«گروه انبوه‌سازی» مورد توجه فعالان بورسی،اقتصادسرآمد گزارش می دهد

عینک تردید و بدبینی به رشد بورس ایران

گروه بازارسرمایه – یونس اسماعیلی نژاد - گروه انبوه‌سازی با ارزش بازاری 502همت ریالی توانست با کسب ارزش معاملات 3همت ریالی رتبه سوم ارزش معاملات گروه‌های بورسی را کسب کند. کسب حدود 0.6درصدی ارزش برای گروه انبوه‌سازی در حالی صورت می‌گیرد که ارزش معاملات گروه‌های سرشناس نظیر خودرو، شیمیایی، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی کمتر از یک‌درصد است که این تفاوت معنی‌دار می‌تواند یکی از دلایل اقبال فعالان بازار سرمایه به این گروه باشد.

گروه خودرو با بالاترین ارزش معاملات 
گروه خودرو با ارزش بازاری 2هزار و 643همت ریال با ارزش معاملات 7.6همت ریالی رتبه نخست را در گروه صنایع به خود اختصاص داد و گروه پتروشیمی با ارزش بازار 17هزار و 452همت ریالی و حدود 6 برابر گروه خودرو با ارزش معاملاتی 4.9همت ریالی رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
کمتر شدن ارزش معاملات گروه شیمیایی در حالی که ارزش بازاری پتروشیمی 6برابر گروه خودرو است از اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به گروه خودرو حکایت می‌کند.
گروه‌های انبوه‌سازی با 3، فلزات اساسی با 2.4 و سرمایه‌گذاری‌ها با 2همت ریال رتبه‌های بعدی ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
پس از افزایش و صف‌های خرید گروه پالایشی در روز یکشنبه و گروهی از نمادها در روز دوشنبه گذشته، سه‌شنبه نوعی تعادل و افزایش عرضه را در معاملات دیده می‌شد که همین امر سبب کاهش قیمت و نوعی اصلاح قیمتی شد. به دلیل جو روانی منفی شکل‌گرفته از کاهش بورس در چند ماه گذشته، این روزها فعالان بازار سرمایه با عینک تردید و بدبینی به رشد این روزهای شاخص کل نگاه می‌کنند که همین امر سبب افزایش دید کوتاه‌مدت داشتن و رشد نوسان‌گیری شده است.

ارزش معاملات خرد 6.3همت
ارزش معاملات خرد روز سه‌شنبه به 6.3 همت رسید که در مقایسه با ارزش معاملات خرد در روزهای هفته گذشته که زیر 4 همت بود از رشد قابل توجهی برخوردار است، اما وقتی این مقدار را با ارزش معاملات خرد 7.6همتی روز دوشنبه مقایسه می‌شود از کاهش قابل توجه حکایت می‌کند که به نوعی نشان‌دهنده همان بدبینی فعالان بازار سرمایه است.
به مجموع ارزش کل معاملات انجام‌شده در یک روز کاری در بازار سرمایه، ارزش کل معاملات می‌گویند. حال اگر از ارزش کل معاملات، معاملات بلوکی صورت‌گرفته را کم شود، ارزش معاملات خرد حاصل می‌شود. به زبانی ساده‌تر معاملات خرد، همان معاملات عادی هستند که سهامداران خرد و با محدودیت‌های قیمتی و حجمی انجام می‌شوند.

رشد کمتر شاخص کل (هم‌وزن)
شاخص کل بورس روز گذشته رشد 10هزار و 904واحدی را تجربه کرد و با بازدهی نیم درصدی در تراز 2میلیون و 95هزار واحدی ایستاد. شاخص کل (هم‌وزن) نیز روز گذشته با افزایش هزار و 873واحدی و بازدهی 0.27درصدی در سطح 707هزار واحدی ایستاد.
شرکت‌های ملی مس ایران با هزار و 537، گسترش نفت و گاز پارسیان با هزار 502، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین اجتماعی با هزار و 500 و پتروشیمی پردیس با هزار و 14واحد بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل داشتند و در نقطه مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی تاثیر کاهنده در رشد شاخص ایفا کردند. 
شاخص کل معدل تمام شرکت‌ها همراه با وزن‌دهی بیشتر به شرکت‌های بزرگ است. به عبارت دیگر، شرکت‌های بزرگ تاثیر بیشتری در رشد یا کاهش شاخص کل دارند. گروهی از فعالان بازار سرمایه به دلیل وزن‌دهی بیشتر به شرکت‌های با ارزش بالاتر معتقدند که اتکا تنها به شاخص کل می‌تواند سبب اشتباه در قضاوت و تصمیم‌گری در معاملات شود. چراکه شاخص کل بورس به دلیل وزن‌دهی بیشتر به شرکت‌های با سرمایه بالا، مقدار کاهش بورس را به خوبی نشان نمی‌دهد به عبارت دیگر، شرکت‌های با سرمایه بالا حکم نوعی ضربه‌گیر را برای روزهای نزول بورس ایفا می‌کنند و دلیل این نظر خود را این طور عنوان می‌کنند که گروهی از سهم‌ها، اکنون حدود 50 درصد یا بیشتر افت قیمت را تجربه کرده‌اند، اما شاخص کل در این چند ماه رکودی کمتر از 30درصد افت را نشان می‌دهد.
شاخص کل قیمت که به صورت شاخص کل معروف است، نشان‌دهنده تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها در کل بازار است. بیانکننده میانگین افزایش و کاهش قیمت سهام در بازار را بیان می‌کند. این تغییرات نسبت به سال پایه بیان می‌شود. سال پایه، سالی است که در آن نوسانات قیمتی کمتر بوده و به عنوان مبدا در نظر گرفته می‌شود. این شاخص همان شاخصی است که به صورت عمومی اطلاع‌رسانی می‌شود.
اما بر خلاف شاخص کل که وقتی شرکت‌ها بزرگ‌تر و دارای ارزش بازار بالاتری باشند تاثیر بیشتری بر شاخص کل دارند در شاخص هم وزن به ارزش شرکت‌ها توجهی نمی‌شود و تاثیر شرکت‌ها و اثرات آن بر شاخص کل یکسان در نظر گرفته می‌شود. فرض کنید که یک روز شاخص کل به اندازه 5000 واحد مثبت ولی شاخص هم وزن به اندازه 1000 واحد منفی باشد. تفسیر اینگونه است که در روز جاری چند شرکت بزرگ‌تر خوب معامله شده‌اند و تغییرات آ‌ن‌ها شاخص کل را مثبت کرده است ولی از آنجا که شاخص هم وزن منفی است نشان می‌دهد که کلیت بازار جالب نیست و بسیاری از شرکت‌ها منفی معامله می‌شوند.

بیشترین افزایش و کاهش قیمت
شرکت‌های سرمایه‌گذاری سپه، موتوژن، پتروشیمی خارک، مهندسی نصیر ماشین و سرمایه‌گذاری شاهد دیروز با تجربه صف خرید و افزایش 7درصدی رتبه‌های بالای جدول خرید را به خود اختصاص دادند و در نقطه مقابل شرکت‌های افست، سیمان فارس، شهد، سامان‌گستر اصفهان با کاهش 5درصدی صف‌های فروش را تجربه کردند.

شاخص صنایع
محصولات فلزی در میان شاخص‌های صنایع با ثبت بازدهی 1.4درصدی رتبه اول و رادیویی با 1.3، گروه برقی با 1.2 و شیمیایی با 1.1 درصدی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند همچنین محصولات کاغذی با 1.4 و انتشار چاپ با 5درصد بازدهی منفی را ثبت کردند.
 عینک  تردید  و بدبینی به رشد بورس ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه