستند و این امکان از آن‌ها هم سلب شده است، ادامه داد: معمولا دستورالعمل‌ها و قوانین باعث می‌شود که اگر ارگانی هم قصد حمایت دارد، به تعویق بیافتد. متاسفانه با افزایش قیمت‌ تجهیزات نیروگاه، احداث نیروگاه‌های خورشیدی و بادی رونق زیادی نداشت و جذابیت کافی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه از بین رفته که با افزایش قیمت خرید تضمینی برق از سوی وزارت نیرو قابل جبران خواهد شد.
این مدیر شرکت‌ دانش‌بنیان اضافه کرد: علی‌رغم اینکه تصور می‌کردیم امسال تعداد نیروگاه‌ها بسیار گسترش پیدا کند و در فصل گرم سال قطعی و خاموشی نداشته باشیم اما متاسفانه انتظارات ما با اقدامات انجام شده فاصله دارد. ما امیدوار بودیم امسال برای تاسیس نیروگاه‌ها، شاهد همراهی بیشتر بخش دولتی و نهادهای مربوطه با بخش خصوصی باشیم.
بروکراسی‌های اداری مانع از رسیدن ما به اهداف‌مان شده است
تاتاری با بیان اینکه در ابتدای سال برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد اما متاسفانه به دلیل وجود بروکراسی و بخش‌نامه‌های جدید نتوانستیم به اهداف خود دست پیدا کنیم، افزود: افزایش قیمت ارز باعث شده که ما در انجام پروژه‌ها و ادامه فعالیت خود دچار مشکل شویم. اکنون بسیاری از پروژه‌ها که قرار بود آغاز شوند و قراردادهای در حال انعقاد یا انجام متوقف شده‌اند.
وی عنوان کرد: اگرثبات در نرخ ارز وجود داشت، شرکت‌ها با توان فنی خود می‌توانستند بسیاری از معضلات کشور را حل کنند، اما متاسفانه این ابهام از وضعیت آینده باعث نگرانی برای سرمایه‌گذار و پیمانکار می‌شود زیرا نمی‌توانند برآورد کنند که آیا در نهایت به درآمد مد نظرشان دست پیدا می‌کند یا خیر.
این کارشناس برق با بیان اینکه یکی از معضلات ما و همه شرکت‌های فعال در حوزه انرژی تجدیدپذیر، پایین بودن قیمت خرید تضمینی برق است، افزود: بسیاری از شرکت‌ها با وجود تحریم‌های چندین ساله در این زمینه فعال هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما درخواستی که سال‌ها از وزارت نیرو و متولیان امر داشتیم، این بوده که قیمت خرید تضمینی برق از احداث‌کنندگان نیروگاه را افزایش دهند اما متاسفانه این افزایش هیچگاه متناسب با رشد نرخ ارز نبوده است.  
تاتاری با بیان اینکه اکنون هرچند نرخ ارز افزایش پیدا کرده اما ناچاریم با قیمت‌های گذشته ارائه خدمات ‌دهیم، اضافه کرد: ما می‌خواهیم فعالیت خود را گسترش دهیم اما سرمایه‌گذار کمتر تمایل به همکاری دارد زیرا جذابیت بیشتری در بازارهای موازی با تولید انرژی می‌بیند. سعی کردیم با بعضی از شرکت‌های خارجی محصولات جدیدی را در بخش تحقیق و توسعه به صورت مشترک تولید کنیم اما متاسفانه به قدری هزینه‌های بخش تحقیق و توسعه بالاست که توانایی رقابت با تولید کنندگان شرق آسیا را نداریم اما با وجود همه این مشکلات، اندک محصولات تولید شده داخلی ما در عرصه بین‌المللی کیفیتی قابل رقابت دارند.
احداث بالغ بر ۱۰۰۰ نیروگاه مقیاس کوچک در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی
مدیر توسعه بازار شرکت رهیافت‌های هوشمند صدری ایرانیان در خصوص نقش حمایت‌های مسئولان استانی در رفع مشکلات شرکت، بیان کرد: بیشتر حیطه فعالیت ما در استان‌های خراسان شمالی، جنوبی و رضوی است و خوشبختانه توانسته‌ایم بالغ بر ۱۰۰۰ نیروگاه مقیاس کوچک در سطح این استان‌ها احداث کنیم. درخواست ما در ابتدای سال این بود که جلساتی برگزار و فعالیت خود را زودتر آغاز کنیم و تا پایان سال تعدادی پروژه تحویل دهیم. دغدغه ما تولید برق برای روزهای پرمصرف سال است.
تاتاری ادامه داد: اتفاقی که خوشبختانه در سال جاری رخ داد و امیدواریم که در سال آینده هم شاهد آن باشیم، این است که افزایش نسبی خرید تضمینی داشتیم که هرچند با توجه به افزایش نرخ ارز کافی نیست اما باز هم نویدبخش بود. تامین تجهیزات یکی دیگر از مسائلی است که ما با آن روبه‌رو هستیم.
وی با بیان اینکه همکاری با شرکت‌های تولیدکننده داخلی هم یکی دیگر از معضلات ماست، گفت: ما در کشور تولیدکننده‌های بسیار خوبی داریم که محصولات با کیفیتی تولید می‌کنند ولی متاسفانه به دلیل عدم تامین سرمایه در گردش کافی برای افزایش تولید و تمرکز روی بحث تحقیق و توسعه از نظر قیمت و کیفیت، رقابت‌پذیری کافی را ندارند که با حل مشکلات آن‌ها، توان تامین نیاز داخلی و حتی صدور محصولات به کشورهای اطراف را خواهند داشت.
این مدیر شرکت‌ دانش‌بنیان عنوان کرد: اهمیت دادن به بخش‌های تحقیق و توسعه باعث می‌شود کیفیت تجهیزات داخلی افزایش یابد و قیمت تمام شده برای مشتری کاهش پیدا ‌کند، اما تا آن زمان نمی‌توانیم از واردات چشم‌پوشی کنیم، چراکه ما باید در این سال‌ها حجم بسیار زیادی نیروگاه خورشیدی احداث می‌کردیم که متاسفانه انجام ندادیم. همچنین بایستی حجم بالایی تجهیزات تامین می‌شد که نشد و اکنون تولید کنندگان داخلی امکان تولید این حجم تقاضا را نداشته و نیاز به واردات تجهیزات احساس می‌شود.
یکی از الزامات پیشرفت هر کشور انرژی آن است
تاتاری با بیان اینکه یکی از الزامات اصلی پیشرفت هر کشور، انرژی آن است، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنیم که بازنگری در ارز مرجع برای تامین تجهیزات نیروگاه خورشیدی اتفاق بیفتد و اگر مقدور است شرکت‌های فعال در این حوزه از مالیات‌ و عوارض معاف شوند تا محصولات و خدمات با قیمت پایین‌تری ارائه شود و این صرفه اقتصادی باعث اقبال بیشتر سرمایه گذاران به تولید انرژی برق شود.
این مدیر شرکت‌ دانش‌بنیان با بیان اینکه اگر سیاست‌گذاری‌های واردات و خرید تضمینی برق دیر به داد ما برسد بسیاری از شرکت‌ها از بین می‌روند، خاطرنشان کرد: اکنون برخی از شرکت‌هایی که در حال توسعه فعالیت خود بودند و فعالیت‌های علمی و عملی خوبی داشتند را از دست دادیم. بنابراین ممکن است با افزایش نرخ تجهیزات و کاهش تعداد متقاضیان، نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی به قیمت از دست رفتن شرکت‌های خوب ما تمام شود و مهاجرت تعداد زیادی از متخصصان فنی را به همراه داشته باشد و این امر باعث ایجاد لطمات بسیار جبران‌ناپذیری برای صنعت برق خورشیدی کشور می‌شود.  
نبود ثبات اقتصادی باعث عدم تمایل سرمایه‌گذاران به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان شده است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه