درباره شورش واگنری ها

شهره پولاب- در ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳، یوگنی پریگوژین رهبر نیروهای رزمی گروه واگنر که تحت حمایت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود، در یک اقدام شوک آور با هدف جایگزینی رهبری ارتش منظم روسیه شهر روستوف-آن-دون، را در روسیه تحت کنترل خود درآورد و در عرض ۲۴ ساعت بعد، تصمیم به راهپیمایی به سوی مسکو را متوقف و نیروهای خود را به عقب بازگرداند.
پریگوژین دو روز بعد ادعا کرد که آنچه او "راهپیمایی عدالت" می‌خواند، فقط اعتراضی علیه مقامات ارشد نظامی روسیه بوده و وی قصد کودتا علیه پوتین را نداشته است. پوتین شورش مسلحانه واگنر را "خنجر از پشت" و خیانت به روسیه دانسته و پریگوژین و شورشیان واگنر را خائن به وطن خوانده و آنها را به مجازات سخت تهدید نموده است.
این حادثه به سرعت به سرتیتر اخبار بین المللی تبدیل شد و تفسیر دولت‌های غربی درباره پیامدهای شورش نافرجام واگنر در روسیه عمدتا بر تضعیف قدرت پوتین تمرکز داشته است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آن را "شکاف در قدرت پوتین" و بن والاس وزیر دفاع بریتانیا آن را "مهم‌ترین چالش برای دولت روسیه در دوران اخیر" توصیف کرده اند.
پوتین به خوبی از محبوبیت پریگوژین و گروه واگنر در جامعه روسیه به دلیل موفقیت های نظامی آنها در جنگ آگاه است و با دقت در مورد نحوه مدیریت روابط با آنها پس از شورش قدم برمی دارد. رهبر روسیه پنج روز پس از این شورش با پریگوژین و جمعی از فرماندهان گروه واگنر دیدار و ارزیابی خود از جریان شورش و عملکرد این گروه در جبهه نبرد با اوکراین را ارائه و گزینه های بیشتری را برای مبارزه در میدان جنگ پیشنهاد داده است.
با این حال ایالات متحده بسیار مراقب است تا روایت قدیمی پوتین مبنی بر اینکه آمریکا پشت تلاش‌ها برای برکناری او یا تحریک بی‌نظمی در روسیه است، تقویت نشود. چنانچه بایدن اعلام کرد که ایالات متحده و ناتو در تلاش برای شورش در روسیه دخالتی نداشتند. ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" نیز در گفتگو با همتای روس خود به او اطمینان داد که ایالات متحده در این رویدادها نقشی نداشته است.پوتین میراث دار یک امپراتوری وسیع با ۱۱ منطقه زمانی است و نقش هسته‌ای روسیه با بزرگترین ذخیره تسلیحات هسته ای جهان بر تصدی پوتین قوام می‌بخشد.
ایالات متحده، اوکراین را به عنوان پاشنه آشیل روسیه در نظر گرفته که از طریق آن می‌تواند یکی از دشمنان ژئوپلیتیک خود را تضعیف کند و با اعمال تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه و مسدود کردن ذخایر خارجی روسیه، این کشور را از نظر اقتصادی و دیپلماتیک منزوی کند. اگر جنگ مطابق با شرایط غرب و با پیروزی آشکار اوکراین به پایان برسد، ایالات متحده جنگ را به عنوان یک پیروزی برای «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین و قوام قدرت »خود تعریف می کند.شورش گروه واگنر از نقاط کور ژئوپلیتیک روسیه بوده که می توانست در ملاحظات استراتژیک رقیب در نظر گرفته شود تا حاصل کار چهره ای از رهبر همواره شکست ناپذیر روسیه را نشان دهد که دچار لغزش شده است.
پوتین جدی‌ترین آزمون رهبری خود را با شورشی هر چند کوتاه‌مدت اما خطرناک، پشت سر گذاشت و تجربه دوباره واشنگتن را از عدم اطمینان عمیق به مسکو، مشابه آنچه در کودتای سال ۱۹۹۱ علیه میخائیل گورباچف اتفاق افتاد و توانست نظم جهانی را بر هم بزند، ناکام گذاشت.
درباره شورش واگنری ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه