اما و اگرهای اجرای شعار سال درسال های متوالی«اقتصاد سرآمد» بررسی می کند ‌

حمایت ابهام آمیز از شرکت‌های دانش بنیان

گروه  شعارسال -  «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» شعار سال 1401 است که در روز ابتدایی سال جاری، توسط رهبر انقلاب مطرح شد. حال بیش از 9 ماه از سال می‌گذرد و اوضاع و احوال ناخوشایند اقتصاد حاکم بر کشور، نشان می‌دهد شعار سال در اجرا با چالش‌های جدی روبرو شده است.
در همین خصوص، سیدسلمان ذاکر، نماینده ارومیه در مجلس یازدهم به اقتصاد سرآمد گفت: ما در مجلس بسیار بر اجرای شعار سال حساس هستیم و از این‌رو، چند هفته پیش، مسئولان مربوطه را در مجلس خواستیم تا ببینیم که آن‌ها چه کردند، مخصوصاً در حوزه اشتغال.
وی افزود: ما پرسیدیم که 32 هزار میلیارد تومانی که برای امر اشتغال تخصیص داده بودیم، به چه سرنوشتی دچار شد؟ چقدر از آن محقق و عملیاتی شد و دولت چه توضیحی برای ما و مردم دارد؟
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: نزدیک به 13 هزار میلیارد تومان از آن 32 هزار میلیارد تومانی که اشاره کردم، بلاتکلیف است و شاید در جای دیگر هزینه شده است. ما آقای میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه را بازخواست کردیم و این وظیفه و رسالت ما در مجلس است.
ذاکر اظهار داشت: شاید این پولی که اشاره کردم، انحراف دولت نباشد، چون آن‌ها می‌گویند چند ماه از سال مانده و در تلاش اند تا به وظیفه خود، جامه عمل بپوشانند. از طرفی، قرار بود 132 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای امر مسکن، سرمایه‌گذاری، تولید و گردشگری، اختصاص پیدا کند که گویا اندکی از این تکلیف به واقعیت رسیده است. همه پرسش و دغدغه ما از دولت، این است که چرا روال کار، کُند است؟ دولت موظف است که پاسخگوی مصوبات مجلس باشد.
عملکردها نشان می دهد در سالی که به نام اشتغال مزین شده، کار به درستی پیش نرفته است
این عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی یادآور شد: این آمارها و عملکردها نشان‌دهنده این است، در سالی که به نام اشتغال مزین شده، کار به درستی پیش نرفته است. یکی از سیلاب‌های شعار سال، دانش بنیان است، اما حمایت از این شرکت‌ها واقعاً ناچیز است. مثلاً بنده کلی در حال تلاشم که 15 میلیارد تومان را برای محوطه‌سازی در پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی، از دولت دریافت کنم که هنوز محقق نشده است. 
وی در ادامه بیان کرد: ضعف‌ها در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، بسیار زیاد است. قبل از شعار سال 1401 که به طور خاص، نام دانش بنیان مطرح شود، سال‌های قبل که تقریباً شاهد حمایت خیلی خاصی از این شرکت‌ها و نخبگان نبودیم. امسال هم، حمایت‌ها کمرنگ است و در این مسیر، چالش‌های جدی داریم.
ذاکر افزود: دولت باید براساس قانونی که حمایت از دانش بنیان‌ها و پارک‌های علم و فناوری است که آن مصوبه نزدیک به 160 ماده دارد، در اجرا، همت بیشتری به خرج دهد. شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید از پرداخت مالیات معاف باشند تا با ذهن بهتر که خروجی بیشتری داشته باشند، کارشان را دنبال کنند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: دولت در ارائه تسهیلات، تزریق بودجه و کمک به سرمایه در گردش این شرکت‌ها هم، عملکرد خوبی نداشته است و امید است در ادامه راه، دولتمردان این شرکت‌ها را ویژه‌تر ببینند. ما در این راستا، خلاء قانونی نداریم و مسیر برای کار، هموار است.
این نماینده اصولگرا اظهار داشت: به باور من، دولت در اولویت‌بندی امور کشور دچار اشکال شده است. ایراد، هم در تصمیمات است و هم در اجرا. اولویت‌بندی‌ها باید برود به سمت حمایت از تولید، شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال. به طور مثال اگر در ساخت مسکن که وعده مهم دولت است، کار منطقی پیش برود، بخش زیادی از شعار سال، محقق خواهد شد. فکر می‌کنم چون منابع آن‌طوری که پیش بینی شده بود به واقعیت نرسید، دولت در هزینه‌کرد دچار سردرگمی شده است.
اجرای شعار سال فقط معطوف به سال جاری نیست. تحقق شعارها، زمان‌بر است
وی در پایان خاطرنشان کرد: شعار سال، مهم است و اجرای آن فقط معطوف به سال جاری نیست. تحقق این شعار، زمان‌بر است، اما لازمه رسیدن به این هدف بزرگ، اراده است. ما باید کاری کنیم که در پایان سال، پیش چشم مردم عزیزمان، حرف برای گفتن داشته باشیم. مردم بسیار صبوری کردند و باید مزد این همکاری و صبوری‌شان را با خروجی کارهایمان بدهیم.
متاسفانه دولت‌ها خیلی نتوانسته‌اند به اهداف شعار سال دست پیدا کنند
در همین رابطه، محمدحسن آصفری، عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی به اقتصاد سرآمد گفته بود: متاسفانه دولت‌ها خیلی نتوانسته‌اند به اهداف شعار سال دست پیدا کنند و طی سالیان گذشته، اقدامات اجرایی، عملیاتی و کاربردی اساسی روی شعارهای سال انجام نگرفته تا به سمت محقق شدن پیش برود.
وی با اشاره به عدم تحقق شعارهای سال، گفت: شاید یکی از دلایل عدم تحقق آن، بی‌توجهی دولت‌ها نسبت به آن باشد و هنوز برای مسئولان ما این احساس و نیاز ایجاد نشده که شعارهایی که مقام معظم رهبری ابتدای هر سال می‌دهند، از نیازهای جامعه است و اگر روی این موضوعات بتوانند برنامه‌ریزی‌ها و استقامت لازم در اجرای آن را داشته باشند، بسیاری از مسائل و مشکلات کشور حل می‌شود.
نماینده مردم اراک در مجلس به دیگر موارد علل تحقق شعارهای سال اشاره و اظهار کرد: به نظر بنده یکی از  دلایل دیگر این امر، این است که دولت‌ها بایستی ابتدای هر سال آیین نامه‌هایی برای شعار سال تهیه و مشخص کنند که البته تا به حال انجام نشده است، ضمن اینکه مسئولیت هر دستگاه را در اجرای آیین نامه‌های تدوین شده، مشخص کنند. همچنین اینکه سیاست‌هایی که قرار است در تحقق آن اعمال شود، نیز معلوم شود تا شعار سال محقق گردد.
 حمایت ابهام آمیز   از شرکت‌های دانش بنیان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه