بررسی تاثیر بازاریابی بر شکل‌گیری بندرتاریخی کنگ

سوده شهریاری نسب - هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی برشکل‌گیری تصویر مقصد در شهر تاریخی کنگ است. نوشتار حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش انجام آن در زمره‌ی پژوهش‌های توصیفی طبقه‌بندی می‌شود. جامعه آماری این تحقیق را بازدیدکنندگان (گردشگران) شهر تاریخی کنگ تشکیل می‌دهند. روش نمونه‌گیری تحقیق حاضر، غیرتصلافی از نوع در دسترس است و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان ۴۸۳ نفر می‌باشد. 
محصول گردشگری بر تصویر مقصد بندر تاریخی کنگ تاثیر گذار است. یکی از دلایل مهم سفر به یک مقصد گردشگری تجربه محصول گردشگری می‌باشد، محصول گردشگری شهر تاریخی کنگ که شامل جاذبه‌ها، اقامت، حمل و نقل و زیر ساخت‌ها و غیره می‌باشد بر تصویری که از مقصد کنگ در ذهن گردشگران شکل می‌گیرد اثرگذار است و باعث می‌شود به واسطه محصول ارائه شده تصویر بهتری در ذهن گردشگران نقش ببندد.
مکان نیز بر تصویر مقصد کنگ تاثیر گذار می‌باشد. اکثر جاذب‌های گردشگری مسیرهای دسترسی مناسبی ندارند، اما بندر تاریخی کنگ با فاصله ۱۰ کیلومتری از فرودگاه بندر لنگه، جاده‌های زیبا و مناسب و همین طور مسیرهای دریایی از کیش و قشم این دسترسی را هموار ساخته است. 
صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت خدماتی در مقابل قیمت واکنش نشان خواهد داد و قیمت پایین خدمات، جزو عوامل تاثیر گذار است. این پژوهش نشان داد که قیمت بر شکل‌گیری تصویر مقصد بندر کنگ تاثیرگذار است. در این شهر خدمات با کیفیت با قیمت مناسب ارائه می‌گردد و قیمت حتی می‌تواند مالی نقش تبلیغاتی برای جذب گردشگران به شهر تاریخی کنگ را داشته باشد.
ترویج بر شکل‌گیری تصویر مقصد کنگ تاثیر‌گذار است. در بندر کنگ سالانه رویدادهای گردشگری برگزار می‌شود که ابزاری کارآمد و موثر برای جذب گردشگران به این شهر است و همچنین این شهر در نمایشگاه‌های مختلف و رویدادهایی که در ایران و بعضا در جهان برگزار می‌شود برای معرفی شهر شرکت می‌کند. تبلیغات مناسب نیز در آگاهی دادن به گردشگران در زمینه‌های آب و هوا از لحاظ خوراک و پوشاک، آداب و رسوم و حمل و نقل از نقشی اساسی برخوردار است.
در خصوص افراد نیز می‌توان گفت که بر شکل‌گیری تصویر مقصد کنگ تاثیر گذارند. یکی از ضروریات مهم برای گسترش رقابت‌پذیری در صنعت گردشگری تربیت نیروهای آموزش دیده و متخصصی در صنعت گردشگری است، که برنامه‌ریزان گردشگری شهر کنگ نیروهای خود را برای تعامل با گردشگران آموزش داده و افراد ماهر و متخصص را برای کار در زمینه گردشگری انتخاب کرده‌اند. 
فرایندها نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر شکل‌گیری تصویر مقصد بندر تاریخی کنگ هستند. اصلاح و بهبود فرایندهایی که به تسهیل امر گردشگری منجر می‌شود، لازم و ضروری است و بندر کنگ در این زمینه با بازخورد گرفتن از گردشگران مختلف سعی در بهبود روند این فرآیندها دارد.
درنهایت از میان عوامل آمیخته بازاریابی شواهد فیزیکی نیز از عواملی است که بر شکل‌گیری تصویر مقصد تاثیر گذار است. پاکیزگی شهری، سرویس‌های عمومی، زیباسازی شهر از شروط مهم توسعه صنعت گردشگری هستند. در بندر کنگ پیوسته به پاکسازی معابر و ساحل پرداخته می‌شود تا حد امکان زیبایی بصری این اماکنی حفظ شود، همچنین نور پردازی‌های مناسب در شهر به ویژه در مراکز گردشگر پذیر باعث شده است که این عنصر نیز تصویر مثبتی بر شکل‌گیری تصویر شهر تاریخی بندر کنگ داشته باشد. با برنامه‌ریزی و بهبود عناصر آمیخته بازاریابی در بندر تاریخی کنگ می‌توان تاثیر مثبتی بر شکل‌گیری تصویر مقصد این شهر در ذهن گردشگران گذاشت. توجه به عناصر آمیخته بازاریابی سبب می‌گردد تا تصویر مقصد گردشگری کنگ و پتانسیل‌های گردشگری موجود در آن برای دیگران واضح گردد. در نهایت این مساله منجر به ارتقای وضعیت تصویر مقصد گردشگری شهر تاریخیکنگ خواهد شد.
بررسی تاثیر بازاریابی بر شکل‌گیری بندرتاریخی کنگ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه