پاسخ مؤسسه آموزشی کشتیرانی به روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد:

دغدغه گروه کشتیرانی عدالت آموزشی است نه معدل

گروه دریامحور - در شماره 1598 روز سه شنبه، 23اسفندماه 1401روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، تحليلي با عنوان «بررسی اقتصادسرآمد از پايگاه اجتماعي كشتيراني در ايران؛ معدل ۱۴ برای دانشجوی بورسیه كشتيراني! » به قلم امید اسماعیلی منتشر شد كه مورد نقد كشتيراني جمهوري اسلامي ایران قر ار گرفته است كه بنا به رسالت رسانه‌اي و برابر با قوانين موجود عينا و بدون هيچ‌گونه دخل و تصرفي منتشر مي‌شود:
متن جوابیه مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بدین شرح است:
همان‌طور که می‌دانیم در بیانیه گام دوم تحول و در مسیر اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری، به عدالت اجتماعی و آموزشی تأکید ویژه شده است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بیشترین تمرکز منابع در مراکز استانها و به ویژه پایتخت است. بسیاری از دانش‌آموزان در مناطق دورافتاده کشور دسترسی به منابع، معلم و مراکز آموزشی ندارند (در باب عدم عدالت آموزشی بارها مطالبی ارائه شده است که به‌منظور جلوگیری از اطاله کلام از آن پرهیز می‌شود). 
هم اکنون پذیرش دانش‌آموزان مدارس دولتی به کمتر از 5 درصد رسیده است و بیشترین موفقیت در مدارس غیرانتفاعی با صرف شهریه‌های هنگفت ثبت شده است. حاصل تفکر نگارنده محترم مقاله انتقادی روزنامه اقتصاد سرآمد به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رقابت بر سر معدل، معدل‌سازی و شکل‌گیری مافیای آموزشی است که مهم‌ترین بازنده‌ این چرخه باطل، فرزندان نورچشم ملت، امید آیندگان کشور و نخبگان عزیزی هستند که به دلیل عدم تمکن مالی و یا عدم دسترسی به منابع و امکانات مطلوب، متأسفانه از چرخه‌ رقابت صحیح و عادلانه‌ علمی پژوهشی باز می‌مانند.
عدالت آموزشی از شاخص‌های تعیین‌کننده جوامع توسعه‌یافته است. در این مسیر دستگاه‌های اجرایی کشور در مسیر تحقق گام دوم انقلاب با سیاست‌گذاری هوشمندانه و مدبرانه می‌توانند زمینه‌ساز گسترش عدالت اجتماعی و آموزشی، ارتقاء کیفیت آموزشی و کاهش خلأهای موجود در تعلیم و تربیت جوانان و سرمایه‎های ارزشمند کشورمان باشند. در این راستا اگر عدالت را تعادل‌بخشی و برقراری توازن فرصت‌های یادگیری و اشتغال تعریف کنیم؛  گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به گسترش عدالت آموزشی-اجتماعی در کشور، تلاش می‌کند فرصت برابر و متوازنی برای تمام اقشار علاقمند به علم ایجاد نماید.
نباید فراموش کرد که عدالت آموزشی زمینه‌ساز دستیابی به عدالت اجتماعی است. عدالت آموزشی ایجاد فرصت‌های لازم جهت برخورداری تمام افراد را متناسب با استعداد‌ها و نیاز‌های فردی و اجتماعی آن ها فراهم می‌کند. مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با جذب حداکثری از طیف گسترده جوانان علاقمند در کشور، تلاش می‌نماید ضمن ارائه آموزش‌های یکسان و برگزاری آزمون‌های استاندارد در مراحل متعدد، مخاطبان را مورد ارزیابی قرار دهد و طبیعی است که بهترین متقاضیان برای خدمت در کشتیرانی انتخاب می‌گردند. به‌عبارت دیگر نمره‌ معدل مندرج در کارنامه که معیاری است تابع متغیرهای متعدد، برای کشتیرانی ملاک کمرنگی است و در عوض تلاش و همت فراگیر، میزان آموختگی و یادگیری و عملکرد افراد در دوره‌های آموزشی پررنگ‌تر و مهم‌تر از هر چیزی است. در این مسیر به هر متقاضی متناسب با ظرفیت ایجاد شده فرصت یادگیری داده می‌شود و تا جایی که فرصت، استعداد و اشتیاق متقاضی اقتضاء کند، زمینه رشد افراد نیز فراهم می‌گردد. اگر چنین شرایطی برای جامعه به‌وجود آید در واقع می‎توان ادعا کرد که به رعایت اصل عدالت وفادار بوده‌ایم و آن را تعمیم داده‌ایم.
درخصوص متن نگارش‌شده پیش از هر چیز باید گفت؛ دغدغه نگارنده محترم از منظر لزوم تقویت پایگاه اجتماعی گروه کشتیرانی قابل تقدیر است و در همین راستا این گروه به‌ویژه مؤسسه آموزشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال پیشِ‌رو برنامه‌های مدونی را جهت ارتقاء فرهنگ و افزایش جایگاه گروه کشتیرانی در جامعه نخبگانی و پایگاه‌های مردمی تدوین کرده و مد نظر دارد. لیکن درخصوص دغدغه نگارنده محترم که علت و چرایی تأکید گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به معدل حداقل 14 جهت پذیرش اولیه را جویا شده و اذعان نموده‌اند که «چرا معدل 14 و همچنین استناد شده که نمره کمتر از 15 نمره خوبی نیست!» باید بپذیریم که نمره، نتیجه یک آزمون است و بالا و پایین بودن نمره ملاک و مصداق دقیقی نیست و مبنای علمی پذیرفته‌شده‌ای نیز ندارد. 
از سوی دیگر اشاره شده است که معدل نشان‌دهنده بهره هوشی افراد است که این مهم نیز مصداق کلامی و کاملا غیرکارشناسی است. بهره هوشی و اساس هوش در دنیای مدرن براساس نظریه «هاواردگاردنر» روانشناس مشهور و استاد دانشگاه هاروارد؛ هوش افراد، چندگانه و تابع 9گونه هوش متمایز است و لزومی ندارد که همه انسان‌ها از بهره هوشی یکسانی در این 9بُعد برخوردار باشند. نکته کلیدی آن است که تمام انسان‌ها در حداقل یکی و یا چند بُعد از هوش‌های نُه‌گانه، از بهره‌هوشی بالایی برخوردارند. بنابراین نظام آموزشی سنتی که تأکید بر دروس ریاضی، علوم و سایر موارد دارد هرگز به بهره‌هوشی دانش‌آموزان نپرداخته است و این در حالی است که در سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش، بر تربیت چند ساحتی تأکید ویژه شده است که علاوه بر فراگیری و افزایش علم و دانش، در ابعاد مختلف نیز دانش‌آموزان می‌بایست رشد و تعالی یابند. 
در بخش دیگری ادعا شده است؛ «کسی که بهره هوشی قوی دارد، از رفتار ذهنی قوی برخوردار است» این ادعا نیز پایه و اساس علمی ندارد و به نگارنده محترم پیشنهاد می‌شود داستان زندگی مشاهیر بزرگ جهان را که غالباً از مدرسه به دلایل مشابه اخراج شده‌اند و به رغم ترک تحصیل بسیار موفق و نام‌آور و ثروثمند شدند را مطالعه نمایند. توماس‌ادیسون، بیل‌گیتس، بنجامین‌فرانکلین، استیو‌جابز، آلبرت‌انیشتن، والت‌دیزنی، پرنسس‌‍‌دایانا، مایکل‌جردن، اُپراوینفری و ده‌ها نخبه جهانی در رشته‌‌ها و زمینه‌های گوناگون، روزی از مدرسه اخراج شده‌اند و یا در آزمون‌های مدرسه نمرات عالی کسب نکرده بودند، اما منشأ تأثیرات شگرف، پیشرفت جهانی و تغییر و تحولات مثبت بنادین و بین‌المللی هستند.
در پایان باید توجه داشت حفظ و ارتقاء تصویر ذهنی هر مجموعه‌ای بر عهده متولیان آن مجموعه است. از این‌رو مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا با طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی آموزشی و پژوهشی هدفمند، متناسب‌ترین کادر دریایی و البته خشکی را جذب و پرورش دهد. عبارت متناسب‌ترین لزوماً به معنای جذب بهترین کادر با معدل الف نیست. اینکه هر انسان متناسب با میزان استعداد، توانمندی و بهره‌ی علم و دانش و تخصص خود در بهترین نقطه اثرگذاری جذب و به کار گرفته شود، از هنرهای مدیریتی است.
گواه این نکته طرح‌های شکست‌خورده نخبگان در برخی سازمان‌ها و نهادهای عموماً دولتی است که پس از سال‌ها نه تنها جاذبه‌ای ایجاد نکرده‌اند بلکه بسیاری از افراد نخبه و برتر را نیز بدلیل عدم تناسب شغل و شاغل و به کار گماشتن در جایگاه شغلی ناصحیح دچار افسردگی، فرسودگی و همچنین تفسیدگی شغلی نموده است.
پيشنهاد روزنامه اقتصاد سرآمد:
روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به عنوان یک رسانه مستقل و بي‌طرف تلاش مي‌كند كه تضارب انديشه ايجاد كند و به طور طبيعي در اين باره قضاوت نمي‌كند؛ اما پيشنهاد مي‌كند كه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در يك نشست تخصصي از سلسله‌ نشست‌هاي تخصصي اقتصاد دريامحور شركت كرده و با موضوع «پايگاه و منزلت اجتماعي كشتيراني و دريانوردي» به بحث و تحليل موضوع بپردازند. در صورت تمایل كشتيراني جمهوري اسلامي برای شرکت در اين نشست در ارديبهشت سال 1402 برگزار خواهد شد. 
دغدغه گروه کشتیرانی عدالت آموزشی است نه معدل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه