مدیرعامل شرکت تعاونی خدمات صیادی بندر حسینه با استمداد از سازمان شیلات، به اقتصاد سرآمدمی گوید

سهم مردم از سایت پرورش میگوی بندر حسینه را بازگردانید

گروه شیلات – امید اسماعیلی - با توجه به اهمیت مقوله اقتصاد دریا محور و در راستای ثروت آفرینی از مسیر توسعه مزارع پرورش میگو در کشور، استان هرمزگان به عنوان بزرگ‌ترین استان ساحلی ایران در اواسط دولت دوازدهم کلید خورد و بیش از 35 هزار هکتار از اراضی ساحلی هرمزگان در قالب طرح‌های توسعه مزارع پرورش میگو به بخش خصوصی واگذار شد. در این بین سایت پرورش میگو بندر حسینه سایتی عظیم مناسب برای پرورش آبزی ذی قیمت «میگو» است که از ویژگی‌های منحصربفردی برخوردار است که این منطقه را در کشورمان متفاوت کرده است این مجموعه یک الگوی منحصربفرد است که برای احداث آن بیش از ۱۴ میلیون مترمکعب خاک‌برداری انجام شده و بیش از ۱۰ هزار مترمربع بنا تحت عنوان سازه های مدیریت و کارگری در آن ساخته  شده است.
 براساس گزارش اقتصادسرآمد، بندر حسینه از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این بندر از شمال به کندران، از جنوب به خلیج فارس، از غرب به چارک و از سمت شرق به مغویه محدود می‌شود. جمعیت این روستا در سرشماری سال 95، 1494 نفر برآورد شده‌است.
با در نظر گرفتن این موضوع که روستای حسینه، روستای بدون بیکار سال ۹۷ معرفی شد امیدواری بیشتری به پرورش صنعت میگو پیدا می کنیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، اماخبرهای اخیر حکایت از تغییر آمار سال ۹۷ این روستا که این روزها با عنون بندر یاد می‌شود دارد. اخیرا بندر حسینه مورد توجه زمین خواران قرار گرفته و برخی از سرمایه داران در بندر حسینه زمین‌های پرورش میگو خود را از ۲ هزار هکتار به ۵ هزار هکتار رسانده‌اند و این در حالی است که اگر مردم درخواست یک قطعه زمین داشته باشند زمینی واگذار نمی‌شود.
با توجه به استعدادهای بندر حسینه در زمینه پرورش میگو و لزوم تسهیل جذب سرمایه‌گذاری در تلاش هستیم با رفع موانع تولید، تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری در این بخش باید فراهم شود. صنعت شیلات و آبزیان که از قدیمی‌ترین راه‌های درآمد مردم ساحل‌نشین جنوب بوده؛ علاوه بر صید و صیادی سابقه طولانی در زمینه داشتن کارخانه‌های تن ماهی و هم‌چنین فرآوری محصولات دریایی مثل میگو و ماهی دارد که می‌تواند محور توسعه هرمزگان و به طور اخص بندر حسینه باشد. 
ظاهراً خدمت رسانی هرچه بیشتر در بنادر صیادی استان هرمزگان به جامعه صیادی در دستور کار شیلات هرمزگان قرار دارد و تلاش شده تا در  قالب طرح‌های پیشنهادی  و با تامین اعتبار لازم، توسعه و ساماندهی بندر صیادی حسینه در دستور کار قرار گیرد. اما شواهد گویای این سخنان امید بخش نیست!
سرمایه‌ای که از اساس اختصاص نیافته است
عبداله پورعبداله، مدیرعامل شرکت تعاونی خدمات صیادی بندر حسینه در گفت‌و‌گو با خبرنگار دریایی اقتصادسرآمد، می گوید: در دیدار با ساداتی نژاد وزیر وقت جهادکشاورزی درباره سایت بزرگ پرورش میگو در بندر حسینه  مذاکراتی داشتم که عنوان کردم سرمایه لازم از سال 1384 در اختیار سازمان شیلات قرار گرفته اما این فرضیه اساساً صحت ندارد.
سهم مردم در سایت پرورش میگو نادیده گرفته شد
وی در ادامه با بیان این که براساس قول و قرارهای اولیه مالکیت 50 درصد سایت پرورش میگو در این منطقه متعلق به مردم و 50 درصد دیگر آن به شرکت های استان هرمزگان اختصاص دارد، افزود: متاسفانه در این بین به اصل قرار و قراداد عمل نشد و پس از سپری شدن مدتی، تمامی سایت در اختیار شرکتی ثالث قرار گرفت و حقوق مردم به کلی نادیده گرفته شد. به طوری که حتی یک وجب زمین نیز به آنان به عنوان شرکای سازمان شیلات اختصاص پیدا نکرد.
برای لغو یک طرفه قرارداد میان مردم و سازمان شیلات راه به جایی نبردیم
وی با اشاره به این که با گذشت حدود بیست سال از لغو یک طرفه قرارداد میان مردم و سازمان شیلات این موضوع پیگیری شد اما راه به جایی نبردیم، تصربح کرد: پیشنهاد تخصیص یک سوم زمین های سایت یاد شده به مردم بارها تکرار شده اما آنچه پاسخ شنیدیم منفی بوده است.
احقاق حقوق مردم در گرو اراده
 سازمان شیلات
می توان سهم مردم را در قالب تشکیل یک تعاونی به آنان پس از گذشت حدود بیست سال برگرداند اگر، اراده‌ای بر احقاق حقوق مردم نزد مسئولان شیلات وجود داشته باشد، موضوع دیگری بود که عبداله پور به آن پرداخت و افزود: پس از مدت یاد شده قرارشده تا  جلسه ای با حضور مسئولان تشکیل شود، تا دو سوم از سایتی که به آن اشاره شد را در قالب تعاونی در اختیار مردم قرار داده شود.
نقش گردهمآیی‌ها در حل و فصل
 مشکلات بنادر
مدیرعامل شرکت خدمات صیادی بندر حسینه درباره مشکلات بازار فروش میگو در منطقه معتقد است:  نباید نقش گردهمآیی سازمان ها و اتحادیه ها را در قالب نمایشگاه نادیده گرفت چرا که محل تبادل نظرات و حل و فصل مشکلاتی از این دست خواهد بود اما این اتفاق با حضور کشورهای صاحب صنعت دریا قطعا دارای ثمرات بیشتری است که متاسفانه در کشور کمتر شاهد این موضوع هستیم.
بندر حسینه امکانات اطفای حریق
 در اختیار ندارد
عبداله پور یادآور شد: اسکله حسینه با بعد مسافت 60 کیلومتری ازشهرستان بندرلنگه و با دارا بودن قایق‌های بنزین سوز اما امکانات اطفای حریق در اختیار ندارد. با توجه به سبقه آتش سوزی چند شناور در اسکله حسینه ضروری است تا سیستم اطفاء حریق هرچه زودتر در این بندر مستقر شود.
نصب قفس‌های پرورش ماهیان دریایی بندرصیادی چیروئیه به صورت داخلی و بومی با حمایت شیلات و به همت صیادان و متخصصان جوان که علاوه بر جلوگیری خروج ارز از  کشور، هزینه‌های آن نیز نسبت به مشابه خارجی با ۵۰ درصد کاهش همراه بوده است یا آغاز آبگیری آزمایشی مجتمع پرورش میگوی هزار هکتاری حسینه بندرلنگه توسط بخش خصوصی از دیگر ظرفیت‌های شیلاتی هرمزگان است نقش بسزایی در تحقق اشتغال زایی، اقتصاد مقاومتی، ارز آوری، رونق و جهش تولید در شهرستان بندرلنگه و استان هرمزگان داشته باشد.
سهم مردم از سایت پرورش میگوی  بندر حسینه را بازگردانید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه