راهکارهای افزایش سطح انگیزه و شادابی  دانش آموزان بندر کنگ

 طاهره حمیدانی، عایشه عباس زاده، صدیقه برکات - پژوهش حاضر به صورت کیفی با عنوان «بررسی راهکارهای افزایش سطح انگیزه و شادابی دانش آموزان دبستان معراج بندر کنگ» انجام شده است.
ضرورت و اهمیت انجام تحقیق  
ایجاد نشاط و شادابی یکی از موثرترین راه ها برای افزایش بهداشت روانی در جامعه است. مدرسه بعنوان یک نهاد می تواند با بوجود آوردن زمینه ها و برنامه هایی باعث هرچه شاداب کردن جامعه شود. اگر در مدرسه شوق زندگی کردن به وجود آید خود به خود اثرگذار بر جامعه خواهد بود. انسان های شاد زندگی خود را تحت کنترل دارند، مسئولیت‌پذیرند، هدفمند هستند، دید مثبت به  زندگی دارند. 
آینده نگر و امیدوارند  و در قبال مشکلات و سختی ها از پایین می نشینند، قرآن دین اسلام را دین شادی معرفی نموده و مهمترین عوامل شادی را محبوبیت، مقبولیت و موفقیت، ایمان، هویت ملی و فرهنگی، خلاقیت عارفانه و حل مسئله ذکر کرده است، روانشناسان شادی و شور نشاط را محرک انسان ها برای عمل می دانند و جامعه شناسان جامعه شاد را جامعه موفق می‌دانند. عواملی که می‌تواند باعث گسترش شادی شود در ابتدا خانواده است و سپس دیگر نهاد و همچون مدرسه و نهادهای فرهنگی مذهبی می باشند که هر کدام به نوبه خود وظایفی دارند که در این مقاله سعی شده پیشنهادات کاربردی جهت ایجاد شور و نشاط در مدرسه ارائه دهد.
 پیشینه پژوهش 
تحقیقات و مقاله های زیادی  در این مبحث مورد پژوهش و واکاوی قرار گرفته اند که در ادامه به چند مورد از این پژوهش ها را مورد بررسی قرار می دهیم. 
بررسی دیدگاه معلمان در مورد چگونگی شاداب سازی مدارس با توجه به استانداردهای کالبدی طراحی فضاهای آموزشی
 نشاط و شادابی همواره به عنوان یکی از مهمترین نیازهای دانش آموزان و معلمان در مدارس مطرح بوده است.
پژوهش های صورت گرفته، نشان داده‌اند که عوامل کالبدی، مدیریتی و روابط در مدرسه در ایجاد شادکامی در معلمان و دانش آموزان دخیل هستند. در تحقیق حاضر؛ تمرکز اصلی ما روی بعدکالبدی مدارس باشد و بر اساس قوانین نظام آموزشی کشورمان، باید مطابق استانداردهای مصوب آموزش و پرورش باشد. در پژوهش حاضر، قصد داریم دیدگاه معلمان را در مورد اثرگذاری استانداردهای طراحی فضای فیزیکی، رنگ، امکانات و بهداشت مدارس در ایجاد محیط شاداب در مدارس بررسی نماییم. برای نیل به این هدف، تحقق به شکل توصیفی- زمینه یابی بوده و از یک پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. روایی این پرسشنامه با توجه به نظر پنج تن از اساتید تعیین محاسبه گردیده است. جامعه‌ی آماری نیز شامل معلمان ابتدایی/ شده و پایانی آن نیز با روش آلفای کرونباخ عدد ۸۴ ناحیه چهار کرج می‌باشد که به شکل خوش های، نمونه‌های ۱۰۰ نفری از آنها انتخاب شده است. برای تحلیل آماری نیز از تک نمونه‌‌ای استفاده شده است. نتایج بیان گر آن هستند که از نظر معلمان، استانداردهای مربوط به t میانگین و روش رنگ و امکانات آموزشی مدارس تاثیر مطلوبی در شادابی معلمان و دانش‌آموزان دارند و برعکس، استانداردهای طراحی فضاهای فیزیکی و بهداشت مدارس باعث کاهش شادابی آنها در مدرسه می‌گردند. 
ترجمه: رابطه بین شرایط ساختمان مدرسه و پیشرفت دانش آموزان در سطح مدارس میانه در کشورهای مشترک المنافع ویرجینیا
 به طور کلی شواهد نشان می‌دهد که شرایط امکانات مدرسه و بر نگرش و عملکرد افراد تاثیر می گذارند نشان داده شده است که دانشجویان علوم در امکانات رضایت بخش 4-2 بالاتر از دانشجویان را در فضای رضایت‌بخش نشان می‌دهند. یافته های قابل توجه مشابهی در چندین رشته دانشگاهی دیگر در بین دانش آموزان دبیرستان نشان داده نشده است. بنابراین، اگر دانش آموزان به دلیل داشتن تجهیزات و امکانات فیزیکی بهتره از لذت بیشتری برخوردار باشند. در این صورت احتمال موفقیت بیشتری خواهد بود. این منطق ادبیات دیگری را پشتیبانی می‌کند که نشان دهنده رابطه مثبت بین شرایط امکانات آموزشی و پیشرفت محصلان است.
عدم تعاملی باعث، عدم موفقیت میشود، بنابراین افزایش کسالت می تواند همزمان با کاهش موفقیت باشد. این منطق ادبیات دیگری را پشتیبانی می کند که نشان دهنده رابطه مثبت بین شرایط تاسیسات آموزشی و پیشرفت است. درست مانند نشاط، نتایج این تحقیق در مورد متغیر کسالت، نشان می‌دهد که امکانات بر کسالت دانش آموزان تاثیر می گذارد. 
سوالات پژوهش 
اما به راستی چرا باید دانش‌آموزان این گونه بی علاقه و شاید از روی اخبار پا به درون مدرسه بگذارند!؟
 چرا مدارس ما نمی توانند مکان مناسب و جذاب باشند که دانش آموزان را با شعور، علاقه و عشق و دلبستگی به آغوش خود کشیده و اگر تعطیل های مدرسه زبان باشد، نه تنها ناراحت نمی شوند، بلکه بسیار خوشحال و شاد می گردند؟
 چرا باید بعداز تعطیلات ۱۵ روز عید نوروز، بگویند باز هم باید بریم مدرسه با کرختی و بی‌حوصلگی به فکر رفتن به مدرسه باشند؟
 اهداف پژوهش 
اهداف کلی: شناسایی علت بی انگیزگی دانش آموزان دبستان معراج بندر کنگ  
هدف جزئی: روش های رفع بی انگیزگی دانش آموزان دبستان معراج بندرکنگ 
گردآوری اطلاعات 
در این پژوهش از روش های مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه استفاده کردیم.
 مشاهده: با دقت و توجه در رفتار دانش آموزان در ساعات کلاسی با زنگ تفریح با همکاران انجام دادیم متوجه شدیم که دانش آموزان برای حضور در مدرسه انگیزه کافی ندارد و هنگام ورود به مدرسه با بی میلی به سمت کلاس حرکت کرده و در نیمکت خود تا دقایقی با بغض می نشینند. همچنین با رفتارهای نابهنجار در کلاس درس نظم را مختل می‌کنند و در ساعات استراحت کلاسی زنگ های تفریح مشغول دعوا کردن، پرخاشگری و غیره هستند. مصاحبه: یکی از روش های جمع آوری اطلاعات مصاحبه با افراد صاحب نظر و باتجربه در میان همکاران بود. در گفتگویی که با مدیر آموزشگاه عبدالحمید دهقان که دارای ۳۳ سال سابقه خدمت که ۲۶ سال مدیریت، معراج را بر عهده دارند؛ ایشان درباره ذیل را بیان نمودند:
 نبودن فضای سبز باعث میشود که محیط آموزشی برای دانش آموزان و معلمین کسل کننده و یکنواخت گردد و همچنین فرسودگی مدارس و کمبود امکانات ورزشی و تفریحی در مورد باعث شده که بچه ها نتوانند در ساعات استراحت شادابی لازم را داشته باشند و انرژی خود را تقویت نمایند. مصاحبه با معاون آموزشی آموزشگاه: علی احمدنژاد گنگی با هفت سال سابقه، نظر ایشان این است که دانش آموزان به مطالب نصب شده در تابلو اعلانات آموزشگاه و از لحاظ مطالب آموزش پرورش و نه از لحاظ مطالب ورزشی و بهداشتی توجه نمی کند و حتی کوچکترین نگاهی به این بین تابلوهای ساده چوبی نمی‌اندازند. «هدف: تزئین و شاداب سازی تابلوهای اعلانات آموزشگاه برای توجه دانش آموزان به مطالب سازنده آن» مصاحبه و معاون اجرایی: توفیق اسفندیاری با ۳۳ سال سابقه، نظر ایشان این است که دانش آموزان در زنگ تفریح دلیل نشان بازی و سرگرمی و نبود رنگ آمیزی مناسب اغلب با هم در حال مشاجره و پرخاشگری هستند. «هدف: رنگ آمیزی دیوارها و ترسیم طرح بازی های کودکانه برای شاداب سازی فضای آموزشگاه» 
مصاحبه با نماینده معلمان: سکینه ظفرمند با ۱۲ سال سابقه، نظر ایشان این است که بهتر است آموزگاران با پوشش فرم شاد در مورد حضور داشته و همچنین بعضی از زنگ های تفریح در حیاط آموزشگاه بین دانش آموزان باشند. «هدف پوشش فرم شاد لباس همکاران و آموزش آموزگاران در زنگ تفریح به دانش آموزان»
مصاحبه با مادر دانش آموز: در مصاحبه‌ای که با مادر دانش آموز پایه دوم فرشاد رهسپار انجام دادیم،  نظر ایشان بر این است که با رفع محدودیت فعالیت های آموزشگاه و کلاس درس از چهارچوب کتب درسی، برگزاری اردوهای درون مدرسه‌ای، برگزاری کارگاه‌های آموزشی غیر درسی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و همچنین استفاده از آموزگاران از شیوه های نوین تدریس جهت آماده نمودن دانش آموزان برای شهروند مطلوب. «هدف: تربیت دانش آموزان برای شخصیتی مطلوب جامعه و دانش آموز جهانی»
راهکارهای افزایش سطح انگیزه و شادابی  دانش آموزان بندر کنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه