ترانزيت دريايي ايران زير سايه دريانوردان ارتش اقتصادسرآمد گزارش مي دهد

نمایش مقتدارانه نیروی دریایی ارتش در آبهای بین المللی

گروه امنيت دريا - سید نویدرضا موسوی - اساسی‌ترین محور اتصال فراسرزمینی کشورها از طریق دریاها و مسیرهای آبی است و از ابتدای دوران شکل گیری تمدن‌ها دریاها همواره محل تنش بین این دولت‌ها بوده‌اند. جالب است بدانید اساس توسعه حمل و نقل هم اختراع کشتی‌های بخار بوده است تا حمل و نقل دریایی تسهیل شود. با توجه به اینکه ۷۱ درصد کره زمین را آب فرا گرفته است تمامی تمدن‌های عظیم در پی حکمرانی به دریاها بوده‌اند از حکومت باستانی مصر و ایران و یونان تا حتی حکومت مغول‌ها هم اقدام به ایجاد مسیرهای دریایی و کشتی سازی کردند تا توسعه فراسرزمینی خود را تسریع کنند.
بعد از این دزدی دریایی، انگلیسی‌ها در محاسبات غلطی فکر می‌کردند همانند زمانی‌که کشتی رزماری را توقیف کردند (تنش دریایی ایران انگلیس در ۱۳۳۱) با این سیاست خصمانه دوباره می‌توانند به ایران اعمال فشار کنند اما واکنش ایران فراتر از محکومیت لفظی این اقدام بود و رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با ائمه جمعه در تاریخ ۲۵/‏۰۴/‏۱۳۹۸‬ بیان داشته‌اند: «آنها که خباثتشان برای همه آشکار است کشتی ما را با راهزنی دریایی ربوده‌اند اما سعی می‌کنند به آن شکل قانونی بدهند. البته عناصر مؤمن در جمهوری اسلامی این کارها را بی جواب نمی‌گذارند و در فرصت و جای مناسب پاسخ خواهند داد.»
بعد از سخنان ایشان، نیروی دریایی سپاه اقدام به توقیف دو نفتکش انگلیسی با نام‌های stena bulk وstena impero در منطقه خلیج‌فارس کرد و این اقدام متقابل پیامی جدی برای طرف انگلیسی بود: هر اقدامی منجر به تنش در تجارت دریایی ایران شود با اقدام متقابل ایران مواجه خواهد شد و در همان سطح یا حتی بیشتر به تجارت دریایی کشور مقابل ضربه وارد خواهد شد. همین امر باعث تغییر لحن انگلیسی‌ها و تحقیر آن‌ها در سطح بین‌المللی شد و کشتی ایرانی آزاد و طرف انگلیسی جواب محکمی از ایران به‌خاطر این اقدام خصمانه گرفت.

خط دریایی ایران- ونزوئلا در سایه تحریم‌های آمریکا
آرامش کم و بیش به کشتیرانی ایران برگشته بود که در سال ۹۹ اعلام شد ایران قصد صادر کردن بنزین به ونزوئلا را دارد. تحریم‌های ظالمانه فقط شامل کشور ما نمی‌شد و کشور نفتی ونزوئلا هم به واسطه تحریم‌های آمریکایی‌ها دچار مشکلات فراوانی به‌ویژه در حوزه پتروشیمی شد و یک بحران سنگین در آن کشور به وجود آمد. به‌همین منظور دولت ایران اقدام به ارسال بنزین با نفتکش‌هایی با پرچم ایران به سمت ونزوئلا کرد و دولت تروریست آمریکا چندین مرتبه اخطار داد که در صورت نزدیکی این نفت‌کش‌ها با آب‌های ونزوئلا، اقدام به توقیف آنها می‌کنیم اما با اعمال قدرت سپاه و ارتش و علم به این‌که ایران مطمئناً اقدام متقابل در همان سطح می‌کنند، آمریکایی‌ها نتوانستند غلطی بکنند و پنج نفت‌کش ایرانی «فاکسون»، «فورچون»، «پتونیا» و «فارست» «کلاول»، ۱.۵۳ میلیون بشکه بنزین به ونزوئلا رساندند و با استقبال کارکنان وزارت نفت و مردم ونزوئلا در این کشور محموله خود را تحویل دادند و هزینه این بنزین هم مستقیماً به صورت شمش طلا به دولت ایران پرداخت شد.اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها در این‌جا متوقف نشد و در سال ۱۴۰۰ چندین نوبت اقدام به دزدیدن نفت و بنزین‌های فروخته‌شده از سمت ایران و متحدان تجاری‌اش نمودند که در همان سطح با آنها برخورد صورت گرفت و یک نمونه برای مثال در آبان ۱۴۰۰ پس‌از دزدی این نفت در منطقه دریای عمان و انتقال آن به یک نفت‌کش دیگر، نیروی دریای سپاه اقدام به ارسال نیرو و بازپس‌گیری نفت دزدیده شده از سوی آمریکایی‌ها و ایجاد امنیت دوباره و فراری دادن کشتی‌های تروریست‌های آمریکایی در منطقه کرد و جلوی چشم ناوگان نظامی آمریکا، نفت‌کش توقیف و نفت ایران بازپس‌گیری شد.

چالش دریایی ایران و یونان
در سال ۱۴۰۱ هم با دستور آمریکا، دولت یونان اقدام به توقیف نفتکش ایرانی کرد و نفت آن را به نفع خزانه‌داری آمریکا توقیف کرد که بار دیگر سپاه پاسداران دو نفت‌کش ایرانی را توقیف کرد و دولت یونان را مجبور به تغییر رفتار نمود و پس‌از مدتی نفت‌کش ایرانی به‌همراه محموله‌اش آزاد شدند. این نوع برخورد متقابل در مواجهه با تروریسم دریایی آمریکا کاملاً کارساز بوده و از لحاظ قانونی هم کاملاً توجیه پذیر است. البته باید توجه داشت منازعات بین المللی فراتر از قوانین بین المللی تعریف می‌شوند و این نوع تحرکات و رفتار طرف غربی با قوانین جهانی سازگاری ندارد.
 
سال ۱۴۰۲ و نمایش اقتدار
 نیروی دریایی ارتش
این روزها مدافعان امنیت دریایی ایران در ارتش خبرساز شده اند، از اقیانوس نوردی تا توقیف نفتکش آمریکایی؛ نفتکشی با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان که با حکم دادستانی توسط ارتش توقیف شد.
درست در لحظه تحویل سال ۱۴۰۲ و لحظه‌ای که خانواده دورهم جمع بودند، مردانی از این سرزمین در امتداد کرانه اقیانوس‌ها سینه دریا را می‌شکافتند تا پای کشتی‌های جنگی ساخت ایران را به آب‌های آفریقای جنوبی باز کنند. عاقبت در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوبندر مکران و ناوشکن تمام ایرانی دنا در بندر کیپ تاون آفریقای جنوبی پهلو گرفتند.
این ناوگروه از مهرماه ۱۴۰۱ ماموریتش را آغاز کرد و برای اولین بار در بندر ریودوژانیروی برزیل نیز پهلو گرفت (اسفند ۱۴۰۱). این ناوگروه تا امروز رکورددار طولانی‌ترین دریانوردی تاریخ ایران است و بیش از ۸ ماه است که در مأموریت دریایی است. جالب است بدانید همزمان با ناوگروه ۸۶ ارتش، یک ناوگروه دیگر هم متشکل از ناو البرز و یک ناو پشتیبانی به منطقه خلیج عدن اعزام کرد تا مانع از دست درازی دزدان دریایی به کشتی‌های تجاری ایرانی شوند.
ماجرای توقیف اخیر نفتکش آمریکا
دیگر خبری که از نیروی دریایی ارتش مخابره شد، توقیف نفتکش حامل نفت آمریکا در آب‌های کشور بود.
نفتکش «ADVANTAGE SWEET» با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان با حکم دادستانی توسط نیروی دریایی ارتش توقیف شد.
این نفتکش با پرچم جزایر مارشال (مجمع الجزایری در نزدیکی استرالیا) دریانوردی می‌کرد و از کویت عازم هیستون آمریکا بود که وقتی وارد آب‌های ایران در دریای مکران (عمان) شد، در مسیر یک لنج تجاری ایرانی قرار می‌گیرد. با توجه به سرعت و قدرت کم مانور لنج ایرانی، درخواست تغییر مسیر از طرف لنج ایرانی به این نفتکش مخابره می‌شود که پرسنل نفتکش با بی محلی به درخواست شناور ایرانی باعث تصادم نفتکش با لنج ایرانی می‌شوند که ۲ نفر از خدمه لنج ایرانی داخل آب سقوط می‌کنند و تعدادی مجروح و مفقود می‌شوند. نفتکش متخلف ضمن ادامه مسیر با بی توجهی به درخواست کمک لنج سانحه دیده به مسیرش ادامه داده و از هرگونه خدمات امدادی به لنج ایرانی خودداری می‌کند.
دولت ایران پس از اطلاع از این واقعه، اقدام به ارسال پیام به نفتکش متخلف در کانال ۱۶ بین المللی دریایی نمود که نفتکش فوق تصمیم به خروج سریع از آب‌های ایران گرفت و برای تسهیل این اقدام غیر قانونی، جی پی اس و سامانه‌های ناوبری اش را خاموش کرد و در حالت مخفیانه به سفرش ادامه داده تا از آب‌های ایران دور شود. پس از مجموع این اقدامات غیر قانونی و بعد از ۸ ساعت درخواست تماس در کانال ۱۶ از سوی ایران و نادیده گرفتن پیام‌ها توسط نفتکش خارجی، تصمیم به برخورد قهری با نفتکش متخلف گرفته شد و با ارسال ناوشکن بایندر به طرف نفتکش فراری و هلی برن تکاوران ارتش روی عرشه این شناور، نفتکش با موفقیت توقیف شد و در یکی از بنادر ایرانی پهلو گرفت تا به تخلفاتش رسیدگی شود.
پس از توقیف قانونی نفتکش متخلف توسط نیروی دریایی، آمریکایی‌ها این اقدامات را محکوم کردند و درخواست آزادی فوری نفتکش‌شان را داشتند. مسئله‌ای که صرفاً یک شوخی در فضای رسانه‌ای تلقی شد و این تهدیدات کوچک‌ترین تأثیری روی محاکمه متخلفین نداشت و نفتکش فوق تا پایان پرونده تصادم و کسب رضایت از طرف ایرانی در توقیف دادستانی جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند.
نمایش مقتدارانه نیروی دریایی ارتش در آبهای بین المللی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه