یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «اقتصاد سرآمد» می‌گوید

حذف دلار و نفت از چرخه اقتصاد به صلاح کشور است

گروه بانک بیمه و بورس - زهرا ظهروند - شرایط اقتصادی این روزهای کشور به دلیل نوسانات شدید دلار، دستخوش تغییر و تحولات زیادی شده است و کارشناسان یکی از دلایل بحران اقتصاد کشور را وابستگی به دلار و به اصطلاح دلاریزه شدن اقتصاد می‌دانند.
سال 95 رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده بودند: «اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آن‌ها الگو خواهند شد». اما در حال حاضر افزایش نرخ دلار و نوسانات بازار ارز به چالش تهدیدکننده اقتصاد و زندگی مردم تبدیل شده است و سرمایه‌های مردم را به سمت بازارهایی سوق داده که نقدینگی را در کشور رشد داده است. بنابراین برخی کارشناسان، حذف دلار از نظام بانکی و تجاری کشور را مهم‌ترین گام دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و به تبع آن خروج از بحران‌های ارزی و اقتصادی کشور می‌دانند.
سیدکاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: فرمایش حضرت آقا در خصوص نجات اقتصاد و تلاش برای عدم وابستگی به دلار درست است و به نظر بنده دلار باید از زندگی مردم و کشورمان حذف شود.
وی افزود: بنده به عنوان سرباز کوچک ولایت یک مورد به این نکته اضافه می‌کنم و آن این است که نفت هم باید از بودجه کشور حذف شود.
نماینده اردبیل تصریح کرد: بنابراین نقش پررنگ هم دلار و هم نفت بایداز اقتصاد مملکت حذف شوند. دلار از جهت وابستگی به خارج باید از چرخه اقتصاد کشور حذف شود. نفت هم از جهت اینکه یک نعمت بزرگ الهی است که ما آن را می‌فروشیم و پول حاصل از آن را بدون تولید، می‌خوریم باید حذف شود. این رویه اگر در دستور کار قرار بگیرد، یعنی مسیر درست و اصولی را در جهت پویایی اقتصاد برگزیدیم.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اظهار داشت: کشور ما، صادرات غیرنفتی دارد، معادن بزرگ و مواهب بی‌نظیر الهی دارد، بنابراین به جای استفاده از فروش نفت می‌توانیم از این نعمت‌ها که انفال هم هستند، استفاده کنیم. باید ریل‌گذاری‌ها متفاوت از گذشته شود، زیرا مسیر دهه‌های قبل، ما را به نقطه مطلوب نرسانده و بحران‌های اخیر هم، ریشه در ادامه آن تفکرات دارد.
موسوی یادآور شد: بنابراین به نظر بنده، حذف درآمدهای حاصل از نفت در بودجه ستالیانه کشور به صلاح است. کشور ما از لحاظ گردشگری می‌تواند منابع خوب و پایداری ایجاد کند، چراکه هر کدام از مناطق کشور ما از لحاظ گردشگری امکان جذب توریست و گردشگر را دارد. روی این موضوع سال‌هاست خیلی کاری که توام با خروجی باشد نشده که اگر فکری اساسی برای آن برداریم، حتماً نتایج خوبی حاصل خواهد شد و نفع آن را هم کشور در ایجاد زیرساخت‌ها و درآمدزایی می‌بینید و هم معیشت مردم به مراتب بهتر از گذشته خواهد شد، زیرا که اشتغال‌زایی به نسبت خوبی هم، حاصل خواهد شد.
وی در پایان اضافه کرد: ما با وجود این همه مواهب الهی و منابع قوی انسانی به نفت نیاز نداریم. مسئولان باید از این جوان‌های نخبه و تحصیلکرده استفاده کنند و خیلی نباید به سمت دلار و نفت برویم. لااقل نگاهی به گذشته خود بیاندازیم و ببینیم این مسیری که رفتیم، حاصلش چه بوده که مجدد برخی تاکید به ادامه این راه دارند؟ «ایران قوی» شعار ما است و باید این موضوع را در حوزه اقتصاد به معنای واقعی به منصه ظهور برسانیم.
به گزارش اقتصاد سرآمد، افزایش بی‌رویه و بی‌سابقه نرخ دلار در ایران، تمام و کمال، اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است به طوری که گرانی و نابسامانی در بازار اقلام خوراکی صدای مسئولان در دولت رئیسی را نیز درآورده است، اما آنان قدرت مقابله با این پدیده که ناشی از سیاست‌های اجرایی همین مردان دولت سیزدهم است، را ندارند.
همواره با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، ماه رمضان، اعیاد و سوگواری‌های مذهبی، بازار مواد غذایی با تورم جدید قیمت مواجه می‌شود و متأسفانه دولت‌ها در این زمان به غیر از وعده و بهانه انداختن تقصیرها به گردن تولیدکنندگان، اصناف و حتی مردم خریدار، سیاست دیگری خرج نمی‌کند.
هرچند خرید این اقلام با این ارقام برای آحاد مردم جامعه غیرممکن و در حد یک رویاست، اما همین وضعیت زمینه‌ساز جهش قیمت برای چندمین بار طی سال ۱۴۰۱ است.
افزایش قیمت مواد خوراکی از آخرین هفته بهمن سال جاری سرعت گرفت و گرانی خوراکی‌ها در بازار شب عید به حدی ملتهب‌تر شده که هنوز اجازه وارد شدن به بازار مواد غذایی برای آماده‌سازی جهت خرید مواد لازم سفره نوروز و ماه رمضان را به مردم نداده است.
 حذف دلار و نفت از چرخه اقتصاد به صلاح کشور است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه