کاپیتان حسن گیتی پسند به اقتصاد سرآمد می گوید:

گردشگری دریایی نقطه عطف توسعه کشور است

گروه دریا محور- در چند شماره پیش روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد مطلبی تحت عنوان هيچ! سهم ايرانِ امروز از ۱.۵ تريليون دلار درآمد نامرئي جهان به مساله «صادرات نامرئي» پرداختیم. تعبيري بسيار زيبا و قابل تأمل كه يك انديشمند صنعت توريسم(گردشگري) براي اين صنعت مهم جهاني به كار برده است يك گردشگر، ارزآور است و بيش از افراد بومي يك كشور، خرج مي‌كند. هزينه يك گردشگر به طور متوسط ۱.۸ نسبت به شهروندان عادي است و از اين رو، صنعت بسيار درآمدزايي است. گردش مالي صنعت گردشگري در سطح جهان، ۱.۵ تريليون دلار برآورد شده است كه رقم بسيار بالايي است و با ساير صنايع بزرگ جهان، برابري مي‌كند. پژوهشگران متفق‌القولند كه ارزش درآمدزايي صنعت گردشگري براي ايران مي‌تواند ۱۰ تا ۱۲ برابر درآمد حاصل از نفت و گاز باشد! و اين بسيار قابل توجه است.
برای پرداختن به مساله گردشگری دریایی کشور با کاپیتان حسن گیتی پسند مدیرعامل شرکت دریای طلایی کاسپین هم صحبت شده ایم که در ذیل با هم می خوانیم:

اقتصادسرآمد: درباره فعالیت شرکت دریای طلایی کاسپین در حوزه گردشگری دریایی در ایران بفرمایید؟
کاپیتان گیتی پسند: بنده از سال 1386فعالیت گردشگری دریایی را شروع کردم و مبدع گردشگری دریایی در ایران می باشم و اشاعه فرهنگ دریا را در برنامه خود داریم و یک پروژه عظیم در قالب مطالعه علمی از آستارا تا بندر ترکمن و کشورهای همسایه شمالی شامل آمایش سرزمین، بررسی جامعه شناختی، مطالعات فنی ساحلی و فراساحلی انجام داده ایم که این طرح تاکنون در مرحله اسکله سازی  قرار دارد تا این پروژه به سرانجام برسد.
این طرح در پایان دولت احمدی نژاد، ملی اعلام شد و در دولت قبل به این پروژه کم مهری و بی توجهی شد؛ وگرنه در دولت قبل باید به سرانجام می رسید. به هر روی ما براساس موافقت نامه این پروژه را پیگیری کردیم. این مطالعات، منجر به بررسی های علمی دریایی به ویژه در بخش تأسیسات دریایی و اسکله ها شده است. 
گردشگری دریایی می تواند نقطه عطفی برای توسعه کشور به لحاظ اقتصادی و اشتغال زایی هم در منابع آبی شمال و هم در جنوب کشور باشد.
همچنین، مطالعه سواحل مَکُران نیز از پسابندر تا زرآباد انجام داده ام و امیدوارم امکان همکاری با ستاد توسعه سواحل مَکُران برایم میسر گردد تا اطلاعات خود را بتوانم در اختیار ایشان قرار دهم.

اقتصادسرآمد: شما در سخنان خود از عبارت «مبدع گردشگری دریایی» استفاده کردید، مبدع به چه معنا؟
کاپیتان حسن گیتی پسند: تیم ما از سال 1386 که کار گردشگری دریایی را در کشور شروع کرده و به مدت 10 سال مطالعات علمی دراین باره انجام دادیم و پروژه ای که در خط ساحلی شمال در حال انجام آن هستیم منتج به 17000 شغل خواهد شد و در رسانه های جمعی متعددی این پروژه را اطلاع رسانی کرده اند؛ اما بی مهری دولت قبل، مقداری این پروژه را به محاق برده، اما این پروژه در حال انجام است. از سازمان بنادر و دریانوردی سپاسگزارم که همکاری لازم را به ویژه در سازه های دریایی و گردشگری دریایی با ما انجام می دهد.

اقتصادسرآمد: به زعم اهالی روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد، ایران یک کشور دریایی است، در حالی که طی سالیان متمادی گذشته، این کشور یک کشور خشکی معرفی و برنامه ریزی شده است. نگاه شما به این رویکرد چیست؟
کاپیتان گیتی پسند: به نظر من، همچنان که شما نیز تأکید دارید. برنامه ریزی کافی و نگاه ناشی از درک اهمیت دریا در اقتصاد کشور در گذشته کشورمان، مشهود نیست. بر پایه مطالعات ده ساله انجام گرفته شرکت ما، و با داشتن 5800 کیلومتر مرز دریایی، مشخصاً ایران یک کشور دریایی است و مسئولان امر در این خصوصف توجه کافی را نداشتند. حتی با همین مطالعات ما که بر روی گردشگری  دریایی و اکوسیستم دریایی انجام شده است، همکاری لازم با ما انجام نشده است که امیدوارم دولت سیزدهم و شورای توسعه سواحل مکران متوجه اهمیت این موضوع شده و همکاری لازم را انجام دهد.


اقتصادسرآمد: انتظار مشخص شما، از شورای عالی توسعه سواحل مکران چیست؟
کاپیتان گیتی پسند: با توجه به تخصص و تجربه گروه ما، که جزء نخبگان دریایی هستیم، انتظار بر این است که آن شورا و در رأس آن سردار دهقان،  که در تلاشند تا سواحل مکران را هاب گردشگری دریایی کنند، از تجربه و دانش این گروه برای توسعه آن منطقه بهره گرفته و همکاری شکل بگیرد.

اقتصادسرآمد: طرحی در این زمینه دارید؟
کاپیتان گیتی پسند: ما مطالعات علمی درباره سواحل مَکُران انجام دادیم. حتی از کنارک تا چابهار به طور خاص مورد مطالعه قرار گرفت که شرایط بهره برداری آن در مطالعه مشخص شده است که می تواند برای شروع کار در اختیار آن شورا قرار بگیرد و این تیم به لحاظ دانش و تجربه از نظر اجرای سازه های ساحلی و فراساحلی نیز می تواند همکاری لازم را انجام دهد.
ضمناً با همکاری سازمان اقیانوس شناسی در تلاشیم تا با استفاده از کشتی کاوشگر خلیج فارس بتوانیم کردشگری علمی دریایی را اجرا کنیم. همچنین در زمینه باستان شناسی دریایی و اکو توریسم دریایی نیز فعالیت هایی را انجام می دهیم.
گردشگری دریایی نقطه عطف توسعه کشور است
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه