پوشش مردم بندر کنگ در بستر تاریخ


دکتر شهرزاد طیاری آشتیاری- پوشش نشانه هویت یک مردم می‌باشد. پوشش و فرهنگ مرتبط با آن در مناطق خلیج فارس از مباحث مهمی است که می‌بایست بیشتر به آن پرداخته شود. پوشش در مناطق خلیج فارس تحت تاثیر مسایل متعدد اقلیمی، کشف نفت، مهاجرت و غیره است. 
مناطق جنوبی ایران با توجه به گرمی هوا در برخی از فصول سال معمولاً لباس‌هایی مورد استفاده قرار می‌دادند که بدنشان را در مقابل گرما و نور خورشید حفاظت نماید. با پیشرفت تکنولوژی و آمدن وسایل سرمایشی و گرمایشی جدید تا حدودی پوشش مردم تغییرات زیادی به خود دید. بندر کنگ در مناطق کرانه‌ای خلیج فارس قرار دارد که همچنان پوشش محلی در بین مردمان این بندر کاربرد دارد. اقلیم گرم و مرطوب این بندر تاریخی بر روی پوشش آن در گذشته تاثیر زیادی داشته است و معمولا مردم این بندر از لباس‌هایی استفاده می‌کردند که بدنشان را در مقابل گرما و رطوبت نگهدارد. لباس سفید بلند پوشش مردان بندر کنگ در گذشته بود و رنگ سفید چون گرمای کمتری را جذب می‌کرد، در لباس مردم بندر کنگ کاربرد زیادی داشت و حتی بسیاری از زنان نیز چادرهای رنگ روشن استفاده می‌کردند، پوشش در مناطق جنوبی ایران به گونه‌ای بود که با تغییر سن تغییرات زیادی می‌نمود. برای نمونه دختران جوان چادرهای رنگ شادتری نسبت به زنان مسن‌تر می‌پوشیدند. حتی برقع دختران با برقع زنان مسن‌تر متفاوت بود. پوشش مردان جوان با افراد کهنسال هم به همین منوال تغییرات زیادی داشت. این نوشتار در نظر دارد به پوشش مردم بندر کنگ در بستر تاریخ پرداخته و عوامل تاثیر‌گذار بر پوشش مردم این بندر تاریخی را مورد بررسی قرار دهد. 
پوشش در ناحیه و منطقه نشان از هویت آن مردم و طرز فکر آن‌ها دارد. بین لباس رسمی و غیر رسمی مردم بندرکنگ تفاوت وجود داشته است. معمولاً در روز جمعه برای رفتن به نماز جمعه بسیاری از مردان لباس بلند سفید می‌پوشیدند. به تدریج پوشش مردان و زنان بندر کنگ دچار تغییر شد. مهارت تاثیر زیادی بر پوشش مردم بندر کنگ داشت. گروه‌های قومی که از مناطق متعدد برای امرار معاش و سکونت وارد شدند تلاش داشتند همچنان پوشش موطن اصلی خود را در مدت مدیدی نگهدارند. بندر کنگی‌هایی که به مناطق دیگر مهاجرت نمودند نیز تلاش داشتند پوشش خود را در جوامع مقصد حفظ نمایند. با کشف نفت در کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس و ورود منسوجات متعدد به ویژه از چین، هند، تایلند و کشورهای اروپایی به این کشورها، باعث گردید که بسیاری از این منسوجات به بنادر ایرانی خلیج فارس از طریق دوبی و دیگر بنادر وارد شود و بندر کنگ که از قدیم مرکز تجارت و واردات و صادرات کالا بود، لباس‌های خارجی وارد بازارهای این بنادر گردید و جوانان این بندر نیز همانند دیگر بنادر خلیج فارس به پوشیدن لباس‌های متعدد با توجه به علایق خود اقدام نمودند. لباس و پوشش تحت‌تاثیر رسانه و تبلیغات رسانه‌ای نیز می‌باشد و با رایج شدن مدهای متعدد در یک شهر به شهرهای دیگر هم سرایت می‌کند. به همین دلیل در دوره کشف نفت و درآمد حاصل از آن بنادر و پس کرانه‌ها زودتر تحت‌تاثیر مدل‌های مختلف لباس قرار گرفتند. از سوی دیگر بسیاری از لباس‌ها به ویژه لباس‌های نایلونی تحت تاثیر مشتقات نفت هم بوده است. البته ناگفته نماند که شیوه امرار معاش مردم بندر کنگ هم در نوع پوشش آن‌ها تاثیرگذار بوده است. برای مثال پوشش کشاورزان و دامداران بندر کنگ با پوشش تجار و دریانوردان این بندر متفاوت بوده است. طبقه تجار چون خودشان در ارتباط با تجارت پارچه، لباس و منسوجات بودند، بیشتر تحت‌تاثیر تنوع پوشش بوده و فرزندان آن‌ها نیز از مدهای پوشش بیشتر استفاده می‌کردند. دریانوردان نیز که به سفرهای دریایی رفته و با بازارهای متعدد کشورهای مقصد در ارتباط بودند، در زمان بازگشت از سفرهای دریایی انواع لباس و پارچه برای خانواده و فرزندان خود به صورت هدیه آورده و حتی برای فروش نیز البسه می‌آوردند. اقشار دیگر مردم نیز چون البسه و پارچه‌های متعدد را در بازار می‌دیدند، مبادرت به خرید آن می‌نمودند. خیاطان زبردست بندر کنگی اعم از خیاطان زن و مرد نیز در دوخت انواع لباس تبحر خاصی داشتند و به خوبی می‌توانستند لباس‌های متعدد را بدوزند.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود وسایل برودتی، لباس‌های نازک و گشاد جای خود را به لباس‌های ضخیم‌تر و تنگ‌تر داد.
پوشش مردم بندر کنگ در بستر تاریخ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه