اندر خم سازمان توسعه سواحل مَکُران 

فیروز اسماعیلی - مَکُران از آنِ تمامی ملت ایران است. هر ایرانی می تواند از آن سهم ببرد و از آن موهبت عظیم بهره مند شود. ما نیز سهام دار مکُران هستیم و به همین خاطر مطالبه گر فرمان رهبری معظم انقلاب در جهت توسعه سواحل مکُران هستیم. از هر دری و به هر زبانی سخن گفتیم و این بار به نوعی دیگر هم سهم خواهی می کنیم و هم مطالبه گری. تا کی باید منتظر یک خبر درست و درمان باشیم؟ از فرمان رهبر و از تاکید معظم له تاکنون چند سال و ماه می گذرد؟ 
پس کو آن اراده ای که باید غوغا به پا کند؟ کو آن اندیشه ای که باید عزم حرکتش را از رزمندگان دفاع مقدس بگیرد؟ ما عجول هستیم یا شما کند؟ ما زیادی حساس هستیم یا شما احساس مسئولیت نمی کنید؟ چه کسی پاسخ گوست؟ ما از کی بپرسیم که اوضاع مکُران الان چگونه است؟ برنامه ها کدام ها هستند و چند درصد رشد و ترقی داشته ایم؟ کی می رسیم؟ به کجا می رسیم؟ و باز هزار سوال بی جواب!!
نوشته فوق نمونه ای از مطالبی است که ما در روزنامه دریایی اقتصاد منتشر کردیم و صد البته مطالبه کردیم و باز هم خواهیم کرد.
گرایش به اقتصاد دریامحور و روی آوردن به سواحل بکر و پرفایده مُکُران می تواند طی چند سال، آثار بسیار قوی و چشمگیری در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی به ما نشان دهد. توزیع جمعیت، معکوس کردن چرخه مهاجرت، ایجاد اشتغال بسیار زیاد و جهت دهی به انبوهی از سرمایه های سرگردان از مزیت های رویکرد به دریا و سواحل ایران است.
«گنج پنهان» در سواحل 700 کیلومتری مَکُران منتظر ماست. منتظر است تا با اندکی همت و تلاش و سرمایه گذاری، خیر و برکات سرشار به ایرانیان هدیه کند. سال های سال است که سرمایه گذاری در خشکی و دریاهراسی و دریاگریزی گریبان تفکر و منش اقتصادی ما را گرفته است؛ در حالی که کشورهای دریا محور، روز به روز به سمت رشد اقتصادی شتابنده پیش می روند. 
در میانه‌ سال‌ های دهه هشتاد سال 1380، کلید واژه‌ «مَکُران» در سپهر ادبیات سیاسیون کشور طلوع کرد و در ۲۲ مهر ۱۳۹۸ سند توسعه منطقه ساحلی مَکُران با گستره سرزمینی لایه‌ های ساحلی هرمزگان (میناب، سیریک و جاسک) و سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک) به تصویب رسید اما از آن سال ها ما در رسانه ها با شورای توسعه سواحل مَکُران سرگرم شدیم و البته پی گیر ضربآنگ توسعه منطقه ای به نام گنج پنهان.
 واقعیت اینکه آنچه انتظار می رفت نشد تا جایی که به معنای واقعی به عنوان یک ژورنالیست حرفی برای انعکاس در جامعه و اقناع افکار عمومی مطالبه گر نداشتیم. تا اینکه ماه گذشته با  پیش خبردرباره راه اندازی و تشکیل سازمان توسعه سواحل مَکُران در روزنامه دریایی نوشتیم.  حالا هم که خبر ارسال لایحه اساسنامه سازمان توسعه سواحل مَکُران «در 11 تیر‌ 1402 برای انجام تشریفات قانونی توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی» منتشر شده است. خبری مسرت بخش هم خوشحال کننده هم مسئولیت آور. نه برای مسئولان. نه. برای ما رسانه ها که با این اخبار مردم و جامعه دریایی را خوشحال و امیدوار کرده ایم و نباید به همین بسنده کنیم و رها کنیم مسئولان امر را. 
اندر خم سازمان توسعه سواحل مَکُران 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه