بررسی اقتصاد سرآمد از بازدهی شاخص کل بورس در هفته گذشته

بازار سرمایه، همچنان در مدار ملایم صعودی

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - شاخص کل بورس در هفته گذشته 24هزار و 600 پله صعود کرد و بازدهی حدود یک درصدی را تقدیم سرمایه‌گذاران کشور کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادسرآمد ، شاخص کل خیلی روند پرقدرت صعودی نشان نداد هر چند در روزهای پایانی علائمی از حرکت نقدینگی از صندوق‌های با درآمد ثابت به سهام مشاهده شد امری که فعالان از ان به عنوان یکی از گزینه‌های بهتر شدن بورس تعبیر می‌کنند، اما همچنان ارزش معاملات در مقدار مناسب نیست.
بازار سرمایه در هفته گذشته همچنان در مدار صعودی اما ملایم حرکت کرد که این روند مثبت درگروه بانکی و در راس این گروه بانک ملت، بیشتر دیده شد. استقبال از نمادهای بانکی در دو روز پایانی هفته گذشته کمتر شد، اما در ساعت‌های پایانی چهارشنبه گذشته باردیگر حجم و ارزش معاملات پالایشی‌ها بیشتر شد.
گروه خودرویی در هفته گذشته غیر از چند نماد قطعه‌ساز، بقیه در حال اصلاح بودند حرکت‌های منفی کوچک همراه با خسته‌کردن سهامداران قدیمی برای فروش سهام خود معمولا در انتهای روند اصلاحی زیاد دیده می‌شود.

روند قیمت ارز
قیمت ارز نقش مهمی در تعیین میزان تورم و به تبع آن افزایش یا فروش شرکت‌ها دارد. هر گونه گمانه‌زنی در قیمت‌های ارز و حتی اظهارنظرها سبب واکنش فعالان اقتصادی می‌شود. پیش‌بینی و اظهارنظرهای دولت و مجلس درباره قیمت ارز در هفته گذشته موجب شد که تحلیل‌های مختلفی از آینده بورس نزد کارشناسان مطرح شود.
تعیین قیمت حدود 28هزار تومانی در بانک مرکزی و واکنش مجلس به این نرخ سبب شد که دوباره زمزمه‌های افزایش رانت حاصل از نرخ ارزان در میان کارشناسان تقویت شود. یادمان نرود ارزی که در دولت قبل و با 4هزار و 200 تومان تثبیت شد و در نهایت با دلار جهانگیری معروف شد چقدر انتقادهای فعالان اقتصادی را به دنبال داشت. حال و در قیمت حدود 28هزار تومان دولت فعلی نیز گویا تصمیم دارد که نرخ دستوری را اجرا کند یک کارشناس بازار سرمایه بایادآوری قیمت دستوری در دولت گذشته و انتقاد از این تصمیم در زمان کنونی با بیان اینکه این کار تاثیری در کنترل نرخ ارز ندارد پیش‌بینی کرد که ادامه این کار سبب کاهش سود شرکت‌های بورسی و صدمه به تولید می‌شود.
فردین آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه در همین رابطه به فراز گفته است: «اگر به حافظه تاریخی خود و گذشته رجوع کنیم می‌بینیم که معمولاً بازار با این گونه تصمیمات مثل ارز ۴۲۰۰ تومانی، ایجاد سامانه نیما، ارز سنا و یا تعیین نرخ پایه برای محصولات پتروشیمی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان یا نرخ دستوری دقیقاً در چنین مناسبت‌هایی و در بدو رونمایی از چنین طرح‌هایی دچار شوک روانی می‌شود، نه از لحاظ عملیاتی بلکه شوکی می‌خورد که همه وارد دوره رکود می‌شوند، دست نگه می‌دارند و خرید و فروش نمی‌کنند.»

این تحلیلگر اقتصادی تاکید کرده است: «این کار مبتنی بر یک مکانیسمی در بازار است که این فضا و این سازوکار در بازار می‌تواند با عرضه و تقاضا از سوی شخص یا اشخاصی مثل دولت مرکزی تحت تاثیر قرار گیرد.»

با این سیاست‌ها قیمت ارز پایدار نمی‌شود
او بیان کرده است: «تجربه گذشته هم نشان داده حتی قیمت ارز هم با این تصمیمات پایدار هم نیست. به خاطر داریم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ظرف سه ماه کنار گذاشته شد و ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد و الان خود ارز مبادله‌ای را مبنای معاملات قرار دادند.»
این تحلیلگر بیان کرد: متاسفانه بواسطه رانتی که موجود است، یک تفاوتی بین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و ارز آزاد وجود دارد که صادرکننده و متقاضی ارز بر اساس توافق خارج از دفاتر رسمی ارز را مبادله می‌کنند. این درست مثل تفاوت قیمتی است که در صنعت خودرو و خودروسازی داریم که نتیجه ۱۲۵ هزار میلیارد زیان انباشته دو شرکت خودروساز است. بنابراین، این موضوعی که رونمایی شد مطمئن باشید ظرف چند روز بیشتر کارایی ندارد و بسیار نامحسوس اثر می‌گذارد.
آقابزرگی گفته است: «موضوع اصلی این است که فرایند و جریان تامین ارز را به شکلی اداره کنیم که هم فروشنده و هم متقاضی خرید در سطح و فضای اقتصاد آزاد بتوانند با هم توافق کنند. آن شرایط پایدار و قابل اتکا است ولی در حال حاضر این شرایط جدید قیمت‌گذاری دستوری بشمار می‌آید.»

هشدار برای کاهش سود شرکت‌ها
آقابزرگی با یادآوری وضع تورمی، ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، نبود دسترسی به منابع حاصل از صادرات در کشور و تحریم‌هایی که همزمان اعمال‌شده افزوده است: «مطمئن باشید شرایط تراز ارزی کشور به شدت منفی است و فشار آوردن به شرکت‌های صادرکننده به جز کاهش سود و دست‌اندازی به سود سهامداران آن شرکت‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. وقتی تورم ۵۰ درصد می‌شود یعنی ارزش پول ملی ۵۰ درصد کاهش داشته است. اگر بخواهیم نرخ ارزی را در همان مقطع تا انتهای سال مقایسه کنیم امکان ندارد نرخ ارز را ثابت فرض کنیم.

عرضه اولیه عالیس
همانطور که در هفته گذشته نیز گفته شد اولین روز هفته بازار سرمایه با عرضه اولیه عالیس همراه است.۱۲ درصد از سهام شرکت بهار رز عالیس چناران شنبه شش خرداد عرضه دربازار فرابورس می‌شود.بر اساس اطلاعیه فرابورس، این عرضه اولیه به صورت ترکیبی است و چهار درصد از کل سهام شرکت به سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط) به روش حراج در مرحله اول عرضه خواهد شد. حداکثر تعداد سهام قابل ‌خریداری توسط هر کد در این مرحله یک میلیون و ۴۲۹ هزار سهم اعلام شده است.در مرحله دوم نیز هشت درصد از سهام این شرکت به سایر سرمایه‌گذاران به روش قیمت ثابت عرضه خواهد شد. همچنین حداکثر تعداد سهام قابل‌خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی در مرحله دوم ۵۰۰ سهم خواهد بود.اطلاع‌رسانی گروهی از کارگزاری از چهارشنبه گذشته شروع شده است تا افراد علاقمند برای شرکت در این عرضه اولیه سفارش‌های خود را در هسته معاملات قرار دهند. بنظر می‌رسد با توجه به استقبال از این شرکت، حدود 700 هزار تومان برای خرید از سوی هر کد معاملاتی حقیقی کافی باشد.
بازار سرمایه، همچنان در مدار ملایم صعودی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه