ضرورت راه اندازی پلتفرم‌ها برای کسب و کارها در کشور، اقتصادسرآمد بررسی کرد

برای وضعیت فضای مجازی کشور چکار باید کرد

گروه اقتصادجامعه -حمزه رستمی نیا-  بیش از دو ماه و نیم از ناآرامی‌های کشور می‌گذرد و یکی از اولین تصمیماتی که برای جلوگیری از بحرانی‌شدن مملکت گرفته شد، فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی از جمله واتس‌اپ و اینستاگرام بود این رویکرد خیلی زود نه فقط صدای بسیاری از مخاطبان این پلتفرم‌ها را درآورد که بیشتر عصبانیت آن‌هایی را موجب شد که مدت‌ها بر این بسترها، کسب و کارهای خود را تعریف کرده بودند.
توسعه حوزه‌های مختلف، در سایه امنیت شکل می‌گیرد
در همین خصوص، محمدعلی محسنی‌بندپی، نماینده نوشهر و چالوس در مجلس یازدهم به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: از همان ابتدای امر که ناآرامی‌ها شکل گرفت، کار تصمیم‌گیری به شورای عالی امنیت ملی سپرده شد. همه می‌دانیم که اولویت اول کشور، امنیت است و در سایه امنیت، توسعه در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد شکل می‌گیرد.
وی افزود: افراد تصمیم‌گیر در حوزه امنیت معتقد بودند که فضای مجازی باعث ایجاد التهاب و افزایش آسیب‌های اجتماعی شده و فیلترینگ، کمک می‌کند که شرایط به مرور عادی‌تر شود. اکنون، ناآرامی‌ها در حد بسیار زیادی فروکش کرده و به نظر می‌رسد با توجه به حفظ امنیت کشور که خیلی هم مهم است باید برای پلتفرم‌های فیلتر شده و سرعت پایین اینترنت، فکری اساسی شود که به باور من، کاملاً شدنی است.
محسنی‌بندپی تصریح کرد: باز هم می‌گویم امنیت در کشور بسیار مهم است و اگر بنا باشد این موضوع پراهمیت و مطالبه عمومی به مخاطره بیفتد، مجدد باید بررسی‌ها صورت بگیرد و بهترین تصمیمات گرفته شود.
باید قبول کنیم که دولت با افرادی که در فضای مجازی، کسب و کار راه انداختند، مشکلی ندارد
این چهره اصلاح‌طلب مجلس اظهار داشت: خیلی از کسانی که در این بسترها، کسب و کار خود را راه انداخته بودند، زمانی که متوجه التهابات کشور شدند، به فیلتر شدن این فضاها، قانع شدند و به نوعی صبوری کردند تا وضعیت، عادی شود. باید قبول کنیم که دولت با افرادی که در فضای مجازی، کسب و کار راه انداختند، مشکلی ندارد، چون اگر زاویه داشت، حتماً پیش از ناآرامی‌ها، فیلتر را صورت می‌داد که دیدیم هیچ‌وقت این اتفاق نیفتاد.
باید بپذیریم که پلتفرم های جدید این کسب و کارها ناپایدار هستند
وی یادآور شد: وجود این پلتفرم‌ها برای توسعه اقتصادی کشور، ضروری است، اما بپذیریم که این کسب و کارها ناپایدار است، چون اگر پایدار بود با هر اتفاقی که در کشور می‌افتاد، وارد چالش نمی‌شدند. من موافق فعالیت برخی افراد در بستر فضای مجازی هستم، چون برخی کشورهای پیشرفته در سال 1995 میلادی، به لطف و مدد این رویکرد موفق شدند که فرهنگ دورکاری را در کشورشان جا بیندازند و از برکات آن، بهره‌مند شوند، اما در کشور ما، هنوز به این نقطه مهم و حائزاهمیت نرسیدیم.
هر چیزی که امنیت را تحت‌الشعاع قرار دهد، قربانی
 برقراری امنیت می‌شود
محسنی‌بندپی گفت: هر چیزی که امنیت را تحت‌الشعاع قرار دهد، قربانی برقراری امنیت می‌شود که این هفته‌ها و ماه‌ها، این موضوع در حوزه فضای مجازی خود را نشان داد. پس کسب و کارهای فعال در این بخش باید به سمت پایداری بیشتر بروند و به طور مثال می‌توان برخی برنامه‌های صنفی را راه انداخت که حتی اگر کشور به لحاظ سیاسی و اجتماعی، ملتهب شد، باز هم فضای کسب و کار آن‌ها، برقرار باشد.
عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من، یکی از وزرای ناموفق، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، چون همچنان شاهد ایجاد زیرساخت‌ها در بستر فضای مجازی نیستیم و دولت هوشمند آن‌طور که باید و شاید شکل نگرفته است. جای تاسف دارد که هنوز، برخی تلفن‌های همراه، در برخی نقاط آنتن نمی‌دهد، چه برسد به تحقق مطالبات گسترده مردم که در این بخش شکل گرفته است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، اواخر مهرماه در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به اهمیت فعالیت کسب ‌و کارها و تولیدکنندگان محتوا فضای مجازی اشاره کرد و عنوان کرده بود که پیش‌نویس آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب ‌و کارهای مجازی کشور طی چندین جلسه با حضور نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های عضو کارگروه نهایی شده است که می‌تواند بستر مناسبی را برای رشد و توسعه فضای کسب‌ و کارهای دیجیتال کشور فراهم کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در هفته‌های گذشته نیز در نشست هم‌اندیشی مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌های سراسر کشور با اشاره به اقدامات انجام‌شده در یک سال گذشته، اظهار داشت که تمام تلاش ما در یک سال گذشته بر افزایش کیفیت زیرساخت‌های ارتباطی کشور، توسعه دولت هوشمند، شتاب‌بخشی به توسعه صنعت فضایی، هوشمندسازی شبکه پستی، تکمیل شبکه ملی اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال متمرکز بوده است و در این مسیر، توفیقات مهمی کسب شده است که لازم است برای مردم تبیین شوند.
در همین زمینه، ماه گذشته، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و «احسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصاد و دارایی، طرح حمایت از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال کشور که در ششمین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، برای حمایت از کسب و کارهای فضای مجازی تدوین و به تصویب رسیده بود، را رونمایی کردند.این طرح به منظور حمایت از کسب و کارهای اینترنتی که در سکوهای داخلی اقدام به فعالیت می‌کنند بعد از برگزاری جلسات فشرده بررسی و هماهنگی میان نهادهای اجرایی، چون وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد، وزارت صمت، وزارت ارشاد، سازمان برنامه و بودجه، صدا و سیما و بانک مرکزی و در نهایت تصویب در کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، رونمایی شد.
برای وضعیت  فضای مجازی کشور چکار باید کرد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه