از تالاب هورالعظیم خوزستان تا سرخی تالاب لیپار سیستان و بلوچستان

میراث فرهنگی برنامه ای برای گردشگری دریا و تالاب‌ها ندارد

گروه گردشگري دريا - محبوبه اشرفی پیمان -  تالاب‌ها نقاشی انکار ناپذیر رحمت خداوند بر روی زمین اند؛ وسعتی به اندازه قلب نیلگون آسمان مامنی امن برای پرندگان مهاجر و مکانی  برای زاد و ولد و تکثیر بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری، زیست بومی برای مواد ژنتیکی، گیاهی در خلاصه کلام می‌توان گفت تالاب‌ها تکمیل کننده زمین در شش روز مقدس بودند، که ایران زمین از این موهبت الهی بی نصیب نبوده است.
در کشور ما تاکنون بیش از ۸۴ تالاب با اهمیت بین‌المللی شناسایی شده است و از آنجایی که ایران در مسیر دو شاهراه اصلی مهاجرت پرندگان کره زمین قرار گرفته، در نتیجه این نقاط بِکر و بی نظیر اهمیت بسیار زیادی دارند.اما صد افسوس که در گذر زمان هر روز خبر ناخوشایندی از مرگ هر کدام از تالاب‌ها انتقادهای بسیار کاربران و فعالان محیط زیست را به دنبال دارد و بعد از گذشت زمان به فراموشی تاریخ سپرده می‌شود!
سناریویی دیگر از سرنوشت تالاب‌های ایران را می‌توان در اين تالاب ها بازخوانی کرد. فرصتی که می‌توانست در سایه توجه به زیر ساخت‌هایی همچون گردشگری در سطح ملی و بین المللی به فرصت بی بدیل اقتصادی برای کشور تبدیل شود، اما متاسفانه نه تنها تاکنون این مهم محقق نشده بلکه شاهد تداوم از بین رفتن آنها هستیم.
امروز کشوری همچون امارات متحده عربی تلاش کرد با احیای تالاب‌های خود علاوه بر مهیا کردن زمینه حضور تعداد زیادی از پرندگان به این مناطق، سالانه  پذیرای گردشگران کثیری در سطح ملی و بین المللی به مناطق تالابی خود باشد؛ اما مسئولان و متولیان امر ما دم از بی آبی و مرگ تالاب‌های شمال و جنوب می‌زنند!

اطلاعات جامعه از ظرفیت تالاب‌ها بسیار اندک است
جلال محمودزاده، عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی عدم اطلاع رسانی در مورد تالاب‌ها را مهمترین اصل در بی توجهی به تالاب گردی دانست و به خانه ملت؛ گفت: گردشگری در حوزه تالاب‌ها را باید در دو مولفه مورد توجه قرار دهیم، نخست تا زمانی که ظرفیت گردشگری تالاب‌ها و منابع طبیعی برای مردم اطلاع رسانی نشده چگونه می‌توانیم از این ظرفیت‌ در سطح ملی بهره لازم را برده و در ثانی در سطح بین المللی گردشگران خارجی را متقاعد به مسافرت به ایران و بازدید از تالاب‌های کشور کنیم؟!
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود: اطلاعات آحاد جامعه از ظرفیت تالاب‌ها بسیار اندک است، اگر 10 درصد جامعه آشنا به پتانسیل‌های گردشگری محیط زیست بودند امروز ما با مشکلات محیط زیستی روبرو نبودیم، اما مردم از وضعیت و نقاط بِکر کشور برای گردشگری بی اطلاع هستند، در مرحله نخست باید ظرفیت‌های کشور به واسطه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی برای عموم اطلاع رسانی شود.

باید شرایط تفریحی مناسبی در تالاب‌ها ایجاد شود
محمودزاده با انتقاد از امنیتی شدن محوطه تالاب‌های کشور، یادآور شد: متاسفانه در محوطه تالاب‌ها شرایطی ایجاد کرده‌اند که اگر خانواده‌ای برای بازدید وارد آن محیط شود، احساس می‌کند وارد پادگان شده است، باید شرایط تفریحی مناسبی در تالاب‌ها ایجاد شود تا افراد مشتاق باشند به این مکان‌ها سفر کنند.
میراث فرهنگی برنامه ای برای گردشگری دریا 
و تالاب‌ها ندارد
محمدعلی محسنی بندپی، نایب رییس فراکسیون گردشگری در مجلس شورای در مورد برنامه ریزی برای گردشگری تالاب‌ها به خانه‌ملت گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برنامه ای برای گردشگری دریا و تالاب‌ها ندارد، کمبود بودجه و اعتبارات را بهانه‌ای برای تحقق این مهم می‌داند، از طرفی نتوانسته ارتباط مناسبی با  سرمایه گذاران برقرار کند. متاسفانه دولت برای احیای  بسترها و استعدادها در خصوص گردشگری تالاب‌ها و دریاها ناتوان بوده و از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده لازم را نداشته است. نماینده مردم چالوس،نوشهر و کلاردشت در ادامه افزود: گردشگری طبیعت در شمال ایران می‌تواند تحول اقتصادی برای کشور ایجاد کند، سرمایه گذاران متعددی علاقمند ورود به این حوزه هستند اما حمایت‌های اجرایی از آنها صورت نمی‌گیرد و درگیر و دار قوانین سازمان محیط زیست و منابع طبیعی، سازمان بنادر و دستگاه های ذیربط برای گرفتن مجوز سال‌ها باید تلاش کنند، نمونه بارز آن در حوزه انتخابیه بنده است که مدیرعامل هتلی در سال ۹۷ حدود ۵ سال برای گرفتن مجوز دوندگی کرد. سرمایه‌گذاران در خارج از ایران در خصوص گردشگری قطعا این مشکلات را نخواهند داشت و به همین دلیل سرمایه‌ها از کشور خارج می شود.

گردشگری دریا و تالاب‌ها در واقع سرمایه گذاری در توسعه منطقه است
نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در بدنه دولت تاکید کرد: یکی از دلایل عمده این مشکل عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و سرمایه گذاران است، این دستگاه‌ها باید به وزارتخانه گردشگری کمک کنند تا موانع موجود  برطرف شود.
وی سرمایه گذاری در گردشگری دریا را نیز یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی کشور عنوان کرد و گفت: سرمایه گذاری در گردشگری دریا و تالاب‌ها در واقع سرمایه گذاری در توسعه منطقه، شاخص‌ها و ماندگاری جوانان در کشور است، سایر وزارتخانه‌ها مانند وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی در بخش بنادر و ... همه باید پای کار بیایند، عدم همراهی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در بدنه دولت باعث سردرگمی در حوزه های گردشگری می‌شود و بخش خصوصی انگیزه خود را برای سرمایه گذاری در داخل کشور از دست می‌دهد.

قانون تسهیل صدور مجوزها به درستی اجرا نشده است
نائب رئیس فراكسیون گردشگری مجلس در مورد مصوبه مجلس یازدهم در زمینه تسهیل صدور مجوز برای سرمایه گذاران گردشگری، تصریح کرد: بستر عملیاتی شدن قانون تسهیل صدور مجوزها به درستی به مرحله اجرایی شدن نرسیده است، این قانون در سیستم بگونه‌ای تصویب شد که با سرعت کافی ابلاغ شود و انعطاف پذیری دستگاه‌های مختلف را به دنبال داشته باشد و در حوزه گردشگری همکاری تمام نهادهای متولی را به دنبال داشته است .

مهار تورم و رشد تولید را در ارزیابی مدیران مدنظر قرار دهیم
محسنی بندپی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی شاخص‌های ارزیابی در جهت تولید و اشتغال را ندارند، به فرض مثال اداره کل منابع طبیعی محیط زیست، امور آب استان و سازمان بنادر دریانوردی چه میزان در تولید اشتغال موثر بودند؟ و این اشتغالزایی چه بخشی از ارزیابی مدیریتی آنها را تشکیل می‌دهد؟ ما باید نگاه خود را از فقر تا بالاترین سطح اشتغالزایی و تولید سوق دهیم، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در شعار سال "مهار تورم و رشد تولید" باید ارزیابی مدیران ما از وزارتخانه‌ها تا بخشداری ها به سمت تحقق تولید و اشتغال باشد. ادامه دارد...
 میراث فرهنگی برنامه ای برای گردشگری دریا و تالاب‌ها ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه