درمراسم آغاز به کار چهاردهمین همایش بین‌المللی آیکوپمس مطرح شد:

آیکوپمس از خوشنام‌ترین همایش‌های علمی جهان در حوزه بنادر و سازه‌های دریایی

چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی ٢٠٢٢ ICOPMAS با حضور مقامات کشوری و لشکری، مهمانان خارجی، دانشگاهیان و متخصصان جامعه مهندسان مشاور در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد. 
مهرداد بذرپاش وزیرراه و شهرسازی در این همایش با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال از عمر اجلاس مذکور می گذرد و خوشبختانه ایران میزبانی چهاردهمین دوره آن را بر عهده دارد، اظهار داشت: اصلی ترین اتفاق ایجاد بستری مناسب برای آخرین دستاورهای صنعت دریایی است که راهبردی مهم برای تمامی کشور و به ویژه ایران به شمار می رود. وی ادامه داد: در جمع ما اساتید، مهندسان مشاور، علاقمندان، دانشجویان، پیمانکاران، تجار و فعالان اقتصادی وابسته و غیروابسته حضور دارند که این اتفاق جای قدردانی دارد.

تشریح مزایای صنعت دریا در دنیا
وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه صنعت دریایی زمینه ساز تجارت سالانه بیش از ۱۱ میلیارد تن بار در شبکه های مختلف کریدوری دریایی است، عنوان کرد: این صنعت همچنین بیش از ۹۰ هزار کشتی اقیانوس پیما را تحت پروتکل های مختلف مدیریت می کند و صنعتی است که صدها بندر مهم و راهبردی را شامل می شود.
بذرپاش با بیان اینکه مذاکره با مسئولان کشورهای مختلف برخوردار از سواحل نشان می دهد، دریا جزء اولویت های اصلی آن ها محسوب می شود، اظهار کرد: مذاکراتی که بنده با مسئولان کشورهای مختلف مانند کشورهای همسایه داشته ام حاکی از آن بوده که صنعت دریا، برنامه ها و نیز افق های رشد در این حوزه به عنوان دغدغه و سوال برای آن ها مطرح است.

اهمیت راهبردی ویژه سواحل و دریا در کشور 
وی با تاکید بر اینکه کشورهای مختلف و به ویژه همسایگان علاقمند به تعامل و توسعه همکاری مشترک با ایران در حوزه دریایی هستند، عنوان کرد: سواحل و دریا که به صورت کلی تحت عنوان اقتصاد دریا مطرح است از اهمیت راهبردی ویژه ای برای کشور برخوردار بوده و باید بدانیم که یکی همپیوندی جدیدی بین کشورهای منطقه بر مبنای اقتصاد دریا در حال شکل گیری است که قطب اقتصادی ایجاد می کند.

اقتصاد دریا دیگر در حاشیه قرار ندارد و با اهمیت چندین برابری همراه است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اقتصاد دریا دیگر در حاشیه قرار ندارد و با توجه به برخورداری ایران از سواحل و دریا با اهمیت چندین برابری همراه است، اظهار داشت: دارای بیش از ۱۸۵۰ کیلومتر ساحل در دریای عمان و خلیج فارس هستیم و مجموع سواحل شمالی و جنوبی کشور بیش از ۵۸۰۰ کیلومتر است و شرایط راهبردی که می توانیم برای اقتصاد کشور در ۳۵ جزیره و ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی رقم بزنیم، بی نظیر است.

نقش ویژه دریا در GDP
بذرپاش با تصریح اینکه در موقعیت حساس کنونی که به حق کشور بر مواضع خود تاکید دارد، دشمنان نمی خواهند سطح دسترسی ایران افزایش یابد، عنوان کرد: شاهد اشتیاق کشورها و ارائه پیشنهادات از سوی آن ها برای سرمایه گذاری در صنعت دریا در ایران هستیم و اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است و آیندگان قضاوت های خوبی خواهند کرد و باید بتوانیم طرحی نو در بیاندازیم.وی افزود: طبیعتا اقتصاد دریا تا حدی مهم است که این میزان قوانین بین المللی از آن پشتیبانی می کند و سهم GDP دریا در GDP کشور آنقدر مهم شده که حتی کشورهای نابرخوردار از دریا در تلاش هستند تا در این حوزه ایفای نقش کنند.

ضرورت همپیوندی سواحل و جزایر کشور
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت همپیوندی سواحل و جزایر کشور، خاطرنشان کرد: بسیاری از استان های کشور از ساحل و دریا برخوردار نیستند و تصمیم بر این شده است تا شهرهای ساحلی در اختیار آن ها برای سرمایه گذاری در حوزه دریا و ساحل قرار گیرد که این امر مصوب و فعالیت های اجرایی آغاز شده است.
بذرپاش اعلام کرد: در صورت تحقق این امر استان هایی که در حوزه تولید ثروت فاصله معناداری دارند با رشد باورنکردی همراه خواهند شد.وی با تاکید بر اینکه در ابتدای امر توسعه کشور و برخورداری از مواهب دریایی و ساحلی برای توسعه اقتصادی کشور در دستورکار قرار دارد، گفت: باید از تجربیات گذشته درس بگیریم و در مسیر رشد حرکت کنیم.وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی را خوب و مبارک می دانیم که با حضور جمعی از فرهیختگان این حوزه برگزار می شود، عنوان کرد: این امر نشان دهنده اهمیت بالای اقتصاد دریا است.

وظیفه شایان توجه سازمان بنادر و دریانوردی
بذرپاش افزود: باید بسترهایی ایجاد کنیم تا متخصصان درگیر اقتصاد دریا شوند چرا که در این زمینه خیلی موفق نبوده ایم، نباید همه چیز به برگزاری همایش ها، خلاصه شود، باید با ایده پیش برویم و ایده ها را با بضاعت های مالی، سیاسی و اقتصادی کشور همراستا کنیم تا در اقتصاد دریا موفق شویم، باید این هنر را به خرج دهیم تا متخصصان به صنعت دریا متصل شوند و به شایستگی از مزیت های کشور، استفاده کنیم. وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی وظیفه شایان توجهی در حوزه دریا داشته و با توجه اسناد بالادستی و قوانین خود، مسئولیت های بزرگی در این حوزه بر عهده دارد، گفت: حمل و نقل ترکیبی و مقوله ترانزیت از اهمیت و برجستگی خاصی به دلیل موقعیت جغرافیایی بی نظیر کشور، برخوردار است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موقعیت خدادادی جغرافیایی کشور، وجود سواحل و دسترسی به آب های آزاد، اظهار داشت: نه تنها به اندازه نفت بلکه بیش از نفت می توانیم از طریق دریا، تولید ثروت کنیم.

توسعه ترانزیت در شقوق مختلف حمل‌ونقل در دستورکار
بذرپاش با اشاره به اینکه به دلیل فشار دشمنان بر برخی کشورها که به عنوان شرکای اقتصادی ایران به شمار می ورند، برخی توفیقات اطلاع رسانی نشده است، گفت: توسعه ترانزیت کشور در شقوق مختلف حمل و نقل در دستورکار قرار دارد.

امیدواریم رویداد بین المللی سواحل بنادر و سازه‌های دریایی نقش سازنده ای ایفا کند
وی با اشاره به اینکه در چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، ظرفیت های دانشگاهی و تخصصی کشور یکجا جمع شده اند و امیدوار هستیم این رویداد نقش خوب و سازنده ای را ایفا کند، گفت: از همه عزیزانی و فعالان صنعت دریایی که نامشان به نیکی برده شد، تشکر می کنم و یاد و خاطره مرحومه سرکار خانم منصوریان و مهندس قاسمی که مجاهدت های وی در جنگ تحمیلی و بعد از جنگ بر کسی پوشیده نیست زنده می داریم و مسیر سخت پیش رو را با توصل به ائمه اطهار به سر منزل مقصود خواهیم رساند.

صفایی در جمع خبرنگاران:
خودکفایی ایران در طراحی و ساخت انواع سازه‌های دریایی و فراساحل
معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با بیان استقبال چشمگیر دانشمندان داخلی و خارجی، دانشجویان و مدیران دریایی کشور از چهاردهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی، تاکید کرد: ایران در طراحی و ساخت انواع سازه‌های دریایی، فراساحل و بستر دریا به خودکفایی کامل رسیده است.
علی‌اکبر صفایی در جمع خبرنگاران در تشریح تازه‌ترین دستاورد علمی و اجرایی ایران در حوزه سازه‌های دریایی، اظهار داشت: سیستم پایش الکترونیکی و یا سیستم پایش از درون، دستاورد جدیدی است که پایش سازه در قبال تمام تنش‌های ناشی از پهلوگیری شناورها و پیش‌گیری از تخریب و آسیب‌های احتمالی را امکان پذیر می‌کند.
به گفته صفایی، سیستم پایش الکترونیکی هم‌اکنون در بندر شهید رجایی، به عنوان مهم ترین بندر کانتینری کشور، راه‌اندازی شده است.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که‌ هم‌اکنون توانایی ساخت انواع تجهیزات بندری و دریایی درکشور وجود دارد، افزود: در حال حاضر ساخت بیش از ۷۰ فروند شناور دریایی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در دست ساخت است و ۳۵ فروند دیگر نیز در مرحله مناقصه قرار دارد.

ایجاد تحول و چرخش سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد دریا
علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این همایش با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای دریاپایه در دنیا به شمار می‌رود، گفت: با رهنمودهای مقام معظم رهبری، توجه ویژه دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام به اهمیت دریا، شاهد ایجاد تحول و چرخش سیاست‌های کلان کشور در حوزه اقتصاد دریا هستیم.وی با اشاره به اینکه همایش مذکور، چندین سال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد، اظهار داشت: در سال جاری خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان بنادر و دریانوردی، دانشگاه های کشور و حمایت وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و شاهد حضور چشمگیر شرکت کنندگان از سراسر دنیا هستیم.

اهمیت چهاردهمین همایش بین المللی سواحل بنادر و سازه‌های دریایی
وی افزود: این امر نشان دهنده نقش و اهمیت چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در ارتقاء و تبادل دانش بین دانشمندان دنیا است و امیدواریم شرایط علمی در این حوزه با وضعیت مطلوب تری مواجه شود.مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران با مرزها و سواحل طولانی در حوزه دریا یکی از کشورهای دریاپایه به شمار می‌رود، عنوان کرد: وجود بیش از 234 بندر در سواحل کشور، وجود 846 سازه دریایی، ظرفیت بندری 400 میلیون تنی و دارا بودن ناوگان بزرگ در تراز بین المللی از بعد تناژ،  حاکی از دریاپایه بودن ایران در بین کشورهای دنیا است.

توجه مسئولان نظام به اقتصاد دریا
صفایی ادامه داد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا، باعث شده است مسئولان نظام به ویژه دولت محترم و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین سیاست های کلان اقتصاد دریا که تحول و چرخش بزرگ در سیاست های کلان کشور خواهد بود که می تواند بستر مناسب ایجاد کند و سهم GDP دریا را با افزایش چشمگیری مواجه کند و این سیاستگذاری جدید نه تنها افق جدیدی برای کشور بلکه برای کشورهای همسایه و منطقه ایجاد می کند.

تشریح راهبردهای ذیل سیاست‌های اقتصاد دریایی کشور
وی در مورد موضوعات مربوط به حوزه دریایی کشور نیز، عنوان کرد: راهبردهای دیگری ذیل سیاست های اقتصاد دریا در رابطه با توانمندی بخش های فعال دریایی و تسهیل فضای کسب و کار برای تمامی فعالان حوزه دریا اعم از مهندسان و مشاوران فراهم شده است که در دستورکار وزارت راه قرار دارد تا تمامی فعالیت‌های حوزه دریا، تسهیل شود. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به راهبردهای وزارت راه درباره فعالیت های دریایی چه در ظرفیت دولت صاحب پرچم، ظرفیت دولت صاحب ساحل و نیز ظرفیت دولت صاحب بندر، خاطرنشان کرد: با وجود بیش از 50 کنوانسیون و مقرره بین المللی و قانون تاسیس سازمان بنادر و دریانوردی، همواره در تلاش هستیم تا شاهد ارتقای ایمنی، حفظ محیط زیست دریایی و امنیت دریانوردی در حوزه آب های کشور باشیم.

حضور قدرتمند نیروی دریایی سپاه و ارتش در حوزه دریا
صفایی افزود: حضور قدرتمند نیروی دریایی سپاه و ارتش جمهوری اسلامی ایران نه تنها امنیت خلیج فارس بلکه آب های آزاد و مقابله با دزدی دریایی را به همراه داشته است.
وی همچنین در پایان ضمن زنده نگه داشتن یاد و خاطره مهندس رستم قاسمی؛ وزیر فقید راه و شهرسازی، ماندانا منصوریان؛ نماینده ایران در سازمان بین المللی دریانوردی به عنوانی فردی تاثیرگذار در حوزه قوانین بین المللی و نیز 2 نفر از اساتید گرانقدر که طی سال های قبل از فعالان همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی بودند و دیگر امروز در بین ما نیستند، گفت: همچنین از تمامی فعالان این همایش و مدیران اسبق سازمان بنادر و دریانوردی از جمله آقایان طاهری، صدر و راستاد که طی سالیان گذشته زحمات زیادی کشیدند، تشکر می کنیم.

آیکوپمس یکی از خوشنام‌ترین همایش‌های علمی جهان در حوزه بنادر و سازه‌ای دریایی است 
محسن سلطان‌پور، دبیر علمی همایش دو سالیانه ICOPMAS 2022  در آیین افتتاح این همایش با اشاره به خوشنام‌تر شدن این همایش در پی ارتقای سطح کیفی و افزایش سطح علمی و تخصصی و حضور اساتید و دانشمندان فرهیخته بیشتری از سراسر دنیا در هر دوره، تاکید کرد: یکی از دستاوردهای مهم همایش آیکوپمس، ارتباط دانش پژوهان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با اساتید بنام در دانشگاه ها و موسسات علمی جهان است.

دستاورد مهم همایش آیکوپمس  ارتباط با پژوهشگران دانشگاه ها و موسسات علمی جهان است
وی با اشاره به خوشنام‌تر شدن این همایش در پی ارتقای سطح کیفی و افزایش سطح علمی و تخصصی و حضور اساتید و دانشمندان فرهیخته بیشتری از سراسر دنیا در هر دوره، تاکید کرد: یکی از دستاوردهای مهم همایش آیکوپمس، ارتباط دانش پژوهان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با اساتید بنام در دانشگاه ها و موسسات علمی جهان است.
 وی اظهار داشت: خوشبختانه در این دوره از همایش نیز بیش از 1000 نفر کارشناس و متخصص ثبت نام کرده‌اند که بیانگر سطح تقاضای بالای جامعه متخصصین برای حضور در این همایش مهم علمی است. 
دبیر علمی همایش ICOPMAS 2022 افزود: بیش از 200 مقاله در زمینه محورهای همایش به دبیرخانه علمی همایش ارسال شده است که با مشارکت 52 داور از اساتید و متخصصان داخل و خارج ارزیابی شده و در نهایت تعداد 135 مقاله به تایید داوران رسید که در این دوره از همایش جهت بهره گیری و استفاده علاقه مندان و پژوهشگران مختلف ارائه می شود.

 برپایی نمایشگاه عرضه توانمندهایی شرکت‌های فعال در حوزه دریایی و بندری 
در همین راستا حمید خلیلی، دبیر اجرایی چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS 2022) در این  مراسم عنوان کرد: مطابق دوره‌های پیشین، سعی و تلاش شده با جلب همکاری فرهیختگان و پژوهشگران و دانشجویان عزیز داخل و خارج از کشور همچنین برپایی نمایشگاه عرضه توانمندهایی شرکت های فعال در حوزه دریایی و بندری مخصوصاً شرکت های دانش بنیان، عرصه‌ای مناسب جهت هم افزایی، تبادل اندیشه ها و ارتقا و گسترش دانش و فناوری در حوزه مدیریت و مهندسی سواحل و بنادر  و ارائه راهکارهای قابل اجرا فراهم آید. وی با اشاره به حمایت وزارتخانه ها، مؤسسات، دانشگاه ها و شرکت های مهندسی از چهاردهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی، اظهار داشت: برگزاری موثر و سازنده این همایش و همکاری و همیاری جامعه علمی و اجرایی کشور، می تواند گام موثری در مسیر بهبود و پیشرفت پژوهش های کاربردی در راستای رفع نیازهای کشور در حوزه دریایی و بندری باشد.
 آیکوپمس از خوشنام‌ترین همایش‌های علمی جهان در حوزه بنادر و سازه‌های دریایی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه