مدیر عامل نیروگاه ری در گفت و گو با «اقتصاد سرآمد» خبر داد:

تجهیزات کلیدی توربین های گازی نیروگاه‌ ری، ساخت شرکت های دانش بنیان داخلی هستند

مدیر عامل نیروگاه ری گفت: یکی از بزرگترین افتخارات نیروگاه ری در سال های اخیر با وجود تحریم های ظالمانه توجه ویژه و اهتمام به ساخت داخل قطعات نیروگاهی مخصوصاً قطعات داغ توربین بوده است، و این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی و اتکا به متخصصین توانمند در نیروگاه ری محقق شده است. حمید بادرستانی از ساخت انواع پره های متحرک و ثابت توربین های نیروگاه ری و ساخت بیش از 5 هزار قطعه نیروگاهی ساخت داخل با صرفه جویی ارزی بسیار زیاد در سال 1401 خبر داد.
وی با اشاره به رونمایی از دو تجهیز کلیدی و حائز اهمیت ساخت داخل نیروگاه‌ ری توسط مقام عالی وزارت در نمایشگاه برق سال گذشته گفت، 
با همت و تخصص تلاشگران صنعت برق کشور، قطعات مهم و اصلی توربین شامل سیستم کنترل و حفاظت توربین گازی و دیسک‌های ردیف ۱، ۲ و ۳ توربین گازی ۳۲ مگاواتی نیروگاه ری ساخت داخل شده و در این نیروگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.
مدیر عامل نیروگاه ری با بیان اینکه نیروگاه ری یکی از نیروگاه های پیشرو در حوزه ساخت داخل قطعات نیروگاهی به شمار می رود، اظهار داشت: خودباوری و تکیه بر توان داخلی و تمرکز بر دانش و تجربه فنی باعث شده است متخصصان توانمند نیروگاه ری نقشی تاثیرگذار در حوزه ساخت داخل قطعات و تجهیزات نیروگاهی و بومی سازی دانش فنی ساخت آن ها داشته باشند.  بادرستانی اعلام کرد: در سال‌های اخیر با استفاده از دانش، تخصص و تجربه ارزشمند متخصصان این نیروگاه، جزء پیشگامان حوزه ساخت داخل تجهیزات نیروگاهی بوده ایم. و این مهم در سایه حمایت از تولید داخلی، شرکت های دانش بنیان و اتکا به متخصصین توانمند در نیروگاه ری محقق شده است.  وی از ساخت حدود 40 بورد الکترونیکی سیستم های کنترل و حفاظت توربین های گازی نیروگاه ری از ابتدای سال 1401 تا کنون در آزمایشگاه ابزار دقیق به دست متخصصان توانمند این نیروگاه و نیز در مجموع ساخت بیش از 150 نوع تجهیز مکانیکی، ابزار دقیق و الکترونیکی تا کنون که در مجموع شامل حدود 45 هزار قطعه نیروگاهی می شود خبر داد و یادآور شد: قطعات ساخته شده در داخل قابل رقابت با نمونه های خارجی و در برخی موارد با کیفیت بالاتر از نمونه خارجی می باشند که علاوه بر عدم نیاز به واردات این قطعات، صرفه جویی ارزی قابل توجهی داشته ایم. وی با بیان اینکه نیروگاه ری با داشتن توربین های گازی متنوع و نیروهای متخصص و با دانش فنی بالا جایگاه ویژه ای در بین نیروگاه های کشور دارا می باشد، بومی سازی تکنولوژی ساخت این قطعات برگ زرینی از افتخارات صنعت برق به ویژه نیروگاه ری به شمار می رود و گام برداشتن در راستای ساخت داخل قطعات با اتکا به خودباوری را یکی از اهداف مهم این شرکت نام برد.
 بادرستانی در ادامه مطرح کرد: با توجه به شعار امسال، به کمک یک شرکت دانش بنیان برای اولین بار در کشور ست دوم قطعه پوسته توربین گازی واحد آسک نیروگاه (BLADE RING)  را ساخته و نصب خواهیم نمود، که البته عملکرد نمونه اول این قطعه در توربین ظرف مدتی که در مدار تولید بوده، کارکرد بسیارمناسبی داشته است.
در پیک تابستان امسال با تمام توان در تلاش بودیم تا تولید حداکثری داشته باشیم و با تمهیدات و بازدیدهای پیشگیرانه سعی کردیم راندمان این نیروگاه کاهش پیدا نکند.
نیروگاه ری به دلیل قدیمی بودن، راندمانی در حدود 24 درصد دارد که شاید این میزان راندمان از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نباشد، اما تا زمانی که جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشود، با توجه به کمبود تولید برق در پیک تابستان و پیک زمستان باید این سرمایه را حفظ و از آن بهره برداری کرد.
در حالی که راندمان نیروگاه ها باید بیش از 50 درصد باشد، نیروگاه های قدیمی و فرسوده راندمانی در حدود 24 تا 25 درصد دارند. از همین رو قطعا نوسازی این نیروگاه های فرسوده کمک شایانی به حل مساله ناترازی تولید و مصرف برق خواهد کرد که البته مسوولان هم به این موضوع واقف هستند. اما مشکلات و چالش هایی مانند بودجه، انتخاب پیمانکار در این مسیر وجود داشته و از سویی اولویت های دیگری در سالهای گذشته برای وزارت نیرو مطرح بوده است. اما با این وجود تصمیم نهایی برای نوسازی این نیروگاه اتخاذ شده است.
در این رابطه با توجه به گازی بودن تمامی واحدهای نیروگاه ری و از طرفی وجود فضای کافی برای اجرای طرح، شرایط برای تبدیل به سیکل ترکیبی در این نیروگاه کاملا فراهم است؛ ضمن اینکه نیروگاه ری با دارا بودن 21 واحد گازی، متنوع ترین نیروگاه کشور و بزرگتری نیروگاه حرارتی دولتی به لحاظ تعداد توربین محسوب می شود. 
در مورد سوخت مصرفی نیروگاه ری باید گفت از نظر فنی امکان استفاده از مازوت را ندارد و تنها سوخت جایگزین گاز در این نیروگاه گازوییل است. هر چند در سال گذشته بیش از 96 درصد سوخت مصرفی ما گاز بود اما در حال تکمیل مخازن برای استفاده احتمالی از این سوخت جایگزین در پیک زمستان هستیم. نکته حائز اهمیت اینکه مصرف بالای گازوییل در فصل زمستان با توجه به هزینه های آن برای نیروگاه هایی همچون نیروگاه ری  مقرون به صرفه نبوده و چنانچه قرار است این سوخت جایگزین در اختیار برخی  نیروگاه ها قرار بگیرد، منطق حکم می کند که نیروگاه های با راندمان بالا از آن استفاده کنند.
تجهیزات کلیدی توربین های گازی نیروگاه‌ ری، ساخت شرکت های دانش بنیان داخلی  هستند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه