بررسي اقتصادسرآمد از نقش نمادهاي فولاد، اخابر و فارس در صعود بورس سه‌شنبه

نماد مخابرات ایران نیامده، دوباره متوقف شد

گروه بازارسرمايه - مسعود وطنخواه - شاخص کل بورس روز گذشته (سه‌شنبه) در حالی با صعود 37690 واحدی، بازدهی 1.5درصدی را تقدیم سرمایه‌گذاران کرد که سه شرکت فولاد مبارکه با رشد 4هزار و 543، مخابرات ایران با 3هزار و 942 و صنایع پتروشیمی فارس با 3هزار و 300 واحدی به تنهایی 31 درصد سبب شاخص کل بورس را صعودی کردند.
ناظر بازار بورس شرکت مخابرات ایران را از تاریخ 5 تا 18 اردیبهشت‌ماه برای برسی وضعیت اطلاعاتی تعلیق کرده بود، پس از شفاف‌سازی ساعت 11 و نیم سه‌شنبه در حالی بازگشایی شد که به دلیل وجود خبرهای مثبت و گمانه‌زنی‌های فعالان بازار سرمایه درباره احتمال انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها مورد استقبال معامله‌گران قرار گرفت و توانست 18.5 درصد (2هزار 480 ریال) رشد قیمت را تجربه کند.
با توجه به شفاف‌سازی که شرکت مخابرات انجام داد روز گذشته ناظر بازار تشخیص داد که این شرکت بدون محدودیت نوسان بازگشایی شود. شرکت مخابرات هنوز به طور رسمی اطلاعیه‌ای درباره میزان افزایش سرمایه نداده است. اما جذابیت بالای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داریی‌ها برای سهامداران سبب افزایش تقاضا و به تبع آن رشد قیمت در این نوع شرکت‌ها می‌شود. 

انواع افزایش سرمایه 
۱-افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته
شرکت‌ها معمولاً کل سود به‌دست‌ آمده در طی یکسال را بین سهامداران خود تقسیم نمی‌کنند. بلکه بخشی از آن را به‌صورت سود انباشته نزد خود نگه می‌دارند. افزایش در سرمایه از محل اندوخته و انباشته به این معناست که شرکت بخشی از این سود انباشته را تبدیل به سرمایه اسمی خود می‌کند.
2- افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده
در این روش، شرکت اوراقی را تحت عنوان حق تقدم خرید سهام منتشر می‌کند. سپس با توجه به درصد مالکیت هر یک از سهامداران و نیز درصد افزایش در سرمایه، تعداد مشخصی حق تقدم در اختیار سهامداران قرار می‌دهد. دارندگان نهایی حق تقدم نیز برای تبدیل شدن حق تقدم به سهام، باید وجهی را تحت عنوان ارزش اسمی سهم، به حساب شرکت واریز نمایند. لازم به ذکر است که در بازار سرمایه ایران ارزش اسمی هر سهم مبلغ ۱۰۰۰ ریال در نظر گرفته می‌شود.
3- افزایش در سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها
شرکت‌‌ها در طول دوره فعالیت، نسبت به خرید دارایی‌های فیزیکی متعددی اقدام می‌کنند. از میان مهم‌ترین این موارد می‌توان به زمین، ساختمان، ماشین‌آلات و تجهیزات و مواردی از این دست اشاره کرد. ترازنامه شرکت‌ها ستونی به نام «دارایی‌ها» دارد. این دارایی‌ها با قیمت خرید در این ستون ثبت می‌شوند؛ اما تورم و نوسانات نرخ ارز، قیمت روز این دارایی‌ها را در طول زمان تغییر می‌دهد. شرکت‌ها هم می‌توانند از محل این افزایش در قیمت دارایی‌های ثابت خود، افزایش سرمایه دهند.
در رابطه با این شیوه از افزایش سرمایه باید بدانید که طبق اصل 141 قانون تجارت، اگر میزان زیان انباشته شرکتی بیش از نصف سرمایه ثبت‌شده شرکت باشد، لازم است هیات مدیره شرکت با تشکیل مجمع فوق‌العاده درباره انحلال یا افزایش سرمایه و ادامه فعالیت تصمیم‌گیری کنند. در چنین شرایطی اگر شرکت مورد نظر تصمیم به ادامه فعالیت بگیرد، لازم است ابتدا افزایش سرمایه دهد. شرکت‌های مشمول اصل 141 شرکت‌هایی هستند که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند، چرا که در مرحله اول به دلیل وجود زیان انباشته مجبور به افزایش سرمایه شده‌اند؛ بنابراین می‌توان اطمینان داشت که گزینه افزایش سرمایه از محل سود انباشته برای این دسته از شرکت‌ها مقدور نیست. علاوه بر این، وضعیت نامناسب شرکت به نحو دیگری امکان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را نیز از میان بر‌می‌دارد. در این حالت بهترین روش برای افزایش سرمایه شرکت مورد نظر، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها است.
شرط انجام افزایش سرمایه هم برای این شرکت آن است که پس از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، شرکت دیگر مشمول اصل 141 نبوده و مشکل زیان انباشته برطرف می‌شود.

انتشار مجدد اطلاعیه شفاف‌سازی 
بر اساس اطلاعیه‌ای که این شرکت امروز (سه‌شنبه) و در ساعت یک (نیم ساعت پس از پایان معاملات) در کدال منتشر کرده است. این شرکت شفاف‌سازی درباره نقل و انتقال دارایی‌های ثابت شرکت کرده است که این اطلاعیه از جنس (گروه الف) است و به همین دلیل دوباره نمادش متوقف می‌شود.
افشای اطلاعات با اهمیت، از جمله مواردی است که بر قیمت سهام شرکت‌ها و تصمیم‌ سرمایه‌گذاران در خصوص خرید یا فروش آن تاثیرگذار است. افشای اطلاعات با اهمیت در حالت کلی به دو گروه الف و ب تقسیم می‌شوند.
افشای اطلاعات با اهمیت درباره یک سهم، موجب تغییر وضعیت نماد معاملاتی آن در بازار سرمایه و متوقف شدن معاملات آن می‌شود. با توجه به قوانین توقف و بازگشایی‌ نمادها در بازار سرمایه، بسته به اینکه این اطلاعات در کدام گروه قرار می‌گیرند و در چه زمانی افشا می‌شوند، مدت زمان توقف نماد متفاوت خواهد بود. 
از نظر ارزش معاملات گروه خودرو با 21.9 همتی (هزار میلیارد ریال) در حالی توانست رتبه اول برترین گروه‌های صنعت کسب کند که گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها و شیمیایی‌ها به ترتیب با کسب 12، 11.5 و 11 همت جایگاه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.

اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران
 به شرکت‌های کوچکتر
نکته قابل توجه در رشد شاخص‌های بازار بورس بازدهی یک واحد بیشتر شاخص کل (هم‌وزن) و شاخص کل قیمت (هم‌وزن) در مقایسه با سایر شاخص‌ها بود. رشد شاخص کل (هم‌وزن) و شاخص کل قیمت (هم‌وزن) از آن نظر نزد فعالان بازار سرمایه اهمیت دارد که به نوعی این دو شاخص دماسنج شرکت‌های کوچک هستند. به عبارت دیگر، رفتار این دو شاخص گویای میزان استقبال از شرکت‌های با حجم و ارزش کمتر است.
در محاسبه شاخص هم‌وزن به همه شرکت ها وزن یکسانی داده می‌شود در نتیجه اگر شاخص هم‌وزن مثبت شود یعنی اینکه تعداد بیشتری از شرکت ها در بورس مثبت هستند. امکان دارد در بورس تهران شاخص کل منفی باشد اما شاخص هم‌وزن مثبت. معنی آن این است که اگرچه سهام‌های شرکت‌های خیلی بزرگ در بورس منفی هستند اما تعداد زیادی از شرکت‌ها ( با حجم کوچک و متوسط) مثبت‌اند.
نماد مخابرات ایران نیامده، دوباره متوقف شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه