بررسی اقتصاد سرآمد از ماهیت وجودی انجمن مهندسي دريايي

واقعيت انجمن مهندسي دريايي ايران چیست؟

گروه دریامحور - ايرج گلشني - در پهنه اجتماعي جهاان امروز، «انجمن‌ها و به طور كلي تشكلات صنفي، علمي و اجتماعي» از اهميت بسيار بالايي برخوردار هستند تا جايي كه روند اجتماعي و دانشي جوامع امروزين بدون وجود اين تشكل‌ها غيرممكن به نظر مي‌رسد. بشر از دوره شكار و كشاورزي به عصر ارتباطات رسيده وسرعت گردش علم از چندهزار سال به چند ساعت رسيده است و اين يعني سرعت بسيار بالايي در تغيير و تحولات علمي و اجتماعي. از اين رو، نقش انجمن‌ها در دنياي مدرن امروز بسيار مهم و اثرگذار ارزيابي مي‌شود.در سطح جهان، انجمن‌هاي بزرگ فكري مانند هانتينگتن و هارينگتن و... در تصميم‌سازي وتصميم‌گيري براي آينده جهان نقش ممتازي دارند. همين نقش ممتاز براي انجمن‌هاي صنفي و علمي براي محدوده فعاليت خود قائل هستيم؛ اين است كه مي‌گوييم: انجمن‌ها بسيار مهم هستند.
واقعيت اول انجمن مهندسي دريايي ايران
واقعيت اول اين است كه اين انجمن مانند همه انجمن‌ها، در بستر وجودي جهان امروز بسيار مهم و ارزش‌مند است. ارزش و اعتبار انجمن، ذاتي است و برآمده از واقعيات جهاني است. جهان علمي امروز تعيين مي‌كند كه چه چيزي مي‌تواند ارزش‌و اعتبار داشته باشد و به ذات خود، ارزش و اعتبار بالايي به انجمن‌ها مي‌دهد كه انجمن مهندسي دريايي نيز يكي از آن‌هاست.بنابراين، برخي نقل قول‌ها مبني بر بي‌اهميت بودن انجمن مهندسي دريايي، بياناتي احساسي و غير علمي و غيرواقعي است و قابل اعتنا نيستند.
واقعيت دوم 
واقعيت دوم اين است كه «متولي ارزش امام‌زاده را نگه مي‌دارد». اين ضرب‌المثل كهن كه قدماي حكيم ما فرموده‌اند، زيباترين بيان براي توضيح اين نكته است كه: انجمن‌ها به ذات مهم و ارزشمند هستند؛ اما در عمل، اين اعضا هستند كه بايد ارزش‌ها را نشان دهند و يا ارزش‌هاي يك انجمن را سركوب كنند. اين خوب و بد انجمن‌ها به طور مستقتيم بستگي به اعضاي آن دارد.در انجمن مهندسي دريايي ايران، حداقل سه گروه عضو هستند؛ عده‌اي كه بسيار انگيزه دارند، عده‌اي كه انگيزه منفي دارند و مخالف انجمن هستند و عده‌اي كه بي‌تفاوت هستند.جمع كساني كه انگيزه مثبت دارند، اعضايي هستند كه ذات انجمن را باور دارند و به قدرت و توانمندي خود براي پيشبرد انجمن و تحقق اهداف آن واقف هستند. 
مخالفان نيز با ارزش‌ هستند؛ زيرا با بيان ديدگاه‌هاي مخالف خود، هم نقصان‌ها را گوشزد مي‌كنند و تضارب انديشه ايجاد مي‌كنند؛ هر چند كه گاهي كار به جدل بكشد.اما بي‌تفاوت‌ها، عناصري غير اجتماعي هستند كه براي هر انجمن و گروهي به مثابه سم عمل مي‌كنند. هر جامعه‌اي با وجود اعضاي بي‌تفاوت – كه نه موافق هستند و نه مخالف- رنج مي‌كشد و رو به نقصان مي‌گذارد.  اين است كه انجمن‌ها بايد با موافقان حركت كند، با مخالفان تضارب انديشه كند و البته فكري براي حذف بي‌تفاوت‌ها بكند و اين قاعده‌آي است كه شامل انجمن مهندسي دريايي ايران هم مي‌شود.
واقعيت سوم
انجمن مهندسي دريايي ايران ريشه دار است و كارنامه اي پربار دارد. نبايد رخوت و كرخي چندسال اخير كه دلايل عديده دارد را به منزله شكست آن دانست. انجمن مي‌تواند قابليت‌هاي بزرگ گذشته را رو كند و زندگي نويني آغاز نمايد. بنابراين، بدون ترس از آينده جمعي سلحشور بايد سركار بيايند تا كشتي به گل نشسته انجمن را به اوج موج‌هاي موفقيت ببرند.
واقعيت چهارم
انجمن مهندسي دريايي ايران داراي اعضاي تحصيل كرده و با تجربه است. صنفي نيست كه از تحصيلات سطحي برخوردار باشند و فقط تتجربه بر آن‌ها حاكم باشد. دانش، فن و تجربه هر سه در اختيار اعضاي اين انجمن است و از ان وزن بسيار بالايي مي‌سازد. توجه بايد داشت كه اگر انجمن فقط 100  عضو و هر عضو حداقل 10 سال تجربه و دانش اندوخته باشد، ما با انجمني مواجه هستيم كه حداقل 1000 سال دانش و تجربه با خود به همراه دارد و اين چيز كمي نيست. از عهده اين اعضاي پرمحتوا، كارهاي بزرگي بر مي‌آيد.
واقعيت پنجم
واقعيت اين است كه كشور به داشتن چنين انجمني نياز دارد. اين يك نياز اجتماعي است كه هر جامعه اي به انجمن‌ها دارد و انجمن مهندسي دريايي ايران هم مورد نياز جامعه و كشور  است تا جايي كه اگر منحل شود، نياز به آن احساس خواهد شد و دوباره بايد انجمني با اسم ديگري ثبت شود و حركت كند. اين نياز جامعه و كشور به اين انجمن، بايد مد نظر اعضا قرار داشته باشد و براي بهسازي آن تلاش كنند و بيش از يك دهه تجربه و ريشه را نسوزانند.
جمع‌بندي
در مجموع، انتظار مي‌رود كه اعضاي انجمن كه اغلب فرهيخته و با انگيزه هستند، بادبان‌هاي كشتي انجمن مهندسي ايران را به احتزاز در آورند و با شهامت به دل اقيانوس انديشه و كار بزنند. اوراق كردن اين كشتي، زيبنده هيچ‌يك از اعضا نيست؛ بلكه بازسازي و بهسازي آن، خاطره شيرين براي يك انسان حرفه‌اي است؛ نه تخريب و بي‌تفاوتي. 
كاركرد روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد
روزنامه اقتصاد سرآمد به عنوان تنها روزنامه دريايي كشور و روزنامه نمونه دريايي سال 1401 بنا به رسالت دريايي خود، تلاش كرد تا حد توانايي به اطلاع رساني بپردازد. در اين راستا، سعي كرد كه بي‌طرف باشد؛ هر چند علاقه به راه‌اندازي مجدد انجمن مهندسي ايران را كتمان نمي‌كند. با اين وصف، نظر اهالي دريايي كه همه عضو ارشد انجمن بود را بي‌كم و كاست متعكس كرد و تلاش داشت هم‌انديشي فروخفته، بيدار شود و وجدان‌هاي بيدار را آگاهي بخشد براي تصميم درست. در اين راستا تشكر ويژه داريم از مهندس عجمي –مدير عامل كنوني انجمن- و جناب بهبد- مسئول روابط عمومي انجمن- كه براي مصاحبه‌ها و اطلاع‌رساني به روزنامه كمك كردند. 
اميدواريم، اعضاي جديد هيات رئيسه و هيات مديره و ساير اعضاي انجمن، با انگيزه، محكم و قدرت‌مندانه مسير رشد و تعالي انجمن را طي كرده و در تصميم‌سازي و تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور با قدرت ظاهر شوند و به نفع اقتصاد دريامحور كه همه به آن باور داريم، غيرت‌مندانه همت كنند. 
و ما نيز همچنان در كنار آن‌ها و در كنار همه دريايي‌ها خواهيم بود. 
 واقعيت انجمن مهندسي دريايي ايران چیست؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه