چراغ انجمن مهندسي دريايي ايران روشن مي‌شود؟ اقتصادسرآمد بررسی می کند

انتخابات انجمن مهندسي دريا هم‌چنان در تاريكي

گروه اقتصاددریا- امید متین - 24 اسفند رسيد و گذشت؛ اما وضعيت انجمن مهندسي دريايي ايران روشن نشد و هم ‌چنان در تاريكي به سر مي‌برد تا شايد 24 فروردين سال آينده.
بنا به خبر رسيده، جلسه انتخابات هيات رئيسه و بازرسان انجمن به حد نصاب نرسيد و طبق اساس‌نامه به سال آينده موكول شد تا اعضا براي آخرين فرصت قانوني بتوانند در باره سرنوشت انجمن خود تصميم بگيرند. 
چند نكته در اين باره قابل طرح است:

اول: پيش‌بيني مي‌شد!
شوربختانه اغلب كساني كه در باره موكول شدن برنامه انتخابات انجمن مهندسي دريايي ايران مورد سوال ما قرار گرفتند كه چرا تعداد راي‌دهندگان به حد نصاب نرسيد و انتخابات برگزار نشد، با عبارت «همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد...» كلام خود را آغاز مي‌كردند و اين اصلا باشگون نيست و خبر از وضعيت نامساعد انگيزه اعضاي ارشد انجمن دارد. اغلب پيش‌بيني كرده بودند كه به حد نصاب نرسد و جلسه برگزار نشود.

دوم: روزهاي پايان سال
برخي بر اين باور بودند كه برگزاري جلسه در روزهاي پايان سال كه اغلب روزهاي شلوغي است و اعضا هر كدام در تلاش جمع‌بندي پايان سال خود و يا در تدارك سفر و مسافرت خانواده هستند، عامل اصلي در عدم حضور اعضا بوده است. در صورتي كه چنين ديدگاهي درست باشد، در فروردين سال آينده مي‌توانيم همچنان اميدوار باشيم كه چراغ انجمن مهندسي  دريايي ايران دوباره روشن مي‌شود.

سوم:‌دوري از مركز
جمعي بر اين گفتار بودند كه اغلب اعضاي ارشد انجمن كه صاحب راي هستند، دور از تهران هستند و علاوه بر هزينه‌هاي سنگين بليت و اقامت، دسترسي آساني به تهران ندارند و در روزهاي پايان سال قادر به سفر نبودند. البته اين مساله را مي‌توان با وكالت حل كرد؛ هر چند كه حضور مستقيم چيز ديگري است.

چهارم: بي‌انگيزگي اعضا
برخي از نبود انگيزه براي حضور در انجمن خبر مي‌دهند و معتقدند كه كار انجمن مهندسي دريايي ايران تمام شده و ديگر كسي براي حضور دراين انجمن انگيزه لازم را ندارد. اگر چنين باشد- كه آرزو مي‌كنيم چنين نباشد- بايد شاهد باشيم كه در فروردين هم مجمع به حد نصاب نرسد و به اين ترتيب، انجمن به سوي انحلال پيش برود كه خبري بسيار ناراحت‌كننده خواهد بود. 
به هر روي آن چه مهم است، وجود اين انجمن و ادامه حيات آن است. برگشت انجمن به دوران اوج خود مي‌تواند باشكوه باشد و براي اهالي و فعالان دريا بسيار خوشايند. اين است كه همه فعالان و دلسوزان اقتصاد درياپايه و مهندسي دريا بايد به فكر ابتكار عملي باشند كه جمع انجمني‌ها را جمع كند و به آن‌ها هويت دوباره و انگيزه بالا بدهد.
اقتصاد سرآمد در حد خود به عنوان تنها روزنامه دريايي كشوربسيار تلاش كرد كه با مصاحبه با اعضاي ارشد انجمن، رسالت خود را انجام دهد و در ادامه هم تلاش خواهد كرد. در اين راستا از همه انديشمندان و فعالان حوزه دريا براي گفت و گو و انتقال انديشه و انگيزه دعوت مي‌كنيم و براي تلاش مضاعف براي احياي انجمن مهندسي دريايي ايران اعلام آمادگي مي‌كند. روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد از هر ايده و ابتكاري كه بتواند خون تازه در رگ انجمن مهندسي دريايي جاري كند حمايت مي‌كند. 

چرا مساله مهم است؟
انجمن مهندسي دريايي ايران يكي از اعضاي خانواده بزرگ دريايي‌ها است و نه فقط براي ما بلكه براي همه اعضاي خانواده دريايي‌ها بودنش و فعاليتش مهم است. ما در عرصه دريا از هر سمت و سو بايد به فكر زايش باشيم و با نابودي به هر شكلي كه باشد مقابله كنيم.
مساله مهم است زيرا در چند ماه اخير براي اولين بار نگاه حاكميت به سمت دريا چرخيده است و اين بار همه بايد كمك كنيم كه نگاه دريايي در جامعه محقق شود و همه بدانند كه ايران كشوري دريايي است و مي‌توانند با كمك دريا سد مشكلات را بشكنند. اكنون كه ديگران به سمت دريا چرخيده‌اند و به ارزش و اعتبار دريا پي برده‌اند، ما بايد دو چندان تلاش كنيم. انجمن مهندسي دريايي ايران هم عضوي موثر و درخور و شايسته است و ما اميدواريم كه اعضاي ارشد اين انجمن همت كنند، آستين بالا بزنند و بادبان‌هاي كشتي انجمن را برفرازند و همراه با خانواده بزرگ دريايي‌ها به دل اقيانوس رشد و توسعه دريايي بزنند.

اعضاي انجمن همت كنند
همه چيز به اعضاي ارشد انجمن كه حق راي دارند بر مي‌گردد. ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد مي‌توانيم توضيح دهيم و ترغيب كنيم؛ اما راي نهايي را آن‌ها مي‌دهند. برنامه ريزي كنند تا به هر شكل ممكن – چه حضوري و چه وكالتي- در نشست فوق‌العاده دوم – كه شايد آخرين فرصت باشد- مشاركت جدي داشته باشند و مسئوليت اجتماعي خود را انجام دهند. 
بدون هيچ شكي، عدم وجود انجمن، براي فردا جز آه و افسوس براي اعضا باقي نخواهد گذاشت. در حالي كه حفظ انجمن و رشد و ترقي آن، افتخاري است ماندگار. 
 انتخابات انجمن مهندسي دريا هم‌چنان در تاريكي
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه