با وجود بهبود وضعيت سدهای کشور

حال سدهاي تهران اما خوب نيست!

گروه آب و انرژي – فاطمه كريمي - با فرا رسیدن روز 22 فروردین‌ماه، مطابق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته‌ باران‌های سیل آسا آغاز شد اما میزان ورودی برخي سدها بسیار فراتر از پیش‌بینی‌ها بود و در برخي سدها مانند سدهاي تهران قضيه برعكس شد به طوري كه نسبت به بارش هاي فزاينده برخي استان ها، تهران با کاهش ۷درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته  مواجه شد.

کاهش ۷ درصدی حجم آب موجود در سدهای تهران
به گزارش اقتصصادسرآمد، بر اساس جدیدترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، حجم آب سدهای پنج‌گانه تهران تا روز ۹ اردیبهشت با توجه به افزایش ۳ درصدی بارش‌ها، کاهش ۷درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ثبت کرده است.
 بر اساس گزارش تازه دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، میزان بارش‌های تهران از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۱) تا ۸ اردیبهشت‌ماه امسال به ۱۷۱ میلیمتر رسید که این میزان نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ساله که ۲۳۲.۵ میلیمتر است، کاهش ۲۷ درصدی دارد.
میزان بارش‌های سال آبی جاری تهران نسبت به مدت مشابه پارسال با ۱۶۵.۹ میلیمتر بارش رشد ۳ درصدی را نشان می‌دهد.
حجم آب موجود در مخازن سدهای پنج‌گانه تهران از ابتدای سال آبی جاری تا ۹ اردیبهشت نسبت به مدت مشابه پارسال با کاهش ۷ درصدی همراه شده است.
تهران دارای پنج سد شامل طالقان، امیرکبیر، لتیان، ماملو و لار است که مجموع موجودی آب در این سدها تا روز گذشته به ۴۸۶ میلیون مترمکعب رسید.
میزان پرشدگی سدهای تهران نیز به ۲۶ درصد رسیده است.
پیش از این مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مشترکانی که از الگوی تعیین شده برای مصرف آب کمتر مصرف کنند، مشمول پاداش‌های در نظر گرفته می‌شوند.
 آمار بهره برداری از سدهای مخزنی کشور تا نهم اردیبهشت‌ماه نشانگر پرشدگی ۶۴ درصد مخازن سدهای کشور است.
در حال حاضر میزان ورودی آب به سدهای کشور تا نهم فروردین ماه معادل ۲۸ میلیارد و ۹۷۰ میلیون مترمکعب بوده که این عدد در مقایسه با سال گذشته که عددی معادل ۲۲ میلیارد و ۵۱۰ میلیون مترمکعب بوده ۲۹ درصد افزایش داشته است، همچنین میزان خروجی از مخازن سدهای کشور در این تاریخ معادل ۱۶ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که این عدد در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۱۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون مترمکعب بوده بیانگر افزایش ۹ درصدی است.
در شرایط کنونی حجم آب موجود در مخازن ۳۱ میلیارد و ۶۰ میلیون مترمکعب ثبت شده که نسبت به سال گذشته که عددی معادل ۲۶ میلیارد و ۶۱۰ میلیون مترمکعب بوده ۱۹ درصد افزایش داشته و درصد پرشدگی مخازن سدهای کشور به عدد ۶۴ درصد رسیده است.
وضعیت سدهای مهم (شرب  - کشاورزی) بیانگر این است که در ۲۷ سد، درصد پرشدگی بیش از ۵۰ درصد است به طوری که سد زنجیره کارون ۹۶ درصد و سد دز ۹۸ درصد و سد چره و مارون  استان خوزستان به ترتیب ۷۸ و ۱۰۰درصد آب دارند همچنین میزان آب در سد گلپایگان و کوچری ۷۵ درصد است. همچنین در سد شهید قنبری استان آذربایجان غربی ۸۳ درصد، سد استقلال ۵۴ درصد و سد جگین استان هرمزگان ۹۸ درصد پر هستند.سد تالوار استان زنجان ۹۸ درصد، سد بیجار استان گیلان ۶۵ درصد، سد رودبار و استان لرستان ۸۱ درصد، سد درودزن، ملاصدرا  ۶۳ درصد و سد سلمان فارسی استان فارس ۶۷ درصد پرهستند. همچنین در استان کرمانشاه نیز سد داریان ۹۳ درصد و در استان سیستان و بلوچستان سد پیشین ۷۵ درصد و سد ریزدان ۷۶ درصد و سد خیرآباد ۵۷ درصد و سد ماشکید اولیا استان سیستان و بلوچستان ۵۵ درصد پر هستند.
 همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۸۴.۳ میلی‌متر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره مشابه درازمدت ۲۱۶.۵ میلی‌متر ۱۵ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که عددی معادل ۱۶۸.۷ میلی‌متر بوده ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

پرشدگی سدهای حوضه کارون
 96 درصد است
در خوزستان اما وضعيت فرق مي كند، بر اساس به‌روزترین اطلاعات مدیریت منابع آب کشور، هم اکنون تا تاریخ 10 اردیبهشت سال جاری زنجیره سدهای رودخانه کارون 11 میلیارد و 816 میلیون متر مکعب آب ذخیره کردند و 96 درصد از فضای ممکن این سدها پر از آب شده است.
از سوی دیگر در سد دز نیز هم اکنون 490 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده و این سد نیز 98 درصد از فضای خالی خود را پر از آب می‌بیند.
علاوه بر تکمیل ظرفیت آبی سدهای مستقر بر رودخانه‌های خوزستان معادل 1.8 میلیارد متر مکعب آب طی 40 روز بدون هیچ آسیبی برای مردم به پایین دست رهاسازی شده و این آب پس از کسر سهم کشاورازان و سایر حقابه‌داران زمینه شکوفایی تالاب‌های هورالعظیم و شادگان را فراهم کرده است.
همچنین بخشی از آب حوضه آبریز کارون به کمک حوضه آبریز کرخه رفت تا شرایط برای سد کرخه به منظور جبران کسری ناشی از خشکسالی سال‌های گذشته جبران شود.
از بهمن 1401 تا انتهای فرودین 1402، حوضه آبریز کارون درگیر سیل‌های پرتکرار و سنگین بودند که بعضا زمینه افزایش 5300 متر مکعبی ورودی به سدها را فراهم کرد اما این سیلاب نه تنها خسارتی نداشت بلکه به پر شدن سدها و تحول در تامین آب تالاب‌های منطقه ختم شد.
ایران در فصل زمستان و به خصوص در دی و بهمن سال 1401 با باران‌های قابل توجه و سیل‌آسیا به خصوص در مناطق جنوب غربی کشور مواجه شد.
بارش‌های که در بازه‌های زمانی زمینه ورودی حجم‌های بسیاری بالای آب به رودخانه‌های کشور را فراهم کرد اما با وجود چنین بارش‌هایی زندگی مردم به هیچ عنوان تحت تاثیر سیلاب قرار نگرفت.
در همین راستا یکی از بزرگترین دوره سیلاب‌ها به لحاظ بازه زمانی و  شدت از بهمن سال 1401 تا انتهای فروردین سال 1402، حوزه آبریز کارون را درگیر
 خود کرد.
حال سدهاي تهران  اما خوب نيست!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه