گفت‌وگوی اقتصاد سرآمد با یک نماینده مجلس

گروه اقتصاد -سمیه ملایی- تحقق شعارهای سالی که اکثر آن‌ها به مسائل اقتصادی و اشتغال و دانش‌های بنیادین اشاره دارد، یکی از نکات قابل توجه مقام معظم رهبری است که هر ساله مسئولان به ویژه رییس دولت را به سمت آن‌ها سوق می‌دهند.
مجتبی یوسفی، نماینده اهواز در مجلس یازدهم در همین خصوص به اقتصاد سرآمد گفت: از این دولت حمایت می‌کنم، چراکه تفاوت دولت جدید نسبت به دولت قبل در این است که نگاهش به درون است، گرچه اهل مذاکره است و اتفاقاً در دیپلماسی منطقه‌ای موفق بوده است و به جای اینکه مثل دولت قبل حتی آب خوردن مردم را هم به برجام و چند کشور محدود اروپایی و آمریکا گره بزند، نشان داد هم نگاهش به درون و هم به دیپلماسی منطقه‌ای و هم ظرفیت‌های کشورهایی غیر از آن چند کشور اروپایی است که این رویکرد، ستودنی است.
وی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که این رییس جمهور و دولت، نگاهش را تغییر داده است. ما در خیلی از موضوعات دچار تحریم داخلی هستیم‌، اما بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری شعارهایی با ماهیت اقتصادی می‌دهند که به تبع آن، تولید افزایش پیدا کند، جی دی پی بالا برود و مشکل اقتصاد حل شود که دولت‌ها به این شعارها توجه نکردند، همان‌طور که در حوزه فرهنگ، توجه به معیشت معلمین، توجه به اساتید دانشگاه، توجه به نسل آینده و تربیت آن‌ها، همچنین فضای فرهنگی کشور و فضای مجازی و تذکراتی که مقام معظم رهبری می‌دهند، توجه نکردند.
یوسفی تصریح کرد: متاسفانه برخی‌ها، تذکرات و توصیه‌های مقام معظم رهبری را محتوای سخنرانی‌های خود می‌کنند، به جای اینکه برنامه‌ریزی شود برای دست یافتن به ژرف نگری‌ها و آینده نگری‌های فرمایشات ایشان. به همین جهت وقتی شعار محقق نمی‌شود در این شرایط تحریم، ‌مشکلات ما بیشتر می‌شود. تلاش‌های این دولت را می‌بینیم، اما واقعاً حل بعضی مسائل، زیرساختی هستند و ممکن است اصلاح یک مسئله‌ای در حوزه اقتصاد،  یک دهه طول یا دو دهه طول بکشد.
نماینده مردم اهواز در ادامه اظهار کرد: ما امروز باید به نتیجه می‌رسیدیم، مثل برخی اقدامات خوب این دولت در عین اشکالاتی که وجود دارد، اما رییس جمهور و برخی وزرا کنار مردم هستند. به عنوان مثال وزیر نفت در حوزه دیپلماسی انرژی و توجه به داخل در حوزه توسعه نیروگاه‌ها و توسعه استفاده از ظرفیت متخصصین داخلی، کارهای خوبی را انجام داده است. البته برخی کارها سرمایه‌گذاری می‌شود، مثلاً سرمایه‌گذاری‌هایی که در حوزه زیرساخت‌ها در حوزه آب و انرژی، میعانات و فرآورده‌های آن می‌شود. ممکن است چند سال دیگر نتیجه دهد یا توسعه نیروگاه‌ها که متوقف شده بود؛ همه این‌ها نکات خوبی است که باید شروع یا در آن تعجیل شود.
وی گفت: متاسفانه برخی وزرا و هم برخی مسئولان محلی، تا حدی ضعف دارند که جا دارد همین‌جا از رییس جمهور بابت تغییر در برخی مسئولان تشکر کنم، چراکه شجاعت و حسن نیت رییس جمهور را نشان می‌دهد. یادمان نرفته برخی رییس جمهورها می‌دانستند یک وزیر یا مسئولی ضعیف است، اما کار با او را ادامه می‌دادند، که شاید به دلیل رودربایسی‌های سیاسی یا قبیله‌گری‌های حزبی بود، ولی رییس جمهور کنونی، خود شروع به تعویض برخی‌ها کرده است.، هرچند عده‌ای این را ضعف ایشان می‌دانند، در حالی که به باور من، نشانه قدرت است. در واقع وقتی یک شخص با رزومه و وعده‌هایی سر کار آمده، اما نتوانسته آن را اجرا کند، تغییرش توسط رییس جمهور، شهامت وی را نشان می‌دهد که این کار ستودنی است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تحقق یافتن شعار امسال، تصریح کرد: به نظر بنده حرکت رو به جلویی در این خصوص انجام‌ گرفته است. همراهی دولت و مجلس در این زمینه وجود دارد و سال گذشته، قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تصویب شد و این آرزوی چند هزار شرکت دانش بنیان و جوان‌ها و متخصصین خودباوری بود که نگاهشان به درون است. برخی‌ها با ادبیات سخیفی، واقعیت دانشجو و استاد ما که به ایرانی و اسلامی بودن خود ذیل پرچم سه رنگ ایران با کلمه ا... افتخار می‌کنند، برخورد می‌کنند، اما واقعیت این است که پیشرفت‌هایی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان داشته‌ایم.
وی اظهار کرد: موضوعی که اشاره کردم، افتخار برای این کشور است، از این‌ جهت تلاش‌های خوبی صورت گرفته و برای حمایت از آن، قانون رفع موانع تولید و حمایت از کسب و کارها و صدور مجوزهای کسب و کار مصوب شده و نکات زیرساختی خوبی دارد. به دلیل بحث اختصاص اعتبار در تبصره ۱۸ نیز از رییس جمهور تشکر می‌کنم. ۳۲ هزار میلیارد تومان برای اولین بار با پیشنهاد مجلس قرار دادیم، در حالی که در دولت قبل یک ریال هم، ‌تسهیلات با بهره پایین که حمایت از اشتغال و دانش بنیان بود، پرداخت نشد. در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰، ۱۹ هزار میلیارد تومان از ۳۲ هزار میلیارد تومان، یعنی بیش از ۶۰ درصد در دولت رییسی پرداخت شد.
یوسفی گفت: امسال هم‌همینطور است، اما مشکلاتی مثل افزایش نهاده‌ها، افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی، تحریم‌ها و اتفاقاتی که در حوزه انرژی افتاد، مشکلاتی را به وجود آورد، اما امید داریم که حرکت رو به جلو بوده و آهنگ دولت و مجلس در حمایت است. 
 گفت‌وگوی اقتصاد سرآمد با  یک نماینده مجلس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه