بررسي اقتصادسرآمد از فراز و فروردهاي بازار بورس ايران

فعالان بورسی دست به عصا شدند

گروه بازارسرمايه - مسعود وطنخواه - بازار سرمایه در دو ماه اسفند 1401 و فروردین 1402 توانست باردیگر اعتماد گروهی از معامله‌گران را جلب کند، اما روند آرامتر صعودی در 10 روز گذشته در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد که تقاضا در مقایسه با فروردین کاهش یافته است؛ به عبارت دیگر، فعالان بورس در معاملات خود جانب احتیاط را رعایت می‌کنند و دست به عصا شده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، بورس ماه آخر سال 1401 را درحالی پشت سرگذاشت که شاخص کل بورس از همان روزهای اول اسفند با چهار کندل سبز رنگ در 7 روزکاری توانست از تراز یک‌میلیون و 500 هزار واحد تا یک میلیون و 836هزار واحد رشد کند.
کندل (Candle) نوعی نمودار قیمتی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود و قیمت‌های باز شدن، بسته شدن، بالا و پایین یک دارایی را طی یک دوره مشخص نشان می‌دهد. این اصطلاح نخستین بار توسط تجار و بازرگانان برنج ژاپنی برای ردیابی قیمت‌های بازار و حرکت روزانه آن‌ها استفاده شد. کندل‌ها از مهم‌ترین ابزار تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی هستند و نقش مهمی در تشخیص روند بازار دارند. معامله‌گران در بازارهای مالی برای تشخیص روندهای صعودی و نزولی و کسب سود، از کندل‌ها به صورتی گسترده استفاده می‌کنند.
سپس در ادامه و در نیمه اسفند گذشته شاخص کل که توانسته بود از سطح یک‌میلیون و 700هزار واحدی عبور کند از یک‌سو با کاهش فشار تقاضا و از سوی دیگر افزایش عرضه از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدتی برای شناسایی سود مواجه شد که همین امر سبب افت شاخص کل تا سطح یک‌میلیون و 770هزار واحدی در حالی شد.
نوسان‌گیران کوتاه‌مدتی به دنبال ارزش کالا یا اوراق نیست و صرفاً به بازده‌های قیمتی توجه می‌کند. این گروه ریسک‌های بالایی را به‌ویژه در ارتباط با پیش‌بینی تغییرات قیمت در آینده می‌پذیرند و امیدوارند که با انجام این ریسک‌ها، سریعاً به سودهای بالایی دست یابند.
انتظار غالب معامله‌گران؛ کاهش یک‌میلیون و 700 هزار واحدی 
از آنجا که روندهای صعودی و نزولی همیشگی نیستند و در میانه مسیر موج‌های اصلاحی هم پدید می‌آید به همین دلیل، انتظار غالب معامله‌گران کاهش تا سطوح یک‌میلیون 700 هزار واحدی و صرف زمان تا پایان سال بود، اصطلاحی که تکنیکالیست‌ها آن را «پول‌بک» می‌نامند.
براساس اين تحليل، تکنیکالیست‌ها معتقدند که زمانی که یک سطح (به سمت بالا یا پایین) شکسته می‌شود، معمولاً بعد از آن شاهد یک حرکت برگشتی به آن سطح خواهیم بود که به این حرکت «پولبک» گفته می‌شود. پولبک زمانی دارای اعتبار بیشتری است که محدوده حمایت و مقاومت شکسته شده با یک حجم بالا شکسته شود و معمولاً باید دو الی سه برابر میانگین یک هفته گذشته باشد.
اما شاخص کل در هفته پایانی اسفند گذشته باردیگر صعودی شد و قبل از پایان سال 1401، پایه‌های شاخص 2میلیون و احدی را به لرزه درآورد.

ادامه روند صعودی در سال جدید
بازارسرمایه پس از پایان 4 روزه تعطیلات رسمی سال نو، بر ادامه روند صعودی پرقدرت خود اصرار ورزید حتی مقارن شدن فروردین با ماه مبارک رمضان (معمولا بورس حرکت اصلاحی دارد) نتوانست مانع از رشد شتابان شاخص کل شود. به گونه‌ای که تا پایان فروردین نماگر کل بورس توانست تا سطح 2میلیون و 322هزار واحد صعود کند.
روند صعودی بورس ابتدا با سهام دارای وزن و ارزش بازاری بالا یا همان شاخص‌سازها شروع شد و به تدریج و پس از جلب اعتماد عموم سزمایه‌گذاران به سایر شرکت‌ها نیز تسری یافت.
در چند روزگذشته علی‌رغم اینکه شاخص کل سبز رنگ است اما دیگر مانند اسفند و فروردین گذشته، خبری از آن صف‌های خرید و رشد تقاضا در بیشتر سهام شرکت نیست.
بازدهی 18.5 درصدی شاخص کل بورس
 در فروردین 1401
واکاوی روند افزایشی شاخص کل بورس در فروردین نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران که در پایان معاملات آخرین روز معاملاتی 1401 (یکشنبه، ۲۸ اسفندماه) در ارتفاع یک میلیون و ۹۶۰ هزار واحدی بود، توانست با رشد 364هزار واحدی در اولین ماه 1402 در تراز ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحدی آرام گیرد و به این ترتیب بازدهی 18.5 درصدی را ثبت کند.
بازدهی قابل توجه با وجود روزهای تعطیلی شروع سال جدید سبب شد که ریسک به ریوارد معامله‌گران بورسی افزایش یابد که همین امر سبب افزایش عرضه و کاهش تقاضا در شرکت‎هایی شد که صعودی بیشتری را تجربه کرده بوند.
هر چند شاخص کل بورس در پایان فروردین 1402، در سطحی بالاتر از دو میلیون و صدهزار واحدی مرداد 1399 (سقف و ریزش تاریخی) ایستاد اما این به معنی جبران زیان همه سهامداران نیست. چراکه شاخص کل میانگینی از قیمت‌ها است و نقش شرکت‌های با سرمایه بالا در رشد آن بیشتر از شرکت‌های کوچک است.
به عبارت دیگر، رشد شاخص کل تنها سبب به سود رسیدن گروهی از سهامداران شده است و همچنان گروه‌هایی در بورس هستند که هنوز در زیان هستند که در بازار سرمایه به این گروه‌ها و شرکت‌ها اصطلاحا به جامانده‌ها تعبیر می‌شود. صندوق پالایشی، سهام گروه پالایشی، تعدادی از بانک‌ها و صنایع فولادسازی جزو مهمترین شرکت‌هایی هستند که سهامداران آنها این روزها توانسته‌اند به قیمت‌های سقف 99 برسند یا حتی در تعدادی از نمادها رشد قیمت آنها نیز مشاهده می‌شود.

کاهش شتاب حرکتی شاخص کل دراوايل اردیبهشت 

بر اساس اين گزارش اقتصادسرآمد، نبود توازن در رشد شرکت‌ها سبب شد از یک‌سو سبب کاهش تقاضا و افزایش عرضه‌ها در این نوع شرکت‌ها و از سوی دیگر، اقبال فعالان بازار سرمایه به شرکت‌های کمتر رشدیافته شد. که این امر به نوبه خود موجب کاهش شتاب حرکتی شاخص کل در چند روز گذشته اردیبهشت شد.
 فعالان بورسی  دست به عصا شدند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه