دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید

اشتغال‌زایی باید دغدغه هر روز دولت باشد

گروه شعارسال – اقتصادسرآمد - شغل یا پیشه فعالیتی منظم است که در ازای دریافت پول انجام می‌شود و اشتغال به معنای داشتن شغل یا پیشه است. از هر نوع کار با اجر مادی (دریافت حقوق و دستمزد)، چه اینکه برای یک کارفرما باشد، یا اینکه شخص برای خودش کار کند. به طور کلی به هر نوع مشارکت افراد در فعالیت اقتصادی، اشتغال گفته می‌شود. امروزه مسئله اشتغال برای جوانان، خانواده‌ها و در نهایت برای دولت‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است که به سادگی نحوه زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
کیومرث سرمدی‌واله، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص شعار سال و بحث اشتغال، به اقتصاد سرآمد گفت: به طور کلی، وجود ناملایمتی‌هایی که در جامعه دیده شد، تاثیر خود را روی بسیاری از مسائل گذاشت که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم اعتماد سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری به خصوص سرمایه‌گذاران خارج از کشور اشاره کرد.
وی افزود: این مسائل اخیر، حتی داخل کشور فضایی را ایجاد کرد که بسیاری از افراد، سرمایه‌های خود را به طلا و ارز تبدیل کردند و بعضاً سرمایه‌شان را از کشور خارج کردند. همه این مسائل، زیرساخت‌های اشتغال را زیر سوال برده و ضعیف کرده است. عملاً این ناآرامی‌ها و معضلاتی که پیش آمد، بخش عمده آن توطئه خارج نشین‌ها بود، اما بخشی هم ناشی از زخم‌ها و معضلاتی است که در داخل کشور وجود دارد.
سرمدی تصریح کرد: همین معضلات کشور، یکی از مسائلی بود که باعث شد خارج نشینان به موضوع ورود پیدا کنند. در مجموع این فضا شرایط را برای ایجاد اشتغال و شرایط سرمایه‌گذاری متزلزل کرده است که بایستی به دنبال اصلاح مسائل مرتبط با آن باشیم.
اشتغال و کار برای جوان‌ها یک پروسه
 و پروژه است
عضو هیئت رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اشتغال و کار برای جوان‌ها یک پروسه و پروژه است، اظهار داشت: خیلی از مسائل حاشیه‌ای در جامعه باید به آن توجه شود تا اشتغال ایجاد شود. از جمله این مسائل می‌شود به اعتماد جهت سرمایه‌گذاری در کشور، امنیت بازار ارز و تولید ناخالص ملی اشاره کرد که باید به آن‌ها توجه کرد و این مولفه‌های مهم و تاثیرگذار را مدنظر قرار داد تا بتوانیم یک فضای مناسب اشتغال ایجاد کنیم که متاسفانه در حال حاضر این فضا را با آنچه ایده آل ما است، نداریم.
بنده به آمارسازی‌های حوزه اشتغال
 اعتقاد ندارم
نماینده مردم اسدآباد در مجلس با اشاره به صحبت‌های چند وقت اخیر وزیر کار در خصوص ایجاد یک میلیون شغل طی سال جاری، گفت: بنده به شخصه به آمارسازی‌ها و آماربازی‌هایی که امروز ادارات صمت و ادارات مسئول حوزه اشتغال مطرح می‌کنند که مثلاً فلان قدر شغل ایجاد کرده‌اند، خیلی اعتقاد ندارم، چراکه عملاً آثار آن را باید در کاهش بیکاری در جامعه دید که متاسفانه شاهد آن نیستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: رسالت دولت‌ها، اشتغال‌زایی است و این موضوع باید دغدغه هر روزه آن‌ها باشد. از طرفی، رهبر معظم انقلاب هم در شعار سال 1401 به طور ویژه از واژه اشتغال‌آفرینی یاد کردند که این صحبت باید، نقشه راه مسئولان باشد. وقتی اقتصاد با چالش روبرو است و گرانی و تورم، اداره زندگی مردم را سخت کرده، حتماً باید به سمت تولید حداکثری رفت و اگر این اتفاق بیفتد، افراد زیادی هم شاغل می‌شوند، مخصوصاً جوانان و تحصیلکرده‌ها. هرچه در ایجاد شغل و اقتصاد پویا، تعلل شود، دود آن، هم بر چشم مردم می‌رود و هم روند پیشرفت اقتصاد کشور را کُند می‌کند.
بر اساس گزارش اقتصاد سرآمد، سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه چند روز پیش هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره وعده داده شده در مورد ایجاد سالیانه یک میلیون فرصت شغلی، اظهار داشت: خوشبختانه از این رقم عبور کردیم. 
نرخ بیکاری در فصل پاییز نسبت به فصل بهار در سال جاری به 8.2 درصد رسید
وی در ادامه با اشاره گزارش فصلی مرکز آمار ایران که جدیداً منتشر شد، عنوان کرد: نرخ بیکاری در فصل پاییز نسبت به فصل بهار در سال جاری، هفت دهم درصد کاهش پیدا کرد و به 8.2 درصد رسید.
مرتضوی همچنین خبر داد: بر اساس همین گزارش، درصد اشتغال کامل نیز افزایش و اشتغال ناقص کاهش پیدا کرد. وزیر کار در خصوص راستی‌آزمایی میزان اشتغال ایجاد شده گفت: سامانه رصدی در وزارتخانه و ادارات کل در سراسر کشور داریم. این سامانه پیشخوان دارد و قابل ملاحظه است. با سه روش پیامکی، تلفنی و حضوری با فرد ارتباط برقرار و راستی‌آزمایی می‌کنیم. 
وی همچنین خبر داد: براساس اطلاعات سازمان تامین اجتماعی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر یک میلیون و 500 هزار نفر بیمه‌شده جدید داریم.
وزیر کار خاطرنشان کرد: برای سال آینده دو طرح تحولی در حوزه اشتغال داریم که جزییات آن در آینده اعلام خواهد شد.
 اشتغال‌زایی باید دغدغه هر روز دولت باشد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه