روياي توسعه دريايي در دولت سيزدهم، اقتصادسرآمد تحلیل می کند

سرابی برای توسعه اقتصاد دریا

گروه اقتصاددریا – ایرج گلشنی - از سال‌ها پيش، رهبر معظم انقلاب با تاكيدات مكرر و موثر، در باره اقتصاد درياپايه سخن گفتند و با نام‌گذار جالب منطقه مَكُران(مكوران) به نام «گنج پنهان» به مسئولان عالي دستور دادند كه در توسعه اين منطقه كوشش كنند. سال‌ها از اين تاكيدات مي‌گذرد اما مَكُران همچنان گنج پنهان است و همواره براي ما جاي سوال است كه چرا گنج مَكُران به رغم اين همه تاكيد و توصيه، همچنان پنهان است؟ چرا توسعه منطقه مَكُران و به طور كلي سواحل بكر و دست‌نخورده كشورمان بعد از اين همه سال، هنوز در هاله‌اي از ابهام فرو رفته است؟ چرا فرامين رهبري براي رفع مشكلات منطقه- به خصوص سيستان و بلوچستان- بر زمين مانده است؟ اشكال از كجاست و مساله از كجا آب مي‌خورد؟ اين چيزي است كه ما صادقانه به دنبال پاسخي براي آن هستيم. تمام روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد ثابت مي‌كند كه همواره پيگير ديدگاه رهبري بوده‌ايم و مشتاقانه به عنوان نخستین روزنامه دريايي كشور تلاش كرده‌ايم موضوع را مد نظر قرار دهيم و هر چه موفقيت است را تيتر كنيم و با عدم توسعه مَكُران بجنگيم. اين بار نيز در همان راستا و با همان منطق هميشگي، پيگير تحقق كلام زيباي رهبر جمهوري اسلامي هستيم مبني بر كشف گنج پنهان؛ مَكُران.

اقدام دولت سيزدهم
از دولت‌هاي قبلي كه طرفي بر نبستيم؛ حتا در حد شعار هم تحقق منطقه مَكُران به بار ننشست. اما در دولت سيزدهم در اواخر سال گذشته شاهد تحركات اميدبخشي بوديم. هم تاكيدات رهبر انقلاب ادامه يافت و هم رئيسي در دستوري، با انتخاب مسئولان عالي براي شوراي توسعه مَكُران و تلاش برای تشكيل كارگروه ويژه براي بررسي موضوع همه ما را اميدوار كرد. 
چندي بعد، خبر آمد كه كميته ويژه‌ مجمع تشخيص مصلحت نظام به موضوع ورود كرده و با تصويب بندهايي از پيشنهاد شوراي توسعه مَكُران ، گام بلندي برداشت. 
پيامد اين دو اقدام از سوي رييس جمهور و مجمع تشخيص، علاوه بر اميدواري، تحرك انجمن‌ها و فعالان دريايي بود و همه آماده بودند كه در كنار دولت قرار گرفته و پيشرفت سواحل و اقتصاددرياپايه را به معناي واقعي كلمه تعريف كنند و تحقق ببخشند؛ اما چه شد؟ چيزي شبيه فاجعه رخ داد. فاجعه‌ سازمان برنامه و بودجه!

فاجعه برنامه‌اي در سازمان برنامه و بودجه!
بعد از اين همه ماه چشم‌انتظاري و اميدواري، خبر رسيد كه بند بودجه‌اي و برنامه‌هاي توسعه مَكُران و مفاد مرتبط با اقتصاد درياپايه از برنامه و بودجه حذف شده است! آیا سازمان برنامه و بودجه يك‌باره پشت‌ پا زده است؟ به هر چه كه رئيسي ساخت و مجمع تشخيص بافت. همه رشته ها را پنبه كرد!  واقعا جاي سوال نيست؟ آن‌جا چه خبر است؟ در دولت سيزدهم چه مي‌گذرد كه رئيس جمهور دستور مي‌دهد و سازمان برنامه و بودجه به هوا مي‌فرستد! طوري زير توپ اقتصاد درياپايه زده كه توپش با برف زمستان آينده پايين مي‌‌آيد!

رونالدو را ول كن!
قصه‌، همان قصه معروف است. رونالدو را ول كن، غضنفر را بچسب!
ماجرا همان ماجراي هميشگي است. گل به خودي به وسيله غضنفرها، نياز ما را به دشمن به صفر رسانده‌ است. نيازي نيست برويم تحريم و دلار را بچسبيم، همين غضنفرهاي داخلي را بگيريم براي‌مان كافي است. 
رهبری انقلاب، پيش‌تر تذكر دادند كه بخش مهمي از عقب‌ماندگي‌ها، فشارها، گراني‌ها و عدم‌موفقيت ها، هيچ ربطي به امريكا و تحريم و دلار ندارد؛ بلكه اين سوءمديريت داخلي و اشتباه برخي مسئولان است كه اثرگذار است. 
چه از امثال امين كه با زور شاسي‌بلند مي خواهند يك مجلس را مجاب كنند، چه از امثال سازمان برنامه و بودجه كه يك‌باره تشت اقتصاددرياپايه را وارونه مي‌كند و همه را انگشت به دهان رها مي‌كند. 

فراکسیون دریامحور مجلس؛ آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی
اين داغ را ديگر كجاي دل‌مان بگذاريم؟! چيزي موسوم به فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس ساخته‌اند، و ما نمي‌دانيم براي چه؟ وقتي سازمان برنامه و بودجه به تمام فعاليت‌هاي دريايي دهان‌كجي مي‌كند، اين فراكسيون بي‌خبر مانده؟ آیا منافعی در كار است؟ حوصله جلسه و بيانيه ندارد؟ چه فكر مي‌كنند؟ براي چه تشكيل شده است؟ خروجي و عملکرد تشکیل و راه اندازی فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس شورای اسلامی که نامش را یک تریلی هم نمی کشد، در مدت سه سال گذشته چه بوده؟ چه اقدامات اساسي براي دريا و اقتصاد درياپايه كرده است؟ ظاهر ماجا می گوید: آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی.
ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد، فراكسيون موسوم به فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور را به گفت‌وگو دعوت مي‌كنيم. ما حاضريم  تمام روزنامه را به مدت يك هفته به طور كامل و مطلق در اختيار فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحورمجلس قرار دهيم تا بدانيم با اين دك و پوز، چه حرفي براي مردم دارند. ما حاضريم همه آبرو و اعتبار حرفه‌اي خود را در طبق اخلاص تقديم به این فراكسيون مذكور كنيم تا رو در روي مردم- به خصوص فعالان دريايي كشور- به طور مفصل و به هر شكلي و با هر متن و تصويري كه مي‌خواهند به مردم گزارش بدهند. در مجلس كه كسي از اين‌ها گزارش نخواسته. اصلا آيا خود مجلس اين فراكسيون را به رسميت مي‌شناسد؟ آيا جايي ثبت شده يا فقط يك اسم يدك مي‌كشد تا چند نفر قيافه‌اش را بگيرند. اصلا هست؟
اگر هست و وجود دارد، چه اقدامي در مقابله با سازمان برنامه و بودجه اتخاذ كرده است؟ چرا از ده‌ها برگه قانون برنامه، يك بند در باره اقتصاد درياپايه نيامده است؟ رییس یا اعضای فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس سند برنامه را خوانده است؟ آيا فرمايشي، اعتراضي، توصيه‌اي چيزي ندارد؟

در نشست تخصصي اقتصادسرآمد
خبر در جریان برگزاری نشست تخصصي دوم خردادماه روزنامه اقتصاد سرآمد مطرح شد و همه را شگفت‌زده كرد. يك كارشناس و فعال دريايي خبر داد كه در قانون بودجه، بندهاي مرتبط با حوزه توسعه مَکُران و تحول در اقتصاد درياپايه به طور كلي حذف شده است و سازمان برنامه و بودجه هيچ بند مشخص و روشني در باب توسعه مَکُران ، توسعه سواحل و توسعه اقتصاد درياپايه نياورده است! آيا اين خبر درست است؟ اگر درست باشد، آيا فاجعه‌ برنامه‌اي رخ نداده است؟ چطور ممكن است؟ تلاش ما براي ارتباط و كسب خبرهاي بيشتر با سازمان برنامه و بودجه به نتيجه نرسيد. يا تلفن زنگ مي‌خورد و كسي جواب نمي‌داد، يا جلسه بود، يا پشت ميزش نبود، يا .... مجبوريم همين‌جا مطرح كنيم تا برسد به دست مثلا رئييس جمهور! يا مثلا فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس! يا مثلا خود برنامه و بودجه تا شايد توضيحي براي اهالي دريا داشته باشند و ما را از اين نقدنگاري خلاص كنند. وگرنه راهي نداريم جز اين كه نقد پشت نقد و هر بار تندتر از قبل بياوريم تا اداي دين كرده باشيم. 

توصيه رهبري فصل الخطاب است
در پايان يادآور مي‌شويم كه توصيه و تاكيد رهبری معظم جمهوري اسلامي عين حكم است و بايد اجرا شود. كساني كه به توسعه مَکُران توجه نكنند، به فرمايش رهبر توجه نكرده‌اند و وظيفه من و مای رسانه‌اي است كه قلم بر فرقشان بكوبیم و مي‌كوبیم.
 
فرمان رهبر بايد اجرا شود
دردناك است كه رهبر بگويد من اين را قبلا گفته‌ام، ولي عمل نشده است. مسئولاني كه عمل نمي‌كنند بايد مورد سرزنش من رسانه‌اي و مواخذه افكار عمومي و محاكمه قوه مقتدر قضايي قرار گيرند. فرمان رهبر بايد اجرا شود و كسي حق ندارد خلافش را تصور كند. 
ما مشتاقان كشف گنج پنهانيم و براي اين آرزو بااشتياق تلاش مي‌كنيم. به قلمي، به قدمي يا درمي. اكنون كه رسالت ما قلم است، اين موضوع و ساير موضوع‌هاي مشابه را پيگيري و با مخاطبان خود در 
ميان مي‌گذاريم. 
 سرابی برای توسعه  اقتصاد دریا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه