نمایش مقتدارانه نیروی دریایی ارتش؛اقتصادسرآمد گزارش مي دهد

ترانزيت دريايي ايران زير سايه دريانوردان ارتش

گروه امنيت دريا - سید نویدرضا موسوی - اساسی‌ترین محور اتصال فراسرزمینی کشورها از طریق دریاها و مسیرهای آبی است و از ابتدای دوران شکل گیری تمدن‌ها دریاها همواره محل تنش بین این دولت‌ها بوده‌اند. جالب است بدانید اساس توسعه حمل و نقل هم اختراع کشتی‌های بخار بوده است تا حمل و نقل دریایی تسهیل شود. با توجه به اینکه ۷۱ درصد کره زمین را آب فرا گرفته است تمامی تمدن‌های عظیم در پی حکمرانی به دریاها بوده‌اند از حکومت باستانی مصر و ایران و یونان تا حتی حکومت مغول‌ها هم اقدام به ایجاد مسیرهای دریایی و کشتی سازی کردند تا توسعه فراسرزمینی خود را تسریع کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، به واسطه آسیبی که دولت‌ها از تنش در حمل و نقل آبی متحمل می‌شدند اقدام به تشکیل یگان‌های مشخص و سازمان یافته به منظور مقابله با خطرات و تهدیدات دریایی کردند. اهمیت استراتژیک دریاها و مسیرهای آبی محدود به دوران تاریخ نبوده و امروزه هم دریاها نقش محوری در تجارت جهانی ایفا می‌کنند به طوری که در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۱۰۰ هزار کشتی تجاری با نقش‌های مختلف اتصال تجاری نظامی در دنیا را رقم می‌زنند.در زمینه انرژی که یکی از ارکان قدرت ملی هر کشوری محسوب می‌شود، تردد نفتکش‌ها که حامل اصلی انرژی دردنیا هستند هم از مسیرهای اقیانوسی انجام می‌گیرد.
کشور ما دارای سابقه‌ای دیرینه در کشتی سازی و تجارت دریایی است و همواره از قدرت‌های دریایی در دنیا بودیم و شواهد تاریخی اولین نیروی دریایی منظم تاریخ را هم منتسب به تمدن هخامنشیان ایران باستان می‌داند.امروزه نیز از قدرت‌های دریایی به حساب می آییم و بیش از ۲۵۰ فروند کشتی تجاری اعم از کانتینرها نفتکش، فله‌بر، رو- رو و … روند صادرات و واردات در کشور را هموار می‌کنند و بازوهای بازرگانی کشور به حساب می آیند. در حوزه تجارت بین المللی هم زیرساخت‌های خوبی در کشور داریم و با ۱۳ بندر تجاری فعال و پذیرش سالانه بیش از ۳۵ هزار کشتی در کشور در جایگاه ۲۲ قدرت دریایی غیر نظامی در جهان ایستاده‌ایم.
نقش ارتش، رکن اساسی تجارت امنیت دریایی است و از اولویت‌های رده بالای هر دولت امکان توسعه تجارت دریایی اش ذیل امنیت مسیرهای دریایی است به طوری که سالانه میلیون‌ها دلار خرج توسعه و تأمین تجارت دریایی می‌شود تا پایه‌های اقتصادی کشورها مستحکم شود. نیروهای دریایی هر کشوری وظیفه تأمین امنیت خطوط کشتیرانی کشور مذکور را دارد.

جنگ و تأمین امنیت مواصلات دریایی
از ابتدای تهاجم عراق به ایران تمرکز نیروی دریایی عراق حمله به کشتی‌های تجاری ایرانی بود که از همان دهه شصت ناوگان دریایی ارتش اقدام به اسکورت کشتی‌های تجاری در مناطق تحت حمله بعثی‌ها نمود تا مانع از ناامن کردن تجارت دریایی کشور شوند.
با ورود مستقیم آمریکایی‌ها میدان نبرد دریایی فراتر از ایران و عراق رفت و یانکی‌ها مستقیماً اقدام به حمله به ناوگان ایران می‌کردند که با رشادت و مقاومت جانانه رزمندگان دریایی ارتش و سپاه مواجه شدند. بعد از پایان جنگ هم کماکان اسکورت ناوگان تجاری توسط نیروی دریایی ارتش و سپاه ادامه داشت تا مانع از هرگونه حمله یا تهدید علیه تجارت دریایی کشور شوند.

پیدایش دزدان دریایی و مأموریت ارتش
امنیت دریایی تا سال ۱۳۸۳ به‌طور کامل برقرار بود تا اینکه مزاحمت‌ها برای ناوگان تجاری ایران در مناطق باب‌المندب و دریای سرخ شروع شد و گزارش‌هایی از تقرب قایق‌های ماهیگیری ناشناس به نزدیکی ناوگان تجاری منتشر می‌شد البته این گزارش‌ها محدود به کشتی ایرانی نبود و این قایق‌ها به تمامی کشتی‌های تجاری نزدیک می‌شدند و ایجاد مزاحمت می‌کردند.
با شروع حملات از سال ۱۳۸۳ ابتدا سیاست فاصله گرفتن و رعایت حداکثری فاصله با سواحل سومالی و رعایت حداکثری پروتکل‌های حفاظتی و اسکورت محدود ناوگان تجاری و یا استقرار برخی نیروهای نظامی روی ناوگان تجاری گرفته شد تا این‌که نیروها و دزدان دریایی به اخطارها توجه نکردند و حجم حملات بالا رفت و نوع تسلیحات آن‌ها هم پیچیده‌تر و درصد تخریب آن‌ها هم بالاتر رفت.از سال ۱۳۸۷ فرماندهی نیروهای مسلح ایران تصمیم به اسکورت صددرصدی کشتی‌های داخلی و خارجی و برخورد مستقیم با دزدان دریایی گرفت و سیاستی اتخاذ شد تا همواره یک ناوگروه نیروی نظامی در آن منطقه (دریای سرخ) مستقر شود. در سال ۱۳۸۸ ناوگروه دوم نیروی دریایی ارتش با نام ناوگروه شهید نقدی به‌منظور مقابله با دزدان دریایی و اسکورت کشتی‌های ایرانی به منطقه باب‌المندب اعزام شد. بیش‌از نود درصد تجارت کشور ما از طریق دریا است و تأمین امنیت دریایی کشور مساوی با تأمین حیات اقتصادی مردم می‌باشد برهمین اساس ناوگروه دوم مأموریت خود را در این منطقه شروع کرد و موفق به اسکورت بیش‌از چهل و یک کشتی ایرانی و بیست و هشت کشتی خارجی در منطقه باب‌المندب شد و دریای سرخ و چندین مورد درگیری‌های مستقیم هم با دزدان دریایی داشت که به فرار عوامل حمله کننده و یا نجات کشتی دزدیده شده منجر شد.
از همان سال ۱۳۸۸ نیروی دریایی ارتش با استقرار در منطقه دزد دریایی خیز باب‌المندب و دریای سرخ اقدام به اسکورت کشتی‌های داخلی و خارجی کرد. البته سپاه هم در مسئله اسکورت کشتی‌ها از سال ۱۳۸۹ ورود پیدا کرد و شهید محمد ناظری با شناور فارو در منطقه شمال اقیانوس هند اقدام به تعقیب عوامل دزدان دریایی کرد. از همان سال همواره یک ناوگروه به این منطقه اعزام می‌شود و از اواخر دهه هشتاد تا به امروز بیش‌از ۴۰ ناوگروه ایرانی به این منطقه اعزام شده‌اند تا جلوی یورش دزدان دریایی به کشتی‌های غیر نظامی را بگیرند و تا به امروز بیش از ۳۰۰ مورد درگیری با دزدان دریایی بوده که در تمامی موارد موفق به دفع یورش مهاجمان و بازپس گیری کشتی شده‌اند.
اما مسئله نبرد به‌منظور تأمین امنیت خط کشتیرانی و تجارت محدود به دزدان دریایی نبود و از سال ۱۳۹۷ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور دیوانه آمریکا اقدام به اخذ سیاست‌های متخاصمانه علیه ایران گرفت و با تصمیم جمعی آمریکا و انگلیس و برخی کشورهای متخاصم، سیاست جامع مبتنی بر تروریسم دولتی که بنام فشار حداکثری شناخته می‌شد در دستور کار آنها قرار گرفت. 
در راستای همین سیاست تصمیم به ایجاد اخلال روی ناوگان کشتیرانی ایران و همچنین مسئله فروش نفت و درآمدزایی و تجارت دریایی گرفته شد. به‌همین منظور دولت انگلیس در سال ۱۳۹۸ اقدام به حمله غیرقانونی و دزدیدن یک کشتی ایرانی با نام گریس ۱ در منطقه جبل‌الطارق گرفت و آن کشتی به دستور انگلیسی‌ها توقیف شد، چنین اقدامی توسط انگلیس مستقیماً به‌منظور فشار اقتصادی به دولت و مردم ایران صورت می‌گرفت و همچنین یک پیام واضح به خریداران نفت ایران بود که ناشی از سیاست اعمال فشار خبیثانه آمریکا و انگلیس بود.
 ترانزيت دريايي ايران  زير سايه دريانوردان ارتش
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه